10 652 läst ·
119 svar
11k läst
119 svar
Har jorden någon funktion som utaget är frpn 50-talet?
Kommer ansluta en EKRK kabel från dosan till ett "nytt" uttag.
Sen har jag läst en del om jordfelsbrytare. Och det verkar minst sagt vara väldigt delade åsikter inom detta ämnet.
Som sagt tidigare i tråden skulle jag helst av allt vilja ha en jordad lösning, men då mina kunskaper är för svaga kör jag ju på ojordad förgrening. MEN... Om jag nu skulle dra en EKRK kabel från dosan till ett "nyskapat" uttag där jag pluggar in en jordfelsbrytare. För att sedan koppla på en jordad förlängningsladd. Vad tror ni om det?
Många säger att jordfelsbrytare inte har någon effekt i ojordade uttag MEN många säger även motsattsen. Vad är sant? Enligt denna reklamen så verkar det fungera utmärkt.
"TERRAMATIC jordfelsbrytare fungerar även i ojordade uttag."
http://www.phmarketing.se/html/jordfelsbrytare.htm
Alternativt:
Dra EKRK kabel från dosan till ett uttag med jordfelsbrytare liknande detta:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=145835
Fungerar jorden i jordsfelsbrytaruttaget då?, även om man drar från ojordad dosa?
Mvh Thomas
Sen har jag läst en del om jordfelsbrytare. Och det verkar minst sagt vara väldigt delade åsikter inom detta ämnet.
Som sagt tidigare i tråden skulle jag helst av allt vilja ha en jordad lösning, men då mina kunskaper är för svaga kör jag ju på ojordad förgrening. MEN... Om jag nu skulle dra en EKRK kabel från dosan till ett "nyskapat" uttag där jag pluggar in en jordfelsbrytare. För att sedan koppla på en jordad förlängningsladd. Vad tror ni om det?
Många säger att jordfelsbrytare inte har någon effekt i ojordade uttag MEN många säger även motsattsen. Vad är sant? Enligt denna reklamen så verkar det fungera utmärkt.
"TERRAMATIC jordfelsbrytare fungerar även i ojordade uttag."
http://www.phmarketing.se/html/jordfelsbrytare.htm
Alternativt:
Dra EKRK kabel från dosan till ett uttag med jordfelsbrytare liknande detta:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=145835
Fungerar jorden i jordsfelsbrytaruttaget då?, även om man drar från ojordad dosa?
Mvh Thomas
Redigerat:
Jordfelsbrytare tillför en nivå av personsäkerhet som inte går att ersätta med något annat. Har du möjlighet, så sätt in en central JFB på högst 30mA.thomaslj skrev:Sen har jag läst en del om jordfelsbrytare. Och det verkar minst sagt vara väldigt delade åsikter inom detta ämnet.
Jorden har inget alls med själva jordfelsbrytaren att göra. JFB bryter allpoligt när den märker att det försvinner ström, när det alltså inte går samma ström i fas och nolla. Sedan kan den "försvunna" strömmen gå i en jordledare, i vattenrör eller i annan ledande metall, det spelar ingen roll.
Jordfelsbrytare funkar utmärkt även i ojordade uttag.
EDIT: Gick inte in på din länk, men håller fullständigt med hempularen enligt nedan.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Det uttaget är jordat, och MÅSTE kopplas till jord. Fast det har som sagt inget med jordfelsbrytarfuktionen att göra.thomaslj skrev:
Personer som säger detta är okunniga btrf jordfelsbrytarens funktion. Delvis kan detta bero på namnet, jordfel, som gör det lätt att associera till 'fel på jorden' och finns ingen jord så fungerar det inte, vilket alltså är fel. En jordfelsbrytare känner av strömmen i noll och fasledarna. Skyddsjorden är alltså inte inblandad över huvud taget. Om summan av dessa strömmar inte är noll, dvs ström tar en annan väg än den riktiga, så bryter den.thomaslj skrev:
Så om vi ska sammanfatta tråden/mitt syfte så kan ballasten till metallhalogenlampan INTE bli strömförande/slås ut av åska om jag kopplar den via en jordfelsbrytare som i sin tur sitter i ett ojordat uttag?
