10 533 läst ·
119 svar
11k läst
119 svar
Har jorden någon funktion som utaget är frpn 50-talet?
Enligt standard kopplas brun som fas och blå som neutralledare. I ett uttag har det ingen betydelse vilken som sätts på vilken plats, jämför med att uttagen är gjorda så att du kan vända stickproppen på villoket håll som helst i sverige.
Vad som däremot alltid är viktigt är att jord kopplas rätt!
Vad som däremot alltid är viktigt är att jord kopplas rätt!
Men så vill jag också fråga er som visar upp varningens finger. Vad är det egentligen som kan gå fel nu när det är inkopplat?. På vilket sett skulle något helt plötsligt få för sig att bli strömfarande. Eller får för sig att börja brinna mitt i natten?
Kan helt enkelt inte förstå hur det skulle gå till. Kommer koppla in en jordfelsbrytare från det nya uttaget i fall något skulle gå fel. Vad det nu skulle kunna vara.
Men eftersom jag inte har någon jord så känns det bättre så...Så man får någon form av personsäkerhet.
Mvh Thomas
Kan helt enkelt inte förstå hur det skulle gå till. Kommer koppla in en jordfelsbrytare från det nya uttaget i fall något skulle gå fel. Vad det nu skulle kunna vara.
Men eftersom jag inte har någon jord så känns det bättre så...Så man får någon form av personsäkerhet.
Mvh Thomas
Redigerat:
Ser inte ut som någon proffsinstallation direkt, hur kunde du få uttaget så snett?
Sen så ska kabeln klamras också.
Det är svårt att det ska brinna om du bara kopplar små belastningar där men glappande/dålig kontakt utvecklar värme.
Sen så ska kabeln klamras också.
Det är svårt att det ska brinna om du bara kopplar små belastningar där men glappande/dålig kontakt utvecklar värme.
Redigerat:
Har inte satt fast uttaget ännu, hänger i luften. Ska även sätta fast kabeln med klamrar!
"Det är svårt att det ska brinna om du bara kopplar små belastningar där men glappande/dålig kontakt utvecklar värme"
Då jag ska ha det kopplat till mitt akvarium så kommer det bli en hel del belastning men kommer kolla titt som tätt nu i början ifall jag känner av något. Har skruvat åt sladdarna så gott det möjligen går.
"Det är svårt att det ska brinna om du bara kopplar små belastningar där men glappande/dålig kontakt utvecklar värme"
Då jag ska ha det kopplat till mitt akvarium så kommer det bli en hel del belastning men kommer kolla titt som tätt nu i början ifall jag känner av något. Har skruvat åt sladdarna så gott det möjligen går.
Men är det inte ett utanpåliggande uttag jag har satt dit?Ifö skrev:
Skulle detta passa bättre?

Och hur skulle man fästa det utan kabel? Direkt över fördelningsdosan uppe i hörnet?
Mvh Thomas
Nu blir det lite småskollärare över det hela (kanske ingen överraskning): Dra en kabel från dosan och anslut till det utanpåliggande (tydligen jordade) uttaget. Jag tror att det kan vara mitt sista råd i den här situationen. Känner du att du inte klarar installationen, så vet du vad du ska göra: ring herr Gnistjagare.
Lycka till!
Lycka till!
Nä du , ingen som helst överraskning,. Känner verkligen mig verkligen lite smådum här men alla är vi barn i början. tackar hur som helst för alla de råd du redan gett mig. En hjälte rakt igenom hela tråden!Ifö skrev:Nu blir det lite småskollärare över det hela (kanske ingen överraskning): Dra en kabel från dosan och anslut till det utanpåliggande (tydligen jordade) uttaget. Jag tror att det kan vara mitt sista råd i den här situationen. Känner du att du inte klarar installationen, så vet du vad du ska göra: ring herr Gnistjagare.
Lycka till!
Men nu gjorde du mig lite förvirrad. Du skriver att jag ska ta bort min skarvsladd för att sätta dit ett utanpåliggande uttag. För att sen skriva att jag ska sätta en kabel, kopplad från dosan till uttag. Vilket är det jag precis har gjort... lr?
Har använt mig av ett utanpåliggande uttag av den gamla modellen. Utan jord då det ändå inte finns någon jord från dosan. Och när det gäller "skarvsladd" så har jag använt mig av en EKK kabel som ni sa åt mig att använda.
förvirrad...
Ah, jag förstår... det är inte en förlängningssladd på bilden!
Då stämmer det ju rätt ok: kabel från dosan till ett utanpåliggande uttag.
