M
G Guzzen1 skrev:
Är det rättvisare att den som köper en kåk för 78 mille inte betalar mer än en kåk för en eller ett par miljoner?
Och vill man inte betala skatten för svennevillan så köp den inte då. Såvitt jag vet är ingen tvingad att köpa kåkar dom inte har råd att bo i utan diverse stöd.
För att köpa en kåk för 78mille så krävs oftast en ganska stor inkomst. Gissningsvis betalar man skatt på denna inkomst. Inte alltför sällan driver folk med stora inkomster framgångsrika företag..som (pling) betalar skatt på sina vinster.

Resonemanget att "flytta om det inte passar" känns lite förlegat. Försök tänk lite längre istället. En människa i en 78-miljoners kåk betalar nog indirekt en knivsudd mer i skatt än mig iaf. (ska inte uttala mig om din inkomst). Jag kan tänka mig att det föreligger ett visst underhåll osv. med en 78-miljoners kåk, blir nog ett par personer som uppbär lön för att underhålla stället.

Nu är jag inte lagd åt den politiska inriktningen att jag tycker att rika människor ska belastas skattemässigt mera för sin rikedom. Jag tyckte förmögenhetsskatten var helt åt helvete när den fanns, även om jag inte själv låg i skottlinjen. Lyckligtvis så insåg man från politikens sida att det kanske fanns vissa fördelar med att vara lite måttligare med skatteuttaget för förmögna så dom stannar kvar i landet och betalar lite (eller fler än dom allra flesta) skatt mot ingen alls.

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
J
B Boende45 skrev:
Också haft tur men gjort precis tvärtom.

Har knappt 10 år kvar till pension om jag inte slutar tidigare.

Är ekonomiskt oberoende tack vare hög lön och brutal ”bostadskarriär”.
Grattis...
B Boende45 skrev:
Dessutom har jag hört att man inte kan ta med sig något till andra sidan…
VA???

1723656.jpg

;)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Grattis...

VA???

[bild]

;)
Ja, alltså vi vet ju inte helt säkert?

Men att vara skuldfri när man dör känns väldigt onödigt såvida inte räntebördan tynger allt för mycket.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
C
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl inte svårt? De klarar ju att skilja på CSN-lån och andra lån?CSN-lånet är inte avdragsgillt.
Ehh, jag tror inte du förstår vad jag far efter här.
Ett CSN-lån är väl ändå trivialt att särskilja från andra lån?
Men om jag t.ex. lånar några miljoner av min rika farmor, hur skall skatteverket veta om det är ett bolån eller något annat?

JohanLun skrev :"Att ni äldre hade räntor på 15% kompenserades med att objekten var, sett till lönen, MYCKET billigare. Boendekostnaden var kanske hög, men inflationen och förmånliga skatteregler "amorterade" huset utan att ni för den delen betalade så mycket mer. Jag säger inte att äldre generationer är elaka pga de hade dessa förutsättningar, men att slå sig för bröstet och säga att ni var smartare eller bättre är fel. Ni hade mer tur."

Då ska jag ge dig ett exempel på "turen":
Köpte hus 1978 för c:a 400.000:-. Får idag c:a 3,5 Mkr och inflationen är c:a 10 ggr! Tilläggas kan också att Barnomsorgen då kostade 2700:- per månad vilket då idag motsvarar 25-30 tusen kronor.
Lånet skulle avbetalas på 30 år!
Om jag idag säljer huset, så blir ju skatten stor om ingen indexuppräkning sker av inköpspriset.
Hade vi mer tur ?

• Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
JohanLun skrev :"Att ni äldre hade räntor på 15% kompenserades med att objekten var, sett till lönen, MYCKET billigare. Boendekostnaden var kanske hög, men inflationen och förmånliga skatteregler "amorterade" huset utan att ni för den delen betalade så mycket mer. Jag säger inte att äldre generationer är elaka pga de hade dessa förutsättningar, men att slå sig för bröstet och säga att ni var smartare eller bättre är fel. Ni hade mer tur."

