Elektriker för ALLTID såhär, jag köper alltid alla produkter själv

M mrbure skrev:
Elektriker för ALLTID såhär, jag köper alltid alla produkter själv
De tar alltid påslag ja, sen kan man inte alltid köpa allt som privatperson, samt att elektriker vill inte alltid göra jobb där material kommer från typ Jula, Biltema, Malmbergs osv

• Gilla
Handymann och 1 till
  • Laddar…
M MeraBygg skrev:
Ja det var en 42-årig man, verkade vara helt normal person. Han hade egenfirma.
Unga hantverkare är oftare ärligare med sånt här och är rätt ärliga överlag.

Med stigande ålder börjar sådana här fräckheter förekomma mer och mer ungar, en fet jänkar pickup och en villa med pool behöver betalas.

De lär sig med tiden också att de flesta bara betalar och inte orkar bråka. Det är likadant i alla skrån.

Mitt tips. Välj alltid en hantverkare i början av karriären. De är inte lika erfarna. Men det är inte förstörda efter cashen än. 😀

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J J-banan skrev:
De tar alltid påslag ja, sen kan man inte alltid köpa allt som privatperson, samt att elektriker vill inte alltid göra jobb där material kommer från typ Jula, Biltema, Malmbergs osv
Det där kommer man ju runt genom att helt enkelt inte anlita elektriker/hantverkare som prompt måste köpa in materialet själva.

Nu anlitar jag som tur är väldigt sällan hantverkare själv, men de få gånger det hänt så har det nästan alltid slutat med högt blodtryck. Lider verkligen med folk som inte kan fixa det mesta själv och är utelämnade till att anlita olika hantverkare så fort något skall göras.

Jag förstår verkligen inte varför en hel yrkeskår har så otroligt svårt för att bara sätta ett pris per tid som de arbetar som de är nöjda med att arbeta för.... Eller jo, jag förstår ju egentligen, det är ju för att de kommer undan med det och tjänar grova pengar på det.

• Gilla
OppfinnarJocke
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Jag förstår verkligen inte varför en hel yrkeskår har så otroligt svårt för att bara sätta ett pris per tid som de arbetar som de är nöjda med att arbeta för....
Så alla rörmokare debiterar samma? Gör alla byggare det? Mekaniker?

J J-banan skrev:
Så alla rörmokare debiterar samma? Gör alla byggare det? Mekaniker?
Nä? Vem påstod det?

Sätt vilket tim-pris du vill, men håll dig till det sen. Är ditt tim-pris 1000:- och du arbetar med något i 3tim så ska fakturan bli 3000:- jätteenkelt.

K Kasken skrev:
Nä? Vem påstod det?

Sätt vilket tim-pris du vill, men håll dig till det sen. Är ditt tim-pris 1000:- och du arbetar med något i 3tim så ska fakturan bli 3000:- jätteenkelt.
Känns inte som ett jätte problem, som kund är det väl intressant veta vad det kostar, är det för dyrt så kolla vidare

En annan sak är resor som hantverkare idag tar bra betalt för. De får redan göra avdrag i deklarationen för resor samt avskrivningar för inventarier så varför ska de öven ha betalt för att åka till sitt arbete. När jag jobbade som hantverkare dock ett gäng år sedan upplyste vi kunden om hen bodde utanför kommunen att vi var tvungna att lägga på bensinkostnad för resan. En elektriker som jag ringde för ett par år sedan då jag hade en strulande trappkontakt i mitt stall svarade att de var i närheten och kunde svänga förbi på en gång. 2 killar gjorde jobbet på 30 min. Sedan fick jag faktura på 2 timmar x 2 personer samt jourtid samt resa från kontor flera mil bort. Jag ringde givetvis upp firman vansinnig och chefen drog av 50%. Använder aldrig den firman igen.
Känns som att fast pris är den enda tryggheten när man tar in hantverkare idag.

B Byggsnyggt skrev:
En annan sak är resor som hantverkare idag tar bra betalt för. De får redan göra avdrag i deklarationen för resor samt avskrivningar för inventarier så varför ska de öven ha betalt för att åka till sitt arbete. När jag jobbade som hantverkare dock ett gäng år sedan upplyste vi kunden om hen bodde utanför kommunen att vi var tvungna att lägga på bensinkostnad för resan. En elektriker som jag ringde för ett par år sedan då jag hade en strulande trappkontakt i mitt stall svarade att de var i närheten och kunde svänga förbi på en gång. 2 killar gjorde jobbet på 30 min. Sedan fick jag faktura på 2 timmar x 2 personer samt jourtid samt resa från kontor flera mil bort. Jag ringde givetvis upp firman vansinnig och chefen drog av 50%. Använder aldrig den firman igen.
Känns som att fast pris är den enda tryggheten när man tar in hantverkare idag.
Dagen ROT-/RUT-regler kräver att alla resor redovisas separat.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Sålänge vi inte ser hur bostaden ser ut blir det svårt att sia om arbetstiden. I arbetstiden antar jag här att allt räknas in. Såhär gick ddet till de få ggr jag jobbade med service.
Få jobbet av serviceledare på morognen. Resor, köpa material, utföra arbetet, städa, slänga skräp, rapportera utfört arbete, Kontroll mätning så uttag är korrekta, säkert mera saker utöver just synligt jobb för kunden.