En jordfelsbrytare som den här?:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=139136
Ska nämligen ha den över ett akvarium och det kommer bli en hel del fuktighet omkring ballasten/armaturen. Hade känts väldigt bra om allt var säkert kopplat.
Än en gång stort tack för all hjälp!
MVh Thomas
En jordfelsbrytare som den här?:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=139136
Ska nämligen ha den över ett akvarium och det kommer bli en hel del fuktighet omkring ballasten/armaturen. Hade känts väldigt bra om allt var säkert kopplat.
Än en gång stort tack för all hjälp!
MVh Thomas
Åskskydd är en helt annan sak än JFB. Vid blixtnedslag kommer strömmarna väldigt snabbt upp i mycket mer än vad du vanligtvis har i uttagen, antagligen brinner JFB:n upp!
JFB:n är en sorts personskydd och jag tycker fortfarande att du ska ha den andra typen av personskydd: ett jordat uttag!
JFB:n är en sorts personskydd och jag tycker fortfarande att du ska ha den andra typen av personskydd: ett jordat uttag!
Skulle du kortfattat kunna förklara skillnaderna mellan en JFB och jordat uttag?Ifö skrev:
Skyddar bägge mot ev. strömförande objekt? ev. kortslutningar vid fuktskador?
Mvh Thomas
Jord/skyddsjord är en äldre och funktionsduglig skyddsmetod, som ser till att strömmen leds in i jordledningarna (via jordblecken på ett vägguttag) om strömmen tar fel väg i t.ex. en symaskin, en belysningsarmatur eller dylikt. Detta är ett personskydd. Om du inte har JFB så får du hoppas att strömmen är tillräcklig för att få "proppen" att gå, men det är inte alltid så.
En jordfelsbrytare är en apparat helt enkelt. Den sitter antingen i elcentralen eller i ditt vägguttag. JFB ser om strömmen försvinner någonstans "på vägen" mellan fasen och nollan - de två ledarna i ett vägguttag - och kopplar sedan "ur" ledningarna så att de inte längre är förbundna med elförsörjningen. Då blir allt nedströms från JFB:n strömlöst, varefter man kan börja felsöka.
Man brukar rekommendera båda typerna av skydd.
En jordfelsbrytare är en apparat helt enkelt. Den sitter antingen i elcentralen eller i ditt vägguttag. JFB ser om strömmen försvinner någonstans "på vägen" mellan fasen och nollan - de två ledarna i ett vägguttag - och kopplar sedan "ur" ledningarna så att de inte längre är förbundna med elförsörjningen. Då blir allt nedströms från JFB:n strömlöst, varefter man kan börja felsöka.
Man brukar rekommendera båda typerna av skydd.
Största skillnaden är väl att de inte har något direkt samband alls. Lätt att tro så pga namnet. Men annars är Ifö's förklaring bra.thomaslj skrev:
Även som han sa, man skall inte välja Jordat eller JFB de är två helt skilda saker helst skall man ha både och men även var för sig är de bra skydd. JFB fungerar alltså även i ett ojordat utag.
Som exempen när JFB skulle lösa utan jord i uttaget, du har ett fel på din metallhalogenlampa, höljet är strömförande men du har anslutit denna till ett ojordat uttag. Tar du i lampan och tex kommer när ett element eller annat jordat föremål så bryter JFB, har du däremot ingen JFB blir du grillad.