Köpte hus 1978 för c:a 400.000:-. Får idag c:a 3,5 Mkr och inflationen är c:a 10 ggr! Tilläggas kan också att Barnomsorgen då kostade 2700:- per månad vilket då idag motsvarar 25-30 tusen kronor.
Om jag idag säljer huset, så blir ju skatten stor om ingen indexuppräkning sker av inköpspriset.
Hade vi mer tur ?
Ni överdrivet du allt https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/
2500 kr 1978 motsvarar 12300 kr idag.

Och med tanke på hur mycket bättre barnomsorgen var då hade jag med glädje betalt samma idag för mina barn.

J JohanLun skrev:
Grattis...

VA???

[bild]

;)
Man skulle bara vakna upp i ett samhälle med skyhög arvsskatt så man fick skriva på ett skuldebrev av bibliska proportioner innan hela locket lyftes av.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
J
HasseTeknik HasseTeknik skrev:

Hade vi mer tur ?
Då måste du lyckats göra en rätt dålig husaffär... De hus jag vet om som kostade 3-400k på 70-talet kostade 3-4MSEK på 90-talet, kostar 15-20MSEK nu. Ett hus för 1MSEK 90-talet -> 6-8MSEK idag.

Och är det inte så att barnomsorgen inte hade ett tak som nu, så att de med bra inkomst betalade väldigt mycket. Jag har hört det gnällas om detta av äldre. Så här är det alltid att det är olika villkor för olika generationer. Du kunde ju skaffa egen barnomsorg, barnflicka tex. Det hade varit smartare isåfall?

Jag vill bara säga att folk inte var smartare 1978 än 2018. Det var andra villkor som slog annorlunda.

Man kan ha tur med tajmingen, men att säga att man ska vara smart är svårt om man var barn när "man skulle ha köpt".

• Gilla
  • Wow
Maria T och 5 till
  • Laddar…
J
Det tycks som inflation / KPI och huspriser följt varandra från 1980 talet fram till 2000, där huspriserna dragit ifrån rejält.

bo0501_2022a01_di_07_sv_index_ar.gif

Så huset som kostade 400 1978 följde nog inflationen. Men som jag förstår var ju inflationen hög, räntan hög men avdragsrätten också mycket generös. Så den reella kostnaden för bostaden var inte så hög.

Om jag inte ser snett har altså relativt KPI (som jag kan anta "ungefär" följt löneutvecklingen) huspriserna blivit 12ggr dyrare medan KPI bara dubblats. Om du hade 15% ränta som du dessutom hade ränteavdrag på så att det kanske blev hälften och man idag har 5% ränta så kommer altså dagens ungdomar att få amortera 6ggr så mycket för att bli av med lånet och betala iofs kanske 40% av räntan du betalade fast på ett 6ggr högre belopp. Det vill säga styvt dubbelt upp för räntan och i realiteten amortera oändligt mycket långsammare för att betala av lånet.

Jag själv har bara varit med på bostadståget i 10 år, så jag kan inte klaga mot ungdomarna idag, men samtidigt kan jag varken klappa mig själv på axeln eller säga att de som köpte hus på 70-talet skulle varit så mycket smartare än mig. Det jag själv ångrar är att jag inte köpte lägenhet när jag pluggade. Då hade jag varit med på en mycket större uppgång...

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Tack, jag trodde det var per bostad. Det verkar ju rimligare. Men 4 miljoner i lån är fortfarande inte mycket.
¤ milj är nog en del såvida man har tänjkt på att lånet skall betalas tillbaka samt räntekostnaderna.
Räknar man enbart med att inte äga sitt hus utan "hyra av banken" så är det mindre. Dock så tycks de flesta jag känner vilja betala av hela summan på sina hus och håller lånen så låga som det är möjligt.

