97 844 läst ·
783 svar
98k läst
783 svar
Har ni koll på era jordfelsbrytare?
Okej, så det är alltså så komplicerad tillverkningsprocess att produkten behöver bli tjugo gånger dyrare?GK100 skrev:
Som sagt får vi se det i medeltal ditt exempel skulle ju kunna "skänkas bort" av någon anledning. Men i grunden kvarstår skillnader mellan typerna som gör att B i de flesta fall är mer komplicerade och därför om i övrigt lika funktionella, kvalité jämförbara blir dyrare. Och sen ute på fältet inte nödvändiga i de flesta fall om installation uppbyggnad där görs rätt.
Med olika påverkan likt från IN osv kan ju givetvis ovanstående vändas bort men inte på riktiga grunder som isf vore önskvärt. Nu är det ju så på många områden så egentligen inget konstigt men ändå irriterande att just F i FUD används ev med framgång på sikt.
Varför detta F och hur kan du vara säker på att din känsla är rätt?
Och, om ja, hur skiljer detta sig från övrigt i samhället?
Det kanske kan bli såhär problematiskt när man ritar ström med EN pil i "PowerPoint"?
Ritar man ett riktig elschema med alla ledare och markerade spänningar och strömmar är det lättare att granska om man tänkt rätt.
Ritar man ett riktig elschema med alla ledare och markerade spänningar och strömmar är det lättare att granska om man tänkt rätt.
Frågan är om du känner till något mer i detalj kring de olika typerna i verkningssätt och ev tillverkningsprocess? Om ja kan vi gå vidare i såväl kvalitativa som kvantitativt grundade resonemang annars är det bara en tröttande sysselsättning som jag ser det där du likt en x-åring kör någon lek som går runt.E El-Löken66 skrev:
På återseende i någon annan tråd, väl mött där!
Det är en enkel fråga, vill/kan du inte svara på den kanske någon annan kan, men jag kommer inte hålla andan.GK100 skrev:
Frågan är om du känner till något mer i detalj kring de olika typerna i verkningssätt och ev tillverkningsprocess? Om ja kan vi gå vidare i såväl kvalitativa som kvantitativt grundade resonemang annars är det bara en tröttande sysselsättning som jag ser det där du likt en x-åring kör någon lek som går runt.
På återseende i någon annan tråd, väl mött där!
Mycket enkel fråga faktiskt i motsats till det komplicerade och utdragna icke-svaret det bemöttes av, som så ofta förr.
Likadant tror jag att detta med FUD är en öm punkt, säger inget om detta men alltid trevligt om man kan lägga någon form av tyngd bakom, annars blir man på ett annat forum hänvisad till foliehattsavdelningen.
No grudges och trevlig kväll.
För prylar som tillverkas i små serier så avspeglar priset kvalité, komplexitet och pris på ingående komponenter.
Vid stora serier och konkurrens så blir även komplexa produkter billiga.
Jag läste någonstans att man inte vill ha typ B JFB för att de skulle minska elkvaliten, dvs lösa ut falsk för ofta.
Vid stora serier och konkurrens så blir även komplexa produkter billiga.
Jag läste någonstans att man inte vill ha typ B JFB för att de skulle minska elkvaliten, dvs lösa ut falsk för ofta.
Du kan kolla denna tråden, för att få en viss insikt i hur typ B är konstruerade.E El-Löken66 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/en-aeldre-jfb-typ-b-hur-kopplar-n-och-lite-annat.300629/
Typen B innehåller en massa mer krafs, så sänker man standarden på alla ingående delar för att kunna sälja lika billigt så kanske det kommer märkas i tillförlitlighet.
Javisst, och allt detta är fint.Mikael_L skrev:
Men som sagt är det knappast innehållet i sig som motiverar en tiofaldig prisskillnad här utan snarare det klassiska tillgång och efterfrågan.
Min tanke är att en vanlig JFB typ A bör kunna ligga runt 300-450 utan att svika säkerheten i något väsentligt.
Jag har då svårt att se att man inte skulle kunna tillverka en klass B för 700-1200 om man får upp volymerna lite.
Men det kan såklart vara att jag missar något här också, det var egen bara en enkel fråga men kolumnisterna här tycker då man är en x-åring, vad nu det ska betyda.
Avslutar med denna text från branschtidningen elinstallatören: Installatörsföretagens rekommendation är att sådana alltid ska finnas mellan omvandlarna och elcentralen. Installationsreglerna, alltså SS 436 40 00, säger att jordfelsbrytare inte är något tvingande krav, men OM man ska installera en sådan ska den vara av typ B.
Där håller jag med.E El-Löken66 skrev:
Just att det motiverar inte 10ggr priset, det är nog att tillskriva den låga mängden köp och att utvecklingskostnad och produktionslinjer ska betalas av få exemplar. Ja möjligen också att man tänker att man kan ta det priset, de som köper har inget alternativ, och lägre pris ökar ändå inte försäljningen.
Så egentligen inte tillgång/efterfråga, ty tillgången är god och efterfrågan är liten = borde ge mycket låga priser enligt gängse ekonomiska teorier.
Men jag är rätt säker på att du egentligen tänkte som jag beskrev det (iom vad du skrev om tillv.volymer)
Men det FSB (Fredrik S...) gör är att försöka öka efterfrågan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Det där är ett ofullständigt citat. Om det är IN som angivit denna ofullständiga text så är det i så fall vatten på kvarnen att de vill tjäna pengar på att få folk att installera JFBer som de inte behöver. Fullständig text från elinstallationsreglerna lyderE El-Löken66 skrev:Avslutar med denna text från branschtidningen elinstallatören: Installatörsföretagens rekommendation är att sådana alltid ska finnas mellan omvandlarna och elcentralen. Installationsreglerna, alltså SS 436 40 00, säger att jordfelsbrytare inte är något tvingande krav, men OM man ska installera en sådan ska den vara av typ B.
712.53 Bryt-, manöver- och skyddsanordningar
Följande avsnitt gäller som tillägg:
712.530.3.101 Jordfelsbrytare
Där jordfelsbrytare används för att skydda kretsen mellan växelströmsklämmorna på solcellsomriktaren och elcentralen ska de vara av typ B enligt SS-EN 62423 eller SS-EN 60947-2 om inte
– omriktaren har åtminstone enkel isolering mellan lik- och växelströmssidan, eller
– installationen är utförd så att åtminstone enkel isolering uppnås mellan omriktaren och jordfelsbrytaren genom användning av en fulltransformator, eller
– omriktaren inte fordrar skydd med jordfelsbrytare av typ B enligt tillverkarens anvisning
Jag har funderat vidare på detta och får nog ge mig, min hypotes håller inte. Så ja, det är FUD.GK100 skrev:
Ditt exempel är knappast ens rimligt teoretiskt i ett i övrigt friskt och korrekt nät av typen vi har i SE. Har du funderat på eller känner närmare till de 3-4 verkansmekanismer som används i typ B där två är i majoritet? Det är inte lätt att hitta realistiska fall även vid ev omformare, solceller etc ens inom egna anläggningen.
Vilket är FUD, vad pratar du om.. Det som var aktuellt för några år sen om grannars likfelströmmar? Eller det är något nytt ute nu?Logad skrev:
Länka gärna istället för att få det att låta som detta är någon allmän kunskap för alla inom ert sällskap.
Jag syftade på den ursprungliga videon i trådstarten.E El-Löken66 skrev:
Så vi behöver en tillverkare eller någon som säljer FK som värmekabel så kan vi dra dessa ledningar utan ekp.Bo.Siltberg skrev: