97 844 läst ·
783 svar
98k läst
783 svar
Har ni koll på era jordfelsbrytare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 865 inlägg
Jag ser inte hur det skulle kunna fungera så. Den öppning som finns är antingen att använda max 50 V AC till golvvärmen, eller hitta en elfirma som är villig att ta med dig i deras EKP.
Känns ju lite anti-vaxxer över det hela... 
Jag kollade men elektrikern som installerade växelriktaren till min solcellsanläggning och enligt honom finns både överspänningsskydd och JFB av typ B installerat i växelriktaren jag har!
Hur det är med elbilarna låter jag vara osagt men det lilla man hittar så verkar åtminstone de flesta tillverkare ha JFB av typ B inbyggt i laddboxarna (både bilens "sladdladdare" och fast monterade boxar) vilket ju gör det till än mer ett icke-problem!
Jag kollade men elektrikern som installerade växelriktaren till min solcellsanläggning och enligt honom finns både överspänningsskydd och JFB av typ B installerat i växelriktaren jag har!
Hur det är med elbilarna låter jag vara osagt men det lilla man hittar så verkar åtminstone de flesta tillverkare ha JFB av typ B inbyggt i laddboxarna (både bilens "sladdladdare" och fast monterade boxar) vilket ju gör det till än mer ett icke-problem!
Formuleringen känns inte helt entydig. Har du eller har du inte övervakningen av DC-läckström? Om det finns räcker det med typ A jordfelsbrytare. Finns det inte skall det vara typ B enligt reglerna. Men det har ingenting att göra med risker för bilen.J jesper--- skrev:
Hej
Lyfter tråden igen gällande jordfelsbrytare
Forskare störde JFB – blev förvånade
Forskargruppen i Luleå trodde att supratoner från växelriktare fick jordfelsbrytare att lösa ut i onödan. Men det var tvärtom.
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2021/februari/forskare-storde-jfb--blev-forvanade/
Lyfter tråden igen gällande jordfelsbrytare
Forskare störde JFB – blev förvånade
Forskargruppen i Luleå trodde att supratoner från växelriktare fick jordfelsbrytare att lösa ut i onödan. Men det var tvärtom.
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2021/februari/forskare-storde-jfb--blev-forvanade/
Hej jesper---Mikael_L skrev:
Vet inte säkert, men tror att det är här;
Rapport - Utbredning av likström i lokalnäten.
Kan solcellsanläggningar och elfordon påverka din grannes jordfelsbrytare?
I den här rapporten beskriver vi om hur likströmskomponenter och högfrekventa, ledningsburna störningar kan påverka jordfelsbrytare och i vilken omfattning störningarna kan orsaka felfunktion på jordfelsbrytare av typ A.
Typ A innebär att jordfelsbrytaren kan hantera pulser av likström, men inte en mer kontinuerlig sådan ström i någon större omfattning. Blir likströmkomponenten i den felström som passerar genom jordfelsbrytaren större än 6 mA kommer den att sluta fungera. Den kommer att fastna i tillkopplat läge och inte lösa ut när den ska.
A4-format, 36 sidor.
https://www.inforlag.se/artikel/utbredning_av_likstrom_i_lokalnaten
Mikael_L skrev:
Elinstallatören skrev om detta ämne tidigare,
Jag tolkar det som att det är möjligt att elkraftgruppen vid LTU i Skellefteå har lämnat ett bidrag till den rapport jag hänvisar till;
"När solcellerna stör jordfelsbrytaren
13 OKTOBER 2020 | ELSÄKERHET Text: Charlotta von Schultz"
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2020/oktober/nar-solcellerna-stor-jordfelsbrytaren/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 865 inlägg
Det är känt sedan tidigare att JFBer typ A har ett odefinierat beteende vid höga frekvenser. Det förekommer uppgifter om de både blir känsligare och okänsligare.
Lyckligtvis är människoproppen mer okänslig vid högre frekvenser. Visserligen minskar hudens impedans med frekvensen, men inte så mycket att strömmen blir farligare.
Undrar hur många exemplar av den där skriften som IN har sålt
Lyckligtvis är människoproppen mer okänslig vid högre frekvenser. Visserligen minskar hudens impedans med frekvensen, men inte så mycket att strömmen blir farligare.
Undrar hur många exemplar av den där skriften som IN har sålt
OK, om jag förstår det rätt så är det alltså inte forskning detta.M Martin Lundmark skrev:
Utan det är något som är beställt av en part som organiserar elinstallationsfirmor?
Något som ett flertal apparater med likriktare har gemensamt är att de dels kan skapa DC-jordfel och dels skapa högfrekventa jordfel. Trådstarten här valde att fokusera på DC-jordfel. Tyvärr med inriktningen "det skulle kunna vara ett problem". Antydningar om att det är ett problem men noga undvika varje tänkbart förtydligande av hur det skulle gå till. Om det är ett problem med högfrekventa strömmar i nätet för jordfelsbrytarna är jag och säkert många andra intresserade av att veta mer. Följdfrågan blir givetvis om en jordfelsbrytare typ B är bättre i det fallet. En intressant fråga helt väsensskild från trådstarten även om den kan uppträda vid samma tillämpningar.
Helt rätt tyvärr, doktorand Angela är en riktigt fin forskare men problemet ligger i att tidskriften länge vridit, vändit och överdrivit vissa fakta för att få dessa att passa in i deras agenda. Jag, tyvärr, tvivlar ärligt sagt på före detta ÖIs Sjödins förmåga att styra skutan rätt, jag såg en rätt passande bild u humorforumet som även skulle passa in här gällande exempelvis EF och EI. Ledsen @Martin Lundmark, inget illa ment och vir tacksamma för kunskapen du bidrar med men läs genom artiklarna ordentligt i EI med rätt glasögon så ser du nog också ett mönster. Inte för att det inte kan vara underhållande och även ha sina poänger. Nu har Cecilia börjat där också och med sin energi kommer tidningen garanterat lyfta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder