9 318 läst ·
203 svar
9k läst
203 svar
Har köparna råd när din granne dör?
Du har nog rätt och det finns nog ytterligare skäl, men det inte många fattar i vår kultur är den massiva ekonomiska potentialen i att ackumulera tillgångar över generationer. I synnerhet när man gratis får skjuta upp beskattningen i all oändlighet.Kvackatore skrev:
Problemet för vem? Knappast för pensionärererna som väljer att inte flytta från sina hus.Kvackatore skrev:
Håller med!AndersMalmgren skrev:
Tycks också vara nästan en trend att skilja sig. Ofta de som levt i flera förhållanden. Även de som är skilsmässobarn har jag märkt.
Men just det att man inte kämpar. Många vet inte ens vad kämpa är annars heller!
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 196 inlägg
Ja! Få allt ansvar för underhåll utan att själv bo i det, låter precis som något man vill göra som studerande 22åring. 😉F fribygg skrev:
Medlem
· Halland
· 4 672 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 822 inlägg
You're preaching to the choir, vännen, @AndersMalmgren är enligt egen uppgift ogift.P pmd skrev:
Det med arvsrätt särkullbarn och egna är inga problem, om det råder samstämighet innom familjens väggar.O [old rusty] skrev:
I mitt fall så fick alla barnen ( 3 egna + sambon 3 ) skriva på ett avtal om att all egendom efter den ena, ska tillfalla den efterlevande med full nyttjanderätt. Dom avsäger sig arvslotten för att få ut arvet i senare skede.
Det är fullt legalt och juridisk enligt lagar för arv att göra så.
Det innebär att allt efter den ena, kan förvaltas och användas utan påverkan av barnen, samt att det som finns i boet, kommer att delas lika mellan alla barn. Annars kan det bli att särkullbarn kan bli förfördelade med mindre arv.
NU en viktig sak i det hela. Alla måste vara 100 % eniga i ett sådant beslut och det får inte finnas det minsta tvivel.
Det som är också "intressant" är när man ej är gift ska faderskap godkännas.A Anders_Nilsson skrev:
Är man gift och frun vänsterprasslar blir barnen med automatik registrerade på den andra pappan (alltså dig som är gift med kvinnan) 🤔
Går väl säkert neka. Men gör man inget så blir det så.
Men det finns som sagt stora fördelar att vara just gift. Är man sambo så faller arvet automatiskt 50% till barnen att dela på.
Men, verkligheten är väl ändå att de flesta barn går ut i vuxenvärlden med ett sparkapital från sina föräldrar? Om föräldrarna sen ärver en sudd tror, återigen med betoning på tror, jag att de flesta låter en stor del av det arvet sippra ned till barn och barnbarn också. Sen handlar det mycket om hur barnen förvaltar sina pengar och sitt boende.
Så är inte detta lita av en ickefråga för en stor del av befolkningen? En ärlig fråga. Jag kan vara helt offside med verkligheten.
Så är inte detta lita av en ickefråga för en stor del av befolkningen? En ärlig fråga. Jag kan vara helt offside med verkligheten.