Jag håller på att trassla med min leverantör av laddbox. De säger att de tror att jag har TN-3fas genom en transformator som omvandlar från IT-3fas.
Jag kände inte ens till dessa begrepp innan idag :-D men som jag förstår det är TN-3fas det vanligare och IT-3fas äldre. mitt hus är från 78 och jag har aldrig hört talas om att jag skulle ha en transformator. Det finns inget sånt in "säkringsskåpet".
Tack på förhand om ngn kan hjälpa, känns onödigt att ta ut en elektriker för detta om man kan besikta ockulärt.

Bor du i Sverige eller Norge ?

nisse123 nisse123 skrev:
Bor du i Sverige eller Norge ?
Sverige, eon som leverantör

Missade att lägga in bilder.

Digital elmätningsenhet med display och knappar, installerad på en vägg med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elskåp med elmätare och huvudsäkringar. Flera säkringar syns monterade i panelen och några ligger på en hylla i botten av skåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det var konstiga begrepp.
Du har garanterat med den åldern på fastigheten TN-C 4 ledare i matningen.

TN-C
(Terra Neutral Combined) är ett elektriskt jordningssystem där skyddsjord (PE) och neutralledare (N) kombineras till en enda ledare (PEN) för att spara material

Vid installation av laddare så skapar man en TN-S med en 5-ledare kabel 5G2,5 minst. Är det kortare sträckor så lägger man till en hundralapp och använder 5G6 så slipper man räkna på spänningensfall och liknande. En annan fördel är att kabeln behöver inte sparat säkras.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ja det var konstiga begrepp.
Du har garanterat med den åldern på fastigheten TN-C 4 ledare i matningen.

TN-C
(Terra Neutral Combined) är ett elektriskt jordningssystem där skyddsjord (PE) och neutralledare (N) kombineras till en enda ledare (PEN) för att spara material

Vid installation av laddare så skapar man en TN-S med en 5-ledare kabel 5G2,5 minst. Är det kortare sträckor så lägger man till en hundralapp och använder 5G6 så slipper man räkna på spänningensfall och liknande. En annan fördel är att kabeln behöver inte sparat säkras.
Tack för svar, jag tolkar det som att jag inte har en transformator där (jag har fått uppfattningen av att de skulle vara rätt stora på 20A som huset är huvudsäkrat på.

tommib
Oerhört märkligt att laddboxföretaget tar upp detta överhuvudtaget. Det är inte något som du ska behöva ha att göra med alls och det borde spela exakt noll roll för laddboxen.

Om man är lite misstänksamt lagd kan man fundera på om de försöker aktivera Dummy mode... (googla BOFH dummy mode för mer info)

• Gilla
GNV16 och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
En annan fördel är att kabeln behöver inte sparat säkras.
??? Menar du "separat säkras" eller något annat?

T toma25 skrev:
Jag håller på att trassla med min leverantör av laddbox. De säger att de tror att jag har TN-3fas genom en transformator som omvandlar från IT-3fas.
Jag kände inte ens till dessa begrepp innan idag :-D men som jag förstår det är TN-3fas det vanligare och IT-3fas äldre. mitt hus är från 78 och jag har aldrig hört talas om att jag skulle ha en transformator. Det finns inget sånt in "säkringsskåpet".
Tack på förhand om ngn kan hjälpa, känns onödigt att ta ut en elektriker för detta om man kan besikta ockulärt.
Du kan helt bortse från detta finns inget sånt öht i SE. Det är antingen något du missuppfattat eller så är firman inte alls insatt. Vad skulle probemet vara om det nu är vad de menar?

Att det finns trafo före är inget konstigt det gör det alltid och du och några till delar på den. Det är så självklart att det knappast borde nämnts i sammanhanget.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
tommib
GK100 GK100 skrev:
Du kan helt bortse från detta finns inget sånt öht i SE. Det är antingen något du missuppfattat eller så är firman inte alls insatt. Vad skulle probemet vara om det nu är vad de menar?

Att det finns trafo före är inget konstigt det gör det alltid och du och några till delar på den. Det är så självklart att det knappast borde nämnts i sammanhanget.
Är inte mellanspänningsnätet just IT-jordat? Dvs företaget har tekniskt sett rätt men det är helt meningslös information. Lite som att vatten är vått.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Som sagt om detta verkligen är något laddboxföretaget sagt, inte bara något missförstånd. Så tycker jag att du skall välja något annat företag som leverantör.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Det är Easee som är norskt, om detta är vanligt i norge kanske det förklarar varför de frågade.
Problemet är att laddboxen bara verkar ladda på en av tre faser. Detta utan att faserna är lastade alls, så ingen lastbalansering som kickar in.

ClasseClas
tommib tommib skrev:
Oerhört märkligt att laddboxföretaget tar upp detta överhuvudtaget. Det är inte något som du ska behöva ha att göra med alls och det borde spela exakt noll roll för laddboxen.
Det låter som ett företag med hemvist i Norge.

T toma25 skrev:
Det är Easee som är norskt, om detta är vanligt i norge kanske det förklarar varför de frågade.
Problemet är att laddboxen bara verkar ladda på en av tre faser. Detta utan att faserna är lastade alls, så ingen lastbalansering som kickar in.
Du har alltså redan fått den installerad? Men vad har du för bil? Om det är en hybrid, så laddar de flesta bara med en fas.

tommib tommib skrev:
Är inte mellanspänningsnätet just IT-jordat? Dvs företaget har tekniskt sett rätt men det är helt meningslös information. Lite som att vatten är vått.
Precis det är ju olika varianter av vad som lite slapphänt kan kallas resistans-, impedans-, spoljordat osv. Men då hamnar man redan i steg ett mycket långt från vad någon boxleverantör behöver försöka informera slutkunder om.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.