Det som krävs är att frånkoppling ska ske så snabbt att beröringsspänningar på mer än 50 volt AC inte kan kvarstå så länge att personskador kan uppstå.

prototypen skrev:
Pefo, du brukar kunna det med el men får du en kortslutning fas - skyddsjord så blir spänningen på höljet 115 V. (lika långa och lika grova ledare= lika resistans=halva fasspänningen.) sedan bryter ju säkringen.

Protte
50V är max det får bli utan att proppen går. I det fall du beskriver ska säkringen lösa precis som du skriver. Ponera dock att felet är överledning med lite högre impedans. Då ska den tillräckligt låga impedansen i skyddsjorden kunna hålla ned beröringsspänningen om proppen inte går. Utlösningsvillkoret skall, om minnet inte sviker mej, vara dimensionerat så att om 50V överskrids vid beröringspunkten så ska säkringen lösa.

Men har vi en KORTslutning då blir det 115 V i max 0,4 s, är det en begränsad överledning mellan fas och skyddsjord då är nog 50 V rätt. OK

Protte

Tackar för den seriösa bemötningen. Ska hem efter jobbet och pula lite. Så lägger jag upp en bild senare för att få klartecken av lite proffs. Litar fullständigt på er hehe.

Mvh Thomas

Hej igen! Hade ett par frågor som jag måste få frågat även om dom kanske uppfattas som korkade. Har införskaffat mig en EKK kabel och nu är det dags att sätta upp eluttaget.

MEN jag har som sagt ett par frågor för att vara helt säker.
Bild1:
1. Vad är det här för stål pinnar i kabeln, har dom någon funktion?
2. Eftersom jag ska köra ojordat är det bara att klippa bort jorden?
http://img207.imageshack.us/img207/5949/dsc00193n.jpg

Bild2:
3. Är detta rätt kopplat?, spelar det någon roll vilken sida blå/brun sitter på? L/N?
4. Samma här, det är helt ok att bara klippa bort jorden va?
http://img207.imageshack.us/img207/8550/dsc00195yvo.jpg

Mvh Tacksam El-idiot

Redigerat:
Thomas, ett gott råd - anlita en elektriker om du tänker göra en fast installation. Man får ju inte göra en fast installation utan behörighet och om man ändå gör det så bör man ÅTMINSTONE veta hur man skall göra. Jag är rädd att råden här i forumet inte räcker till (läs - jag kan konstatera att de inte räcker till). Du får INTE klippa av ngn skyddsjord. Tänk på att det inte bara är ditt liv det handlar om...

Rekommenderar dig att behålla befintliga ojordade uttag. Om du nu vill känna dig lite säkrare för en billig penning så rekommenderar jag ett inköp av en jordfelsbrytare som du sätter direkt i vägguttaget. Typ den här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=63531947. Kostar 79:- kr.

Som sagt - respekt för el - det finns en anledning till att man måste ha behörigheter. Till skillnad från t.ex. rörmokare så är elbehörigheten styrd av lagar och förordningar.

MEN....goa vänner! Det finns som ni säkert vet lagar och förordningar som gäller. Ingen av er nämner detta vad jag kan se ( jag har bara snabbläst alla inlägg)
Det som thomaslj tar upp gäller en utökning av installationen. den får bara göras av behörig elinstallatör. Byta befintliga uttag och strömmbrytare får endast göras av den som har NÖDVÄNDIG KÄNNEDOM. Och i elcentralen är det ABSOLUT FÖRBJUDET för lekmän att gå in i.
Av diskutionen att döma så är det uppenbart att nödvändig kännedom saknas. Hade frågeställaren haft det hade han aldrig behövt ta upp tråden över huvud taget.

Överlåt åt en behörig elektriker att göra jobbet så kan du lugnt sova på nätterna i fortsättningen. Tänk på att Försäkringen upphör att gälla om en olycka skulle vara framme. Det behöver inte innebära brand utan kan likväl vara personskada.

Om du trots allt envisas med att göra det själv, rådgör åtminstone med en elektriker, be honom komma hem och titta på vad du tänker göra. Men tänk på att det inte är tillåtet att göra den typen av installation själv. JAG AVRÅDER BESTÄMT!!!

Ber om ursäkt till mholgers, men jag tro inte ditt inlägg hade kommit in när jag började skriva på mitt......
Känns skönt att det till slut var någon mer som hade samma tanke som jag och att inte alla här på forumet är hemmafixare och förståsigpåare som alla tror sig veta...
Jag har jobbat som elektriker i snart 35 år och sett bedrövliga hemmainstallationer, så jag har fog för att varna och kanske kunna rädda något liv.
Som mholgers skriver så är det ju inta bara för skoj skull som regler och lagar skrivs och att behörigheter krävs.

Uppskattar alla goda råd, och om det hade varit något seriöst el-projekt så visst. självklart hade jag anlitat en elektriker. Men nu är det så att jag hade tänkt byta ut en lampa mot ett uttag.
2h6hopt.jpg
Och klarar jag inte av det här utan en elektriker så känner jag mig mäkta korkad. Anledningen till att jag frågar i forumet är just för min egen säkerhet. Så att allt blir kopplat rätt.
Det är väl det forum är till för?
Anledningen till att jag undrade om jag kunde knipa av jorden är för att det inte finns någon stans att sätta den.
Bor i en ojordad lägenhet och visst innebär det en viss osäkerhet. MEN har införskaffat mig en jordfelsbrytare som jag hade tänkt koppla till mitt nya uttag för att få en viss personsäkerhet.

Min fråga är fortfarande följande om det spelar någon roll i vilken blå/brun sitter i. L/N, Om ni vill svara är upp till er.

ps. kabeln som satt kopplad till lampan hade ingen jord. ds

Mvh Thomas

Redigerat:
Sangris skrev:
Det som thomaslj tar upp gäller en utökning av installationen. den får bara göras av behörig elinstallatör. Byta befintliga uttag och strömmbrytare får endast göras av den som har NÖDVÄNDIG KÄNNEDOM. Och i elcentralen är det ABSOLUT FÖRBJUDET för lekmän att gå in i.
Det finns en anledning till att vi inte tar upp detta. Om du läser de klistrade trådarna i början på forumet så förstår du. Skulle vi slänga in behörighetsbrasklappen varje gång någon frågar om installationer så skulle det här forumet inte fungera. Forumet ska ses som en kunskaps- och informationskälla.
Och, välkommen till forumet!:)

Har inte tänkt att utöka några fasta el installationer, och ännu mindre gå in i några el centraler. Snarare en fast version av en förlängnings sladd...

Även en fast installation av en förlängningssladd är en fast installation;).

Blå är N(ollan) och brun är L(fasen). Men gamla kopplingar kan se ut hur som helst. Min fas är vit...

Vit fas, svart nolla och röd jord är väl typisk 60-talsinstallation. Ryckte i några dosor idag där jag trodde alla trådarna hade dessa färger men hittade grön fas, svart nolla, gul tändtråd, röd tändtråd, gul jord och ett mindre ormbo av biledare. Inget farligt men något förvirrande...

Den tidigare installationen hade en kabel med blå/brun. Inget mer. Så ersätter helt enkelt bara mina blå/brun där de förra från den gamla kabeln satt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.