E
R Robert-san01 skrev:
Om du sätter en jordfelsbrytare vid växelriktaren på 300mA. Den skyddar växelriktaren mot brand, men den kommer varken att skydda nätet mot DC jordfel eller ge personskydd i husets övriga centraler.
Inte nu kanske. Men i framtidens power bank möjligen.
Och jfb för brandskydd ger givetvis mer personskydd än ingen jfb. Denna power bank kan potentiellt komma att hålla igång Sverige 20 minuter.

Det med DC tror jag inte du behöver oroa dig för mycket för, enklare anläggningar utan inbyggt skydd kompletteras med typ B jfb för en tusong eller två, en droppe i havet. Om detta mättat grannars jordfelsbrytare får vi strax reda på.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om nu allt bara är en stor scam, kan man ställa Fredrik som ersättningsansvarig för vad det kostat samhället?
Om vi tänker oss hur det hela borde ha skötts. En person som kan förväntas ha stora kunskaper i området uttrycker oro för att något kan innebära en risk. Då är det väl helt i sin ordning att det satsas resurser på forskning för att ta reda på om det är en risk eller inte. Det stora felet är ju inte att det läggs pengar på att forska om det. Felet är att han varnar först och forskar sedan.

Som jag ser det skall han ha en stor känga för sitt agerande. Men det är ju inte att det forskas som är fel.

• Gilla
fsn och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nu har Fredrik inte varit onlajn på ett tag men vi kanske ska ge hen en chans att förklara sig? Är det genuin oro som ligger bakom, kommer framtiden ge Fredrik rätt och utse hen till elsäkerhetens frälsare?
Han har fått ganska många chanser att förklara sig. När han yttrar sig så är det på ett av två sätt. Det ena är när han varnar för att detta är en risk. Det andra är när han kommenterar sakkunniga som yttrat sig i frågan. Då är tyngdpunkten i stället att ingen har en aning om ifall det är en risk eftersom det saknas forskning. Det som helt lyser med sin frånvaro är en noggrannare beskrivning av hur felfallet ser ut. Det är som att han inser att det blir lättare att ifrågasätta vad han säger om han är tydlig.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Han har fått ganska många chanser att förklara sig. När han yttrar sig så är det på ett av två sätt. Det ena är när han varnar för att detta är en risk. Det andra är när han kommenterar sakkunniga som yttrat sig i frågan. Då är tyngdpunkten i stället att ingen har en aning om ifall det är en risk eftersom det saknas forskning. Det som helt lyser med sin frånvaro är en noggrannare beskrivning av hur felfallet ser ut. Det är som att han inser att det blir lättare att ifrågasätta vad han säger om han är tydlig.
Jag har i praktiken slutat delta i diskussionerna här eftersom det är så mycket personangrepp och en, ärligt talat, låg nivå på debatten. Tråkigt, eftersom jag tycker det är viktigt att även de som inte har en egen plattform får möjlighet att uttrycka sig och diskutera med företrädare för bransch och myndigheter. Kul att ni diskuterar vår rapport. Men tyvärr får ni tills vidare göra det utan mig.

Tack för ordet.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
E
F Fredrik Sjödin skrev:
Jag har i praktiken slutat delta i diskussionerna här eftersom det är så mycket personangrepp och en, ärligt talat, låg nivå på debatten. Tråkigt, eftersom jag tycker det är viktigt att även de som inte har en egen plattform får möjlighet att uttrycka sig. Kul att ni diskuterar vår rapport. Men tyvärr får ni tills vidare göra det utan mig.

Tack för ordet.
Hej Fredrik, jag har också märkt att folk inte så mycket läser texten i detta forum utan snarare ligger intresset i vem som är författare.

Och så har vi just här på elforumet den notoriska ryggdunkarklubben, men jag tycker mina åtgärder mot medlemmarna börjar ge resultat.

Det finns ju möjlighet att anmäla felaktiga inlägg så kommer moderator ta bort dessa och mjuta användaren bakom.

Det gäller att filtrera och inte försöka gå i Fällan, tyvärr fungerar inte ignorera-användarefunktionen, detta är felanmält sedan långt tillbaka men verkar svårt att få rätsida på.

Men väl genom filtret finns här mycket kunskap att hitta, titta bara på användare @GK100 s historik, nästan bara premiuminlägg härifrån. (y)

• Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Jag har i praktiken slutat delta i diskussionerna här eftersom det är så mycket personangrepp och en, ärligt talat, låg nivå på debatten. Tråkigt, eftersom jag tycker det är viktigt att även de som inte har en egen plattform får möjlighet att uttrycka sig och diskutera med företrädare för bransch och myndigheter. Kul att ni diskuterar vår rapport. Men tyvärr får ni tills vidare göra det utan mig.

Tack för ordet.
Som man bäddar får man ligga.
Du vinner ju inte direkt något på att brett påstå ett osannolikt fenomen men sedan inte vill förklara det, utan det stärker bara misstron.
Då kan du inte heller klaga på det bemötande du får.
Hur många JFBer typ B har INs medlemmar sålt?

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Som man bäddar får man ligga.
Du vinner ju inte direkt något på att brett påstå ett osannolikt fenomen men sedan inte vill förklara det, utan det stärker bara misstron.
Då kan du inte heller klaga på det bemötande du får.
Hur många JFBer typ B har INs medlemmar sålt?
Att anonyma trollkonton härjar är en sak. Men det är beteendet från bland annat ditt konto som gjort att jag lämnat forumet. Du har betett dig som ett troll med personangrepp och insinuationer. Höj nivån så kanske jag återkommer.

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Att anonyma trollkonton härjar är en sak. Men det är beteendet från bland annat ditt konto som gjort att jag lämnat forumet. Du har betett dig som ett troll med personangrepp och insinuationer. Höj nivån så kanske jag återkommer.
Jag har inte sett några personangrepp eller påhopp från Bo’s sida. Men är man lättkränkt så kanske man kan tolka in saker där de inte finns.
Jag tycker det låter som ett svepskäl för att inte bemöta den kritik som lagts fram.
Så välj istället att inte ta åt dig av det negativa och bemöt det konstruktiva istället.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Försök inte att smita innan det faktum att du själv satt ribban här. Det är bara att läsa denna tråd från början så förstår du varför forumet har fått denna inställning. Du har konsekvent vägrat att förklara dina påståenden.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 9 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Jag har i praktiken slutat delta i diskussionerna här eftersom det är så mycket personangrepp och en, ärligt talat, låg nivå på debatten.
Så har det blivit. Och jag håller med om att det är tråkigt. Men det är två olika frågor. Det var inte en låg nivå i början av den här tråden. Du länkade till en film med i bästa fall ofullständig och i värsta fall vilseledande information. Jag hoppas och tror att det senare inte var meningen. Men det finns stora luckor i filmen. När det sedan fördes en konstruktiv diskussion om hur felfallen skulle kunna se ut valde du att inte ge några förtydliganden. Du drog dig ur diskussionen innan den ens börjat. Jag beklagar personangreppen. Men jag kan inte tolka tråden på annat sätt än att de meningslösa personangreppen är en följd av att somliga blev sura när du drog dig ur diskussionen. Inte omvänt. För min del är du välkommen till diskussionen när som helst.

• Gilla
13th Marine och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
F Fredrik Sjödin skrev:

Tack för ordet.
Men fan Fredrik, vad sitter du och försöker ge andra skulden för vad du själv är ansvarig över? :mad: :mad:
Läs om början i tråden, vi håller en skyhög nivå i mer än de 100 första inläggen i tråden, men du håller dig bara undan. Men du läser, för du delar ut gillanden till alla som i någon mån håller med dig.
Däremot möts vår önskan om förklaringar av dödstystnad från dig.
Om du inte kan se din egen del i allt detta, så tycker jag bara väldigt synd om dig.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Så har det blivit. Och jag håller med om att det är tråkigt. Men det är två olika frågor. Det var inte en låg nivå i början av den här tråden. Du länkade till en film med i bästa fall ofullständig och i värsta fall vilseledande information. Jag hoppas och tror att det senare inte var meningen. Men det finns stora luckor i filmen. När det sedan fördes en konstruktiv diskussion om hur felfallen skulle kunna se ut valde du att inte ge några förtydliganden. Du drog dig ur diskussionen innan den ens börjat. Jag beklagar personangreppen. Men jag kan inte tolka tråden på annat sätt än att de meningslösa personangreppen är en följd av att somliga blev sura när du drog dig ur diskussionen. Inte omvänt. För min del är du välkommen till diskussionen när som helst
Hej Avemo

Jag kan hålla med om att filmens beskrivning skapade frågor som blev obesvarade, något som många reagerade på.

