97 844 läst ·
783 svar
98k läst
783 svar
Har ni koll på era jordfelsbrytare?
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
QEDX xLnT skrev:Jag har inte sett några personangrepp eller påhopp från Bo’s sida. Men är man lättkränkt så kanske man kan tolka in saker där de inte finns.
Jag tycker det låter som ett svepskäl för att inte bemöta den kritik som lagts fram.
Så välj istället att inte ta åt dig av det negativa och bemöt det konstruktiva istället.
A Avemo skrev:
Hej Avemo
Jag tycker att man skall kunna försvara det man skriver.
Samtidigt är det så, att om Fredrik (och vi andra som skriver inlägg) har fel i det vi skrivit, så kommer det att visa sig i framtiden. Speciellt om man (vi) får igång forskning och mätningar på området.
Jag möter hela tiden inlägg som jag inte begriper. När jag ber om förklaring får jag inget svar på det jag frågar.
Det finns en diskussion på ny teknik i ämnet ”Så kan solceller slå ut jordfelsbrytare”.
https://www.nyteknik.se/energi/sa-kan-solceller-sla-ut-jordfelsbrytare-7011030#
Läs ”dialogen mellan mig och ”akre”.
Jag begriper inte hur ”akre” menar att det finns två typer av likström i elnäten ”injicerad dc-ström” och ”dc-läckström”. Blandas inte dessa i elnäten?
Vad skall jag göra åt saken att ”akre” inte vill svara på mina frågor?
Så är det givetvis. Om det inte framgått tydligt tidigare så vill jag upprepa att jag till 100% stöder den som påtalar något som den misstänker är ett problem även om denne inte kan bevisa att det är ett problem.M Martin Lundmark skrev:
Anklaga honom för att bara skriva för att han har ekonomiska intressen i det hela till exempel. Fast skriv hellre något mer konstruktivt. Eller helt enkelt inget alls. Folk tenderar att bli mindre benägna att svara på frågor när det kommer personangrepp.M Martin Lundmark skrev:
Jag tycker att det finns olika situationer när det varierar i vilken utsträckning man kan begära ett svar. Jag tycker att den som är huvudkällan till artikeln har en större skyldighet att vid önskemål förtydliga än vad du, Akre eller någon annan som bara kommenterat artikeln har.
Jag tycker fortfarande att Fredrik Sjödin borde förtydliga vad han menar att problemet är. Alternativt förtydliga att det bara rör sig om misstankar och vi ännu inte vet om det är ett problem. Om den sura feedbacken här gjort det till ett tråkigt forum för ändamålet så går det ju att förtydliga i nästa artikel som skrivs i ämnet. De har ju varit återkommande artiklar ett tag utan ny information.
Sån misstanke bör väl ändå ha sin grund i något som personen är insatt i på olika sätt. Så bör det vara även här med Fredrik som jag inte misstror heller i grunden. Men att inte ens på något sätt försöka göra troligt vad man menar eller grundar det man informerar om på är åtminstone för mig märkligt därför jag tidigt skrev FUD här.A Avemo skrev:
Jag tror att om man inte i grunden misstror någon så är det fortfarande intressant att höra ett yttrande och ett förtydligande. Man kan rent av begära ett förtydligande i just det här fallet. Jag tror att vi är överens om att det är anmärkningsvärt i just det här fallet att vi inte fått ett enda förtydligande av vad han menar. Men om man vill att någon skall förklara mer så tror jag att man bara kan förlora på att börja prata om ekonomiska intressen, propaganda och FUD.GK100 skrev:
Sån misstanke bör väl ändå ha sin grund i något som personen är insatt i på olika sätt. Så bör det vara även här med Fredrik som jag inte misstror heller i grunden. Men att inte ens på något sätt försöka göra troligt vad man menar eller grundar det man informerar om på är åtminstone för mig märkligt därför jag tidigt skrev FUD här.
Hej AvemoA Avemo skrev:
Varför skulle jag skriva en ogrundad anklagelse om ”ekonomiska intressen i det hela” det låter helt ”korkat”. Jag kan ju inte skriva så om jag inte har någon form av belägg eller ”grundad misstanke” att det är så.
Det är ju den typen av avarter som vi skall hålla oss borta från när vi skriver inlägg.
Eftersom jag anser att frågan om DC i elnät, och dess orsak och konsekvenser, är en viktig fråga att undersöka. DC i elnät gäller ju mer än jordfelsbrytare. Så har jag en förhoppning att diskussionen som nu varit, och där även Fredrik deltog, kan bidraga till att vi även detta forum kan diskutera frågan sakligt i framtiden.
Jag upplever trots allt, som skrivits här, att många här har bra (tekniska) synpunkter att bidra med, för att vi skall bli bättre på att hantera elinstallationer.
Därav tillägget "Fast skriv hellre något mer konstruktivt". Det har förekommit sådana beskyllningar i tråden. Jag vet att det inte är från dig så det var lite slarvigt av mig att skriva så när jag citerade dig. Jag avråder från det och jag vet att det inte är du som skrivit så.M Martin Lundmark skrev:
Nä, det bevisar inget av det du framhöll tidigare.F Fredrik Sjödin skrev:
Men det visar på att du inte är intresserad av att förklara dig.
