Mikael_L
Jodå, nog är du utsatt för en scam, utan tvekan.

Här är mina inköpspriser på typ motsvarande material.
Och jag är en liten enmanshantverkare, som dessutom köper in rätt lite material varje år, då jag dels håller på med en del annat än installation, dels åt min största kund för det mesta köper material direkt på deras konto, dvs inte till min firma.

Observera att det är ett paket med 50 wago, din hantverkare ville ta betalt för 6 st, samt 50 meter kabel, han tog betalt för 10 meter. Priserna här är plus moms, jag brukar kasta på 5% påslag, för det är alltid lite materialflykt, men jag tjänar ungefär noll kronor per år på min materialförsäljning.
Inköpssida med listade elektriska artiklar, kvantiteter och priser från olika leverantörer som Schneider Electric, Elko och Draka, totalt 6 389,70 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

edit:
Priset på undre raden är sk GNP, dvs ett påhittat pris som absolut ingen betalar, men som sen någon rabattsats är knuten till.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Vidare verkar du bli lurad på tiden också, eller så är det Sveriges långsammaste elektriker.
Detta borde ta:
M MeraBygg skrev:
Jag har en fas i lägenheten så jag bad elektrikern fixa ett uttag för en ugn och spishäll (han bytte ut de tidigare uttaget som var för en kombi enfas spis)
Max en timme
M MeraBygg skrev:
sedan drog han sladd via befintligt rör för ett uttag för en diskmaskin
Max en timme, men visst, med något slags svårt krångel i röret - 2 timmar.
M MeraBygg skrev:
tredje saken var att han koppla ett uttag till befintliga, redan dragna, utstickande kablar, de va bara plug and play.
Fattar inte exakt vad du menar, men om det var kablar klart i en dosa i väggen eller en kabel som redan var framdragen, typ 10-15 minuter. Men max 1 timme
M MeraBygg skrev:
Sedan koppla han en lampswitch till befintliga kablar.
Jag har precis lika svårt att förstå detta, men det får bli samma, borde vara 10-15 minuter, men i alla fall max en timme.
M MeraBygg skrev:
Sist men inte minst drog han en kabel utanpåliggande, han hängde den på taket med kabelkanaler till elcentral och även la till ett uttag i en garderob som var påväg till elcentralen. (Inga konstigheter här, det var skjutdörrar och vanlig betong vägg.
Svårast att bedöma såhär via ett forum, men ryggradskänslan säger ca 2 timmar, men borde vara max 4 timmar i alla fall.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
J J-banan skrev:
Man har rätt att be om underlag för att se vad de köpte materialet för
Nja, inte riktigt så.
Man kan avtala om det i förväg, t.ex. innehåller många ramavtal sådana skrivningar.

I §40 i KTjL så står det såhär:

Specificerad räkning

40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.

Den kanske lite slarvigt kan missförstås med att utföraren måste redovisa sina inköpspriser, men det tror jag inte alls håller i rätten, om jag säger så.

När vi ändå är inne på KTjL så ska man även ha koll på §35

Priset​

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

Mikael_L
H hempularen skrev:
Nu vet jag inte vad det var för typ av sida du hittade skojaren på. Men den typen av förmedingssidor är aldrig bra. De bättre hantverkarna letar aldrig kunder där.
Själv undviker jag att få fler kunder, det ramlar ändå in alldeles för mycket via djungeltelegrafen.

Mikael_L
Bönhas Bönhas skrev:
Om det nu skulle visa sig att firman inte är behörig har du en installation som är olaglig. Firman/elektrikern är ansvarig för jobbet. Och som ägare är du ansvarig för din elanläggning. Inte bra om något skulle hända.
Inte sant.
Det är gärningen som är olaglig, inte resultatet.

Men installationen kan ju förstås fortfarande blivit felaktig, men det kan den ju även bli när man anlitat en elfirma som har alla papper och allt annat i ordning.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
JohanÖr JohanÖr skrev:
Listpris i sig från tex Ahlsell är ju ofta 100% över vad samma vara kostar på Hornbach eller elbutik.se.
Nej, Ahlsells GNP är ofta 300-800% över vad det kostar på elbutik.se

Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
En hade förvisso behörighet att arbeta med el, men det stod tydligt att de inte fick arbeta i privata hem.
Det här måste du förklara !

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A AG A skrev:
Så är drevet igång igen. Den ena värre än den andra om hur fruktansvärda dessa hantverkare är. "Det är ju otroligt oseriöst att ta betalt av kunderna", eller "det är ju inte fackmannamässigt att ta betalt för material, när man inte sagt att det inte ingår i timpriset".
Sen samma vanliga diskussion om att det är ohederligt att göra påslag på materialet, när de har betalt för arbetet. Eller tjafs om att kunden inte får hantverkarens rabatter.
Fattar ni inte att kunden betalar så mycket som han/hon själv hade fått betala för det (inte på Biltema eller Jula), samt ett påslag för lagerhållning, inköp, och materialkunskap.
Om vi arbetade i en i överlag sund bransch så skulle det ju inte vara såhär.
Men vi får ta smällen att vara misstänkliggjorda redan innan och från start till några år efter fakturan är betald, allt p.g.a rötäggen i branschen.
Så hjälp istället till med att utrota rötäggen, än att proxy-försvara dem här.