Men samtidigt så måste man acceptera att man inte vet allt (eller ens kan säga allt man vet) när det gäller frågeställningar som man vill varna för. Frågeställningar som kan bli bekymmer i framtiden.

Avemo skrev tidigare; ”Om vi tänker oss hur det hela borde ha skötts. En person som kan förväntas ha stora kunskaper i området uttrycker oro för att något kan innebära en risk. Då är det väl helt i sin ordning att det satsas resurser på forskning för att ta reda på om det är en risk eller inte. Det stora felet är ju inte att det läggs pengar på att forska om det. Felet är att han varnar först och forskar sedan.”

Att få igång forskning utan forskningsfinansiering är svårt. Att å andra sidan få forskningsfinansiering när ett bekymmer blivit omfattande i samhället och innebär stora kostnader är ofta inte så svårt. Men då är redan skadan stor och det tar ofta lång tid att vända ”tankbåten”.

Jag ”höll på” i flertalet år att varna för ”supratoner” innan jag fick gehör. Man beskrev hur jag överdrev och målade upp hotbilder som inte fanns. Många beskrev för mig hur fel jag hade när jag påpekade att signalering i elnätet, för internet eller avläsning av elmätare, inte skulle fungera om vi samtidigt skulle ”filtrera bort supratoner” i elnäten etc.

Jag deltog i diskussionen i denna tråd ett tag men ”klev av” då många inte ”tålde” att jag försökte ”resonera mig fram” till vilka hotbilder som DC- i elnät skulle kunde skapa. Jag är van att ställa upp hypoteser som forskare gör, och som man sedan bevisar eller förkastar genom teoretisk och praktisk forskning. Det gick inte här.

Det tar många år (läs tiotalet år) efter det att forskning och mätningar av DC i elnät startat innan vi har eventuella normer, mätmetoder och kunskap om åtgärder. Vad som eventuellt behövs vet vi inte förrän arbetet är gjort och det tar rimligen många år och kräver en hel del ekonomiska och arbetsmässiga insatser

Att komma igång med att studera en eventuell hotbild innebär oftast att vi måste ”varna först” (lyfta frågan) för eventuella frågeställningar, innan vi kan få forskningspengar för att ”sedan forska”.

Jag är inte speciellt känslig för kritik men när diskussionen lämnar sakfrågan (teknikfrågan) och hamnar i personangrepp och ”hitta på” påståenden om vad jag sagt. Då ser jag ingen anledning att delta.

Jag är intresserad av att vi skall få ett stabilare och driftsäkrare samhälle genom att diskutera teknikinnehållet. Inte att ”käbbla” om onödiga saker.

Redigerat:
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Men samtidigt så måste man acceptera att man inte vet allt (eller ens kan säga allt man vet) när det gäller frågeställningar som man vill varna för, att de kan bli bekymmer i framtiden.
Jag tycker att det finns en väsentlig gradskillnad mellan att inte kunna säga allt man vet och att inte säga ett ord. I synnerhet om ens syfte är att få folk mer medvetna om ett potentiellt problem.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men fan Fredrik, vad sitter du och försöker ge andra skulden för vad du själv är ansvarig över? :mad: :mad:
Läs om början i tråden, vi håller en skyhög nivå i mer än de 100 första inläggen i tråden, men du håller dig bara undan. Men du läser, för du delar ut gillanden till alla som i någon mån håller med dig.
Däremot möts vår önskan om förklaringar av dödstystnad från dig.
Om du inte kan se din egen del i allt detta, så tycker jag bara väldigt synd om dig.
QED

Försök inte att smita innan det faktum att du själv satt ribban här. Det är bara att läsa denna tråd från början så förstår du varför forumet har fått denna inställning. Du har konsekvent vägrat att förklara dina påståenden.
Men seriöst Bo. ”Hur många JFBer typ B har INs medlemmar sålt?”

Är det där nivån du vill ha på diskussionen? Det vill inte jag.

Skärp dig. Höj nivån så kanske jag återkommer, om jag får lust.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.