Svårt att uttala sig utan att ha sett det i verkligheten, men jag håller nog med om att du får klamra det lite snyggare!
Finns jordfelsbrytare nu?
Då stämmer det ju rätt ok: kabel från dosan till ett utanpåliggande uttag.
Svårt att uttala sig utan att ha sett det i verkligheten, men jag håller nog med om att du får klamra det lite snyggare!
Finns jordfelsbrytare nu?
Ser okej ut (om du skruvar fast uttaget och klamrar kabeln vill säga
), materialvalet är korrekt iaf. Var dock noga med att kolla anslutningen i kopplingsdosan, de där skruvplintarna som finns där i kan nämligen få för sig att spricka eller få korsgängor om man är lite oförsiktig.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Jag skulle vilja säga att en bra grundregel är att ALDRIG klippa bort skyddsjorden! Ska man inte använda den - lägg den åt sidan eller koppla in på någon "överkopplingsskruv". (Det gäller för övrigt alla ledare.)thomaslj skrev:
Någon kanske drar fram skyddsjord i framtiden och då passar det bra om den ledaren redan finns att tillgå på den kabeln.
//Patrik
Hoppas Du inte ser mig som någon som hötter med fingret åt dig, thomaslj. Det är för din egen och din familjs säkerhet jag lyfter ett varningens finger och åt alla er andra som tycker det är ok att fixa med elen själva.
Ifö:s kommentar om att jag ska läsa de klistrade trådarna i böran av forumet så jag förstår varför man inte tar upp behörighetskravet, för att då skulle inte forumet fungera. Men, käre Ifö, med allrespekt för att du är fullvärdig medlem och jag är nykomling så sent som idag, så är det väl tvärt om? Forumet är väl till för att hjälpa andra med råd och tips, inte att uppmana till något olagligt som i värsta fall kan resultera i elolycka med dödlig utgång eller brand? Och med tanke på thomaslj uttalanden, så verkar det som att du inte har en endaste susning om hur och vad du ska göra. Därför är mitt råd: Låt bli!!! Det hjälper inte om det är en liten eller stor installation. Det är ändå en förändring av den fasta installationen du gör och det får du inte göra. Du får bara byta ut befintliga uttag eller strömbrytare mot likväriga om de gått sönder eller du vill byta dem ändå etc....
Du avslöjar också okunskapen genom att visa en bild på en halvfärdig installation som du tydligen redan spänningsatt.... FY på dej!! Skruva fast uttaget rakt och klamra fast kabeln snyggt utan någon klammer mitt i kröken av kabeln så kommer ingen att se att du gjort det själv. Och se till att anslutningarna är odentligt åtdraga, dock inte heller FÖR hårt. Då kan man få så kallad kallflytning i kopparledaren.
Någon skrev om att ansluta förlängningssladden fast i dosan, det är inte heller tillåtet. Förlängningssladd skall vara lös och får inte heller klammras fast, möjligen hängas upp så att den inte riskerar att fastna i annat eller vara i vägen.
Jordfelsbrytare är ju ett bra skydd. Be elektrikern när han kommer att installera den i cenralen så att den skyddar hela huset. Då gör den bäst nytta. Av inläggen jag läser förstår jag att inte alla har förstått dess funktion. I det torra vardagsrummet eller sovrummet har inte jordfelsbrytaren någon större funktion. Den kan heller aldrig ersätta ett jordat uttag. Svaret på din konkreta fråga ang vilken anslutning blå resp brun ledare ska vara ansluten på, har du fått svar på här ovan. I praktiken ingen betydelse, men regeln är att blå är neutraedare eller oftast kallan nolla. Den kopplas till anslutning märkt med N. Sedan brukar man montera uttaget så att fas är till höger. Gul/grön är skyddsjord och skall ALLTID kopplas till anslutning märkt med ett skyddsjords tecken, (vilket jag inte kan skriva här) Den gul/gröna ledaren får ADRIG användas till någon annan funktion. Klipp inte av den utan vik den åt sidan. Den kan behövas i framtiden.
I gamla hus kan man stöta på alla möjliga kombinationer av färger på allting, så det gäller att se upp.
Ja, det blev ett långt inlägg. Det var inte meningen. Hoppas ingen blir sur på mig. Vill Er bara väl.
