97 844 läst ·
783 svar
98k läst
783 svar
Har ni koll på era jordfelsbrytare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Och detta är ett exempel på löjligt paragrafrytteri där jag håller med ESV. Det finns ingen annan förbrukare jag kommer på som byggs in i byggnader på detta sätt och därmed ställer ungefär samma krav som infällda (grupp)ledningar. Att ledningen utvecklar värme är snarare en försvårande faktor. Så ska man släppa installation av golvvärmekabel fri får man samtidigt släppa all (dold) ledningsförläggning fri. Och det är i och for sig inte stor grej med bra anvisningar.
Ja, detta är också intressanta frågor, och man kan hålla med antingen den eller dan, men på vilka grunder?Bo.Siltberg skrev:
Och detta är ett exempel på löjligt paragrafrytteri där jag håller med ESV. Det finns ingen annan förbrukare jag kommer på som byggs in i byggnader på detta sätt och därmed ställer ungefär samma krav som infällda (grupp)ledningar. Att ledningen utvecklar värme är snarare en försvårande faktor. Så ska man släppa installation av golvvärmekabel fri får man samtidigt släppa all (dold) ledningsförläggning fri. Och det är i och for sig inte stor grej med bra anvisningar.
Och skulle installationen exempelvis kunna göras säkrare ifall man satte en stickpropp i änden av golvvärmekabeln?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Grunderna angav jag i mitt inlägg...och stickpropp nämnde jag inte, vad den nu skulle ha för betydelse för elsäkerheten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Men nu var det elsäkerheten det handlade om och kraven på behörighet.
Jag har väldigt svårt att se hur en likspänning på min serviskabel skulle slå ut min JFB typ A. Även om det finns likspänning skulle den strömmen gå genom JFB och tillbaka ut genom samma så den magnetiska komponenten försvinner. Visserligen kan man ha en liten läcka till jord efter JFB så man får en likströmskomponent stor nog att mätta strömtransformatorns kärna men då tycker åtminstone jag att man åtgärdar läckan och inte köper en svindyr JFB typ B i onödan.Bo.Siltberg skrev:
Ingen som länkad till denna artikel på IN ännu, då gör jag det nu
[länk]
Två citat värda att nämna
Math Bollen, professor i elkraftteknik vid Luleå tekniska universitet:
Hittills har vi inte kunnat hitta någon process för hur grannarnas jordfelsbrytare skulle kunna blockeras. Resultaten är preliminära, men jag håller det för väldigt osannolikt att grannarna skulle drabbas. Det är goda nyheter för annars skulle samtliga jordfelsbrytare Typ A i Sverige behöva bytas till Typ B
Fredrik Byström Sjödin
Det här bekräftar de farhågor som vi på Installatörsföretagen har haft om okunskapen i branschen om hur elanläggningar beter sig när ny teknik som solceller och elfordon ansluts till elnätet.
Här där jag bor finns minst en stor solanläggning på samma transformator men min JFB som är minst 15 år gammal och inte är märkt med vilken typ det är funkar alldeles utmärkt.
Kan du redogöra för ett realistiskt scenario där problemet kan uppstå som en konsekvens av ett fel utanför den egna anläggningen? Vi har försökt tidigare i tråden och bara kommit fram till orimliga scenarion.Logad skrev:
Jordfelsbrytaren är ett skydd mot läckströmmar. Om man har DC-läckströmmar bör man givetvis åtgärda dem oavsett om man har en jordfelsbrytare typ B eller inte. Problemet är att utan jordfelsbrytare typ B kanske man inte märker att man har läckströmmarna.Logad skrev:
Jag skulle säga att det är en rimlig slutsats att man bör ha en jordfelsbrytare typ B om man har utrustning som kan generera DC-läckströmmar. Något som de flesta inte har hemma. Men det är en orimlig slutsats att man kan få DC-läckströmmar till följd av fel utanför den egna anläggningen.
Nu ska vi heller inte överdriva hur exklusiva typ B är, det är inte så att skalet är av guld istället för plast.GK100 skrev:
Jag har kollat lite på prisutvecklingen i Sverige, även om man nu också kan importera än billigare.
