157 918 läst ·
1 120 svar
158k läst
1,1k svar
Har folk inga lån?
Medlem
· Uppland
· 2 520 inlägg
Bra förslag!Anna_H skrev:
Vart kom kortare vårdköer in?
Man köper ju oftast en lägenhet för pengarna. Som före detta villaägare vill man ha en med låg månadsavgift och hög insats, men man vill även fortsättningsvis slippa lån. Att då få en halv miljon mindre investeringsutrymme kan vara ganska kännbart.
Sedan får du inte glömma den psykologiska effekten av att behöva betala så mycket skatt på ett bräde, även om man bara bytt bostad. Mycket bättre att ta bort ränteavdragen och reavinstskatten på bostäder än att ha båda kvar, det skulle verkligen kunna sätta fart på bostadsmarknaden utan att priserna skenar.
Självklart med någon regel som gör att det enbart är bostäder det gäller, tex att man ska ha varit folkbokförd på och ägare till den minst fem år.
Renoverare
· Uppsala
· 2 168 inlägg
Det där var väl ändå ett tramsigt inlägg? Om det är någonting vi vet i det här landet så är det att höga skatter inte nödvändigtvis ger kortare vårdköer.S sjoberga skrev:
Hyresgäst har inga räntor för sitt boende. Del av hyran skall vara möjlig att dra av. Inget annat. Hyran är intäkt för fastighetsägaren och den är opåverkad av hyresgästens avdrag på hyran. Med tanke på diskussioner om marknadshyror för ökat byggande så kan denna möjlighet underlätta framtida diskussioner.Nissens skrev:
För att vi är ett unikt skatteparadis för de som har tillgångar eller för att vi har extremt korta vårdköer?Henningelvis skrev:
Finansieringen av vården är ett stort problem som växer.
Renoverare
· Uppsala
· 2 168 inlägg
Jag tänker inte göra det här till en sidodiskussion i den här tråden, utan svarar bara i ett inlägg.S sjoberga skrev:
Finansieringen av vården är ett stort problem, men det jag vänder mig mot är det simplistiska "högre skatter leder till kortare vårdköer". Hade det varit så hade vi redan haft mycket kortare köer, givet att svenskarna betalar mycket i skatt. Jag menar att pengarna finns och att politiken måste prioritera om, koncentrera sig på ett par tydliga uppgifter, bland annat vården, och sluta lägga skattepengar på annat. Man får gärna tro att den statliga reavinstskatten på försäljning av bostäder leder till mer vård på regionnivå, men jag är mycket skeptisk till det sambandet. Och det oberoende av regeringens sammansättning , då de har egna prestigeprojekt som de tycker är viktigare än vår hälsa. Men jag tänker inte föra den här diskussionen vidare här. Om du vill det får du starta en ny tråd.
Medlem
· Uppland
· 2 520 inlägg
Helt rätt. Inga kapitalkostnader ska vara avdragsgilla för privatpersoner. Kapitalinkomster ska beskattas som inkomst av tjänst.C cpalm skrev:
Om din önskan slår in så att kapital beskattas lika som tjänst, tror du då att det skulle satsas mycket kapital på att starta och driva företag som i första hand ger arbetstillfällen och i nästa steg vård, skola, omsorg och samhällsservice? Skulle du satsa alla pengar du har och låna lite till för att driva företag om ditt scenario var verklighet? Ibland undrar jag hur mänskligheten fungerar…..H HenrikHuslöse skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja när räntan var 10% så åt inflationen upp lånen kvickt. Sedan kom bostadsbristen efter finanskrisen och priserna började dra iväg. Om det har med intelligens att göra att mitt hus ökat med 6m i värde på 20 år vet jag inte. Och jag tror ingen som köpt dom senaste åren på allvar trott på negativ RB-ränta för evigt. Har man inte råd med dagens 4,5% rörliga när bankerna räknar med minst 7% så får man skippa dom privatleasade bilarna, 75 tummaren på delbetalning och den nya iPhonen för 1000kr månaden.K Kirapira skrev:Du har missat nåt. Många av dom äldre har också varit unga när dom köpte sin bostad och hade då 13-17% ränta. När räntan gick ner var det många som ökade sin amortering för att ha mer kapital framåt om nåt skulle hända med huset så dom behövde ta nya lån.
Så jag skulle nog snarare säga att dom ”äldre” varit smartare än dom som köpt nyligen som inte trott att räntan kan gå upp…..