19 279 läst ·
76 svar
19k läst
76 svar
Har jag rätt att sätta staket i tomtgränsen?
Ägaren måste ju gå uppmaning att flytta det som ligger på fel ställe. Men först är det ju läge att reda ut om det ligger på felställe eller inte.
Nej, du har fel.L Lolight skrev:Det är så här. Det handlar om tid. Om jag lämnar min bil på din uppfart. Så kan jag inte förutsätta att den får stå där och du inte får röra den.
Så ja, om jag t ex kommer och dumpar en hög med byggmaterial på din gräsmatta. Så kommer detta material övergå till dig när en tid har passerat. Lagen anser att du har övergett saken och då inte längre äger den.
Dessa saker har vi rett ut sjuttielva gånger i olika trådar här i forumet, massor med relevanta länkar osv finns det.
jag orkar inte ta det en gång till med dig, du får leta själv.
Det finns ett lagbegrepp "herrelös egendom", detta är vare sig tillämpligt för din bil på min uppfart eller kommunens väg på min fastighet.
Du kan googla det också.
Men i vilket fall, du har helt fel, asfalten blir inte TS egendom bara för att den ligger på hans mark.
Både bilen och asfalten har en ägare, så man kan naturligtvis inte göra vad man vill med någondera utav egendomen bara för att den råkar befinna sig ens fastighet.
Ligger det en tom ölburk på min gräsmatta kan jag med fog anta att det är herrelös egendom och ta och panta den själv.
Men inte hacka bort asfaltskanten som tydligt hör till en väg som man dessutom vet vem som är ägare till.
Ligger det en tom ölburk på min gräsmatta kan jag med fog anta att det är herrelös egendom och ta och panta den själv.
Men inte hacka bort asfaltskanten som tydligt hör till en väg som man dessutom vet vem som är ägare till.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Tänkte bara förtydliga lite enkla detaljer.
Fastighet är den mark man äger. Man kan kalla det för olika saker, ha olika benämningar. Men det är din fastighet.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/
Det har nämnts tomtmark och tomt. Tomtmark eller tomt är inte olika delar av din fastighet. Det uttrycket används av skattetekniska själ. Och är inget som måste man behöver fundera på. Att säga tomt är inte fel. För tomt är ett korrekt uttryck. Men din tomt mark är din fastighet. Det finns inte olika delar.
Eftersom vi diskuterat vägar.fram och tillbaka så kan vi fortsätta med det. Din fastighets gränser eller tomts gränser vilket är samma sak kan gå längs med en väg.
Det är ingen fara din tomt mark får inte någon definition bara för att det ligger vid en väg. Att bygga ett staketet vid som tomtgräns är oftast okej. Även om det ligger än väg i gränsen. Dock måste man kolla med sin dp innan. Eftersom den styr vad du går göra på din fastighet / tomt.
Väglagen ger inte så mycket i den här frågan. Dock sä händer det att den delen närmast vägen kan ha någon form av servitut. Då styr den vad du kan göra den sista biten.
Troligtvis så om det går en väg över en mark så det troligtvis någon form av servitut runt om.
Mycket information får ni via den länk som jag tidigt i inlägget
Fastighet är den mark man äger. Man kan kalla det för olika saker, ha olika benämningar. Men det är din fastighet.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/
Det har nämnts tomtmark och tomt. Tomtmark eller tomt är inte olika delar av din fastighet. Det uttrycket används av skattetekniska själ. Och är inget som måste man behöver fundera på. Att säga tomt är inte fel. För tomt är ett korrekt uttryck. Men din tomt mark är din fastighet. Det finns inte olika delar.
Eftersom vi diskuterat vägar.fram och tillbaka så kan vi fortsätta med det. Din fastighets gränser eller tomts gränser vilket är samma sak kan gå längs med en väg.
Det är ingen fara din tomt mark får inte någon definition bara för att det ligger vid en väg. Att bygga ett staketet vid som tomtgräns är oftast okej. Även om det ligger än väg i gränsen. Dock måste man kolla med sin dp innan. Eftersom den styr vad du går göra på din fastighet / tomt.
Väglagen ger inte så mycket i den här frågan. Dock sä händer det att den delen närmast vägen kan ha någon form av servitut. Då styr den vad du kan göra den sista biten.
Troligtvis så om det går en väg över en mark så det troligtvis någon form av servitut runt om.
Mycket information får ni via den länk som jag tidigt i inlägget
Det är kanske tvärtom som du tänker dig...L Lolight skrev:Det är så här. Det handlar om tid. Om jag lämnar min bil på din uppfart. Så kan jag inte förutsätta att den får stå där och du inte får röra den.
Så ja, om jag t ex kommer och dumpar en hög med byggmaterial på din gräsmatta. Så kommer detta material övergå till dig när en tid har passerat. Lagen anser att du har övergett saken och då inte längre äger den.
Om bilen står tillräckligt länge på din uppfart, eller om högen med byggavfall ligger för länge på din gräsmatta så får du inte längre röra sakerna, de är där utav hävd numera ...
nejnej, så är det ju naturligtvis inte heller ...
Men det finns faktiskt en tidsaspekt, när ett föremål som kan tänkas ha ett värde kan anses vara "herrelös egendom".
Om jag utanför mitt jobb ser några av allt att döma kvarlämnade betongplattor efter att kommunen eller en entreprenör slutfört sitt arbete, så kan jag inte omedelbart anta att detta är herrelös egendom. Men ligger de kvar efter en månad så uppfyller det nog rekvisit för att anses vara herrelös egendom, och jag kan snyta hem dom för att palla upp friggeboden med.
