3 140 läst ·
66 svar
3k läst
66 svar
Har jag en transformator för TN-3 fas omvandling här?
Jag håller på att trassla med min leverantör av laddbox. De säger att de tror att jag har TN-3fas genom en transformator som omvandlar från IT-3fas.
Jag kände inte ens till dessa begrepp innan idag :-D men som jag förstår det är TN-3fas det vanligare och IT-3fas äldre. mitt hus är från 78 och jag har aldrig hört talas om att jag skulle ha en transformator. Det finns inget sånt in "säkringsskåpet".
Tack på förhand om ngn kan hjälpa, känns onödigt att ta ut en elektriker för detta om man kan besikta ockulärt.
Jag kände inte ens till dessa begrepp innan idag :-D men som jag förstår det är TN-3fas det vanligare och IT-3fas äldre. mitt hus är från 78 och jag har aldrig hört talas om att jag skulle ha en transformator. Det finns inget sånt in "säkringsskåpet".
Tack på förhand om ngn kan hjälpa, känns onödigt att ta ut en elektriker för detta om man kan besikta ockulärt.
Ja det var konstiga begrepp.
Du har garanterat med den åldern på fastigheten TN-C 4 ledare i matningen.
TN-C
(Terra Neutral Combined) är ett elektriskt jordningssystem där skyddsjord (PE) och neutralledare (N) kombineras till en enda ledare (PEN) för att spara material
Vid installation av laddare så skapar man en TN-S med en 5-ledare kabel 5G2,5 minst. Är det kortare sträckor så lägger man till en hundralapp och använder 5G6 så slipper man räkna på spänningensfall och liknande. En annan fördel är att kabeln behöver inte sparat säkras.
TN-C
(Terra Neutral Combined) är ett elektriskt jordningssystem där skyddsjord (PE) och neutralledare (N) kombineras till en enda ledare (PEN) för att spara material
Vid installation av laddare så skapar man en TN-S med en 5-ledare kabel 5G2,5 minst. Är det kortare sträckor så lägger man till en hundralapp och använder 5G6 så slipper man räkna på spänningensfall och liknande. En annan fördel är att kabeln behöver inte sparat säkras.
Tack för svar, jag tolkar det som att jag inte har en transformator där (jag har fått uppfattningen av att de skulle vara rätt stora på 20A som huset är huvudsäkrat på.L Leif i Skåne skrev:Ja det var konstiga begrepp.
TN-C
Oerhört märkligt att laddboxföretaget tar upp detta överhuvudtaget. Det är inte något som du ska behöva ha att göra med alls och det borde spela exakt noll roll för laddboxen.
Om man är lite misstänksamt lagd kan man fundera på om de försöker aktivera Dummy mode... (googla BOFH dummy mode för mer info)
Om man är lite misstänksamt lagd kan man fundera på om de försöker aktivera Dummy mode... (googla BOFH dummy mode för mer info)
Du kan helt bortse från detta finns inget sånt öht i SE. Det är antingen något du missuppfattat eller så är firman inte alls insatt. Vad skulle probemet vara om det nu är vad de menar?T toma25 skrev:Jag håller på att trassla med min leverantör av laddbox. De säger att de tror att jag har TN-3fas genom en transformator som omvandlar från IT-3fas.
Att det finns trafo före är inget konstigt det gör det alltid och du och några till delar på den. Det är så självklart att det knappast borde nämnts i sammanhanget.
Är inte mellanspänningsnätet just IT-jordat? Dvs företaget har tekniskt sett rätt men det är helt meningslös information. Lite som att vatten är vått.GK100 skrev:
Du kan helt bortse från detta finns inget sånt öht i SE. Det är antingen något du missuppfattat eller så är firman inte alls insatt. Vad skulle probemet vara om det nu är vad de menar?
Att det finns trafo före är inget konstigt det gör det alltid och du och några till delar på den. Det är så självklart att det knappast borde nämnts i sammanhanget.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Som sagt om detta verkligen är något laddboxföretaget sagt, inte bara något missförstånd. Så tycker jag att du skall välja något annat företag som leverantör.
Det är Easee som är norskt, om detta är vanligt i norge kanske det förklarar varför de frågade.
Problemet är att laddboxen bara verkar ladda på en av tre faser. Detta utan att faserna är lastade alls, så ingen lastbalansering som kickar in.
Problemet är att laddboxen bara verkar ladda på en av tre faser. Detta utan att faserna är lastade alls, så ingen lastbalansering som kickar in.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Du har alltså redan fått den installerad? Men vad har du för bil? Om det är en hybrid, så laddar de flesta bara med en fas.T toma25 skrev:
Precis det är ju olika varianter av vad som lite slapphänt kan kallas resistans-, impedans-, spoljordat osv. Men då hamnar man redan i steg ett mycket långt från vad någon boxleverantör behöver försöka informera slutkunder om.tommib skrev: