25 306 läst ·
73 svar
25k läst
73 svar
Har grannen problem med ljudisolering?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Jag har en granne som både är gräsmattefanatiker, vilket betyder att det ska mossrivas, vertikalskäras och klippas med bensindrivna maskiner minst 3 gånger i veckan, och dessutom har en son som tillhör kategorin motorburen ungdom (eller närmare bestämt volvoraggare, ni som vet vet) och såklart har stereo modell värre i bilen. Han lyssnar på dansband rätt ofta, men inte hela låtar, utan det är full volym 10 sekunder sen sänker han....
Efter sju år (det började med epatraktor) har jag sluta knyta näven i fickan och svära tyst för mig själv. Mina barn har dock aldrig vaknat en enda gång pga detta.
Efter sju år (det började med epatraktor) har jag sluta knyta näven i fickan och svära tyst för mig själv. Mina barn har dock aldrig vaknat en enda gång pga detta.
Varför tycker du det är mer ok att föra oväsen utomhus än inomhus.garden_gnome skrev:
Vi har grannar som bor i ett nybyggt hus som ligger ca 15 meter från vår tomtgräns. De flyttade in i höstas och nu kommer första varma perioden då man är ute mycket på tomten...
Redan den första riktigt varma helgen (påsken) kom pappan i huset över och sa att våra barn störde deras dotters sömn. Våra barn var då ute på tomten och lekte med sina kusiner då det var släktkalas och klockan var runt 21 när de kom över. Vi hade dörren öppen och givetvis översikt över våra barn och tyckte de höll en rimlig ljudnivå.
Vi är mycket förvånade att de blev störda eftersom deras dotters rum inte har fönster åt vårt håll (enbart en yttervägg). Hade vi själva stängt altandörren hade vi knappt hört barnen där ute.
Hela situationen har skapat en oro för att deras hus (som är byggt av en östeuropeisk firma på spekulation) helt enkelt inte är tillräckligt isolerat. Synd för grannarna i sådant fall men också ett bekymmer för oss eftersom vi inte vill behöva trippa på tå på vår egen tomt.
När vi byggde vårt hus för en tid sedan minns jag att det fanns krav på vilka ljudnivåer huset ska kunna stänga ute. Dessa är då mer angivna i olika ljudklasser. Finns det något mer "lättförståeligt" material med vardagliga exempel som kan få oss att förstå mer vart problemet ligger... dvs är det kanske vi som är för högljudda trots allt. Eller de som är för känsliga alternativt helt enkelt huset som inte håller måttet?
Det vet jag, det är oron som gror för att det kommer uppstå igen och då vill jag vara mer förberedd och kunna ge ett mer genomtänkt svar och inte reagera i affekt.Torpar-Anna skrev:
Nu blev vi dessutom väldigt överraskade eftersom det var påskafton och vi hade släktkalas (han missade inte det då han såg alla gäster sitta inne hos oss). I de situationerna brukar i varje fall jag som granne bita ihop extra om det stör mig, kalas har man ju verkligen inte varje helg och vi hade dessutom uppsikt över barnens ljudnivå. Någonstans säger därför magkänslan att vi har en väldigt olika bild över vad vi ser som störande.
Jag kan förstå frustrationen hos grannen när barnen inte vill sova. Sen om det faktiskt beror på ljudet från era barn är osäkert. Jag har varit i samma situation vid några tillfällen. Däremot så renoverar jag på helger mellan 10-20 rätt så regelbundet så jag gnäller inte på någon granne, utan jag accepterar att jag har grannar 
Nu tycker inte jag att vi förde oväsen på ett sådant sätt att det borde vara störande, vi hade uppsikt över barnen. Det är därför jag funderar över hur mycket mer de kan höra in till sig som vi inte hörde in till oss trots att barnen lekte närmre där vi satt (med delvis öppen altandörr).S SNf skrev:
Det kan ju vara något annat som skaver. Att grannen inte har någon släkt, inga vänner, ingen fest, ingen fritid, sur för att hans hus blev för dyrt eller felbyggt, du har bästa kvällssolen, gladare barn, grönare gräsmatta, ni råkade skratta och ha kul på festen.......
Ganska antisocialt att klampa över när man ser att det är fest (påskfest en gång per år) och dra upp regler, grym Ove-varning där.
Om det händer igen: Försök behålla lugnet. Var artig och mycket kortfattad. Stå inte och lova att ni inte ska leka nåt mer bla bla bla. Och skäll inte tillbaka. Säg bara typ: "Vad tråkigt. Vi vill inte störa någon. Men vi bor och lever här så det kommer ju märkas lite." Stå kvar och le men säg inget mer.
Ganska antisocialt att klampa över när man ser att det är fest (påskfest en gång per år) och dra upp regler, grym Ove-varning där.
Om det händer igen: Försök behålla lugnet. Var artig och mycket kortfattad. Stå inte och lova att ni inte ska leka nåt mer bla bla bla. Och skäll inte tillbaka. Säg bara typ: "Vad tråkigt. Vi vill inte störa någon. Men vi bor och lever här så det kommer ju märkas lite." Stå kvar och le men säg inget mer.
