13 643 läst ·
81 svar
14k läst
81 svar
Har elektriker tagit överpris för material?
Jodå, nog är du utsatt för en scam, utan tvekan.
Här är mina inköpspriser på typ motsvarande material.
Och jag är en liten enmanshantverkare, som dessutom köper in rätt lite material varje år, då jag dels håller på med en del annat än installation, dels åt min största kund för det mesta köper material direkt på deras konto, dvs inte till min firma.
Observera att det är ett paket med 50 wago, din hantverkare ville ta betalt för 6 st, samt 50 meter kabel, han tog betalt för 10 meter. Priserna här är plus moms, jag brukar kasta på 5% påslag, för det är alltid lite materialflykt, men jag tjänar ungefär noll kronor per år på min materialförsäljning.
edit:
Priset på undre raden är sk GNP, dvs ett påhittat pris som absolut ingen betalar, men som sen någon rabattsats är knuten till.
Här är mina inköpspriser på typ motsvarande material.
Och jag är en liten enmanshantverkare, som dessutom köper in rätt lite material varje år, då jag dels håller på med en del annat än installation, dels åt min största kund för det mesta köper material direkt på deras konto, dvs inte till min firma.
Observera att det är ett paket med 50 wago, din hantverkare ville ta betalt för 6 st, samt 50 meter kabel, han tog betalt för 10 meter. Priserna här är plus moms, jag brukar kasta på 5% påslag, för det är alltid lite materialflykt, men jag tjänar ungefär noll kronor per år på min materialförsäljning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
edit:
Priset på undre raden är sk GNP, dvs ett påhittat pris som absolut ingen betalar, men som sen någon rabattsats är knuten till.
Redigerat:
Vidare verkar du bli lurad på tiden också, eller så är det Sveriges långsammaste elektriker.
Detta borde ta:
Detta borde ta:
Max en timmeM MeraBygg skrev:
Max en timme, men visst, med något slags svårt krångel i röret - 2 timmar.M MeraBygg skrev:
Fattar inte exakt vad du menar, men om det var kablar klart i en dosa i väggen eller en kabel som redan var framdragen, typ 10-15 minuter. Men max 1 timmeM MeraBygg skrev:
Jag har precis lika svårt att förstå detta, men det får bli samma, borde vara 10-15 minuter, men i alla fall max en timme.M MeraBygg skrev:
Svårast att bedöma såhär via ett forum, men ryggradskänslan säger ca 2 timmar, men borde vara max 4 timmar i alla fall.M MeraBygg skrev:
Nja, inte riktigt så.J J-banan skrev:
Man kan avtala om det i förväg, t.ex. innehåller många ramavtal sådana skrivningar.
I §40 i KTjL så står det såhär:
Specificerad räkning
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.Den kanske lite slarvigt kan missförstås med att utföraren måste redovisa sina inköpspriser, men det tror jag inte alls håller i rätten, om jag säger så.
När vi ändå är inne på KTjL så ska man även ha koll på §35
Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.
Inte sant.Bönhas skrev:
Det är gärningen som är olaglig, inte resultatet.
Men installationen kan ju förstås fortfarande blivit felaktig, men det kan den ju även bli när man anlitat en elfirma som har alla papper och allt annat i ordning.
Om vi arbetade i en i överlag sund bransch så skulle det ju inte vara såhär.A AG A skrev:Så är drevet igång igen. Den ena värre än den andra om hur fruktansvärda dessa hantverkare är. "Det är ju otroligt oseriöst att ta betalt av kunderna", eller "det är ju inte fackmannamässigt att ta betalt för material, när man inte sagt att det inte ingår i timpriset".
Sen samma vanliga diskussion om att det är ohederligt att göra påslag på materialet, när de har betalt för arbetet. Eller tjafs om att kunden inte får hantverkarens rabatter.
Fattar ni inte att kunden betalar så mycket som han/hon själv hade fått betala för det (inte på Biltema eller Jula), samt ett påslag för lagerhållning, inköp, och materialkunskap.
Men vi får ta smällen att vara misstänkliggjorda redan innan och från start till några år efter fakturan är betald, allt p.g.a rötäggen i branschen.
Så hjälp istället till med att utrota rötäggen, än att proxy-försvara dem här.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 853 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 853 inlägg
pffft, riktigt skitsnack.B Boende45 skrev:
Jag accepterar utan att blinka att använda vilket material som helst som kunden tillhandahåller, så länge det är CE-märkt (eller gammalt och därmed S-märkt) samt att det fortfarande är tillåtet att installera med dagens regler, så därför installerar jag naturligtvis inga SEMKO17-handskar eller uttag utan petskydd på lägre höjd än 170 osv.
