pacman42 pacman42 skrev:
Det rimliga är ju att utrustningen för att detektera felet skall finnas i bilen och inte i en laddbox. Huvudorsaken till detta är att trefasspänningen lämnar laddboxen helt oförvanskad. Bilar som bara laddas med enfas har inte detta behov och då skall inte utrustningen sitta på nätsidan heller.
Det jag menar är i fall där man har DC ut från laddare eller något annat inte nödvändigtvis för elbilar. Kör man AC via den sk laddboxen är det ju som du skriver i bilen ev övervakning passar in. Sen är ju frågan hur man får till fel som passar vårt tema i biländen utan att det blir långsökt.

Hur går det med din jordfelsövervakning som nämndes i någon annan tråd?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Hej

Jag lyfter en gammal tråd med anledning av att Elkraftgruppen vid Luleå tekniska universitet (LTU) har fått i uppdrag att ”studera fel med jordfelsbrytare vid solcellsanläggningar”.

https://etn.se/index.php/nyheter/67215-solel-ar-inte-sakert.html

Energimyndigheten och Energiforsk är uppdragsgivare och finansierar projektet.

Det är nog ingen enkel uppgift.

Men det vore bra om de kunde bringa mer klarhet i frågeställningen.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
E
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Jag lyfter en gammal tråd med anledning av att Elkraftgruppen vid Luleå tekniska universitet (LTU) har fått i uppdrag att ”studera fel med jordfelsbrytare vid solcellsanläggningar”.

[länk]

Energimyndigheten och Energiforsk är uppdragsgivare och finansierar projektet.

Det är nog ingen enkel uppgift.

Men det vore bra om de kunde bringa mer klarhet i frågeställningen.
Solel är farligt.

Detta vet ni?
Då måste alla släckas ner tills utredningen är klar?

Hur stora är farorna, har du någon rapport man kan läsa om detta?

Hej El-Löken66

Du skrev ” Solel är farligt. Detta vet ni? Då måste alla släckas ner tills utredningen är klar?”

Nästan all ny teknik som introducerats i våra elnät och som t.ex. innehåller switchade nätdelar innebär nya störkällor.

Det finns mängder med frågeställningar runt Elektromagnetisk förenlighet (EMC) och ny teknik. Solceller är en typ av teknik som har visat sig störa.

“Därför stör solcellerna” https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2020/maj/darfor-stor-solcellerna/

Desto tidigare man kan studera hur introduktionen av ny teknik eventuellt kan störa annan teknik desto bättre möjligheter har vi att hantera EMC frågorna.

E
M Martin Lundmark skrev:
Hej El-Löken66

Du skrev ” Solel är farligt. Detta vet ni? Då måste alla släckas ner tills utredningen är klar?”

Nästan all ny teknik som introducerats i våra elnät och som t.ex. innehåller switchade nätdelar innebär nya störkällor.

Det finns mängder med frågeställningar runt Elektromagnetisk förenlighet (EMC) och ny teknik. Solceller är en typ av teknik som har visat sig störa.

“Därför stör solcellerna” [länk]

Desto tidigare man kan studera hur introduktionen av ny teknik eventuellt kan störa annan teknik desto bättre möjligheter har vi att hantera EMC frågorna.
Vi vet ju att Försvarsmakten lägger in veto mot solceller på känsliga ställen.

Men nu tolkar jag detta som att även jordfelsbrytarens funktion skulle kunna sättas ur spel.

Men jag har väldigt svårt att se detta faktiskt.

M Martin Lundmark skrev:
[länk]
Det var ju en betydligt mer balanserat text. Att problem kan uppstå i den egna anläggningen med DC-läckströmmar och jordfelsbrytare typ A är känt. Och finns det en oro för att problemet skulle kunna spridas till angränsande anläggningar är det ju jättebra att man undersöker om det verkligen är ett problem. Men om man ännu inte har någon saklig grund för att misstänka att det är problem är det lite tidigt för att rekommendera åtgärder på det vis som TS gjorde.

E El-Löken66 skrev:
Vi vet ju att Försvarsmakten lägger in veto mot solceller på känsliga ställen.

Men nu tolkar jag detta som att även jordfelsbrytarens funktion skulle kunna sättas ur spel.

Men jag har väldigt svårt att se detta faktiskt.
Hej El-Löken66

Jag har läst forskningsartiklar och rapporter som beskriver både likström och switchkomponenter (supratoner) från solceller. Arbetet får förhoppningsvis visa om och hur dessa stör jordfelsbrytarens funktion.

När man testar elapparater gällande EMC gör man det i lab och med en enhet. I en elanläggning finns många samtidigt kopplade elapparater.