Bönhas Bönhas skrev:
Svar: NEJ, dessa priser är inte rimliga.

Att kalla det "väldigt överdrivet" kan man göra, men det tycker jag är en underdrift.

Tyvärr är det ett normalt beteende på den svenska marknaden att hantverkare överför sin arbetskostnad till materialkostnad. Det riktigt tråkiga är att ROT & RUT inte gäller material utan bara arbetskostnad. Så som kund bli man dubbelt lurad.
Klockrent

B Byggsnyggt skrev:
2 killar gjorde jobbet på 30 min. Sedan fick jag faktura på 2 timmar x 2 personer samt jourtid samt resa från kontor flera mil bort. Jag ringde givetvis upp firman vansinnig och chefen drog av 50%. Använder aldrig den firman igen.
Det var ändå schysst av dem att justera fakturan. Många har minimi tid på 4 timmar eller dyrare desto mer akut man behöver hjälp som t.ex. RA gruppen
Prisjämförelse mellan två elarbeten: en kostar 885 kr/h och tar upp till 15 arbetsdagar, den andra 1061 kr/h med 5 dagars väntetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annons om akut elektrikerservice: en gul del med texten "SNABBAST" och en röd del med texten "AKUT", priser och villkor för snabb assistans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Känns inte som ett jätte problem, som kund är det väl intressant veta vad det kostar, är det för dyrt så kolla vidare
Problemet är ju att hantverkare i grunden har en affärsmodell som går ut på att mjölka okunniga privatpersoner. De utnyttjar kundens brist på kunskap i syfte att tjäna mer pengar.

Det är oärligt och oetiskt, det är fult helt enkelt, o det genererar ett förakt mot en hel yrkesgrupp.

Sätt ett värde på din tid, vilket du vill. Sen fakturerar du enligt det rakt av.
Är ditt pris 1000:-/tim, du plingar på dörren kl 08 och är klar kl 11 så ska fakturan vara 3000:-

Alternativet är att göra upp med kund om ett fast pris för hela arbetet, inkl material och allt annat fluff du kan komma på. Var rak och ärlig från start om vad det kommer stå på sista raden när kund får fakturan i hand.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Fairlane
H hempularen skrev:
Kolla med elsäkerhetsverket om hans firma verkligen är behörig. Den skall finnas registrerad där. En kollega hittade en elektriker via offerta.se, han frågade mig om vad jag trodde. Jag tipsade om att han borde kolla att firman var behörig. Det var den inte.
En bekant till mig fick också lite offerter från en liknande sida och jag var inte helt imponerad.
Arbetar bestod av att montera nya eluttag i ett nytt rum (ett befintligt hade blivit delat) och installera jordfelsbrytare.

En hade förvisso behörighet att arbeta med el, men det stod tydligt att de inte fick arbeta i privata hem.

En ville byta all el, inklusive central, eftersom "det är förbjudet att arbeta i så gamla centraler" (en Diazed central i fint skick från början av 70-talet).

En hade en seriös offert, men hade lagt på lite väl mycket på materialet.

En firma verkade vettig och lämnade en sund offert. Elektrikern som kom gjorde ett ok jobb, förutom att han monterade ett vägguttag lite väl högt. Snickaren som var på plats sa till honom att han väl inte skulle montera uttaget så högt utan att kolla med kunden först, men det tyckte han inte behövdes för det satt ett annat uttag i rummet på den höjden. Att det satt andra längre ner verkade han inte notera. Han hade lite svårt att installera jord i taklampan i det befintliga rummet då det satt en rosett där. Jag fick föreslå att han använde en befintlig ledare som dragledare och det fungerade utmärkt, 2 meter, rakt, till dosan. Han hade aldrig tänkt tanken att använda en befintlig ledare som dragledare, vilket förvånade.

Som sagt blev det väl ok, men jag kommer själv inte välja samma firma, eller isåfall be om en annan montör.

Som svar till TS: Ja det verkar saltat.

Så är drevet igång igen. Den ena värre än den andra om hur fruktansvärda dessa hantverkare är. "Det är ju otroligt oseriöst att ta betalt av kunderna", eller "det är ju inte fackmannamässigt att ta betalt för material, när man inte sagt att det inte ingår i timpriset".
Sen samma vanliga diskussion om att det är ohederligt att göra påslag på materialet, när de har betalt för arbetet. Eller tjafs om att kunden inte får hantverkarens rabatter.
Fattar ni inte att kunden betalar så mycket som han/hon själv hade fått betala för det (inte på Biltema eller Jula), samt ett påslag för lagerhållning, inköp, och materialkunskap.

• Gilla
Bengt_5211 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.