M Martin Lundmark skrev:
Oj så otrevlig stämning det plötsligt blev! Varför det?
För att du skrev "Jag har flera gånger fått information som jag inte kan föra vidare. Det kan vara en teknisk rapport om läckström från till exempel solcellsanläggningar, frekvensomriktare, nätdelar etc."

Och det är ju just DC-läckströmmar från dessa och vad de kan få för säkerhetskonsekvenser som vi diskuterar, då har dessa definitivt bäring på diskussionen. (Jag noterar att jag inte var ensam i den tolkningen). (Och om du inte är beredd att diskutera det här, så varför ta upp det?)

Sedan så var det IMHO på sin höjd formellt, så långt som "otrevlig" skulle inte jag gå; men det ligger ju i betraktarens öga. Det är, och var, i sammanhanget värt att inskärpa att "Guds lag står över människans förordning". Och att exv. professionella organisationer så som IEEE noterar det. Säkerhet står, ur moralisk synpunkt, över sekretessavtal. (Och det finns som sagt många sätt man kan komma runt dessa om det är nödvändigt att informationen kommer ut, utan att för den sakens skull bryta dem).

Men nu visade det sig det hela bero på en misstolkning. Du har vad du säger ingen information (varken hemlig eller öppen) som kastar något direkt ljus på saken. Gott så, mitt sista inlägg i just den här frågan.

tommib
Intressant hur FUD av denna typ sprids och förstärks.

Skärmdump från en Facebook-diskussionstråd som visar elcentral med jordfelsbrytare och kommentarer om deras installation.

Saxat från gruppen "Vi som vill koppla el....." på FB som diskuterats här tidigare apropå om det är ett lämpligt forum för denna typ av diskussioner. Nu är detta en bit över min nivå men jag kan konstatera att diskussionen här på BH har betydligt större djup och är mer relevant än det som förs fram på FB.

• Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Intressant hur FUD av denna typ sprids och förstärks.
Det börjar vara dags att få ut en dementi i SVT typ anslagstavlan kanske.
Och gärna några dagstidningar.

Jag vet inte alls hur man ska bekämpa sådan här missinformation ... :(

I övrigt håller jag med om nivåskillnaden.
Hade detta inlägg kommit här hade flera snabbt påpekat dels att tillåta upp till 300mA likström till de JFB av typ kommer också mycket effektivt blockera dessa JFB ändå. Så det som frågeställaren är helt totalt onödigt och utan effekt i vilket fall.

Sedan hade vi påpekat att selektivitet på JFB erhålls ej med mA-värdet, utan med tidsfördröjda, då det är okänd triptid som är största problemet med flera JFB i kaskad.

Och slutligen hade vi dessutom bett de som tror på amsagorna återvända till källan för att få reda på hur det var tänkt att kunna bli så.

:cool: :cool: :cool: :cool: :cool:

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag skrev i alla fall en liten hänvisning i den FB-tråden att man kan titta in här om man vill ha en djupare diskussion i ämnet.
Tyvärr tror jag den kommer gå många förbi då nivån är såpass hög. Dessutom verkar det ändå finnas en viss oenighet även om övervikten är åt att risken är minimal om jag förstår det hela rätt.

Jag har intresserat mig för frågan men besitter inte djupare kunskaper i ämnet.
Vad är det som gör att detta blivit på tapeten? Är det något hos växelriktare eller billaddare som skiljer sig från tex mobiltelefonladdare, elcykelladdare eller andra laddare som skulle kunna läcka likström?

Jag skulle ju spontant vara mer orolig över en laddare från kina till någon hooverboard än en växelriktare från SolarEdge, Fronius eller likvärdig tillverkare.

Det har att göra med förekomsten av likspänning med en sådan potential att ett rimligt elfel kan ge en kontinuerlig DC-läckström. Mobiltelefonladdare, elcykelladdare, och andra små laddare är alltid enfasanslutna. Ett jordfel från dessa kommer att resultera i en pulserande DC-läckström. Och detta skyddar en jordfelsbrytare typ A fullgott mot. För att få en kontinuerlig DC-läckström krävs till exempel en DC-källa med galvanisk koppling till elnätet såsom förekommer vid solpanelsinstallationer. Ett annat exempel är en trefaslikriktare som man hittar i kraftigare elbilsladdare. Trefaslikriktare finns även i många frekvensomriktare som är vanliga i industrin men inte i bostäder.

• Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
Så egentligen behövs bara Jordfelsbrytare Typ-B om man har trefas, eller?

(är lite provokativ här då det inte står så i rekommendationerna/reglerna)

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så egentligen behövs bara Jordfelsbrytare Typ-B om man har trefas, eller?
Den diskussion vi har haft tidigare om detta handlar om regler. Jag har uppfattat att elbilsladdare måste ha ett skydd mot DC-läckström även om de är enfas. Att det är svårbegripligt vad det skall vara bra för är vi helt överens om.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En diod klipper endast bort ena halvvågen så strömmen når fortfarande nollgenomgången. Jag har förstått att detta är skillnaden mellan JFB typ A och typ B. Typ B krävs när strömmen aldrig når noll utan ligger antingen plus eller minus.