• Älska
  • Gilla
Norrlandet och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här måste du förklara !
Företaget var registrerat hos ESV, men för kabeldragning om jag minns rätt. Det stod faktiskt uttryckligen att de inte fick arbeta i privatbostäder.

Mikael_L
B Boende45 skrev:
Dom hantverkare som accepterar att kunden köper in materialet själv är inga hantverkare,
pffft, riktigt skitsnack.

Jag accepterar utan att blinka att använda vilket material som helst som kunden tillhandahåller, så länge det är CE-märkt (eller gammalt och därmed S-märkt) samt att det fortfarande är tillåtet att installera med dagens regler, så därför installerar jag naturligtvis inga SEMKO17-handskar eller uttag utan petskydd på lägre höjd än 170 osv.

Men i övrigt har jag noll problem med detta, delvis för att jag inte heller tjänar något på det material jag tillhandahåller. Jag kan ju någon gång avråda, t.ex. att sätta saker utomhus utsatta för solen där jag redan vet att det inte klarar detta (jo, jag vet en serie uttag och brytare som är plastsmulor på mindre än 10 år) eller där jag misstänker att det kan vara sådan undermålig kvalitet.
Avrådan kan också gälla att jag vet eller misstänker att det är krångligt material som kommer förbruka mer tid.

• Gilla
dennis_f och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Företaget var registrerat hos ESV, men för kabeldragning om jag minns rätt. Det stod faktiskt uttryckligen att de inte fick arbeta i privatbostäder.
Ja, OK.
Ja det är verksamhetstypen "Kabelförläggning", som ett företag kan registrera sig som hos Elsäkerhetsverket.
Det är enda registreringen som går att göra utan att någon person med någon slags auktorisation finns med. Däremot måste företaget ha ett egenkontrollprogram.
Men det är endast kabelförläggning i koncessionspliktiga nät som får utföras av ett sådant företag, dvs att arbeta åt elnätsägare.

Detta specialfall var tvunget att införas för att alla grävfirmor som förut anlitades av elnätsföretagen skulle kunna fortsätta att jobba som förut. Och i ärlighetens namn så sker ju kontrollen av arbetet genom att det är ett elnätsföretag som beställer jobben och självklart kontrollerar det hela i tillräcklig omfattning då det är delar av deras kärnverksamhet.

Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, OK.
Ja det är verksamhetstypen "Kabelförläggning", som ett företag kan registrera sig som hos Elsäkerhetsverket.
Det är enda registreringen som går att göra utan att någon person med någon slags auktorisation finns med. Däremot måste företaget ha ett egenkontrollprogram.
Men det är endast kabelförläggning i koncessionspliktiga nät som får utföras av ett sådant företag, dvs att arbeta åt elnätsägare.

Detta specialfall var tvunget att införas för att alla grävfirmor som förut anlitades av elnätsföretagen skulle kunna fortsätta att jobba som förut. Och i ärlighetens namn så sker ju kontrollen av arbetet genom att det är ett elnätsföretag som beställer jobben och självklart kontrollerar det hela i tillräcklig omfattning då det är delar av deras kärnverksamhet.
Jag ett sådant bolag var det säkert. Det hindrade dem inte att skicka en offert på att installera en jordfelsbrytare etc...

Fairlane
B Boende45 skrev:
Dom hantverkare som accepterar att kunden köper in materialet själv är inga hantverkare, de är bibliotekarier från Litauen.
För cirka 10 år sen lät vi en firma installera ventilerat golv i vårt hus. Parketten som de la ovanpå hade vi själva köpt in så den fanns på plats när de kom.
Jag har alltid levt i tron att det var en hantverkare som la in parketten, inte visste jag att det var en bibliotekarie från Litauen. Språkbegåvad måste han varit iallafall för han lät som en infödd svensk.

Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ett sådant bolag var det säkert. Det hindrade dem inte att skicka en offert på att installera en jordfelsbrytare etc...
Det finns rätt garanterat skumraskföretag som har registrerat sig för denna verksamhetstyp för att det är det som de kan göra (då det inte behöver göras eller godkännas av någon med auktorisation) och på sätt tänker de att de får en fördel av att verka korrekta om någon kollar upp företaget med ESV's tjänst.

• Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Såhär ser det ut ifall man bara söker på ett bolag som endast har kabelförläggning och inte klickar sig vidare:
Sökresultatsida från Elsäkerhetsverkets tjänst för elarbeten, visar företag och filteralternativ.
Skapa konto

Och såhär om man klickar sig vidare ett steg till
Skärmbild av Elsäkerhetsverkets webbsida med Grävtjänst AB registrerade elinstallationer, inklusive elnät, bandrift och kabelförläggning.
Skapa konto

Och sen kan man kolla vidare i drop-down-menyerna.

Men ärligt talat, det kan nog vara lite svårt att som normalokunnig lekman fatta att ett sånt här företag inte alls får göra jobb hemma hos en. Det dyker ju trots allt upp på elsäkerhetsverkets tjänst.

edit:
Jag har maskat företagets namn, för det har ju ingen betydelse här. Jag sökte på företag som hade "gräv" i namnet, för att få en bra chans att hitta något som endast hade kabelförläggning som verksamhetstyp.
Om man vill lura folk och få installera i bostäder heter ju företaget såklart något annat, ACME bygg och el KB, typ.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.