5 659 läst ·
52 svar
6k läst
52 svar
har bara en fas , 16 amp?
Det ser ut som en 10 A och en 16A, men är dom så svarta som det ser ut? I såna fall är dom svårt oxiderade och ska bytas ut, hur ser propphuvarna ut är även dom svarta av oxid?kristofer12345 skrev:
dom ser okej ut , bara dåligt ljus på bilden tror jag , ska mäta i botten o kolla, tycker bara det är konstigt att allt är kopplat som 3 fas i skåpet om där bara var 1 fas in , mer så jag tänkte ..återkommerE elmont skrev:
Om du inte har ett instrument, så kan du ju växla huvudsäkringarnas plats ( eller bara ha en inskruvad i taget) och se om du "får ström" till det, som är anslutet på rad 1 eller 2.
Säkringar kan också vara felaktiga, fast de ser hela ut, men du har ju åtminstone 1 hel ( som gick till rad 3). Du kan ju använda den när du testar.
Säkringar kan också vara felaktiga, fast de ser hela ut, men du har ju åtminstone 1 hel ( som gick till rad 3). Du kan ju använda den när du testar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Om du är ovan med ström, var väldigt försiktig om du ska mäta inkommande faser i den gröna lådan eftersom de kommer direkt från matning utifrån med oftast rejält stora säkringar och kortsluter du något blir det inte roligt med risk för ljusbågar, exploderande instrument om de inte är klassade rätt, osv. Du kan inte bryta strömmen före detta skåp själv.
jag ska endast kolla på fakturan tänkte jagMultiMan skrev:
Om du är ovan med ström, var väldigt försiktig om du ska mäta inkommande faser i den gröna lådan eftersom de kommer direkt från matning utifrån med oftast rejält stora säkringar och kortsluter du något blir det inte roligt med risk för ljusbågar, exploderande instrument om de inte är klassade rätt, osv. strömmen före detta skåp själv.
Bästa svaret
Ett sätt att kolla fasspänningarna är att skruva i 3 nya/hela säkringar och trycka på högra röda knappen i 3 sekunder. 
På första bilden i inlägg #6 så går det längs upp till höger ut en 3-fasgrupp med EN nolla och jord!?!
Mätaren är väl iofs ”godkänd” för att mäta en-fas men det vore en märklig ”installation”?
Någon som bytt från 3-fas abonnemang till 1-fas försatt få längre årsavgift och ”glömt” bygga om elcentralen?
ME110 med mätare AEM Enerlux TLS, länk
Normalt visar displayen den totala energi som du har använt sedan mätaren installerades, omväxlande med segmenttest (av/på). Segmenttest (av/på) innebär att först slocknar displayen helt och därefter tänds samtliga segment. Genom att hålla den högra, röda knappen på mätarens front intryckt i ca 3 sekunder, kan man få displayen att visa en alternativ sekvens.
Man ser då i tur och ordning:
På första bilden i inlägg #6 så går det längs upp till höger ut en 3-fasgrupp med EN nolla och jord!?!
Mätaren är väl iofs ”godkänd” för att mäta en-fas men det vore en märklig ”installation”?
Någon som bytt från 3-fas abonnemang till 1-fas försatt få längre årsavgift och ”glömt” bygga om elcentralen?
ME110 med mätare AEM Enerlux TLS, länk
Normalt visar displayen den totala energi som du har använt sedan mätaren installerades, omväxlande med segmenttest (av/på). Segmenttest (av/på) innebär att först slocknar displayen helt och därefter tänds samtliga segment. Genom att hålla den högra, röda knappen på mätarens front intryckt i ca 3 sekunder, kan man få displayen att visa en alternativ sekvens.
Man ser då i tur och ordning:
- Spänning på fas 1
- Spänning på fas 2
- Spänning på fas 3
- Effektförbrukning på fas 1
- Effektförbrukning på fas 2
- Effektförbrukning på fas 3
det visste jag verkligen inte med högra röda knappen, jag ser nu att därblackarrow skrev:
Ett sätt att kolla fasspänningarna är att skruva i 3 nya/hela säkringar och trycka på högra röda knappen i 3 sekunder.
På första bilden i inlägg #6 så går det längs upp till höger ut en 3-fasgrupp med EN nolla och jord!?!
Mätaren är väl iofs ”godkänd” för att mäta en-fas men det vore en märklig ”installation”?
Någon som bytt från 3-fas abonnemang till 1-fas försatt få längre årsavgift och ”glömt” bygga om elcentralen?
ME110 med mätare AEM Enerlux TLS, länk
Normalt visar displayen den totala energi som du har använt sedan mätaren installerades, omväxlande med segmenttest (av/på). Segmenttest (av/på) innebär att först slocknar displayen helt och därefter tänds samtliga segment. Genom att hålla den högra, röda knappen på mätarens front intryckt i ca 3 sekunder, kan man få displayen att visa en alternativ sekvens.
Man ser då i tur och ordning:
För att återgå till normalläget hålls knappen återigen intryckt i ca 3 sekunder. Den vänstra knappen används av montören då mätenheten installeras
- Spänning på fas 1
- Spänning på fas 2
- Spänning på fas 3
- Effektförbrukning på fas 1
- Effektförbrukning på fas 2
- Effektförbrukning på fas 3
bara är 231 i spänning på den ena fasen..:/ då är det väl bara kopplat till 1 fas ute i skåpet hos öresundskraft, vi kan ju koppla 3 separata till varje 10 amp men då får man inte koppla sågmaskin samtidigt som
man steker ♂️
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Du ska inte pilla i denna låda. Det ser ut att vara dina servis- och/eller mätarsäkringar. I botten finns det ingen säkring liten nog som kan ge ett rimligt skydd vid mätning. Den närmaste säkring sitter troligen i transformatorkiosken. I denna låda pillar man endast med erfarenhet och mätinstrument som är klassade för det.kristofer12345 skrev:
Kontrollera din elräkning vad du egentligen betalar för. Två av de tre säkringarna är bortplockade av en anledning som du behöver ta reda på.
Eftersom du inte kan ge oss en tydligt och klar bild över vad du vill göra och vilka förutsättningar du har så tycker jag att rekommendationen i första tråden står sig bra.
hur ser du på din faktira vad du betalar för? det dtår bara 16 amp på min men om 3 fas eller 1 icke , fick flummigt svar från el operatören att där är 3 fas x10 in i kåken in på tomten , problemet är att vi har ett hus o sedan ett annex . vi får 2 el fakturor, på huset står där 20 o på annexet 16 sedan aäger man att annexet skulle kunna vara kopplat till husets central , vi hittar inget där, så vi har begärt för att se vart hivudledningen går från annexet, det som förbrylla oss alla var att säkrongskåpet är ju kopplat som 3 fas men som sagt bara 1 st spänning på en 16 så återigen hur ser ni på era fakturor , i hbg o på öresundskraft ser man bara 16 vs 20 inget om hur många fas..Bo.Siltberg skrev:
Du ska inte pilla i denna låda. Det ser ut att vara dina servis- och/eller mätarsäkringar. I botten finns det ingen säkring liten nog som kan ge ett rimligt skydd vid mätning. Den närmaste säkring sitter troligen i transformatorkiosken. I denna låda pillar man endast med erfarenhet och mätinstrument som är klassade för det.
Kontrollera din elräkning vad du egentligen betalar för. Två av de tre säkringarna är bortplockade av en anledning som du behöver ta reda på.
Eftersom du inte kan ge oss en tydligt och klar bild över vad du vill göra och vilka förutsättningar du har så tycker jag att rekommendationen i första tråden står sig bra.
Finns det ens nätägare som erbjuder enfasabonnemang till hus?
Jag tycker att det är mycket som är väldigt oklart här och jag tycker tyvärr också att TS är för dålig på att förstå sin anläggning eller åtminstone förklara. Det leder till att min åsikt fortsatt är att det är potentiellt farligt att ge något annat råd än att TS ska kontakta elektriker.
Jag tycker att det är mycket som är väldigt oklart här och jag tycker tyvärr också att TS är för dålig på att förstå sin anläggning eller åtminstone förklara. Det leder till att min åsikt fortsatt är att det är potentiellt farligt att ge något annat råd än att TS ska kontakta elektriker.
