Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Efter vad jag förstår så finns det inga regelsatta tidsangivelser för när det är ok att föra oväsen, inte ens för bostadsrätter utan det regleras i de enskilda stadgarna. T ex "stör ej grannar, däri inbegrips höga röster och hög volym från musikanläggning, efter 23:00 och före 06:00. Borrning i betongväggar 07:30-21:00".
Om det finns en vägförening eller grannsamverkan som håller möten kanske det kan diskuteras där vilka trivselregler som kan tänkas råda för allas trevnad i området?
På ett sätt kan man ju se det som att det faktiskt var bra av grannen att komma över och berätta hur de upplevde ljudnivån, istället för att det lägger grogrunden till en grannosämja som pyr och eskalerar över tid. Om du tycker att ni fick bra kontakt vid det tillfället ( det är ju jobbigt för er båda med att anklaga och bli anklagad ) så kan du kanske dryfta i din tur din oro över den upplevda ljudproblematiken? Med förslaget att ni båda laddar ner samma decibelapp på mobilen och du står på din tomt och mäter ljudnivån från era barn och grannen mäter i sovrummet. Riktvärden för ljud inomhus i hyresrätter kanske an tjäna som underlag?
Maximalt: 45 dBA
Medelnivå*: 30 dBA
Toner eller musik: 25 dBA
*Medelnivå under ett dygn, där ljud på kvällar och nätter får större betydelse än ljud på dagtid.

Det är jättesvårt att samsas kring frågor som härstammar ur någons upplevelse av något eftersom vi är så olika. I detta fallet var kanske det jobbigaste för dottern att höra andra barn leka när hon skulle sova och frustrerande för föräldrarna som har nattningsrutiner som inte delas av grannarna och därmed gör det svårare för dom att utöva som rutinerna. Jag kan till fullo förstå den frustrationen eftersom jag själv tycker att det är viktigt med en reglerad sömn MEN jag har också full förståelse för er oro och känsla av begränsning, när förväntan av villaliv är att man ska få råda över sin tillvaro och fastighet som man själv vill (inom rimliga gränser).

Vad lagen säger om störning och villor tyckte jag det här svaret som jag saxat från [länk] är utförligt och tydligt beskrivet.

Hoppas ni kan komma fram till en bra lösning grannar emellan, men börja inte med att berätta för grannen att hans hus är undermåligt byggt;)(y)
Tack för ett bra svar. Som det är nu försöker vi mest samla på oss info och olika infallsvinklar så vi kan komma med ett sansat och välgrundat svar om/när grannen kommer förbi nästa gång. Det är sällan bra att agera i affekt ;) Och nej självklart ska vi inte börja med att tala om att huset är undermåligt byggt - försöker bara förstå om det kan vara en orsak till att de störs trots att barnen håller en nivå som vi knappt hör in till oss (och då är de betydligt närmre vårt hus) och vi dessutom har fönster mot vår tomt medan de inte har det. Har också grannar åt ett annat håll som har sitt hus betydligt närmre ex barnens studsmatta och de har inte ens höjt ögonbrynen på 2 år trots att de också har små barn som sover tidigt.

Vi tillhör ingen förening så där finns ingen möjlighet till diskussion. Min första utgångspunkt blir att försöka lära känna dem lite bättre eftersom det alltid är att föredra att man pratar om fler saker än enbart det man stör sig på.

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
När vi tog upp fler ventilationshål i huset, vissa mot grannen, så hör vi ljud mycket mer än tidigare. Har ni ventiler åt det hållet, eller grannen kanske har ventiler åt ert håll som ljudet transporteras från?
Vi har fönsterventiler åt tomtens håll och det är genom dem vi hör barnen till viss del. De har inga ventiler mot vårt håll men "runt hörnet" från där barnen brukar leka har de ventiler in. Det kan absolut vara så att de behöver isoleras för ljud beroende på vilken standard de är byggda med.

Ni kanske kan göra ett test och sätta igen dem/täcka dem med något och se om det blir bättre. Man brukar säga att man ska leta efter den svagaste länken när det gäller att dämpa ljudet i huset. Du kan läsa om det här: https://www.byggahus.se/bygga/ljuddampa-huset

harry73
Barn som leker ute fram till kl22 får man tåla ibland, men grannar som kommer rund kl 21 och säger att deras barn inte kan sova pga ljudet känns också rimligt och får man tåla.

Det känns att ni och grannarna har nästan samma uppfattning om ljud på kvällen.
Ni kommer inte få många problem i framtiden.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Det är inte lätt att handskas med grannar. Jag tror att om man själv inte ska ledsna gäller det att vara ”the better man” och helt enkelt anpassa sig. Du får helt enkelt använda ditt sunda förnuft. Har du två högljudda 8 åringar så kanske det är lättare för dig att hantera dom än för din granne o styra upp sin 1 åring.

