157 901 läst ·
1 120 svar
158k läst
1,1k svar
Har folk inga lån?
Det är tekniskt omöjligt att betala moms på ränta. Moms betalar man på en vara eller en tjänst. Du är tydligen mer kommunist än företagare, det är tydligt.H HenrikHuslöse skrev:Sverige är ett undantag när det gäller fastighetsskatt. Den brukar vara en viktig skatt i de flesta länder. Fastighetsskatten har många fördelar för samhället som att den är svår att smita undan och skapar ökad rörlighet på bostadsmarknaden eftersom det kostar att bo för stort. Till exempel betalar amerikaner i snitt 1.1% i fastighetsskatt, trots att det är ett lågskatteland.
Med återställd fastighetsskatt, slopat ränteavdrag och moms på räntorna skulle skulle man dramatiskt kunna sänka de sjukt höga skatterna på arbete i Sverige.
Det finns två saker som man kan beskatta hårt utan att de försvinner till något annat land, fattiga människor och fastigheter, så du har anammat den klassiska vägen. Dock så försvinner det som skapar tillväxt och välfärd, dvs kreativitet och framtidstro. Det är trots allt möjligheten till vinster som är grunden till företagande (givetvis med några väldigt få undantag). Just fastigheter har ju konstaterats (genom en särskild skatteutredning där just belysningen av möjligheten till skattefria försäljningar genom bolag för just fastighetsbolag) inte ha någon gynnad särställning skattemässigt gentemot andra verksamheter.H HenrikHuslöse skrev:Sverige är ett undantag när det gäller fastighetsskatt. Den brukar vara en viktig skatt i de flesta länder. Fastighetsskatten har många fördelar för samhället som att den är svår att smita undan och skapar ökad rörlighet på bostadsmarknaden eftersom det kostar att bo för stort. Till exempel betalar amerikaner i snitt 1.1% i fastighetsskatt, trots att det är ett lågskatteland.
Med återställd fastighetsskatt, slopat ränteavdrag och moms på räntorna skulle skulle man dramatiskt kunna sänka de sjukt höga skatterna på arbete i Sverige.
Eftersom vi har reavinstskatt (för fysiker) även på fastigheter i Sverige så betalas ”fastighetsskatt” redan, om än inte periodiserat.
Glöm inte arvsskatt och förmögenhetsskatt!H HenrikHuslöse skrev:
Viktiga incitament för att inte förhäva sig, alla ska med (mot botten).
Visst värmer det extra bra i själen att tvingas sälja den ärvda fastigheten för att man inte har råd att betala skatten när föräldrarna dör.
M Markarbetaren skrev:Okej, jag tar inte åt mig av generationskommentaren då jag gjort "bostadskarriär" sedan 25 år.
Men gällande fastighetsskatten så har vi ju fått den dit vi ville! Jag tror ingen vill ha tillbaka den högst orättvisa fastighetsskatten. Villaägarna kämpade i många år gör att lägga skatten på reavinsten vid försäljningen istället för ett årligt uttag på fiktivt värde. Ett taxeringsvärde på 5msek är väl idag en högst ordinär siffra i en storstadsregion, vem vill betala 50,000kr om året för en vanlig svennevilla i skatt? Inte jag iaf.
Är det rättvisare att den som köper en kåk för 78 mille inte betalar mer än en kåk för en eller ett par miljoner?M Markarbetaren skrev:Okej, jag tar inte åt mig av generationskommentaren då jag gjort "bostadskarriär" sedan 25 år.
Men gällande fastighetsskatten så har vi ju fått den dit vi ville! Jag tror ingen vill ha tillbaka den högst orättvisa fastighetsskatten. Villaägarna kämpade i många år gör att lägga skatten på reavinsten vid försäljningen istället för ett årligt uttag på fiktivt värde. Ett taxeringsvärde på 5msek är väl idag en högst ordinär siffra i en storstadsregion, vem vill betala 50,000kr om året för en vanlig svennevilla i skatt? Inte jag iaf.
Och vill man inte betala skatten för svennevillan så köp den inte då. Såvitt jag vet är ingen tvingad att köpa kåkar dom inte har råd att bo i utan diverse stöd.
Hur är det ens rättvist oht att betala skatt på en fiktiv värde av egendom som man har köpt med beskattade pengar. Kanske vi kan även införa sko-skatt eller varför inte cyckel-avgift, kanske moms på solsken??G Guzzen1 skrev:
Hade varit roligt med samma där. Att man slipper betala de 15 första åren när de är nybyggda.J J Vos skrev:
Hade inte blivit många kronor in där.
Eller som en mindre begåvad vänstervriden i bekantskapen sa. "Helt åt helvete att man kan köpa en elbil för en miljon cash och komma undan skatten med nån hundring om år"
Sen påpekar man att köparen har faktiskt betalat ett par hundra tusen direkt in i statskassan i form av moms.
Får man till svar att "moms är moms och ingen jävla skatt"
😂
Skatter och avgifter säljs in på olika politiska vis.J J Vos skrev:
Det går att diskutera i vilken utsträckning fordonsskatten finansierar vägar eller om den framförallt fyller på den stora skattkistan.
För att hänga med på det gröna miljötåget skulle en fastighetsskatt kunna viktas med hjälp av en godtycklig grön-klassning av fastigheter, tillexempel energiklassen. Det skulle även gå att hävda att man använder skatten för något annat som känns bra för husägare, kanske främja renovering mha rot-avdraget.
Hur som helst, poängen var att det finns fler skatter som är riktade mot ting än fastighetsavgiften/skatten.
Huset för 78 mkr, eller för 5 mkr, är ju som regel betalade med redan skattade pengar, så hur menar du att att stödet för att äga ser ut? Dessutom har har med största sannolikhet den med den dyrare kåken betalat inte bara högre nominellt belopp i skatt, utan med största sannolikhet även högre procentuell skatt.G Guzzen1 skrev:
Jag och sambon har högre samlat studielån än huslån… vi valde att flytta ifrån malmö med skyhöga villapriser och istället bosätta oss i en liten by i dalarna där huspriserna var humana. 700000 i lån kvar att betala nu. Väldigt skönt. 
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Hört talas om lagfart?G Guzzen1 skrev:
Pantbrev?
Båda är rena skatter som ökar med köpeskillingen så "78 mille" villan betalar även idag mycket mer i skatt än svenne radhuset.