[bild]​

Filmen antyder att solcellsanläggningar och billaddare kan ge en DC-ström på nätet vid normal drift. Det ifrågasätter jag. Det är vid felfall som det kan uppstå en DC-ström.

Likaså säger videon att grannarna kan påverkas av denna ström, vilket jag också ifrågasätter då grannarna inte har någon förbrukare som kan leda en DC-ström.
Tyvärr så leder både lampor, transformatorer och "värmetrådar" DC såväl som AC....

Anders Albinsson Anders Albinsson skrev:
Tyvärr så leder både lampor, transformatorer och "värmetrådar" DC såväl som AC....
Vilket påstående bemöter du och vad vill du hävda?

Anders Albinsson Anders Albinsson skrev:
På vilket sätt är det ett problem?

Om man tex tar en hårtork på 2000W så drar den ca 8.8A.

På halv effekt kan den dra ca 4.4A DC (Pulserande, med en diod internt).
Detta är en DC belastning på matande trafo i elnätet. Helt ok om än inte snällt. Sinusvågen blir lite osymetrisk. (Fältet i trafon blir lite förskjutet och kan orsaka mättning, missljud och värmeutveckling). En liten DC-komponent finns hos alla som är anslutna på samma matande nättrafo.
Detta hanterar dock JFBns summatrafo.
En AC-period är 20ms, så under 10ms så är strömmen +9A och nästa 10ms så är strömmen 0A. För att sätta JFBn ur funktion krävs en kontinuerlig DC ström, alltså att strömmen inte blir noll och inte byter polaritet. Samma ström går genom fas och nolla.

Grannens lampor kommer att drivas med en liten en liten DC-komponent. Positiva och negativa halvperiodens ström kommer att skilja något lite, men JFB fungerar fortfarande utmärkt.

Hur skulle man kunna ha kvar en DC ström med samma polaritet när nätspänningen byter polaritet?
Någon aktiv pryl skulle kunna mata ut en ström ”åt fel håll” på sin nätanslutning.

En resistiv last, tex 40W halogen, ansluten till en JFB skulle behöva matas med en DC spänning för att dra en DC ström.
En AC spänning på 230V, +-325V (topp till topp) skulle behöva förskjutas till mer än 0V till +650V
Tex med en halogenglödlampa på 1.35kohm x +6mA = +8V
Solcellsanläggningen skulle behöva lägga ut minst +8V till +658V för att få en dc-ström större än +6mA. (Det behöver iofs inte vara en 230V sinusvåg).
Om en solcellsanläggning skulle försöka mata ut DC eller DC med överlagrad AC på en eller flera faser kommer säkringarna att lösa ut ordentligt snabbt, värre ström än kortis, med endast ledningsnätets resistans emellan sig och nätets matande trafo.

Så hur transporteras denna DC-ström som skall slå ut grannarnas JFBer?
Det är lätt att rita en ”powerpointpil” som visar en ström från ett hus till ett annat, men om man skall följa fysikens lagar och elläran så krävs det en ledare och en återledare, en sluten strömkrets, för att en ström skall flyta. Med mitt resonemang hävdar jag att den inte kan gå i någon fasledare (L1, L2 eller L3).

En JFB typ A kan dessutom lösa ut för en DC-felström om den börjar som en puls.
Om däremot DC-felströmmen sakta ökar och passerar 6mA så kommer däremot summatrafon att mättas och JFB kommer aldrig att lösa ut.

Har man en fin symetrisk last på alla 3 faser, så går det ingen ström i nollan.
Har man en trefaslikriktare är nollan öht inte inblandad. Om det inte går någon AC-ström genom nollan blir denna väldigt känslig för DC. Om laddarens sekundärsida skulle leda en liten icke pulserande DC-felström (>= 6mA) genom nollan och åter till sin jord så slås JFB mycket riktigt ut.

Varför en sådan ström skulle kunna uppstå är mystiskt.
Hur denna ström dessutom skulle kunna gå genom grannens JFB har jag inte lyckats klura ut.

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
@Fredrik Sjödin vad skiljer en elbil mot en tre-fas UPS? För tre-fas UPSer har vi ju haft länge i vårt land utan massa problem med JFB som inte löser ut.

X xLnT skrev:
[länk]
Intressant. Inte minst följande mening ur artikeln:
www.elinstallatoren.se skrev:
Fredrik Byström Sjödin håller fast vid sin teori tills han är överbevisad. Att likströmmar kan bli över sex milliampere beror på sammanlagring.

– Med en ökad andel solcellsanläggningar och elfordon som ansluts till elnätet kan de sammanlagrade DC-strömmarna sannolikt öka. Det vore konstigt annars, säger han.
Jag tycker det är ganska anmärkningsvärt att lägga fram en sådan här teori och sprida den utan att alls vilja diskutera eller förtydliga. Antingen har man torrt på fötterna. Och då kan man bemöta alla frågor. Eller så har man det inte. Och då skall man inte låtsas att man vet mer än man gör. Både här och i kommentarerna till den från artikeln länkade youtubefilmen är det tunt med svar och aldrig några svar på mer tekniskt ifrågasättande.

• Gilla
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.