En Schneider för 500 här exempelvis, det är ungefär vad en en typ A kostar, man kan även hitta märken som Chint och Rogys för cirka 1500. https://www.blocket.se/annons/goteborg/jordfelsbrytare/88518138
Men jag kan hålla med om att det även finns väldigt dyra modeller.
Gör man det till standard att sätta B istället för A framöver kommer prisskillnaden troligen inte alls vara stor.
Men då är ju frågan också vilka fördelar vi vinner med typ B i jämförelse. För hittas inga är det såklart heller inte värt att lägga en krona mer på denna.
Problemet är att du får en i medeltal sämre apparat särskilt om man på vanligt sätt söker låga priser och ser till att någon stämplat den som "godkänd". Finns inga mervärden med typ B i allmäna fallet snarare tvärtom. Om man i hemmiljö ofta utan problem kan välja dvärgbrytare med tvivelaktigare prestanda bör man tänka tvärtom med JFB då faller den mer komplicerade typen bort allt annat lika.
Bättre att se till att ev anslutning av laddboxar, solel osv där temat ev dyker upp görs på ett sätt att ordinarie installation, anläggning inte påverkas. Sen då i de fall som ev kvarstår där B krävs eller ger mervärden sätta in såna då. IN skulle ha en vettig uppgift där med info och lättsmälta råd till sina medlemmar och de som jobbar under företagen, betydligt bättre än spridning av FUD utan vettig grund öht.
Bättre att se till att ev anslutning av laddboxar, solel osv där temat ev dyker upp görs på ett sätt att ordinarie installation, anläggning inte påverkas. Sen då i de fall som ev kvarstår där B krävs eller ger mervärden sätta in såna då. IN skulle ha en vettig uppgift där med info och lättsmälta råd till sina medlemmar och de som jobbar under företagen, betydligt bättre än spridning av FUD utan vettig grund öht.
Den frågan är väl ganska lätt besvarad. Vi vinner i säkerhet i anläggningar där det kan förekomma DC-jordfel. Har man trefas frekvensomriktare eller solcellsanläggningar hemma ökar det säkerheten. Men inte om bara grannarna har det.E El-Löken66 skrev:
Realistiskt exempel? Det kan jag nog inte. Jag funderar rent teoretiskt hur det skulle kunna ske men får nog ses som ytterst osannolikt. Ponera att vi bor i ett grannskap där det finns solpaneler eller annan utrustning som skulle kunna distordera nätets sinus så pass att en DC-komponent uppstår. Nu tänker jag mig att jag i min anläggning har en elpatron som börjat läcka lite smått, ett fel som inte är helt ovanligt. Finns det då DC på matningen så kommer det att bli en skillnad i DC i strömtrafon med risk för att den mättas och slutar fungera som trafo.A Avemo skrev:Kan du redogöra för ett realistiskt scenario där problemet kan uppstå som en konsekvens av ett fel utanför den egna anläggningen? Vi har försökt tidigare i tråden och bara kommit fram till orimliga scenarion.
Jordfelsbrytaren är ett skydd mot läckströmmar. Om man har DC-läckströmmar bör man givetvis åtgärda dem oavsett om man har en jordfelsbrytare typ B eller inte. Problemet är att utan jordfelsbrytare typ B kanske man inte märker att man har läckströmmarna.
Jag skulle säga att det är en rimlig slutsats att man bör ha en jordfelsbrytare typ B om man har utrustning som kan generera DC-läckströmmar. Något som de flesta inte har hemma. Men det är en orimlig slutsats att man kan få DC-läckströmmar till följd av fel utanför den egna anläggningen.
Långsökt, det kan jag hålla med om men mitt resonemang är alltså teoretiskt. Man kan ju alltid testa sin JFB vid olika tidpunkter på dagen och på alla faser med ett instrument avsett för ändamålet eller en stickkontakt med ett par lagom stora motstånd.
Nu har jag ingen JFB drällande men skulle kunna testa min teori på labbänken.
Har man en JFB typ A så tycker jag inte att det finns någon anledning att byta men har man ingen och ska sätta in kan man ju alltid överväga en B. Lite hängslen och livrem. Tittar jag på större switchade nätaggregat idag så har de nästan alltid en likriktarbrygga så de belastar nätets sinus symmetriskt. Mindre saker som USB-laddare kan ha halvvågslikriktning men de är så små att de knappast orsakar DC på nätet. På 3-fasutrustning förväntar jag mig 6-pulslikriktning men jag har inte själv tittat i ett sådant.