Men i övrigt har jag noll problem med detta, delvis för att jag inte heller tjänar något på det material jag tillhandahåller. Jag kan ju någon gång avråda, t.ex. att sätta saker utomhus utsatta för solen där jag redan vet att det inte klarar detta (jo, jag vet en serie uttag och brytare som är plastsmulor på mindre än 10 år) eller där jag misstänker att det kan vara sådan undermålig kvalitet.
Avrådan kan också gälla att jag vet eller misstänker att det är krångligt material som kommer förbruka mer tid.
Ja, OK.Fairlane skrev:
Ja det är verksamhetstypen "Kabelförläggning", som ett företag kan registrera sig som hos Elsäkerhetsverket.
Det är enda registreringen som går att göra utan att någon person med någon slags auktorisation finns med. Däremot måste företaget ha ett egenkontrollprogram.
Men det är endast kabelförläggning i koncessionspliktiga nät som får utföras av ett sådant företag, dvs att arbeta åt elnätsägare.
Detta specialfall var tvunget att införas för att alla grävfirmor som förut anlitades av elnätsföretagen skulle kunna fortsätta att jobba som förut. Och i ärlighetens namn så sker ju kontrollen av arbetet genom att det är ett elnätsföretag som beställer jobben och självklart kontrollerar det hela i tillräcklig omfattning då det är delar av deras kärnverksamhet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 853 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 853 inlägg
Jag ett sådant bolag var det säkert. Det hindrade dem inte att skicka en offert på att installera en jordfelsbrytare etc...Mikael_L skrev:
Ja, OK.
Ja det är verksamhetstypen "Kabelförläggning", som ett företag kan registrera sig som hos Elsäkerhetsverket.
Det är enda registreringen som går att göra utan att någon person med någon slags auktorisation finns med. Däremot måste företaget ha ett egenkontrollprogram.
Men det är endast kabelförläggning i koncessionspliktiga nät som får utföras av ett sådant företag, dvs att arbeta åt elnätsägare.
Detta specialfall var tvunget att införas för att alla grävfirmor som förut anlitades av elnätsföretagen skulle kunna fortsätta att jobba som förut. Och i ärlighetens namn så sker ju kontrollen av arbetet genom att det är ett elnätsföretag som beställer jobben och självklart kontrollerar det hela i tillräcklig omfattning då det är delar av deras kärnverksamhet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 853 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 853 inlägg
För cirka 10 år sen lät vi en firma installera ventilerat golv i vårt hus. Parketten som de la ovanpå hade vi själva köpt in så den fanns på plats när de kom.B Boende45 skrev:
Jag har alltid levt i tron att det var en hantverkare som la in parketten, inte visste jag att det var en bibliotekarie från Litauen. Språkbegåvad måste han varit iallafall för han lät som en infödd svensk.
Det finns rätt garanterat skumraskföretag som har registrerat sig för denna verksamhetstyp för att det är det som de kan göra (då det inte behöver göras eller godkännas av någon med auktorisation) och på sätt tänker de att de får en fördel av att verka korrekta om någon kollar upp företaget med ESV's tjänst.Fairlane skrev:
Såhär ser det ut ifall man bara söker på ett bolag som endast har kabelförläggning och inte klickar sig vidare:
Och såhär om man klickar sig vidare ett steg till
Och sen kan man kolla vidare i drop-down-menyerna.
Men ärligt talat, det kan nog vara lite svårt att som normalokunnig lekman fatta att ett sånt här företag inte alls får göra jobb hemma hos en. Det dyker ju trots allt upp på elsäkerhetsverkets tjänst.
edit:
Jag har maskat företagets namn, för det har ju ingen betydelse här. Jag sökte på företag som hade "gräv" i namnet, för att få en bra chans att hitta något som endast hade kabelförläggning som verksamhetstyp.
Om man vill lura folk och få installera i bostäder heter ju företaget såklart något annat, ACME bygg och el KB, typ.
Logga in
Skapa konto
Och såhär om man klickar sig vidare ett steg till
Logga in
Skapa konto
Och sen kan man kolla vidare i drop-down-menyerna.
Men ärligt talat, det kan nog vara lite svårt att som normalokunnig lekman fatta att ett sånt här företag inte alls får göra jobb hemma hos en. Det dyker ju trots allt upp på elsäkerhetsverkets tjänst.
edit:
Jag har maskat företagets namn, för det har ju ingen betydelse här. Jag sökte på företag som hade "gräv" i namnet, för att få en bra chans att hitta något som endast hade kabelförläggning som verksamhetstyp.
Om man vill lura folk och få installera i bostäder heter ju företaget såklart något annat, ACME bygg och el KB, typ.
Redigerat: