21 349 läst · 73 svar
21k läst
73 svar
Har grannen problem med ljudisolering?
Husägare
· Sörmland
· 1 447 inlägg
Tänker lite till mig själv och vad som skulle behöva hända för att jag skulle stövla över till grannen och be dom dämpa sig, det är rätt långt till den nivån för mig.
Har två barn själv och dom lever rövare utomhus emellanåt men men blir självklart tillsagda när det spårar ur.
Då båda våra grannarna är biltokiga inkl deras vuxna barn så förekommer det mkt varvande, höga motorljud och annat bilrelaterat fram till 22 hugget men det stör varken mig, sambon eller barnen. Visst kan man sucka till en gång när barnen spytt i 2 dagar, precis somnat och grannen drar igång sin v8 med raka rör, men sånt händer.
Dock hade vi innan den ena grannen ett par alkoholister som satt och skrek, slogs och var dumma mot varandra och skulle alltid gråta ut över häcken på sommarkvällarna när man satt och njöt som bäst. Där var det bara att ta till "jobb-rösten" och säga ifrån ordentligt.
Summering av vad jag vill säga:
Grannar låter, barn låter framförallt, låt inte grannen stoppa er från ert liv, återkommer han/hon så finns det störra problem på hemmaplan troligen.
Har två barn själv och dom lever rövare utomhus emellanåt men men blir självklart tillsagda när det spårar ur.
Då båda våra grannarna är biltokiga inkl deras vuxna barn så förekommer det mkt varvande, höga motorljud och annat bilrelaterat fram till 22 hugget men det stör varken mig, sambon eller barnen. Visst kan man sucka till en gång när barnen spytt i 2 dagar, precis somnat och grannen drar igång sin v8 med raka rör, men sånt händer.
Dock hade vi innan den ena grannen ett par alkoholister som satt och skrek, slogs och var dumma mot varandra och skulle alltid gråta ut över häcken på sommarkvällarna när man satt och njöt som bäst. Där var det bara att ta till "jobb-rösten" och säga ifrån ordentligt.
Summering av vad jag vill säga:
Grannar låter, barn låter framförallt, låt inte grannen stoppa er från ert liv, återkommer han/hon så finns det störra problem på hemmaplan troligen.
Mycket spekulation och om och men och kanske.harry73 skrev:
Varför inte bara anta att det var en särskild jobbig kväll för grannen + barn. Barnet kanske var sjuk.
Första gången kan man lätt ge med lite extra och lita på att det är särskilda omständigheter de kvällen.
Skulle det bli en vanesak att grannen kommer och klagar kan ma säga att ni förra gången tog in barnen för att ni antog att det fanns särskilda anledningar, men att ni vill också leva ert liv.
Och att ni i framtiden gärna tar lite extra hänsyn när det behövs som mest, men inte alltid.
Jag vill kontra med att det är en rätt stor grej att gå över och klaga. Grannen ser ju att det är gäster och fest. Sällanhändelse alltså. TS har väl inte påskmiddag varje torsdag året runt.
Man får ju svälja och bita ihop lite om någon råkar klippa gräset vid nåt klockslag som inte passar mig perfekt.
Ja det har blivit lite spekulationer om grannarna i tråden kanske, de verkar vara hygglo typer. Jag hoppas bara deras villa är välbyggd så de inte står där med stora problem sen. Har själv kanske lite fördomar om hus som byggs på spekulation så det hade varit intressant att veta mer om någon har erfarenhet av ex ljudisolering i nyckelfärdigt som köps in från Östeuropa.
Haha, detta var humor. 4 sidor tyckande och spekulationer på 2 dgr. Är detta byggahus- eller familjeliv-forum?? 

De har gått över 1 gång och frågat om de kan få lite lugn. Kan ju varit vad som helst. Hen hade ju en god förklaring till varför hen tyckte ljudet var jobbigt (sitt barn). Det var ju inte så att hen kom över och tyckte att din svåger var full och ville att hen skulle avlägsna sig... Det hade ju annars varit en liten stämningssänkare.
Jag tror du kan ta det chill och lägga din energi på roligare grejer. Typ hur du skulle kunna bygga kvarterets snyggaste altan eller bygga den coolaste trädkojan till dina kids.
Kommer grannen över fler ggr får du gärna återkomma i tråden men om han inte gör det så tror jag inte du behöver gå runt och oroa dig för hans väggar
Lycka till 

De har gått över 1 gång och frågat om de kan få lite lugn. Kan ju varit vad som helst. Hen hade ju en god förklaring till varför hen tyckte ljudet var jobbigt (sitt barn). Det var ju inte så att hen kom över och tyckte att din svåger var full och ville att hen skulle avlägsna sig... Det hade ju annars varit en liten stämningssänkare.
Jag tror du kan ta det chill och lägga din energi på roligare grejer. Typ hur du skulle kunna bygga kvarterets snyggaste altan eller bygga den coolaste trädkojan till dina kids.
Kommer grannen över fler ggr får du gärna återkomma i tråden men om han inte gör det så tror jag inte du behöver gå runt och oroa dig för hans väggar
Jo som sagt fokus skiftades lite i tråden. Ny i forumet och kan inte så mycket om byggnadstektik och vad som kan skilja sig åt mellan olika hus avseende inhörning etc. Tanken var att lära mig lite mer helt enkelt och det trodde jag detta forum kunde vara lämpligt för. Sen kanske man inte kommer längre än till att det inte borde vara lättbetongväggarna som är problemet utan mycket mer troligt tilluftsventilationerna.T tobbbias skrev:Haha, detta var humor. 4 sidor tyckande och spekulationer på 2 dgr. Är detta byggahus- eller familjeliv-forum??
