31 761 läst ·
163 svar
32k läst
163 svar
Här är veden billig och här har man ockerpriser – jämförelse
När jag köpte huset förra våren ingick ca 12kubik ved.
Jag ser ut att myselda upp ca 2 kubik per år så jag har uppskattningsvis ved för fem vintrar till.
Kanske t.om sex vintrar för jag eldar nog upp vedboden när veden är slut för det är fan inte värt att köpa mer ved när den är slut 😁
Jag ser ut att myselda upp ca 2 kubik per år så jag har uppskattningsvis ved för fem vintrar till.
Kanske t.om sex vintrar för jag eldar nog upp vedboden när veden är slut för det är fan inte värt att köpa mer ved när den är slut 😁
Du behöver väl inte klyva alla för problemet var ju att tända, det räcker ju att speta av lite tändved när man tänder så gör man även med egen huggen ved.😇 Eller så får du köpa även tändveden som finns.V VetarN skrev:
Om vedträna man har köpt är för stora för att få plats på ett bra sätt i braskaminen, så är nog klyvning, eller kanske snarare kapning, av nöden.A AndersS skrev:
Jo, men men det var "bökigt att tända" jag svarade på.😎P pmd skrev:
Men visst är det så, jag kapar våra 28 cm, absolut max 30 cm, annars blir de för stora för den lilla Keddy där den större lätt sväljer längre.
Det finns ingen billig ved idag och marknaden behöver bojkottas för att få ner priserna till rimliga nivåer så att veden kan bli ett kompletterande och ekonomiskt rimligt energialternativ igen. Sluta göra artiklar om ved när ni inte vet vad ni pratar om.
Finns ingen billig ved på marknaden och att hitta "gratis ved" på blocket hör väl inte till vanligheterna. Det är inte lönsamt att elda med ved med dagens virkespriser, inte ens om man har egen skog eller köper långved och hugger själv. Därför är det bättre att inte elda alls med ved för att sätta nedåtpress på marknaden. Att säga att det finns billig ved är missvisande. Visst kan det finnas nån som slumpar en liten vedhög nånstans men det är inte relevant ur ett marknadsperspektiv. Efterfrågan måste sjunka för att priserna ska falla och då behöver fler sluta köpa ved som jag själv har gjort.Alfredo skrev:
Apropå hitta billig ved: av erfarenhet så vet jag att ute på landsbygden kan man få billig ved via kontakter, ibland i flera led. Typiskt från någon med skog och maskiner. De brukar inte gilla "byråkrati" s a s. 😉
Så känner du någon som bor ute i vishan långt från en stad så kolla med honom.
Så känner du någon som bor ute i vishan långt från en stad så kolla med honom.
Jag köpte några storsäckar ved för drygt två år sen. Det mesta är kvar så jag behåller väl det som en bra investering …T tobiast skrev:Finns ingen billig ved på marknaden och att hitta "gratis ved" på blocket hör väl inte till vanligheterna. Det är inte lönsamt att elda med ved med dagens virkespriser, inte ens om man har egen skog eller köper långved och hugger själv. Därför är det bättre att inte elda alls med ved för att sätta nedåtpress på marknaden. Att säga att det finns billig ved är missvisande. Visst kan det finnas nån som slumpar en liten vedhög nånstans men det är inte relevant ur ett marknadsperspektiv. Efterfrågan måste sjunka för att priserna ska falla och då behöver fler sluta köpa ved som jag själv har gjort.