Bananskalare Bananskalare skrev:
Får man tro vissa i tråden så är jfb den ända säkerheten som finns. Och finns inte den så dör man.
För många är det så. Kommer ihåg för många år sedan då grannen körde sin eldrivna gräsklippare och jag tyckte han körde väl nära sladden. Hans kommentar var bara att ”-Det där tar jordfelsbrytaren hand om”. Lagar man diazedsäkringar med klippta bitar chokladpapper och ordnar grenuttag genom att tvinna trådar och förlägger SKX fast och byter säkringsbottnar utan att kolla vilken tråd som är dragen så är jordfelsbrytaren enda skyddet.

• Wow
avh67f
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
För många är det så. Kommer ihåg för många år sedan då grannen körde sin eldrivna gräsklippare och jag tyckte han körde väl nära sladden. Hans kommentar var bara att ”-Det där tar jordfelsbrytaren hand om”. Lagar man diazedsäkringar med klippta bitar chokladpapper och ordnar grenuttag genom att tvinna trådar och förlägger SKX fast och byter säkringsbottnar utan att kolla vilken tråd som är dragen så är jordfelsbrytaren enda skyddet.
För idioter räcker inte jfb långt

• Gilla
elmont
  • Laddar…
A
Mjo jfb är ett tilläggskydd som samtidigt får användas för att uppfylla automatisk frånkoppling av matningen vid ett fel.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett stort problem som gör att JFB inte fungerar, typ somnar in, är att anläggningsinnehavare inte testar och motionerar regelbundet med testknappen.

Och detta är ingen misstanke ens, utan ett faktum.
En sak jag funderat på är varför JFB måste motioneras? Vilken/vilka komponenter är det som egentligen har den egenskapen som gör att de kan sluta fungera över tid annars? Jag tänker att det egentligen är tämligen korkat att det krävs för en så viktig funktion som JFB, och att det ju vore bra om man kunde konstruera den så att den fungerar över tid utan att motioneras...

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Dublin skrev:
En sak jag funderat på är varför JFB måste motioneras? Vilken/vilka komponenter är det som egentligen har den egenskapen som gör att de kan sluta fungera över tid annars? Jag tänker att det egentligen är tämligen korkat att det krävs för en så viktig funktion som JFB, och att det ju vore bra om man kunde konstruera den så att den fungerar över tid utan att motioneras...
Det är en rätt enkel elektromekanisk konstruktion och all mekanik korrodersr och geggar igen över decennierna om de står stilla.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det är en rätt enkel elektromekanisk konstruktion och all mekanik korrodersr och geggar igen över decennierna om de står stilla.
Och div plastbitar som inte är ett under av hållfasthet över tid.
OCH jag tror att allt för många ser JFB som den ultimata lösningen för vår säkerhet, en väl underhållen anläggning med hela "grejor" och rätt handhavande är betydligt mer värt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
E elmont skrev:
Och div plastbitar som inte är ett under av hållfasthet över tid.
OCH jag tror att allt för många ser JFB som den ultimata lösningen för vår säkerhet, en väl underhållen anläggning med hela "grejor" och rätt handhavande är betydligt mer värt.
Jo, men automatsäkringar behöver inte motioneras... Jag är bara nyfiken på vad det egentligen är i konstruktionen som kräver "motionering".

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jo, men automatsäkringar behöver inte motioneras... Jag är bara nyfiken på vad det egentligen är i konstruktionen som kräver "motionering".
Elektromekaniken. En jfb skall lösa på 30mA inom 10 millisekunder eller vad det är. En C-säkring på 10A skall klara dubbla märkdtrömnen i en timme precis som en diazed. B-karakteristisk är baddare, kommer inte ihåg hur snabb. Men det är lättare att lösa på 10-20 Ampere än 30mA.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det kan naturligtvis hänt att deras JFB somnat in pga övertoner. Och? Det är skit samma om du inte kan visa på att detta händer ofta.

Man satsar inte stora pengar eller försöker gå på en unik svensk lösning för att detta händer enstaka gånger per år. Kostar för mycket. I samhället är det alltid så att man måste väga kostnad mot konsekvens. Du får helt enkelt visa på att detta händer i ett stort antal fall och att konsekvenserna är svåra. Och även då är det osannolikt att något händer utanför rent säkerhetskritiska verksamheter.
En tanke fladdrade förbi över ordet sannolikhet. Att det skulle bli en härdsmälta i Japan var så osannolik att risken var obefintlig.

D Dublin skrev:
Är det inte för att man ska se att dom fungerar??

S Styrtekniker skrev:
En tanke fladdrade förbi över ordet sannolikhet. Att det skulle bli en härdsmälta i Japan var så osannolik att risken var obefintlig.
Fukushima hade guaranterat koll på övertonerna. Men konsekvenserna i den typiska hem- eller sjukhusinstallationen är inte riktigt en härdsmälta. Inom FMEA brukar man tala om risk, konsekvens och möjligheterna att hålla felet under kontroll. En JFB som inte löser är liksom inte på högsta nivån.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jo, men analogt borde man ju då testa dvärgsäkringarna också "för att se att dom fungerar" 🤔

Jag hittar ut själv 🤓

E elmont skrev:
Hm, vem vet. @Mikael_L skrev ju att de kan sluta fungera om de inte "motioneras"...

A avh67f skrev:
Mjo jfb är ett tilläggskydd som samtidigt får användas för att uppfylla automatisk frånkoppling av matningen vid ett fel.
Nu var det idioter....

För alla andra är den väldigt bra skydd! Det är inte där diskussionen ska vara.
Men en anläggning utan jfb är inte automatiskt en livsfarlig fälla

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.