Mikael_L
M MeraBygg skrev:
Hej! Är dessa priser rimliga? Syftar mest på materialkostnaderna, de inget som elektrikern har nämnt. Jag förvänta mig något billigare material, tex kabelkanal för 1.5k känns väldigt överdrivet men kan ha fel!
Sen finns det ytterligare lite märkligheter, dryga priser.
Bil för 500, det är helt klart väldigt saftigt. Men vi vet ju dock inte om det är något speciellt här, t.ex. långt ut på landet eller så.
Sen finns det en post med 6 st wago, och sen tas det betalt för en gång till i posten förbrukningsmaterial, som den också är i saftigaste laget.

Och slutligen, hela uppställningen av fakturan är väldigt oseriös och klåpig.
Och du ska kunna begära en specificerad faktura, där det framgår vad för arbete som utförts.

Nä, helt klart, här är det någon som lurar av dig rätt många tusenlappar, ett av branschens avskum helt enkelt.

J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen finns det ytterligare lite märkligheter, dryga priser.
Bil för 500, det är helt klart väldigt saftigt. Men vi vet ju dock inte om det är något speciellt här, t.ex. långt ut på landet eller så.
Det är väldigt vanligt pris som el, VVS tar häromkring skulle säga att det är normalt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte sant.
Det är gärningen som är olaglig, inte resultatet. Men installationen kan ju förstås fortfarande blivit felaktig
Korrekt förtydligande. Tack! Jag avsåg installationsarbetet men formulerade det fel.
Huruvida installationen är korrekt eller inte i detta fall har väl inte framkommit, nej.

Som beställare/ägare är man ansvarig för att sin anläggning är laglig. Normalt beställer man ingen inspektion eller kontroll av den anlitade elfirmans arbete. Man går på sin känsla. Har man förtroende för utföraren nöjer man sig med det. Och det gäller såklart helt oavsett om utföraren har behörighet eller inte.

Behörigheten är en bra garanti för yrkeskunskap. Men yrkeskunskap garanterar inte behörighet, så installationen kan även vara korrekt om installatören saknar behörighet. Varav man kan dra slutsatsen att man bör anlita en elektriker/utförare man har förtroende för.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Oavsett ligger man som anläggningsägare bra till ifall man anlitat företag där alla papper är korrekta, ifall det skulle skita sig.
Lagstiftaren och domstol går nog på spåret att då har man som anläggningsägare gjort vad som står i ens makt och vad som förväntas av en.

Hela lagkonstruktionen går ju liksom ut på att de som inte är elektriker och arbetar inom ett företags egenkontrollprogram verkligen kan noll om det hela.
Medan de som arbetas inom ett EKP är typ ofelbara.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hela lagkonstruktionen går ju liksom ut på att de som inte är elektriker och arbetar inom ett företags egenkontrollprogram verkligen kan noll om det hela.
Medan de som arbetas inom ett EKP är typ ofelbara.
Vilket i stort sett antagligen är exakt hur det generellt sett förhåller sig.
Att det går att hitta undantag är tämligen självklart.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå, nog är du utsatt för en scam, utan tvekan.

Här är mina inköpspriser på typ motsvarande material.
Och jag är en liten enmanshantverkare, som dessutom köper in rätt lite material varje år, då jag dels håller på med en del annat än installation, dels åt min största kund för det mesta köper material direkt på deras konto, dvs inte till min firma.

Observera att det är ett paket med 50 wago, din hantverkare ville ta betalt för 6 st, samt 50 meter kabel, han tog betalt för 10 meter. Priserna här är plus moms, jag brukar kasta på 5% påslag, för det är alltid lite materialflykt, men jag tjänar ungefär noll kronor per år på min materialförsäljning.
[bild]

edit:
Priset på undre raden är sk GNP, dvs ett påhittat pris som absolut ingen betalar, men som sen någon rabattsats är knuten till.
Tack fördetta svar! Det är väldigt hjälpsamt!
Han tar extremt överpris ser jag nu för material. Även arbetet kände jag att han var extremt långsam. Han fattade inte heller riktigt vad han skulle koppla till spisen när jag förklarade att det är spishäll jag vill ha och det är en fas i lägenheten, utan det vart en konversation där jag behövde sitta o googla lite information o även stoppa honom från att göra fel.

M MeraBygg skrev:
Hej! Är dessa priser rimliga? Syftar mest på materialkostnaderna, de inget som elektrikern har nämnt. Jag förvänta mig något billigare material, tex kabelkanal för 1.5k känns väldigt överdrivet men kan ha fel!
Intressant att han använt sig utav 3x1.5 styr-/kommunikationskabel och inte 3g1.5 kabel med skyddsjord🤔

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.