31 761 läst ·
163 svar
32k läst
163 svar
Här är veden billig och här har man ockerpriser – jämförelse
När utetemperaturen är under -10 °C och elnätet inte levererar ström, så är ved helt klart bättre än värmepumpar.M Marcus_Carlsson skrev:
Man värmer väll med det som är billigaste alternativet. Och har man inte tid att kapa å klyva själv då är ved oftast olönsamt. Så sälja ved är nog inte så lönsamt om man ska konkurrera med elvärme "värmepumpar"G Güero skrev:
Sålde precis timmer och massa för sjusiffriga belopp.
Har fan inte råd att elda själv. Mycket mer lönsamt att få in pengar och betala elräkningen så får FLVP och LLVP gå.
Hur än jag räknar så är det förlust för varje vedträ man behåller.
Har fan inte råd att elda själv. Mycket mer lönsamt att få in pengar och betala elräkningen så får FLVP och LLVP gå.
Hur än jag räknar så är det förlust för varje vedträ man behåller.
Finns ju dom med enbart kamin också, t ex mina föräldrar.P Pligg85 skrev:
Såg idag i lokala affären en lapp att en gubbe sålde ved för 625kr kubiken, tyckte det lät billigt. Gav själv 750kr kubiken 2022. Men har rätt mycket kvar, kan inte heller motivera att elda så länge utetempen inte går under -10.
Hur ska du värma ditt hus om du får ett långvarigt strömavbrott mitt i vintern?P Pligg85 skrev:
Har kamin (men aldrig eldat) samt några kubik virkesavkap sen vi byggde huset.E Einh skrev:
6,5 kWh dieselverk 3 fas. Modernt som kan driva känslig elektronik och egentligen hela huset bara man tänker vilka faser man belastar samtidigt.
Gasolvärmare och två gasolkök
Fotogenvärmare 3st.
Bränsle till flera veckor
Hur räknar du då?P Pligg85 skrev:
En enda gång har det gått några sågstockar genom vår vedhantering. De hade blivit liggande och blånat när jag var sjuk och inte fick dem sågade i tid. Annars är all ved sådant som inte är värt att såga ens till formbräder. Och då sågar vi formbräder av sådant som ingen uppköpare skulle godkänna som stock.
Andelen massaved i vår brännved är ganska låg. Visst finns det enstaka massavedsklabbar bland veden i nästan varje vedlass men ingen uppköpare vill betala något vettigt pris för ett eller två traktorlass massaved i året.
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Då har vi gjort en ny version av den här artikeln med rykande färska vedpriser för oktober 2025!