Hemingway Hemingway skrev:
Baserat på det vi ser ovan, har du fått intrycket av att det är ett [ärligt] företag vi har att göra med här?
Ja det var en 42-årig man, verkade vara helt normal person. Han hade egenfirma.

M MeraBygg skrev:
Har ni tips på hur kan hantera detta? Jag är helt ok med att köpa saker där elektrikern går på vinst men inget överdrivet. Suger att få denna faktura när ja räkna på att det MAX skulle kosta 6-7k
Be om artikelnr för material så det går se vad saker och ting kostar

• Gilla
KÅMH
  • Laddar…
F Franco Franco skrev:
Din vinanalogI haltar. Mer som att köpa en pepsi där priset för pepsi är 20kr. Sen bli krävd på 500kr för att isen kostar 480.
Jag tycker inte detta är en roligare än någon annan. Men du vet likväl som jag att Pepsi kostar 5kr i storpack på matbutiken och 50kr på restaurangen. Den kostar inte 20kr överallt och detsamma är det med material, att köpa via hantverkare utan diskussion om pris kan tyvärr leda till dessa situationer.

M MeraBygg skrev:
Ja det var en 42-årig man, verkade vara helt normal person. Han hade egenfirma.
Det var inte riktat till dig, utan Mortirolo som jag citerade och som verkade utgå ifrån att alla firmor är ärliga. Här verkar det vara mycket höga påslag som talar emot den tesen.

Jag tycker inte detta är en roligare än någon annan. Men du vet likväl som jag att Pepsi kostar 5kr i storpack på matbutiken och 50kr på restaurangen. Den kostar inte 20kr överallt och detsamma är det med material, att köpa via hantverkare utan diskussion om pris kan tyvärr leda till dessa situationer.
Man har rätt att be om underlag för att se vad de köpte materialet för

J J-banan skrev:
Man har rätt att be om underlag för att se vad de köpte materialet för
Rätt att be stämmer säkert, men jag är tveksam om företagaren har någon skyldighet att lämna ut det. Beror ju på överenskommelsen och när det inte fanns innan blir det ju klurigare.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Men även om inget avtalats om pris, så slall priset vara skäligt.

På det arbete som du beskriver så finns det ingen anledning att det skall ta två i princip hela dagar. Borde räckt med en halv dag. Men betala för halva arbetet.

Kolla på ex. elbuik.se vad motsvarande material kostar, lägg på 20 - 25% och betala det.

Då har du betalat ett skäligt pris.

Vill han ha mer får han stämma dig.

Nu vet jag inte vad det var för typ av sida du hittade skojaren på. Men den typen av förmedingssidor är aldrig bra. De bättre hantverkarna letar aldrig kunder där.

Kolla med elsäkerhetsverket om hans firma verkligen är behörig. Den skall finnas registrerad där. En kollega hittade en elektriker via offerta.se, han frågade mig om vad jag trodde. Jag tipsade om att han borde kolla att firman var behörig. Det var den inte.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
M MeraBygg skrev:
Ja hitta han på någon hemsida med elektrikers som erbjöd offerter!
Sådana sidor ska man aldrig använda. Kompetenta hantverkare har inga problem att få jobb, så de bolag som använder sig av sådana sidor för att ragga jobb är i de flesta fall inkompetenta/oseriösa.

Det tråkiga med hantverkarbranschen är att den verkar ha dragit till sig mängder med rötägg. Så som kund måste man ha som utgångspunkt att de försöker lura en och agera därefter. Tråkigt med sant. Sen finns det givetvis massor med seriösa hantverkare, problemet är bara att hitta dem och ifall man hittar dem har de säkert fullt med jobb eftersom de har bra rykte.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
J
Det var olyckligt för materialet är en stor del av affären och utan någon diskussion alls kring dem innan så kan man hamna i denna sits och läget är då mer komplicerat än om man pratat om detta innan. Man hamnar lite i samma sits som på restaurang när man frågar kyparen om vintips. Viktigt att fråga om priset på dess rekommendationer också och inte bara välja ett Hermitage från 2016 bara för att kyparen säger att det skulle passa bra.
Sluta vara så dryg! Om jag beställde vatten på en jäkla hillbilly-resturang (inte von Ehls förnäma eeeeehlfirma) och det kostade 1000:- glaset så skulle jag bli rätt förbannad, för hur fan skulle jag veta att det vattnet de serverade var hade silats genom ett enhörningshon ombord på en av SpaceX farkoster i total tyngdlöshet 🙄