Om jag hittar en cykel kastad in på min tomt, nära vägen, så är det inte bra om jag tar den omedelbart till polisens hittegods.
De kommer fråga mig hur länge jag observerat den på denna plats. Och bli arga om jag säger att jag iakttog den under 10 sekunder, innan jag kastade in den i bilen och körde hit.
Det kan ju faktiskt vara grannens pojks cykel, som han lämnade där då han och min grabb rusade iväg på något annat.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det är som Mikeal_L skrev, diskussionen om ägande har tagits i många trådar. Och tillför inte ts någonting.
Så länge du inte kan visa på en länk med att kommunen får använda din mark för sin väg, helt utan avtal. Så vägrar jag tro på dig.Mikael_L skrev:
Nej, du har fel.
Dessa saker har vi rett ut sjuttielva gånger i olika trådar här i forumet, massor med relevanta länkar osv finns det.
jag orkar inte ta det en gång till med dig, du får leta själv.
Det finns ett lagbegrepp "herrelös egendom", detta är vare sig tillämpligt för din bil på min uppfart eller kommunens väg på min fastighet.
Du kan googla det också.
Men i vilket fall, du har helt fel, asfalten blir inte TS egendom bara för att den ligger på hans mark.
Någon skrev "Allt som står i texter före ett MEN, kan man strunta i, för det gäller ändå inte."Mikael_L skrev:
Det är kanske tvärtom som du tänker dig...
Men det finns faktiskt en tidsaspekt, när ett föremål som kan tänkas ha ett värde kan anses vara "herrelös egendom"...........Men ligger de kvar efter en månad så uppfyller det nog rekvisit för att anses vara herrelös egendom, och jag kan snyta hem dom för att palla upp friggeboden med.
Har vi nu gått en full cirkel nu? För det du skriver här, är precis det jag skrev i min ursprungliga text.
Visst kan jag hjälpa dig leta om du inte litar på min sammanfattningB Byggdjuret skrev:
Här finns en artikel som inte ligger bakom en betalvägg:
http://vellinge.lokaltidningen.se/2017-08-30/-Tvingades-ge-bort-mark-för-att-få-bygglov-347744.html
Och för att servera info i småbitar så du orkar ta till den lägger jag in ett citat ur artikeln.
Jag vill också poängtera att jag bara vill styrka mitt tidigare påstående att det händer (om inte väldig ofta) att fastighet inte stämmer överens med detaljplan, dvs att mark som enligt detaljplan ska vara gatumark ingår i fastigheten för en privatbostad.
För att vara extra tydligt lägger jag även in ett citat där du ställer mig frågan.
Ifall du inte undrade om detta alternativ (jag gav ju faktiskt 3 olika alternativ) då får jag väl svara att båda andra alternativ handlade om mätfel och att mätfel händer ibland borde vara självklart.B Byggdjuret skrev:
Nu går jag tillbaka i ide och följer tråden i lugn och ro, men behöver jag förklara lite till går det bra att väcka mig
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag saknar fortfarande en del information för att kunna hänga med. Var är all bakgrunds information? Var är detaljplanen? Vad har kommunen haft för argument när de valde sitt agerande? Har detta kommit upp i rätten ännu? Vad sa den domen? Jag är ledsen men jag litar inte på ditt omdöme Jag har svårt att lita på folks omdömen i den här forumdelen om det inte bekräftas. " trust with verify" Ett tips är att om du ska presentera en källa så är oftast inte en tidningsartikel det som eftersöks. Det kan fungera bra i andra forumdelar men inte den här delen.harry73 skrev:
Visst kan jag hjälpa dig leta om du inte litar på min sammanfattning
Här finns en artikel som inte ligger bakom en betalvägg:
[länk]
Och för att servera info i småbitar så du orkar ta till den lägger jag in ett citat ur artikeln.
Jag vill också poängtera att jag bara vill styrka mitt tidigare påstående att det händer (om inte väldig ofta) att fastighet inte stämmer överens med detaljplan, dvs att mark som enligt detaljplan ska vara gatumark ingår i fastigheten för en privatbostad.
För att vara extra tydligt lägger jag även in ett citat där du ställer mig frågan.
Ifall du inte undrade om detta alternativ (jag gav ju faktiskt 3 olika alternativ) då får jag väl svara att båda andra alternativ handlade om mätfel och att mätfel händer ibland borde vara självklart.
Nu går jag tillbaka i ide och följer tråden i lugn och ro, men behöver jag förklara lite till går det bra att väcka mig![]()
![]()
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
I TS fall så misstänker jag att det kan vara så att vägen under dessa år "växt på sig" Och spridit sig in på TS fastighet. Det är en sak som är lätt hänt, men fel lika så. Hur man ska gå till väga beror på hur mycket pengar och energi man vill lägga ner på det hela. Hur viktigt är den biten av fastigheten? Hur stor är den? Värdet är inte bara ekonomisk. Man kanske har en liten fastighet från början då vill man inte gärna bli av med lite mark.
TS får ge sig på ägaren av vägen. och förklara hur det ligger till förhoppningsvis nöjer de sig med den uppmätning som gjorts.
TS får ge sig på ägaren av vägen. och förklara hur det ligger till förhoppningsvis nöjer de sig med den uppmätning som gjorts.