Om det sen beror på att dina känslor blivit sårade eller att du inte har något vettigt att säga vet jag inte, hade du haft några belägg eller annat att tillföra hade du väl gjort det redan, om inte här så i något annat forum.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Jag diskuterar detta mycket och gärna. Men här är det för låg nivå och för många personangrepp. Om du och några till skärper er så kanske jag återvänder.X xLnT skrev:Nä, det bevisar inget av det du framhöll tidigare.
Men det visar på att du inte är intresserad av att förklara dig.
Om det sen beror på att dina känslor blivit sårade eller att du inte har något vettigt att säga vet jag inte, hade du haft några belägg eller annat att tillföra hade du väl gjort det redan, om inte här så i något annat forum.
Ciao
Har du någonstans (publikt) förklarat eller diskuterat hur felen ska uppstå?F Fredrik Sjödin skrev:
Om du nu känner som du gör här så finns det kanske andra ställen man kan få ta del av dina förklaringar?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Men nu är det du som sätter ribban. Jag kan komplettera med frågan hur många ex av er 1000-kronors beställda utredning ni har sålt? Nedan är ett citat från artikeln https://www.byggahus.se/solceller-kan-sla-ut-grannars-jordfelsbrytare. Jag läser samtidigt på wiki vad ordet "bedrägeri" betyder men det kanske finns finare namn.F Fredrik Sjödin skrev:
Ditt uttalande kan tolkas som att du har konstaterat att det finns ett reellt problem som folk borde oroa sig för, och då kan du också presentera det. Hur ska annars en elfirma kunna bedöma ifall oroliga konsumenter behöver byta JFB? Hur många solcellsanläggningar och elbilsladdare behövs det i lokalnätet, och hur stor/litet ska lokalnätet vara, styrka, jordfel i den egna anläggningen etc?
Jag är alltid öppen för en nystart på denna fråga. Den är tekniskt intressant. Bollen ligger hos dig. Just nu gräver du bara ett djupare och djupare hål för dig själv och IN.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Det är mycket olyckligt. Jag har inte läst när detta hände men gissar att det var efter att tråden spårat av känd anledning. Sedan är ju detta ett konsumentforum som gärna vill veta hur det faktiskt berör den egna anläggningen, nu! Vi får hoppas på en sansad nystart på frågan.M Martin Lundmark skrev:Jag deltog i diskussionen i denna tråd ett tag men ”klev av” då många inte ”tålde” att jag försökte ”resonera mig fram” till vilka hotbilder som DC- i elnät skulle kunde skapa. Jag är van att ställa upp hypoteser som forskare gör, och som man sedan bevisar eller förkastar genom teoretisk och praktisk forskning. Det gick inte här.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Nej. Det är du som framstår som ett oseriöst troll som hellre ger personangrepp, sprider rykten och derailar istället för att ge diskussionen framdrift.Bo.Siltberg skrev:
Men nu är det du som sätter ribban. Jag kan komplettera med frågan hur många ex av er 1000-kronors beställda utredning ni har sålt? Nedan är ett citat från artikeln [länk]. Jag läser samtidigt på wiki vad ordet "bedrägeri" betyder men det kanske finns finare namn.
Ditt uttalande kan tolkas som att du har konstaterat att det finns ett reellt problem som folk borde oroa sig för, och då kan du också presentera det. Hur ska annars en elfirma kunna bedöma ifall oroliga konsumenter behöver byta JFB? Hur många solcellsanläggningar och elbilsladdare behövs det i lokalnätet, och hur stor/litet ska lokalnätet vara, styrka, jordfel i den egna anläggningen etc?
Jag är alltid öppen för en nystart på denna fråga. Den är tekniskt intressant. Bollen ligger hos dig. Just nu gräver du bara ett djupare och djupare hål för dig själv och IN.
Den nivån diskuterar jag inte på. Därmed lämnar jag den här tråden och det här forumet.
Jag som elinstallatör skulle tycka det var väldigt intressant att få reda på mer om detta fenomen. Kanske lite handgripliga tips, testmetoder, varningstecken och så vidare. De allra flesta av mina kunder vill att jag motiverar och uppskattar när jag kan visa mätvärden som styrker eventuella investeringar om tusentals kronor. Kanske någon från IN som är aktiv i tråden och vill kommentera?
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Är ditt företag medlem i IN är det bara att kontakta mig.T Tsdoesds skrev:Jag som elinstallatör skulle tycka det var väldigt intressant att få reda på mer om detta fenomen. Kanske lite handgripliga tips, testmetoder, varningstecken och så vidare. De allra flesta av mina kunder vill att jag motiverar och uppskattar när jag kan visa mätvärden som styrker eventuella investeringar om tusentals kronor. Kanske någon från IN som är aktiv i tråden och vill kommentera?