C
Kvackatore Kvackatore skrev:
jag undrar hur många unga som vill ta över en familjevilla som oftast är ganska omodern eftersom mor/farföräldrarna inte investerat en krona de senaste 30 åren.
Du har nog rätt och det finns nog ytterligare skäl, men det inte många fattar i vår kultur är den massiva ekonomiska potentialen i att ackumulera tillgångar över generationer. I synnerhet när man gratis får skjuta upp beskattningen i all oändlighet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
Kvackatore Kvackatore skrev:
Problemet är att pensionärerna inte säljer sina hus eftersom de får en betydligt större månadskostnad och lägre standard om de skulle flytta till BRF eller hyres. Istället bor de kvar tills de blir utburna i kista eller ivägskickade till ålderdomshem. Det är kontentan i artikeln.
Problemet för vem? Knappast för pensionärererna som väljer att inte flytta från sina hus.

P
Redaktionen Redaktionen skrev:
[…] om målet är att behålla dagens höga villapriser.
Vem skulle ha det målet, och varför?
Hur skulle det styras?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
Helena S Helena S skrev:
Varför ska barn ha obligatorisk arvsrätt över huvudtaget?
Varför inte?
Utan det blir det lite besvärligt med arvet om man har glömt att skriva ett testamente.

P
A Anders_Nilsson skrev:
En annan lösning vore ett statligt garanterat lån just för att kunna lös ut en partner eller särkullbarnen.
Varför ska jag tvingas ta en ekonomisk risk för att andra är promiskuösa?

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den enkla lösningen är ju att inte skilja sig. Folk kämpar ju inte tillräckligt i detta land för det ska hålla ihop. Vid minsta lilla fnurra på tråden ska det skiljas.
Enklaste sättet att inte skilja sig är att inte gifta sig till att börja med …

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
A atomlab skrev:
En god början att behålla familjen intakt så att säga verkar iaf vara att frun i huset inte behöver jobba till 100%.
Min mamma började arbeta när hon slutade folkskolan och slutade arbeta när hon blev pensionär vid några och 60. När hennes barn var små vaktades vi av barnflickor.

kisumisu
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den enkla lösningen är ju att inte skilja sig. Folk kämpar ju inte tillräckligt i detta land för det ska hålla ihop. Vid minsta lilla fnurra på tråden ska det skiljas.

Samtliga av mina barndomsvänner kommer från kärnfamilj så det kanske är en klassfråga
Håller med!

Tycks också vara nästan en trend att skilja sig. Ofta de som levt i flera förhållanden. Även de som är skilsmässobarn har jag märkt.

Men just det att man inte kämpar. Många vet inte ens vad kämpa är annars heller!

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Man kan ju hyra ut kåken efter farmor tills man är färdig med studierna tänker jag. Att sälja innebär ju att man får skatta bort en stor del av värdet om man inte köper nått annat.
Ja! Få allt ansvar för underhåll utan att själv bo i det, låter precis som något man vill göra som studerande 22åring. 😉

P pmd skrev:
Spelar ingen roll, biologiska barn har alltid arvsrätt. Sedan kan detta vara svårare att bevisa om föräldrarna inte är gifta.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P pmd skrev:
You're preaching to the choir, vännen, @AndersMalmgren är enligt egen uppgift ogift.

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
ör att när föräldern dör har särkullbarn "rätt" till sin arvslott direkt. Till skillnad från "helbarn" som går vänta på att båda föräldrarna dör.
Det med arvsrätt särkullbarn och egna är inga problem, om det råder samstämighet innom familjens väggar.
I mitt fall så fick alla barnen ( 3 egna + sambon 3 ) skriva på ett avtal om att all egendom efter den ena, ska tillfalla den efterlevande med full nyttjanderätt. Dom avsäger sig arvslotten för att få ut arvet i senare skede.
Det är fullt legalt och juridisk enligt lagar för arv att göra så.
Det innebär att allt efter den ena, kan förvaltas och användas utan påverkan av barnen, samt att det som finns i boet, kommer att delas lika mellan alla barn. Annars kan det bli att särkullbarn kan bli förfördelade med mindre arv.
NU en viktig sak i det hela. Alla måste vara 100 % eniga i ett sådant beslut och det får inte finnas det minsta tvivel.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja! Få allt ansvar för underhåll utan att själv bo i det, låter precis som något man vill göra som studerande 22åring. 😉
Det är nog olika från person till person, jag byggde mej en egen kåk när jag var i den åldern och andra har inte ens flyttat ut från barnrummet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
kisumisu
A Anders_Nilsson skrev:
Spelar ingen roll, biologiska barn har alltid arvsrätt. Sedan kan detta vara svårare att bevisa om föräldrarna inte är gifta.
Det som är också "intressant" är när man ej är gift ska faderskap godkännas.
Är man gift och frun vänsterprasslar blir barnen med automatik registrerade på den andra pappan (alltså dig som är gift med kvinnan) 🤔

Går väl säkert neka. Men gör man inget så blir det så.

Men det finns som sagt stora fördelar att vara just gift. Är man sambo så faller arvet automatiskt 50% till barnen att dela på.

Men, verkligheten är väl ändå att de flesta barn går ut i vuxenvärlden med ett sparkapital från sina föräldrar? Om föräldrarna sen ärver en sudd tror, återigen med betoning på tror, jag att de flesta låter en stor del av det arvet sippra ned till barn och barnbarn också. Sen handlar det mycket om hur barnen förvaltar sina pengar och sitt boende.

Så är inte detta lita av en ickefråga för en stor del av befolkningen? En ärlig fråga. Jag kan vara helt offside med verkligheten.

• Ledsen
  • Älska
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.