När jag började studera supratoner på ABB Corporate Research i mitten på 1980 talen så såg man hur de spreds från frekvensomriktare i laboratoriet och t.ex. störde kopieringsmaskinen i kontoret via elnätet.

Idag är det mängder med källor till supratoner och likström. Vi vet fortfarande efter många år för lite om hur dessa summeras, sprids och stör andra utrustningar.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Ingen som länkad till denna artikel på IN ännu, då gör jag det nu
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2020/oktober/nar-solcellerna-stor-jordfelsbrytaren

Två citat värda att nämna

Math Bollen, professor i elkraftteknik vid Luleå tekniska universitet:
Hittills har vi inte kunnat hitta någon process för hur grannarnas jordfelsbrytare skulle kunna blockeras. Resultaten är preliminära, men jag håller det för väldigt osannolikt att grannarna skulle drabbas. Det är goda nyheter för annars skulle samtliga jordfelsbrytare Typ A i Sverige behöva bytas till Typ B

Fredrik Byström Sjödin
Det här bekräftar de farhågor som vi på Installatörsföretagen har haft om okunskapen i branschen om hur elanläggningar beter sig när ny teknik som solceller och elfordon ansluts till elnätet.

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Var det inte Fredrik Sjödin som varnade för att grannens jordfelsbrytare kunde störas ut? När motsatsen är bevisad ondgör han sig över branschens okunnighet?
eller har jag missuppfattat nåt?

• Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Jag bara citerar. Av hänsyn tog jag inte upp hans långa CV...

• Älska
tommib
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fredrik Byström Sjödin
Det här bekräftar de farhågor som vi på Installatörsföretagen har haft om okunskapen i branschen om hur elanläggningar beter sig när ny teknik som solceller och elfordon ansluts till elnätet.
Metodiken är alltså att mer eller mindre ur luften rycka något som man misstänker skulle kunna vara ett problem. Sedan slår man på stort med att varna för det tills dess att någon annan bevisat att man har fel. Det är inte så ovanlig strategi som man skulle kunna önska. Men det är ganska destruktivt.

Självklart skall det undersökas om man som sakkunnig misstänker att det kan finnas ett problem. Men att som sakkunnig varna för problemet utan ett spår av bevis är något annat.

• Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
tommib
Fredriks tidigare uttalanden och det nuvarande får mig osökt att tänka på att vi alltid krigat mot östasien...

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
E
A Avemo skrev:
Metodiken är alltså att mer eller mindre ur luften rycka något som man misstänker skulle kunna vara ett problem. Sedan slår man på stort med att varna för det tills dess att någon annan bevisat att man har fel. Det är inte så ovanlig strategi som man skulle kunna önska. Men det är ganska destruktivt.

Självklart skall det undersökas om man som sakkunnig misstänker att det kan finnas ett problem. Men att som sakkunnig varna för problemet utan ett spår av bevis är något annat.
Huvudet på spiken.
Naturligtvis viktigt att testa dessa saker men Fredriks dåvarande position gav honom tillgång till en megafon han utnyttjade på ett märkligt sätt.

Någon skribent här trodde att han ville sälja fler jordfelsbrytare och därmed skapa mer jobb till sitt skrå men jag misstänker snarare att detta är någon gammal kvarleva från "verket", man har hittat något livsfarligt och nu ska stora trumman bankas på.

Tyvärr blev det upp till bevis i detta fall, och det vore ju inte omöjligt att man faktiskt kunde hitta något långsökt teoretiskt fall där man kunde se någon fara, men så icke här, skutan måste vändas!

Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
jag misstänker snarare att detta är någon gammal kvarleva från "verket", man har hittat något livsfarligt och nu ska stora trumman bankas på.
Jag upplever att Fredrik har lämnat verket väldigt ordentligt, ja nästan redan innan han hamnade i IN.
Ja det är vad jag tror.
Men det stärks ju av att verket och Fredrik har olika uppfattningar om lite av varje, typ:
https://www.elinstallatoren.se/inne...elsakerhetsverket-har-olika-syn-pa-golvvarme/

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag upplever att Fredrik har lämnat verket väldigt ordentligt, ja nästan redan innan han hamnade i IN.
Ja det är vad jag tror.
Men det stärks ju av att verket och Fredrik har olika uppfattningar om lite av varje, typ:
[länk]
Ja, såklart har han lämnat verket sedan länge och är väl insatt i många av bristerna som finns där, exemplet du tar upp där är ju verkligen Don Quijote mot väderkvarnarna, ska något tolkas si eller så och vilken reell skillnad får detta på säkerhetsnivå.

Men det ändrar inte att han är skolad där sedan ung karriär, av strikta och möjligen bistra farbröder som inte lät sig sägas emot.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.