31 753 läst ·
163 svar
32k läst
163 svar
Här är veden billig och här har man ockerpriser – jämförelse
Oj, jag eldar nog nästan det dubbla i bastun varje år!S SirKnasen skrev:
Här i närområdet betalar man från ca 750kr/kbm, övre taket verkar vara ca kring 1200 för björkved. Blandved ca 550 och uppåt.
Själv körde jag hem en 1kubikare kapadkluven fjällbjörk förra helgen, räcker väll fram till januari.
Den kostade exakt 0kr
Är det? Finns det underlag för det? Jo jag vet att de jag har sett - några få - SER UT som om de är "travade". Men det är inte nödvändigtvis så att de kan räknas som det i dessa beräkningar. F ö vet jag inget om hur de säckar du refererar till packade.MG_88 skrev:
De säckar jag refererar till är sådana jag sett på Byggmax, Bauhaus, Granngården, Jula och bensinmackar med mera. Aldrig sett 40l säckar faktiskt där veden inte ligger travat.TRJBerg skrev:
Ja men 80 kronor för 40 liter blir fortfarande 25 säckar på kubiken travat mått. 25gånger 80 är 2000 kronor kubiken travat mått.MG_88 skrev:
Våra lokala vedhandlare tar mellan 60 och 100 euro kubiken stjälpt mått inklusive 25,5% moms för torr ved. Man brukar väl räknar med att en kubik travat blir ungefär 2 kubik stjälpt så då landar vi mellan 120 och 200 euro kubiken travat mått. Priserna torde vara i samma storleksklass i Sveriga fast man får ju ta summan gånger 11 för att få det i kronor.
Litet billigare än Byggmax säckar.
Haken är att torr färdig ved är dyr.
Det är när man gör ens litet arbete själv som den verkliga vinsten kommer. Till stor del för att eget arbete är fritt från moms.
Och med din omräkningsfaktor blir 1200 kr/m3 stjälpt 2400 kr/m3 travat, vilket medför att @MG_88 har rätt i att småpåsarna blir billigare. Vad du lokalt kan köpa ved för påverkar knappast denna beräkning.H heimlaga skrev:
Sen tror jag att omräkningsfaktorn 0,6/1,67 är vanligare och då skulle 1200 kr/m3 stjälpt bli ganska precis 2000 kronor kubiken travat mått och då blir priset från "vedhandlarna" detsamma som priset från småpåsarna.
Det är dock aldrig 40 liter ved i dessa säcker. Jag kollade på Espengard vedsäckstativ och den gick att fylla med max 38 liter (utan luft). Av dessa 38 liter fick det endast plats med 32 i säcken innan den var fylld till bristningsgränsen.Alfredo skrev:
Och med din omräkningsfaktor blir 1200 kr/m3 stjälpt 2400 kr/m3 travat, vilket medför att @MG_88 har rätt i att småpåsarna blir billigare. Vad du lokalt kan köpa ved för påverkar knappast denna beräkning.
Sen tror jag att omräkningsfaktorn 0,6/1,67 är vanligare och då skulle 1200 kr/m3 stjälpt bli ganska precis 2000 kronor kubiken travat mått och då blir priset från "vedhandlarna" detsamma som priset från småpåsarna.
När grannen sålde ved till en mack tröttnade han på strulet med säckar och vi gjorde en fixtur som fylldes med ved och sedan två packband runt. Det blev inte mycket luft i de paketen. Så staplade man paketen så blev det "nästan" som lösstaplad ved.
Klicka här för att svara