3 140 läst ·
66 svar
3k läst
66 svar
Har jag en transformator för TN-3 fas omvandling här?
Vad är det faktiska problemet? Att bilen bara laddar på en fas?
Själva laddaren sitter i bilen. Laddboxen är bara ett glorifierat uttag som dessutom kan berätta för bilen hur mycket ström den får dra. Jag är lite osäker på om standarden tillåter att laddaren berättar något om faser eller om den bara ger bilens laddare en maxström.
Om bilen inte laddar på alla tre faser skulle jag kolla på inställningarna i bilen i första hand. I andra hand prova med annan laddbox.
Själva laddaren sitter i bilen. Laddboxen är bara ett glorifierat uttag som dessutom kan berätta för bilen hur mycket ström den får dra. Jag är lite osäker på om standarden tillåter att laddaren berättar något om faser eller om den bara ger bilens laddare en maxström.
Om bilen inte laddar på alla tre faser skulle jag kolla på inställningarna i bilen i första hand. I andra hand prova med annan laddbox.
T toma25 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Kanske kolla att du har matning på tre faser till boxen. Den låga ström som rapporteras för L2 skulle kunna vara mätfel, eller någon bakmatning från L1.
exempelvis att den laddar en tredjedel av hastigheten. jag har andra problem också, men anser det som ett "riktigt" problem.tommib skrev:
Vad är det faktiska problemet? Att bilen bara laddar på en fas?
Jo, men frågan är då var problemet är. Har du provat med bilen på andra laddare? Har du provat annan bil med din laddare?T toma25 skrev:
Hur laddboxen får sina tre faser är inte intressant, bara att den har tre (belastningsbara) faser.
Jag tror att du får bättre hjälp om du berättar hela historien.T toma25 skrev:
Svaret på frågan är att det inte finns någon transformator på dina bilder.
En transformator för att omvandla IT till TN är något som förekommer i Norge. Det är en klump som förmodligen väger mellan 50 och 100 kg. Det är ingenting man gömmer i ett mätarskåp.
En transformator för att omvandla IT till TN är något som förekommer i Norge. Det är en klump som förmodligen väger mellan 50 och 100 kg. Det är ingenting man gömmer i ett mätarskåp.
Givet inkopplingsanvisningen så måste laddboxen göra något intressant mellan faserna eftersom den kan kopplas till både 3x400 och 3x230 V med samma anslutningar. Kan den vara konfigurerad för Norge trots att den är ansluten i Sverige?
Oaktat det så måste man utesluta det enkla först, dvs bilen. Det är därför jag tycker att TS behöver berätta hela historien.
Oaktat det så måste man utesluta det enkla först, dvs bilen. Det är därför jag tycker att TS behöver berätta hela historien.
Typ så.
Som en parentes, någonstans har jag läst-hört talas om trafo för 400V -> 230 V för att kunna ansluta en tung enfaslast till 400 V över två faser, för att kunna gå ner i huvudsäkringar men jag har aldrig sett någon sådan. Det blir också en rejäl klumpeduns isf.
Som en parentes, någonstans har jag läst-hört talas om trafo för 400V -> 230 V för att kunna ansluta en tung enfaslast till 400 V över två faser, för att kunna gå ner i huvudsäkringar men jag har aldrig sett någon sådan. Det blir också en rejäl klumpeduns isf.
Om du tittar noga på bilden så är IT-inkopplingen med en fas på samma skruv som nollan i 400V-inkopplingen. Så om bilen har tre separata enfasladdare snarare än en ren trefasladdare kommer två av dessa att fungera och få rätt spänning. Den tredje blir oansluten. Jag har läst någonstans att få bilar klarar att ladda trefas från IT-nät.tommib skrev:
Jo, det har ju diskuterats här på forumet bland annat. Tror det var någon brygganläggning som skulle ha el "en bit bort". Större klump för större effekt men i något läge tror jag man kunde räkna hem det. Som en "bonus" blir det ju en isolertrafo.Fotografen skrev:
Jo, jag såg det och det är just därför jag tänker att boxen måste göra något intressant om det ska kunna fungera på alla tre faser. Eller ja, mellan alla tre faser då.A Avemo skrev:Om du tittar noga på bilden så är IT-inkopplingen med en fas på samma skruv som nollan i 400V-inkopplingen. Så om bilen har tre separata enfasladdare snarare än en ren trefasladdare kommer två av dessa att fungera och få rätt spänning. Den tredje blir oansluten. Jag har läst någonstans att få bilar klarar att ladda trefas från IT-nät.
Eftersom det "vanliga" fallet, med en TN-matning, kommer vara 3x230 V mellan respektive fas och nolla måste lasterna ligga så internt. I IT-fallet så blir det rätt för de två första fallen, L1-L2 och L1-L3 som bägge "ser" 230 V precis som i TN-fallet men sen vill man också kunna belasta L2-L3 och det går inte utan att boxen på något sätt ställs om internt. Antingen automagiskt eller manuellt. Jag har ingen lust att läsa in mig på just denna laddbox och risken är stor att det ändå inte framgår av manualen.
Jag tror också fortfarande på att man ska utesluta de enkla orsakerna till problem först. Att diskutera huruvida TS har en IT-matning med trafo är liksom inte relevant, det är inte där man börjar felsökningen. Om felsökning redan är gjord avseende de enkla fallen så är det bra att berätta det, därav min önskan om att få hela historien. Det antyds från TS sida att det finns mer att berätta.