Så är det ju, särskilt studsmattan kan vara en upptrissare i ljudnivån. Självklart höll vi koll på detta så det inte eskalerade, vi tycker ju aldrig det låter trevligt när de skriker på det sättet du beskriver. Efter kl 20 var det basketförbud tex eftersom vi vet att det dunkandet kan vara jobbigt. Men vi har skolbarn som fortsatt kommer vilja vara ute på tomten även efter kl 20 de dagar det inte är skola efter. Särskilt helgdagar som denna när det var släktkalas.S Sir Duke skrev:Jag ber mina barn att undvika "onödigt" skrik när de är ute. Det blir ju lätt så att de går upp i spinn när de har roligt och utan att tänka på det skriker i stället för att prata fastän de står 1 meter från varandra. Det spelar ingen roll om det är dag eller kväll, man ska visa hänsyn. Men leka och springa och stoja får de självklart göra! Bra dock om ni kan skilja på dag och kväll. Undvik de ljudligaste lekarna efter kl 20 kanske? Men absolut inte tassa på tå!
Nu rabblade de inte regler denna gång utan bad helt enkelt om att få det tystare då dottern hade svårt att sova. Men det är klart att släkten som var där reagerade på att grannen kom över med åsikter, en liten stämningssänkare helt klart. Just denna gång gav vi med oss och skickade in barnen men som du skriver är det nog inget man vill lova för framtiden, det kommer bara öppna upp för problem.S Sir Duke skrev:Det kan ju vara något annat som skaver. Att grannen inte har någon släkt, inga vänner, ingen fest, ingen fritid, sur för att hans hus blev för dyrt eller felbyggt, du har bästa kvällssolen, gladare barn, grönare gräsmatta, ni råkade skratta och ha kul på festen.......
Det absolut bästa för dem vore att de inte får in lika mycket ljud från omgivningen om de är känsliga för sådant. Annars kommer andra saker som tex sopbilen och godstågen som dundrar förbi ibland bli ett annat störmoment för dem.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 771 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 771 inlägg
Låter som grannen just fått sitt första barn?
Inte ovanligt att ALLT i deras liv kretsar kring det lilla knytet och om det äter eller sover under första året. Eftersom de själva inrutat sitt liv efter barnet, tror de att alla andra också måste göra det.
När deras eget barn sen börjar springa runt och tjoa själv inser nog de flesta att de ”stör” minst lika mycket själva och klagandet upphör.
Inte ovanligt att ALLT i deras liv kretsar kring det lilla knytet och om det äter eller sover under första året. Eftersom de själva inrutat sitt liv efter barnet, tror de att alla andra också måste göra det.
När deras eget barn sen börjar springa runt och tjoa själv inser nog de flesta att de ”stör” minst lika mycket själva och klagandet upphör.
Jag tror att det är viktigt att inte ge efter från början. Den typen av beteende som grannen uppvisar är åt det gränslösa hållet och risken är stor att det eskalerar. Nästa gång kanske husfärgen på er fasad bländar och ni borde måla om eller vad sjutton som helst. Jag skulle vänligt men bestämt förklara att de får stå ut eller ljudisolera huset om det inte räcker med att stänga fönstren. Kanske om man är lite åt det elaka hållet bussa dem på den de köpte huset av istället...
Ang Ove så har vi en sådan som granne också precis tomten intill. Alla i området vet vem han är. Dock efter flera år som grannar har han aldrig sagt något om barnens ljudnivå. Den enda kommentaren om barnen har varit att de hejar lite tyst eller undviker detta (han förstår inte att de tycker han är lite läskig )S Sir Duke skrev:Det kan ju vara något annat som skaver. Att grannen inte har någon släkt, inga vänner, ingen fest, ingen fritid, sur för att hans hus blev för dyrt eller felbyggt, du har bästa kvällssolen, gladare barn, grönare gräsmatta, ni råkade skratta och ha kul på festen.......
Faktiskt inte första barnet, lite märkligt på så sätt. Men däremot första huset och man kommer ju ner på marken och närmre utemiljön när man bor i den typen av område än när man bor i lägenhet. Kanske när sommaren kommer och de själva vill sitta ute och ha barnen lekandes intill förstår de charmen med hus "oljuden" till trotsF fredrik.johansson skrev:Låter som grannen just fått sitt första barn?
Varje gång jag läser sånt här är jag glad över att ha en stor tomt och vettiga grannar.. det var ju devis för att slippa sånt här man flyttade från lägenheten!
Helt oavsett har du ett problem, jag tror att en granne som börjar så kommer att fortsätta ställa krav på exakt allting..
Helt oavsett har du ett problem, jag tror att en granne som börjar så kommer att fortsätta ställa krav på exakt allting..
Precis. Men för somliga räcker inte fristående hus och tusentalet kvadratmeter egen tomt. Man går ändå och stör sig på grannarna. Och fattar inte att man bor i villakvarter i tätort. Dessa individer behöver egentligen flytta ut i skogen.GlennB skrev:
Varför inte bara anta att det var en särskild jobbig kväll för grannen + barn. Barnet kanske var sjuk.
Första gången kan man lätt ge med lite extra och lita på att det är särskilda omständigheter de kvällen.
Skulle det bli en vanesak att grannen kommer och klagar kan ma säga att ni förra gången tog in barnen för att ni antog att det fanns särskilda anledningar, men att ni vill också leva ert liv.
Och att ni i framtiden gärna tar lite extra hänsyn när det behövs som mest, men inte alltid.
Första gången kan man lätt ge med lite extra och lita på att det är särskilda omständigheter de kvällen.
Skulle det bli en vanesak att grannen kommer och klagar kan ma säga att ni förra gången tog in barnen för att ni antog att det fanns särskilda anledningar, men att ni vill också leva ert liv.
Och att ni i framtiden gärna tar lite extra hänsyn när det behövs som mest, men inte alltid.