10 532 läst ·
119 svar
11k läst
119 svar
Har jorden någon funktion som utaget är frpn 50-talet?
Det där kräver stark medicin och inläggning på rätt sorts sjukhus...Mikael_L skrev:
Ähhh, jag tycker inte hifinördarna är knäppare än de som måste se melodifestivalen varje år.
Hobby's och särintressen kallas det. Vi ruvar väl till mans på något kusligt konstigt intresse. Jag avslöjar inte mina här ...
Nu vart det OT, så det susar om det.
Hobby's och särintressen kallas det. Vi ruvar väl till mans på något kusligt konstigt intresse. Jag avslöjar inte mina här ...
Nu vart det OT, så det susar om det.
Liten tankenöt på fredagskvällen:
Amerikanska uttag är som sagt polariserade, det ena stiftet är bredare. Men vilket, fasen eller nollan? Och varför är det just så?
Obs Googling förbjudet, det här skall man kunna fundera ut själv!
Amerikanska uttag är som sagt polariserade, det ena stiftet är bredare. Men vilket, fasen eller nollan? Och varför är det just så?
Obs Googling förbjudet, det här skall man kunna fundera ut själv!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Jag tror man vill ha lägre spänning vid jordslutning alt säkrare kontakt, därför är nollan kraftigare (alt endast nollstiftet).
Fast lite undrar jag, amerikaner har väl prioriterat brandskydd rätt hårt i sitt elsäkerhetsarbete, historiskt iaf.
Fast lite undrar jag, amerikaner har väl prioriterat brandskydd rätt hårt i sitt elsäkerhetsarbete, historiskt iaf.
amerikanerna har haft krav på jordade uttag i nybyggen sedan -64 läste jag, rätt tidigt! nuförtiden är dock de flesta apparater dubbelisolerade och har då en 2-stiftsplugg..
sen är det väl så att nollstiftet är bredare för att det ska bli svårare att peta in saker i det smalare Live-hålet i uttaget.. men de har ju ändå inte petskydd så det ger inte stor verkan.
jag tycker det är bra med polariserade uttag, då kan man hålla reda på var man har fasen, så att den bryts med strömbrytaren i div. lampor, och att den hamnar i botten på lamphållaren, och inte på gängan.
sen är det väl så att nollstiftet är bredare för att det ska bli svårare att peta in saker i det smalare Live-hålet i uttaget.. men de har ju ändå inte petskydd så det ger inte stor verkan.
jag tycker det är bra med polariserade uttag, då kan man hålla reda på var man har fasen, så att den bryts med strömbrytaren i div. lampor, och att den hamnar i botten på lamphållaren, och inte på gängan.
Är det bredare nollstiftet längre också? Om inte kan ju konstruktionen ändå vara gjord så för att säkerställa att nollan sluts först och bryts sist när man sättter i resp. tar ut stickproppen (minskar risken för elchock).
Kan ju ha berott på att det underlättade att veta var nollan ligger när man kontrollmäter ett uttag. En modern uttagsprovare bryr sig inte...Sangris skrev: