A AG A skrev:
Så är drevet igång igen. Den ena värre än den andra om hur fruktansvärda dessa hantverkare är. "Det är ju otroligt oseriöst att ta betalt av kunderna", eller "det är ju inte fackmannamässigt att ta betalt för material, när man inte sagt att det inte ingår i timpriset".
Sen samma vanliga diskussion om att det är ohederligt att göra påslag på materialet, när de har betalt för arbetet. Eller tjafs om att kunden inte får hantverkarens rabatter.
Fattar ni inte att kunden betalar så mycket som han/hon själv hade fått betala för det (inte på Biltema eller Jula), samt ett påslag för lagerhållning, inköp, och materialkunskap.
Nja, frågan är inte om det ska vara påslag eller inte, utan snarare om det 1) bör överenskommas innan om vad påslaget eller individuella priser på material är och 2) om man önskar komma överens innan, hur kan man formulera det.

Frågan kom från trådstartaren kring om det var skäliga priser på den fakturan. Antingen kommer man överens om priser eller hur priser ska räknas ut innan, eller så kommer det som en överraskning på fakturan. Oavsett behöver priser vara skäliga, för att inte bli ocker eller bedrägeri.

Hantverkare ska naturligtivs kunna ta betalt för sina tjänster och egentligen ha vilken modell de vill. Men att erbjuda en tjänst där en stor del av kostnaden inte är presenterad innan eller överenskommen, blir fel. Framförallt när kostnaden för den delen är VÄSENTLIGT högre än jämförbara priser.

• Gilla
OppfinnarJocke och 3 till
  • Laddar…
B
M MeraBygg skrev:
Tjena Allihop!
Jag bör klargöra lite vad som gjordes.

Jag har en fas i lägenheten så jag bad elektrikern fixa ett uttag för en ugn och spishäll (han bytte ut de tidigare uttaget som var för en kombi enfas spis)

sedan drog han sladd via befintligt rör för ett uttag för en diskmaskin

tredje saken var att han koppla ett uttag till befintliga, redan dragna, utstickande kablar, de va bara plug and play.

Sedan koppla han en lampswitch till befintliga kablar.

Sist men inte minst drog han en kabel utanpåliggande, han hängde den på taket med kabelkanaler till elcentral och även la till ett uttag i en garderob som var påväg till elcentralen. (Inga konstigheter här, det var skjutdörrar och vanlig betong vägg.

Så vad tycker ni?
Detta är ju inte klokt. Beställa jobb. Pratar inte med hantverkaren utan låter elektrikern göra klart. Sen börja på byggahus o tjata priser.

Va rak i ryggen o ställ frågorna innan elektrikern påbörjar arbetet istället.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Det finns tillräckligt med konflikträdda och obegåvade köpare av hantverkstjänster.

Börjar du ifrågasätta elektrikerns materialpriser redan innan affären är uppgjord, eller tar upp att du vill köpa materialet själv får du ingen elektriker. Dom väljer hellre andra kunder.

Dom hantverkare som accepterar att kunden köper in materialet själv är inga hantverkare, de är bibliotekarier från Litauen. De får inga avtal/rabatter på ahlsell eller Storel så dom har ingen stor vinst på att kränga material.

M MeraBygg skrev:
Hej! Är dessa priser rimliga? Syftar mest på materialkostnaderna, de inget som elektrikern har nämnt. Jag förvänta mig något billigare material, tex kabelkanal för 1.5k känns väldigt överdrivet men kan ha fel!
Hej
Detta är absolut inget överpris, det ligger helt rätt.
Jämför med en rörläggare och deras rördelar.

S
J J-banan skrev:
Man har rätt att be om underlag för att se vad de köpte materialet för
Man har rätt att be om precis allt, hantverkaren har däremot ingen skyldighet att ge dig den infon :)

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B Bozzen skrev:
Detta är ju inte klokt. Beställa jobb. Pratar inte med hantverkaren utan låter elektrikern göra klart. Sen börja på byggahus o tjata priser.

Va rak i ryggen o ställ frågorna innan elektrikern påbörjar arbetet istället.
Problemet är väl att man vet inte vad man ska ställa frågor om, och det utnyttjar vissa hantverkare. Gemene man vet inte att man måste fråga om pris på varenda del (kablar, uttag, kopplingsdosor, toppklämmor etc). Kunden vet kanske inte vad hälften av grejerna är, och behöver inte veta. Kunden ska inte bli lurad för det.
Elektrikern jag hade hemma tidigare föreslog lite extra jobb och jag frågade vad grejerna skulle kosta och fick ungefär detta svar "jag vet inte exakt, men det borde inte vara så mycket", vilket jag köper, han är montör. Som tur var så var det en seriös firma som inte la på 300% på materialet.