• Gilla
Angelica Olofsson och 1 till
  • Laddar…
J Jo-han skrev:
Sluta vara så dryg! Om jag beställde vatten på en jäkla hillbilly-resturang (inte von Ehls förnäma eeeeehlfirma) och det kostade 1000:- glaset så skulle jag bli rätt förbannad, för hur fan skulle jag veta att det vattnet de serverade var hade silats genom ett enhörningshon ombord på en av SpaceX farkoster i total tyngdlöshet 🙄
Med risk för att du uppfattar även detta svar som drygt så skulle du fråga om priset för ett glas vatten innan du köpte det. Tänk dig själv, du är på en hill-billy restaurang, tror du inte de skulle ta chansen att blåsa en sån som dig om de fick möjlighet? 😁 btw, gå inte på snacket om enhörningshonssilning, de kör den bluffen med alla.

H hempularen skrev:

På det arbete som du beskriver så finns det ingen anledning att det skall ta två i princip hela dagar. Borde räckt med en halv dag. Men betala för halva arbetet.

Kolla på ex. elbuik.se vad motsvarande material kostar, lägg på 20 - 25% och betala det.

Nu vet jag inte vad det var för typ av sida du hittade skojaren på. Men den typen av förmedingssidor är aldrig bra. De bättre hantverkarna letar aldrig kunder där.

Kolla med elsäkerhetsverket om hans firma verkligen är behörig. Den skall finnas registrerad där. En kollega hittade en elektriker via offerta.se, han frågade mig om vad jag trodde. Jag tipsade om att han borde kolla att firman var behörig. Det var den inte.
Kloka ord.

Om det nu skulle visa sig att firman inte är behörig har du en installation som är olaglig. Firman/elektrikern är ansvarig för jobbet. Och som ägare är du ansvarig för din elanläggning. Inte bra om något skulle hända.

Du blir tvungen att låta en behörig elektriker syna och ev korrigera arbetet. I väntan på det bör man överväga att inte betala fakturan alls.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:

Detta är ju en bra utgångspunkt i efterhand. Har någon exempel på hur man kan avtala om liknande priser på material i förhand? "materialkostnaden ska vara skälig vid jämförelse med elbutik.se" eller vad har ni för tips?

JohanÖr JohanÖr skrev:
Detta är ju en bra utgångspunkt i efterhand. Har någon exempel på hur man kan avtala om liknande priser på material i förhand? "materialkostnaden ska vara skälig vid jämförelse med elbutik.se" eller vad har ni för tips?
På kontrakt står det att hur många % påslag man får ta, samma t.ex. p-avgift. Sen får man vara beredd på att visa order eller kvitto på köp

J J-banan skrev:
På kontrakt står det att hur många % påslag man får ta, samma t.ex. p-avgift. Sen får man vara beredd på att visa order eller kvitto på köp
Det är ju en bra start! Men, men om det påslaget är på "listpris" spelar det ju inte så stor roll om vilken nivå man kommit överens om. Listpris i sig från tex Ahlsell är ju ofta 100% över vad samma vara kostar på Hornbach eller elbutik.se. (finns naturligtivs argument till deras fördel om kostnad för lagerhållning)

JohanÖr JohanÖr skrev:
Det är ju en bra start! Men, men om det påslaget är på "listpris" spelar det ju inte så stor roll om vilken nivå man kommit överens om. Listpris i sig från tex Ahlsell är ju ofta 100% över vad samma vara kostar på Hornbach eller elbutik.se. (finns naturligtivs argument till deras fördel om kostnad för lagerhållning)
Nä det är faktura man visar upp eller vad man faktiskt betalar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.