För att förtydliga det där med skyddsjord. Anslutning till skyddsjord görs i apparater med sk utsatta delar, dvs delar som vid ett fel på apparaten kan bli strömförande tex en brödrost med ytterhölje av metall. Ytterhöljet är då anslutet till skyddsjord. Vid ett fel på apparaten så ska skyddsjordningen av höljet se till att höljet inte kan få en högre spänningspotential än 50V, detta genom att proppen går eller att leda bort tillräckligt med ström genom skyddsjorden så att gränsen hålls. Om man då tar i ett jordat föremål, exvis en diskbänk, samtidigt som brödrosten så ska det inte uppstå personfara då den sk beröringsspänningen är låg. Kopplar man in brödrosten i ett icke skyddsjordat uttag så ska det alltså inte finnas några jordade föremål i närheten som man normalt kan vidröra och därmed blir det inte 'farligt'.
För att återgå till din akvarielampa så skulle man kunna tänka sig att skärmen på den är av plåt och det finns en teoretisk risk att en kabel som kan lossna eller nötas kan få kontakt med skärmen. Därför ska skärmen vara skyddsjordad så att den om den används i ett skyddsjordat uttag så att säkringen löser ut om det blir fel. Om lampan däremot skulle falla ned i akvariet händer förmodligen ingenting med säkringen eftersom strömmen orsakad av att akvarievattnet 'kortsluter' inte blir tillräckligt stor. Däremot om det skyddsjordade uttaget också skyddas av en jordfelsbrytare så kan strömmen som leds bort via skyddsjorden bli så stor att JFBn löser ut. Men om lampan sitter i ett ojordat uttag så är det sannolikt att varken säkring eller JFB löser om det inte finns metalldelar i akvariet som på något annat sätt har tillräckligt bra kontakt med jord men inte nödvändigtvis skyddsjord. I så fall löser JFBn i det fall tillräckligt stor ström (> 20-30mA) passerar ut genom 'jorden'.
Att ge en enkel förklaring vad som händer är klurigt då det är många parametrar som spelar in vid olika felfall.
För att återgå till din akvarielampa så skulle man kunna tänka sig att skärmen på den är av plåt och det finns en teoretisk risk att en kabel som kan lossna eller nötas kan få kontakt med skärmen. Därför ska skärmen vara skyddsjordad så att den om den används i ett skyddsjordat uttag så att säkringen löser ut om det blir fel. Om lampan däremot skulle falla ned i akvariet händer förmodligen ingenting med säkringen eftersom strömmen orsakad av att akvarievattnet 'kortsluter' inte blir tillräckligt stor. Däremot om det skyddsjordade uttaget också skyddas av en jordfelsbrytare så kan strömmen som leds bort via skyddsjorden bli så stor att JFBn löser ut. Men om lampan sitter i ett ojordat uttag så är det sannolikt att varken säkring eller JFB löser om det inte finns metalldelar i akvariet som på något annat sätt har tillräckligt bra kontakt med jord men inte nödvändigtvis skyddsjord. I så fall löser JFBn i det fall tillräckligt stor ström (> 20-30mA) passerar ut genom 'jorden'.
Att ge en enkel förklaring vad som händer är klurigt då det är många parametrar som spelar in vid olika felfall.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Pefo, du brukar kunna det med el men får du en kortslutning fas - skyddsjord så blir spänningen på höljet 115 V. (lika långa och lika grova ledare= lika resistans=halva fasspänningen.) sedan bryter ju säkringen.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är samma resistans/impedans i skyddsjordledaren som i fasledaren, från transformatorn kan dessutom PEN vara klenare är fasledaren.
Protte
Protte
Nä, jag menar "inne" i apparaturen. Och det beror på var jordfelet sker: om det sker efter ett större i motstånd i apparaten så borde man väl ha ett potentialfall... Ah, jag pratar säkert i nattmössan och har hamnat utanför ämnet.
Behöver du veta mer thomaslj, så kan du vara glad att du har prototypen och pefo i tråden som kan svara.
Behöver du veta mer thomaslj, så kan du vara glad att du har prototypen och pefo i tråden som kan svara.