Okej, tvivlar inte på att du har rätt.GK100 skrev:
Problemet är att du får en i medeltal sämre apparat särskilt om man på vanligt sätt söker låga priser och ser till att någon stämplat den som "godkänd". Finns inga mervärden med typ B i allmäna fallet snarare tvärtom. Om man i hemmiljö ofta utan problem kan välja dvärgbrytare med tvivelaktigare prestanda bör man tänka tvärtom med JFB då faller den mer komplicerade typen bort allt annat lika.
Men vad är det som gör schneider JFB i exemplet för 500 till en dålig produkt?
Är det priset, en kopia, ommärkt eller vad?
Och de flesta kommer säkerligen ha någon form av laddhybrid eller ren elbil i en relativt snar framtid.
Det finns ju som du vet även en baktanke med detta, vi bygger upp ett rejält batterilager till vindstilla dagar då det kan krisa med detta.
Ditt exempel är knappast ens rimligt teoretiskt i ett i övrigt friskt och korrekt nät av typen vi har i SE. Har du funderat på eller känner närmare till de 3-4 verkansmekanismer som används i typ B där två är i majoritet? Det är inte lätt att hitta realistiska fall även vid ev omformare, solceller etc ens inom egna anläggningen.Logad skrev:
Realistiskt exempel? Det kan jag nog inte. Jag funderar rent teoretiskt hur det skulle kunna ske men får nog ses som ytterst osannolikt. Ponera att vi bor i ett grannskap där det finns solpaneler eller annan utrustning som skulle kunna distordera nätets sinus så pass att en DC-komponent uppstår. Nu tänker jag mig att jag i min anläggning har en elpatron som börjat läcka lite smått, ett fel som inte är helt ovanligt. Finns det då DC på matningen så kommer det att bli en skillnad i DC i strömtrafon med risk för att den mättas och slutar fungera som trafo.
Långsökt, det kan jag hålla med om men mitt resonemang är alltså teoretiskt. Man kan ju alltid testa sin JFB vid olika tidpunkter på dagen och på alla faser med ett instrument avsett för ändamålet eller en stickkontakt med ett par lagom stora motstånd.
Nu har jag ingen JFB drällande men skulle kunna testa min teori på labbänken.
Har man en JFB typ A så tycker jag inte att det finns någon anledning att byta men har man ingen och ska sätta in kan man ju alltid överväga en B. Lite hängslen och livrem. Tittar jag på större switchade nätaggregat idag så har de nästan alltid en likriktarbrygga så de belastar nätets sinus symmetriskt. Mindre saker som USB-laddare kan ha halvvågslikriktning men de är så små att de knappast orsakar DC på nätet. På 3-fasutrustning förväntar jag mig 6-pulslikriktning men jag har inte själv tittat i ett sådant.
Som sagt får vi se det i medeltal ditt exempel skulle ju kunna "skänkas bort" av någon anledning. Men i grunden kvarstår skillnader mellan typerna som gör att B i de flesta fall är mer komplicerade och därför om i övrigt lika funktionella, kvalité jämförbara blir dyrare. Och sen ute på fältet inte nödvändiga i de flesta fall om installation uppbyggnad där görs rätt.E El-Löken66 skrev:Okej, tvivlar inte på att du har rätt.
Men vad är det som gör schneider JFB i exemplet för 500 till en dålig produkt?
Är det priset, en kopia, ommärkt eller vad?
Och de flesta kommer säkerligen ha någon form av laddhybrid eller ren elbil i en relativt snar framtid.
Det finns ju som du vet även en baktanke med detta, vi bygger upp ett rejält batterilager till vindstilla dagar då det kan krisa med detta.
Med olika påverkan likt från IN osv kan ju givetvis ovanstående vändas bort men inte på riktiga grunder som isf vore önskvärt. Nu är det ju så på många områden så egentligen inget konstigt men ändå irriterande att just F i FUD används ev med framgång på sikt.