Bolånetorskar lånar så mycket de bara kan, köper resor, maskiner ,bilö och annat för sina lånade pengar och "hyr" sedan huset av banken.. Men då äger man aldrig sitt hus.

M
J JohanLun skrev:
Då måste du lyckats göra en rätt dålig husaffär... De hus jag vet om som kostade 3-400k på 70-talet kostade 3-4MSEK på 90-talet, kostar 15-20MSEK nu. Ett hus för 1MSEK 90-talet -> 6-8MSEK idag.
Gissningsvis har läget, läget och läget viss betydelse för prisutvecklingen. Ett nyproducerat hus i Örjäng (hypotetisk småort) som kostade 300k att köpa till produktionskostnad 1970 har nog inte gjort ägaren till miljonär. Men byggde man samma hus i storstadsregionerna 1970 så kan man nog i många fall ha gjort en trevlig resa.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
J
M Markarbetaren skrev:
Gissningsvis har läget, läget och läget viss betydelse för prisutvecklingen. Ett nyproducerat hus i Örjäng (hypotetisk småort) som kostade 300k att köpa till produktionskostnad 1970 har nog inte gjort ägaren till miljonär. Men byggde man samma hus i storstadsregionerna 1970 så kan man nog i många fall ha gjort en trevlig resa.
Jag refererar till Uppsala där jag växte upp och vet ungefär vad föräldrar, släktingar och deras bekanta betalade för hus och vad de är värda idag. Jag vet också att huset jag växte upp i skulle mina föräldrar med "vanliga jobb" aldrig haft en chans att köpa idag. Tyvärr sålde de det huset innan uppgången på bilden skedde ungefär på all time low där faktiskt huspriserna var under KPI. Då var det höga räntor, fastighetsskatt osv så det var nog ett rimligt beslut där och då med den kunskap man hade.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M
D droopy skrev:
Bolånetorskar lånar så mycket de bara kan, köper resor, maskiner ,bilö och annat för sina lånade pengar och "hyr" sedan huset av banken.. Men då äger man aldrig sitt hus.
Känns som att du lever i nån form av bubbla med den inställningen! Det finns ingen vettig ekonomiskt tänkande människa som ser det som ett livsmål att sitta med ett kontant betalt boende värt miljoner på dödsbädden.
Idag kan du ha 1m i lån och det kostar dig under 500kr i månaden, netto (låna till 4,5% ränta och få 4% på ett fasträntekonto). För dina 4166kr/mån i amortering i 20 år får du 500kr i månaden billigare boende vid pensionen.

• Gilla
  • Älska
Pin och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Känns som att du lever i nån form av bubbla med den inställningen! Det finns ingen vettig ekonomiskt tänkande människa som ser det som ett livsmål att sitta med ett kontant betalt boende värt miljoner på dödsbädden.
Idag kan du ha 1m i lån och det kostar dig under 500kr i månaden, netto (låna till 4,5% ränta och få 4% på ett fasträntekonto). För dina 4166kr/mån i amortering i 20 år får du 500kr i månaden billigare boende vid pensionen.
Det är väl ett ypperligt sparande i lagom takt att kunna efterlämna sig mångmiljonbelopp i form av betalt boende till barnen.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Ja, det finns dessa två samt skatt på varor och tjänster. Socialdemokraterna under Göran Persson valde fattiga människor som skattekälla genom att kalla alla som får en vettig lön "höginkomsttagare" och göra de som var rikast till skattefrälse. Reinfeldt-regeringen fortsatte på det spåret.

Jag vill vända på det: beskatta fastigheter, kapital och avkastning på kapital men låg skatt på arbete. Det är arbetarna som bygger landet, inte de som gör pengar på pengar.
Det är dock sällan som det är arbetarna som tar risk med sitt kapital och skapar företag där arbetet faktiskt kan ske…..

• Gilla
G-83 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.