Kommer grannen över fler ggr får du gärna återkomma i tråden men om han inte gör det så tror jag inte du behöver gå runt och oroa dig för hans väggarLycka till
![]()
Redigerat:
En bra lösning på oron och funderingarna kanske vore att konfrontera grannen. Säg att du har tänkt på att han verkade bli störd av barnens lek och att du beklagar och gärna följer med in till honom och lyssnar så du kan bilda dig en uppfattning om hur lyhört hans hus kan vara. Då kan du titta och fråga angående väggarnas isolering, kolla tilluft mm.garden_gnome skrev:
Jo som sagt fokus skiftades lite i tråden. Ny i forumet och kan inte så mycket om byggnadstektik och vad som kan skilja sig åt mellan olika hus avseende inhörning etc. Tanken var att lära mig lite mer helt enkelt och det trodde jag detta forum kunde vara lämpligt för. Sen kanske man inte kommer längre än till att det inte borde vara lättbetongväggarna som är problemet utan mycket mer troligt tilluftsventilationerna.
Köp hörselkåpor till dem, det hade jag gjort.garden_gnome skrev:
Vi har grannar som bor i ett nybyggt hus som ligger ca 15 meter från vår tomtgräns. De flyttade in i höstas och nu kommer första varma perioden då man är ute mycket på tomten...
Redan den första riktigt varma helgen (påsken) kom pappan i huset över och sa att våra barn störde deras dotters sömn. Våra barn var då ute på tomten och lekte med sina kusiner då det var släktkalas och klockan var runt 21 när de kom över. Vi hade dörren öppen och givetvis översikt över våra barn och tyckte de höll en rimlig ljudnivå.
Vi är mycket förvånade att de blev störda eftersom deras dotters rum inte har fönster åt vårt håll (enbart en yttervägg). Hade vi själva stängt altandörren hade vi knappt hört barnen där ute.
Hela situationen har skapat en oro för att deras hus (som är byggt av en östeuropeisk firma på spekulation) helt enkelt inte är tillräckligt isolerat. Synd för grannarna i sådant fall men också ett bekymmer för oss eftersom vi inte vill behöva trippa på tå på vår egen tomt.
När vi byggde vårt hus för en tid sedan minns jag att det fanns krav på vilka ljudnivåer huset ska kunna stänga ute. Dessa är då mer angivna i olika ljudklasser. Finns det något mer "lättförståeligt" material med vardagliga exempel som kan få oss att förstå mer vart problemet ligger... dvs är det kanske vi som är för högljudda trots allt. Eller de som är för känsliga alternativt helt enkelt huset som inte håller måttet?
Blir man störd av sånt ligger störningen hos de och inte er.
Bara njut av tomten och sommaren
Om vi vänder på argumentet från grannen då: Varför är era barn ute och skriker och leker kl 21? Varför är de inte inomhus och håller sig lite lugna? Borde inte ni som föräldar orna någon lugnare aktivitet till dem vid den tiden, tex sitta och se på film och varva ned?
Sådan var iaf min uppväxt, fram till tonåren så var 21 en sällsam tid att vara UTE.
Men vanligen så beror det ju på att föräldrarna vill vara inne, kanske med något värmande under rocken och då är det praktiskt att barnen är ute. Du skriver att du hade "uppsikt", men det hindrar ju inte på något sätt skrik eller hög ljudvolym, även om barnen dämpar sig snabbt efter en tillsägelse så är ju skadan redan skedd för grannen och deras barn är väckt och de måste börja om med nattningen.....
Nu vill jag inte säga att grannen har rätt och du har fel, men att du tänker dig in i situationen som en utomstående. Så kanske ni kan komma fram till en lösning och grannsämja, snarare är smutskastning.
Sedan din kommentar om att grannens hus skulle vara byggt av någon östeuropeisk firma är ju ett onödigt slag under bältet för vem som byggt kåken har noll och inget med saken att göra.
Sådan var iaf min uppväxt, fram till tonåren så var 21 en sällsam tid att vara UTE.
Men vanligen så beror det ju på att föräldrarna vill vara inne, kanske med något värmande under rocken och då är det praktiskt att barnen är ute. Du skriver att du hade "uppsikt", men det hindrar ju inte på något sätt skrik eller hög ljudvolym, även om barnen dämpar sig snabbt efter en tillsägelse så är ju skadan redan skedd för grannen och deras barn är väckt och de måste börja om med nattningen.....
Nu vill jag inte säga att grannen har rätt och du har fel, men att du tänker dig in i situationen som en utomstående. Så kanske ni kan komma fram till en lösning och grannsämja, snarare är smutskastning.
Sedan din kommentar om att grannens hus skulle vara byggt av någon östeuropeisk firma är ju ett onödigt slag under bältet för vem som byggt kåken har noll och inget med saken att göra.
Vilket är idioti eftersom de stör barnens naturliga sömn och kan leda till öroninfektioner, speciellt om de sitter på flera timmar under en natt. Att man som förälder ska behöva ha hörselskydd till sina barn för att grannarna ska få leva rövare är ju jävligt märkligt också.A Andy78 skrev:
Det står ju i allra första inlägget i tråden att det var påskhelg och släktkalas och att kusinerna var ute och lekte.K KriZomb skrev:Om vi vänder på argumentet från grannen då: Varför är era barn ute och skriker och leker kl 21? Varför är de inte inomhus och håller sig lite lugna? Borde inte ni som föräldar orna någon lugnare aktivitet till dem vid den tiden, tex sitta och se på film och varva ned?
Inte att barnen lever rövare 24/7/365.