När jag köpte huset förra våren ingick ca 12kubik ved.
Jag ser ut att myselda upp ca 2 kubik per år så jag har uppskattningsvis ved för fem vintrar till.
Kanske t.om sex vintrar för jag eldar nog upp vedboden när veden är slut för det är fan inte värt att köpa mer ved när den är slut 😁

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
janwide
Jag köpte 2 kubik blandved i Örebro för 1500 kr. Fick hämta och stapla själv.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej men det är så billigt att man får elda så mycket man kan oavsett om det behövs eller ej..
Japp, har det problemet och så får LLVP vila lite.😉

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ett tips, klyv de som är för stora. Det gör vi som själva fixar veden.
Jo, men varje ved bit när man redan köpt något. Känns lite onödigt :) man vill ju inte slita ihjäl sig.

V VetarN skrev:
Problemet med Bauhaus etc är att dom har sjukt stora vedbitar så upplever att det är böxkigare o tända men de e nog att jag inte är proffs
Du behöver väl inte klyva alla för problemet var ju att tända, det räcker ju att speta av lite tändved när man tänder så gör man även med egen huggen ved.😇 Eller så får du köpa även tändveden som finns.

Ett forum för att bygga hus och problem med för stora vedträn diskuteras. Vart är världen på väg? Hujedamej hade Emil sagt... 😉

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
P
V VetarN skrev:
Jo, men varje ved bit när man redan köpt något. Känns lite onödigt :) man vill ju inte slita ihjäl sig.
Att klyva ved är ett bra sätt att hålla sig varm.

P
A AndersS skrev:
Du behöver väl inte klyva alla för problemet var ju att tända, det räcker ju att speta av lite tändved när man tänder så gör man även med egen huggen ved.😇 Eller så får du köpa även tändveden som finns.
Om vedträna man har köpt är för stora för att få plats på ett bra sätt i braskaminen, så är nog klyvning, eller kanske snarare kapning, av nöden.

P pmd skrev:
Om vedträna man har köpt är för stora för att få plats på ett bra sätt i braskaminen, så är nog klyvning, eller kanske snarare kapning, av nöden.
Jo, men men det var "bökigt att tända" jag svarade på.😎
Men visst är det så, jag kapar våra 28 cm, absolut max 30 cm, annars blir de för stora för den lilla Keddy där den större lätt sväljer längre.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
T
Det finns ingen billig ved idag och marknaden behöver bojkottas för att få ner priserna till rimliga nivåer så att veden kan bli ett kompletterande och ekonomiskt rimligt energialternativ igen. Sluta göra artiklar om ved när ni inte vet vad ni pratar om.

T tobiast skrev:
Sluta göra artiklar om ved när ni inte vet vad ni pratar om.
Vilka felaktigheter anser du finns i artikeln?

T
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka felaktigheter anser du finns i artikeln?
Finns ingen billig ved på marknaden och att hitta "gratis ved" på blocket hör väl inte till vanligheterna. Det är inte lönsamt att elda med ved med dagens virkespriser, inte ens om man har egen skog eller köper långved och hugger själv. Därför är det bättre att inte elda alls med ved för att sätta nedåtpress på marknaden. Att säga att det finns billig ved är missvisande. Visst kan det finnas nån som slumpar en liten vedhög nånstans men det är inte relevant ur ett marknadsperspektiv. Efterfrågan måste sjunka för att priserna ska falla och då behöver fler sluta köpa ved som jag själv har gjort.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
TRJBerg
Apropå hitta billig ved: av erfarenhet så vet jag att ute på landsbygden kan man få billig ved via kontakter, ibland i flera led. Typiskt från någon med skog och maskiner. De brukar inte gilla "byråkrati" s a s. 😉
Så känner du någon som bor ute i vishan långt från en stad så kolla med honom.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P
T tobiast skrev:
Finns ingen billig ved på marknaden och att hitta "gratis ved" på blocket hör väl inte till vanligheterna. Det är inte lönsamt att elda med ved med dagens virkespriser, inte ens om man har egen skog eller köper långved och hugger själv. Därför är det bättre att inte elda alls med ved för att sätta nedåtpress på marknaden. Att säga att det finns billig ved är missvisande. Visst kan det finnas nån som slumpar en liten vedhög nånstans men det är inte relevant ur ett marknadsperspektiv. Efterfrågan måste sjunka för att priserna ska falla och då behöver fler sluta köpa ved som jag själv har gjort.
Jag köpte några storsäckar ved för drygt två år sen. Det mesta är kvar så jag behåller väl det som en bra investering …

• Gilla
tobiast
  • Laddar…
RoTe
Åker nästan dagligen förbi en storproducent av ved och så här dags brukar ju vedbacken vara utlevererad men den är smetfull, ser inte ens ut att ha minskat något sen i våras...

• Gilla
tobiast
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.