10 532 läst ·
119 svar
11k läst
119 svar
Har jorden någon funktion som utaget är frpn 50-talet?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Okej, möjligtvis att detta kan vara ett undantag, men... det är som att ta körkort. Man ska alltid blinka när man ska svänga även om ingen annan finns i närheten, bara för att lära sig vanan.Mikael_L skrev:
//Patrik
Va, jag som inte ens tittar åt höger i första korsningen när jag kör hemmifrån, det kommer ju aldrig någon från det hållet ändå !Patrik_Hed skrev:
Då vill det till att man inte vänder stickproppen...Mikael_L skrev:
Det där med fas åt någon speciell sida är väl amerikanskt. Höger och vänster är svårt för en del, speciellt för konstnärliga personer.
Tack Ifö. Jo, det är klart att kan man ge andra kunskap så är det bara bra. Jag hoppas ge kunskap så att andra förstår att det är bättre att låta yrkesmän göra vissa jobb t.ex. eljobb. Men de här diskussionerna har ju mera gått ut på att tala om för thomaslj hur han ska göra. Ingen har väl på tv försökt tala om HUR man opererar... Ta skalpellen och lägg ett snitt tvärs över hjärtat och påbörja hjärtbytet...
Och Rrrrr, jag kan bara le.... det finns ingen biledare på den kabel som förr benämndes som kulo.
Jag har nu i kväll läst lite noggrannare i tidigare inlägg och ser att det förekommit många bra inlägg om jordfelsbrytaren..... ber om ursäkt för att jag inte såg detta tidigare.....
Jag hoppas att thomaslj har fått så mycket kunskap i ämnet, så att Du inser att Du inte har tillräcklig kunskap för att utföra densamma. Du behöver inte känna dig mäkta korkad för det. Dessutom är alla eljobb seriösa. Om du har den inställningen att ditt byte av lampa till ett uttag inte är seriöst, då är det värre ställt än jag från början trodde.... Sorry thomaslj, ta inte illa upp, men jag anser fortfarande att du inte ska syssla med denna typ av arbete. Du är säkert duktig på det du är utbildad till eller arbetar med, men överlåt eljobben till en behörig elektriker.
Koppla friskt, hälften brunnit.....
Och Rrrrr, jag kan bara le.... det finns ingen biledare på den kabel som förr benämndes som kulo.
Jag har nu i kväll läst lite noggrannare i tidigare inlägg och ser att det förekommit många bra inlägg om jordfelsbrytaren..... ber om ursäkt för att jag inte såg detta tidigare.....
Jag hoppas att thomaslj har fått så mycket kunskap i ämnet, så att Du inser att Du inte har tillräcklig kunskap för att utföra densamma. Du behöver inte känna dig mäkta korkad för det. Dessutom är alla eljobb seriösa. Om du har den inställningen att ditt byte av lampa till ett uttag inte är seriöst, då är det värre ställt än jag från början trodde.... Sorry thomaslj, ta inte illa upp, men jag anser fortfarande att du inte ska syssla med denna typ av arbete. Du är säkert duktig på det du är utbildad till eller arbetar med, men överlåt eljobben till en behörig elektriker.
Koppla friskt, hälften brunnit.....
Nja....nu är det väl så att detjag skrev om att fas ska vara till höger är en regel. Precis som att srömbrytare alltid ska sluta kretsen vid uppåtgående rörelse. men det är väl ofta man stöter på strömbrytare som tänder lampan vid tryck nedåt....
Och visst, stickproppen kan man ju vända som man vill, men om man ska vara lite fin i kanten och följa gänse regler så. Kanske man inte lär ut det så idag, men på min tid i förra seklet...... ojoj, vad gammal man blev nu ...
Och visst, stickproppen kan man ju vända som man vill, men om man ska vara lite fin i kanten och följa gänse regler så. Kanske man inte lär ut det så idag, men på min tid i förra seklet...... ojoj, vad gammal man blev nu ...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Jag tycker i alla fall att det låter som en bra regel! Jag har funderat mycket på att skaffa ett bestämt sätt hur jag kopplar in fas och nolla i ett omärkt VU, men nu fick jag ju en bra regel som jag kan använda i mitt framtida yrkesliv. Tack!Sangris skrev:
//Patrik
eljo-trend uttagen är märkta med L och N. men som sagts innan, det spelar ju ingen roll sålänge vi inte har polariserade uttag
När jag härjade i branchen la vi fasen till vänster så det varierar nog...å chefen gav fasen i vilket, satte han upp tre uttag kunde det vara olika i alla tre...
Nu när vi har ett system som inte skiljer på var fas och jord sitter i ett uttag, då måste det vara onödigt att ägna detta en tanke när man installerar ett VU. Ska man in och fippla med ledningarna så måste man ändå mäta sig fram.
På rak arm kommer jag bara på de värsta audiofilerna, som en målgrupp som kanske bryr sig. 
För det finns en åsikt, bland många, men inte alla, att det låter bättre ifall man vänder kontakten till förstärkare och CD osv rätt, i vägguttaget.
För det finns en åsikt, bland många, men inte alla, att det låter bättre ifall man vänder kontakten till förstärkare och CD osv rätt, i vägguttaget.