Lite långsökt, men inte helt otroligt att historien varit :
1 . Ett abonnemang för hus och annex ger 1 matande kabel.
2 . Någon önskar separat abbonemang för annexet och man finner att det går att använda befintlig servis för båda.
3 . Kabel till annex kopplas loss i husets central och kontrakteras till inkommande servis VIA egna säkringar ( placerade vid husets central).
4 . Två av dessa "annexkabelavsäkringar" är defekta.
5 . Resultat = Bara 1 fas finns fram till annexet !
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Jag har en bekant som hade 1fas 16A. Det var samma nätavgift som trefas 16A.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Nätägaren ser kanske inte någon fördel med 1 x 20-25A jämfört med 3 x 16A.
Jag såg inget om 1- eller 3-fas på öresundskrafts sida, varken för villa eller lägenhet.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Lika hos min nätägare det är samma tariff för tex 16A oavsett om det är en eller tre fas.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Jag tror inte att de går att teckna. Det är gamla anslutningar dom ligger kvar. Men man betalar enligt värdet på huvudsäkringen oavsett hur många man har.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Demmpa Demmpa skrev:
Får ni två fakturor på två olika nätavgifterna/abonnemang/anläggningsid?
En med 16A i nätavgift?
En med 20A i nätavgift?
ja precis
 
kristofer12345
ja enligt öresundskraft så matar man det stora huset från gatan med 3 fas 3x10 med egen tariff o kan ej se något annat , sedan har vi en stuga på tomten även med det jag berättat 1x16 med eget mätarskåp och tariff, vi ser matningen in i stugan men inte var den kommer ifrån, så vi får vänta på ledningskollen, om dom kan hitta men tysligen är det som ni säger , dom matar in i det stora huset o sätter en mätare där
o kanske sen matar stugam därifrån som också har en egen mätare , men för att få igång dom andra 2 faserna måste vi ju veta var vi får ström men nu vet vi lite mer efter er hjälp , återkommer när öre hottar matningen..
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
enligt öresundskraft så matar man det stora huset från gatan med 3 fas 3x10 med egen tariff o kan ej se något annat , sedan har vi en stuga på tomten även med det jag berättat 1x16 med eget mätarskåp och tariff,
är det mm2 eller A(Ampere) du anger?
Skulle kabeln komma från elcentralen i stora huset, av historiska skäl, så borde det gå att hitta den där rent visuellt.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
blackarrow blackarrow skrev:
är det mm2 eller A(Ampere) du anger?
Skulle kabeln komma från elcentralen i stora huset, av historiska skäl, så borde det gå att hitta den där rent visuellt.
jag antar dom menar A men jag var sär o tittade o där går in 3x16 eller 25 i stora huset o sedan är där en kabel som går ut från en huvudsäkringabox med 3 fast sär satt även där bara en st 16 säkring, den kabeln ser ut o vara samma storlel som sedan gå in i stugan men långt avstånd så kan ej veta , testade o sätta in 2 säkringar till i den boxen även men ingen spänning även där sen i stugan , så brottet kan ligga mellan huvudsäkringarna från atora huset o huvudsäkringar till stugan‍♂️ men antar A som din fråga gäller?
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
testade o sätta in 2 säkringar till i den boxen
Var de propphuvarna försedda med mäthål, så du kunde verifiera att det kopplades vidare med säkringar isatta?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Var de propphuvarna försedda med mäthål, så du kunde verifiera att det kopplades vidare med säkringar isatta?
kan kolla
imorgon , kolla ej så
noga , satte bara i , då jag såg en kabel gick ut till trädgården från den boxen , plus att där satt bara 1 st 16a
 
Saknar du helt gruppförteckningar eller har du kanske några gamla ( och kanske ej helt aktuella) att åtminstone få lite vägledning av?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Saknar du helt gruppförteckningar eller har du kanske några gamla ( och kanske ej helt aktuella) att åtminstone få lite vägledning av?
där
finns några , men inte på allt gammalt nä, vi pratar många år bak..tyvärr mest är det förtecknat på allt nytt man lagt in.. kan ta en bild där
imorgon
 
Vad jag kan se av bilderna så har inte huvudsäkringshuvarna några mäthål men du kan skifta mot några i gruppcentralen, permanent/tillfälligt.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
jag får ingen ström på dom andra 6 propparna??
Huvudsäkringarna sitter underst
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.