Jag tror nog faktiskt att man vinner på det som människa i längden.

Att tekniskt sett lösa det är alltid svårt men det är klart att det inte är yttre isoleringen det är ju standard på sånt. Framförallt om det är nytt hus. Men klart att om det blir ett generellt problem kan väl du gå in och lyssna hos grannen och stötta med förslag.

V VetarN skrev:
Det är inte lätt att handskas med grannar. Jag tror att om man själv inte ska ledsna gäller det att vara ”the better man” och helt enkelt anpassa sig. Du får helt enkelt använda ditt sunda förnuft. Har du två högljudda 8 åringar så kanske det är lättare för dig att hantera dom än för din granne o styra upp sin 1 åring.

Jag tror nog faktiskt att man vinner på det som människa i längden.

Att tekniskt sett lösa det är alltid svårt men det är klart att det inte är yttre isoleringen det är ju standard på sånt. Framförallt om det är nytt hus. Men klart att om det blir ett generellt problem kan väl du gå in och lyssna hos grannen och stötta med förslag.
Man ska vara en god granne såklart men man vill för den delen inte vara en granne som tvingas hålla barnen inomhus. Nu vet vi ju inte läget här ännu då det kan ha varit en period då barnet haft extra besvärligt eller liknande.

Gällande byggstandard är det ganska stor skillnad i byggteknik mot vårt hus i varje fall. Vi såg en del eftersom vi bodde intill under hela byggtiden. Huset är ett form av murat hus uppbyggt av block som såg ut som gråa lekakulor ungefär. Puts på det. Oklart hur mycket isolering invändigt, tror ett lager av gips. Det är ju förstås godkänt av kommunen och säkert helt okej men det skulle inte förvåna mig om man inte lagt det där extra krutet på vissa saker eftersom det byggdes och såldes på spekulation i syfte att vinstmaximera.

Det låter inte helt omöjligt att det är ventilationen som är boven om det är trummor som går rätt genom väggen utan någon ljudfångare eller liknande. Då kan man ju absolut tipsa dem om åtgärder som är ganska enkla och som kan underlätta för oss båda.

harry73
Men då är det ett lättbetonghus.
Brukar ha ok isolering

harry73 harry73 skrev:
Men då är det ett lättbetonghus.
Brukar ha ok isolering
Det var ju skönt att höra :) Inte så vanlig byggteknik i vårt område där det mest är trähus i övrigt.

Måste vara jobbigt att ha så svårt att somna om något låter utanför huset. Och otroligt störande att inte kunna få tjoa och tjimma lite på tomten utan att få klagomål. Lider faktiskt med båda grannarna.

Säkert en sån där förälder till granne som tassar på tå när dom har lagt barnen, kallas curling.

Är oftast ventilerna som är boven, finns ljudfällor både till freshventiler och spaltventiler etc.

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
garden_gnome garden_gnome skrev:
Tack för länken.

Tyvärr är det ju väldigt svårt med sunt förnuft, som sagt vill vi kunna vara på vår tomt och göra vad vi ser som normala men som grannen då inte såg som normalt.
Jag förstår att ni inte vill bråka med dem, men att bo i ett villaområde innebär att det finns grannar som lever sina liv samtidigt. Så jag tycker att ni kan hålla det på en nivå som ni tycker ör okej, och resten är deras problem

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fel grannar kan du också fått....
Dock förstår jag problemet eftersom min dotter heller inte kunnat sova pga spelande grannar.

Jag ber mina barn att undvika "onödigt" skrik när de är ute. Det blir ju lätt så att de går upp i spinn när de har roligt och utan att tänka på det skriker i stället för att prata fastän de står 1 meter från varandra. Det spelar ingen roll om det är dag eller kväll, man ska visa hänsyn. Men leka och springa och stoja får de självklart göra! Bra dock om ni kan skilja på dag och kväll. Undvik de ljudligaste lekarna efter kl 20 kanske? Men absolut inte tassa på tå!

• Gilla
KriZomb
  • Laddar…
garden_gnome garden_gnome skrev:
Men om det kommer vara varje helg eller sommarkväll efter kl 19 som de tycker det är jobbigt att våra barn leker på tomten så blir det ju ett verkligt bekymmer...
Nu går du händelserna i förväg tycker jag, när du utgår från EN händelse! Fortsätt att leva som ni brukar och avvakta och se om något ytterligare inträffar och i så fall då ta ett prat med grannen.

• Gilla
Xilona och 2 till
  • Laddar…
Ohhh vi körde vårat utesps med musik många kvällar mellan 22 och 02... Aldrig några klagomål...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.