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Fattar ni inte att kunden betalar så mycket som han/hon själv hade fått betala för det (inte på Biltema eller Jula), samt ett påslag för lagerhållning, inköp, och materialkunskap.
Hade det ändå varit så väl så hade inte så många klagat. Lagerhållning, inköp och materialkunskap bör inte ge ett pris på 300% över vad jag hade fått betala på Jula (för Elko etc) eller Bauhaus, eller Hornbach etc. Inköp betalar jag ju för i tid, lagerhållning, vilken då, de åker ju och handlar på tid jag betalar, materialkunskap kan väl ligga i timpriset? Jag accepterar utan problem ett påslag, men inte på flera 100% när jag ändå betalar för tiden.

Förstår inte varför du jämför med Biltema och Jula. Jula har eget material och kvalitetsgrejer, liksom de flesta andra. Jämför man exakt samma Elko-uttag kan jag inte se varför det ska kosta 3-4 ggr mer via elektrikern jämfört med om jag köper det själv.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
S
J J-banan skrev:
De tar alltid påslag ja, sen kan man inte alltid köpa allt som privatperson, samt att elektriker vill inte alltid göra jobb där material kommer från typ Jula, Biltema, Malmbergs osv
Fyfan kommer ihåg när jag var hemma hos en kund och skulle installera lite nya vägguttag.

När jag nästan dragit klart kablarna så kommer han med såna där riktigt snuskiga vägguttag utan bakstycken o säger att han har köpt hem uttagen själv.

Jag sa att jag vägrar koppla in såna uttag och vill han ha dom inkopplade får han ringa en annan elektriker så fakturerar jag bara för kabeldragningen.

Slutade med att jag fick montera uttagen jag hade med mig 😏

Så blev väl drygt en miljon i vinst på det jobbet med vanliga byggahus mått :)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Fyfan kommer ihåg när jag var hemma hos en kund och skulle installera lite nya vägguttag.

När jag nästan dragit klart kablarna så kommer han med såna där riktigt snuskiga vägguttag utan bakstycken o säger att han har köpt hem uttagen själv.

Jag sa att jag vägrar koppla in såna uttag och vill han ha dom inkopplade får han ringa en annan elektriker så fakturerar jag bara för kabeldragningen.

Slutade med att jag fick montera uttagen jag hade med mig 😏

Så blev väl drygt en miljon i vinst på det jobbet med vanliga byggahus mått :)
Haha känner igen det där, jag har klamrat utanpåliggande EKK i ett helt hus då kund hade köpt all material själv. Sa att det inte kommer bli bra och det blev inte så bra men några hundra kr billigare blev det👍😂

TRJBerg
Hemingway Hemingway skrev:
Med risk för att du uppfattar även detta svar som drygt så skulle du fråga om priset för ett glas vatten innan du köpte det. Tänk dig själv, du är på en hill-billy restaurang, tror du inte de skulle ta chansen att blåsa en sån som dig om de fick möjlighet? 😁 btw, gå inte på snacket om enhörningshonssilning, de kör den bluffen med alla.
Fel.

TRJBerg
Generellt sett ska man aldrig anlita hantverkare via förmedlingar. De bra hantverkarna behöver inte anlita dom.
Undantag finns dock, själv anlitade jag en som klippte mitt gräs via ett sådan förmedling pga min åkgräsklippare var trasig och det var akut läge. Men jag frågade om priset i förväg.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hade det ändå varit så väl så hade inte så många klagat. Lagerhållning, inköp och materialkunskap bör inte ge ett pris på 300% över vad jag hade fått betala på Jula (för Elko etc) eller Bauhaus, eller Hornbach etc. Inköp betalar jag ju för i tid, lagerhållning, vilken då, de åker ju och handlar på tid jag betalar, materialkunskap kan väl ligga i timpriset? Jag accepterar utan problem ett påslag, men inte på flera 100% när jag ändå betalar för tiden.

Förstår inte varför du jämför med Biltema och Jula. Jula har eget material och kvalitetsgrejer, liksom de flesta andra. Jämför man exakt samma Elko-uttag kan jag inte se varför det ska kosta 3-4 ggr mer via elektrikern jämfört med om jag köper det själv.
Nu är inte jag elektriker. Men när jag bygger/byter el hemma använder jag trots allt ofta grejer från Jula/Biltema. Detta trots att jag har rabatter hos grossist också. Men, om jag skulle arbetar som elektriker så skulle jag ALDRIG använda något från Jula/Biltema. Det är för många saker som inte duger. Alltfrån infästning, plastkvalitet till kopplingar för kablarna.
Men det tråkiga är också att ett vanligt vägguttag exempelvis kostar minst dubbelt så mycket hos grossist, trots rabatter på 15%.

Fairlane
A AG A skrev:
Nu är inte jag elektriker. Men när jag bygger/byter el hemma använder jag trots allt ofta grejer från Jula/Biltema. Detta trots att jag har rabatter hos grossist också. Men, om jag skulle arbetar som elektriker så skulle jag ALDRIG använda något från Jula/Biltema. Det är för många saker som inte duger. Alltfrån infästning, plastkvalitet till kopplingar för kablarna.
Men det tråkiga är också att ett vanligt vägguttag exempelvis kostar minst dubbelt så mycket hos grossist, trots rabatter på 15%.
Det beror på att du har usla rabatter hos din grossisten isåfall. Ett standard vägguttag från Elko kostar inte mer hos grossisten än det gör på Jula för en elfirma. Om det mot all förmodan kostar mer så talar vi 10% eller något i den storleksordningen.

Då jämför jag alltså Elko med Elko inte med Anslut. Att elektriker inte vill koppla saker som Anslut och Biltemas grejer förstår jag, men anledningen till att folk vill köpa material själv är för att vissa elektriker kör efter grossistens listpris. Har man en gång bränt sig så...

Jag föredrar personligen att elektrikern köper grejerna så det blir rätt, men jag vill för den skull inte betala fantasipriser. De flesta elfirmorna håller nog rimliga priser på materialet, men undantag finns när det är 300-400% påslag (dvs 300-400% dyrare än vad vi alla kan handla för). Det förvånar mig lite att seriösa hantverkare hånar kunder som vill köpa material själv istället för att förbanna dessa som fakturerar enligt grossistens listpris. De senare förstör ryktet för de seriösa.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Jag fattar inte hela grejen med att vissa försvarar ibland sjuka priser på material, ska man behöva skydda sig i varje beslut så vill jag inte ha hem dem.

Jag skulle be en sådan hantverkare att dra åt helvete direkt och aldrig anlita han igen

Men som tur är har man fått tag på bra hantverkare som kör vettiga påslag så man inte behöver tänka på det. Men de kan kanske vara enklare på små orter

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Så är drevet igång igen. Den ena värre än den andra om hur fruktansvärda dessa hantverkare är. "Det är ju otroligt oseriöst att ta betalt av kunderna", eller "det är ju inte fackmannamässigt att ta betalt för material, när man inte sagt att det inte ingår i timpriset".
Men det har väl ingen påstått? Självklart skall en hantverkare ta betalt så mycket att verksamheten går runt.
A AG A skrev:
Sen samma vanliga diskussion om att det är ohederligt att göra påslag på materialet
Ja, naturligtvis! Att som du gör kalla det ohederligt att ta ut överpriser är en mycket bra beskrivning.
A AG A skrev:
Fattar ni inte att kunden betalar så mycket som han/hon själv hade fått betala för det
Det är du som inte fattar. Problemet är att hantverkaren leker el-butik och debiterar mer än vad grejorna kostar. Det är principiellt felaktigt.
Hur mycket kunden hade fått betala är aldrig något hantverkaren vet. Kunden kan vara ett företag som har bättre rabatter hos t.ex. Ahlsell än vad hantverkaren har. Om hantverkaren i sådana fall hade debiterat underpris skulle ditt resonemang hållit. Men du är helt ute och cyklar. Ingen privatperson går in på Ahlsell och köper grejor till "listpris". Det fungerar helt enkelt som så att ingen alls handlar till Ahlsells listpris.
A AG A skrev:
(inte på Biltema eller Jula)
Dessa båda säljer fullt fungerande CE-märkta och godkända produkter. Ibland kan det vara så att de är aningen svårare att installera än det man hittar hos t.ex. Storel. Men för en kunnig elektriker är det inget problem. Det reglerar sig själv via timdebiteringen om det krävs mer tid för installation.
A AG A skrev:
samt ett påslag för lagerhållning, inköp,
Det behövs ingen lagerhållning om grossisten levererar direkt till kundens adress.
Om elektrikern själv åker och köper in och levererar debiteras kunden resekostnad och arbetstid. Så det finns inget mer att bekosta med ett påslag.
A AG A skrev:
och materialkunskap.
Att en hantverkare har materialkunskap är så självklart att alla fattar att det är en avgörande anledning att man anlitar hantverkare och betalar för arbetstid.. Det blir bara löjligt att försöka försvara ett genomruttet system med sådant trams.

• Gilla
dennis_f och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.