Ifö:s kommentar om att jag ska läsa de klistrade trådarna i böran av forumet så jag förstår varför man inte tar upp behörighetskravet, för att då skulle inte forumet fungera. Men, käre Ifö, med allrespekt för att du är fullvärdig medlem och jag är nykomling så sent som idag, så är det väl tvärt om? Forumet är väl till för att hjälpa andra med råd och tips, inte att uppmana till något olagligt som i värsta fall kan resultera i elolycka med dödlig utgång eller brand? Och med tanke på thomaslj uttalanden, så verkar det som att du inte har en endaste susning om hur och vad du ska göra. Därför är mitt råd: Låt bli!!! Det hjälper inte om det är en liten eller stor installation. Det är ändå en förändring av den fasta installationen du gör och det får du inte göra. Du får bara byta ut befintliga uttag eller strömbrytare mot likväriga om de gått sönder eller du vill byta dem ändå etc....
Du avslöjar också okunskapen genom att visa en bild på en halvfärdig installation som du tydligen redan spänningsatt.... FY på dej!! Skruva fast uttaget rakt och klamra fast kabeln snyggt utan någon klammer mitt i kröken av kabeln så kommer ingen att se att du gjort det själv. Och se till att anslutningarna är odentligt åtdraga, dock inte heller FÖR hårt. Då kan man få så kallad kallflytning i kopparledaren.
Någon skrev om att ansluta förlängningssladden fast i dosan, det är inte heller tillåtet. Förlängningssladd skall vara lös och får inte heller klammras fast, möjligen hängas upp så att den inte riskerar att fastna i annat eller vara i vägen.
Jordfelsbrytare är ju ett bra skydd. Be elektrikern när han kommer att installera den i cenralen så att den skyddar hela huset. Då gör den bäst nytta. Av inläggen jag läser förstår jag att inte alla har förstått dess funktion. I det torra vardagsrummet eller sovrummet har inte jordfelsbrytaren någon större funktion. Den kan heller aldrig ersätta ett jordat uttag. Svaret på din konkreta fråga ang vilken anslutning blå resp brun ledare ska vara ansluten på, har du fått svar på här ovan. I praktiken ingen betydelse, men regeln är att blå är neutraedare eller oftast kallan nolla. Den kopplas till anslutning märkt med N. Sedan brukar man montera uttaget så att fas är till höger. Gul/grön är skyddsjord och skall ALLTID kopplas till anslutning märkt med ett skyddsjords tecken, (vilket jag inte kan skriva här) Den gul/gröna ledaren får ADRIG användas till någon annan funktion. Klipp inte av den utan vik den åt sidan. Den kan behövas i framtiden.
I gamla hus kan man stöta på alla möjliga kombinationer av färger på allting, så det gäller att se upp.
Ja, det blev ett långt inlägg. Det var inte meningen. Hoppas ingen blir sur på mig. Vill Er bara väl.
Ingen är det minsta sur!
Det är väl bra att du bryr dig om dina medmänniskor.
Ang. synen på forumet: Det finns sajter och t.o.m. TV-program som visar hur man jagar och skjuter djur, opererar sjuka människor eller spränger berg (Hjärnkontoret igår, jag är småbarnsförälder
). Inget av detta får man göra själv om man inte har vederbörlig behörighet, men det finns inget som säger att Herr Svensson inte får skaffa sig kunskap inom området.
Det finns en bra tråd om hempuleri klistrad överst i forumet - den bör alla läsa.
Ang. synen på forumet: Det finns sajter och t.o.m. TV-program som visar hur man jagar och skjuter djur, opererar sjuka människor eller spränger berg (Hjärnkontoret igår, jag är småbarnsförälder
Det finns en bra tråd om hempuleri klistrad överst i forumet - den bör alla läsa.
..oj, kan erkänna direkt att jag ej orkat läsa igenom allt! Såg bara att ni diskuterade vad man skulle göra av biledaren på kulo vid ojordade installationer.. Vid sådana tillfällen så skulle jag starkt rekommendera den nya kabeln EXK (eller EXQ) som ersättare till kulo! Då behöver man ej grubbla vad man ska göra av manteln som ej går att jorda!
Helt rätt det du skriver. MEN just i detta fall, 20 cm EKK, så känns det väl inte som så väldigt stort jobb att byta hela biten ifall det råkar bli jordat i framtidenPatrik_Hed skrev:Jag skulle vilja säga att en bra grundregel är att ALDRIG klippa bort skyddsjorden! Ska man inte använda den - lägg den åt sidan eller koppla in på någon "överkopplingsskruv". (Det gäller för övrigt alla ledare.)
Någon kanske drar fram skyddsjord i framtiden och då passar det bra om den ledaren redan finns att tillgå på den kabeln.
//Patrik
Jag tror det går att finna en och annan elektriker som helt sonika hade knipsat bort den gul/gröna i det här fallet.