Alfredo Alfredo skrev:
Fungerar sånt här på ett bra sätt med automatik eller finns det en Ziljon mer eller mindre obegripliga inställningar man "måste" behärska? Inser att min nuvarande TV är dryga tio år...
Nej, bara att byta upp dig. TV'n löser det åt dig.

S sjoelund skrev:
Behöver inte en ny TV. En Shield TV som man kopplar till en äldre 4K-TV gör samma sak
Ja, det är verkligen otroligt att en 5-10 år gammal Nvidia Shield ofta gör ett bättre jobb än en ny TV!

Det är enda problemet jag ser med TV-apparater. De borde vara byggda som en dator. Man köper en bra skärm, sen byter man "box" när den blir omodern.

Vår gamla Sony har funkat utmärkt till ungarna med en Shield. Man kan streama vad man vill och spela upp gammalt material utan problem. Enda problemet är att se program via marknätet, hade "boxen" istället varit helt fristående hade man köpt en ny och skärmen hade levt kvar i 10 år till.

• Gilla
Pippi65
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Ja, de flesta TV har ett "game mode" som slår av alla extra funktioner. Brukar vara ett klokt val att ha på när man spelar. Även viss film om den ger störig AI-bildbehandling i just den TVn man har
"Filmmaker mode" FTW! Undviker Sopa opera effect.

Jag har det alltid påslaget. Jag vill inte ha "AI"-kretsar som gissar hej vilt om vad de tycker skall visas på skärmen. De gissar för det mesta fel.

GoC GoC skrev:
De moderna AI processorerna klarar av att skala upp den dåligt upplösta filmen med förvånande bra resultat
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag vill inte ha "AI"-kretsar som gissar hej vilt om vad de tycker skall visas på skärmen. De gissar för det mesta fel.
Det bästa med Byggahus är att man får så god hjälp att fatta beslut! 😱🙃

Missförstå mig inte, jag uppskattar allas åsikter, men ibland blir man lite förvirrad... 🤔

J
Alfredo Alfredo skrev:
Det bästa med Byggahus är att man får så god hjälp att fatta beslut! 😱🙃

Missförstå mig inte, jag uppskattar allas åsikter, men ibland blir man lite förvirrad... 🤔
:D

Och svaret är väl... Att det är olika för alla... För vissa spelar det ingen roll, synen eller intresset kräver inte bättre bild.
För andra är det viktigt. Helt klart är ATT nya TV KAN ha bättre bild. Men det är väl samma som med bilar.
För vissa duger en gammal bil eller en Dacia. För andra ska det vara 450 hk och luftfjädring. Vissa åker buisness på flyget, andra nöjer sig med turistklass.

För mig är miljöskälet en faktor att inte byta ut fungerande saker eller företa transporter som drar onödigtvis mycket energi, men annars är det väl så att har man råd så väljer man 4k i streamingtjänster och en ny TV. Just nu har jag inte plats för en större tv, har bättre hål att stoppa pengarna i och det är inte viktigt.

Hur TS prioriterar är ju svårt att säga, men generellt håller jag med om att en ekonomisk, miljömässigt och klok väg framåt är att ha en bra "dosa" (Apple TV, NVidia Shield, Google ChromeTV eller liknande) till en hyggligt bra TV. De TV som har eget OS och inbyggda appar slutar funka efter ett tag. Vi har en samsung och en philips, philips har android och funkar rätt ok, samsungen funkar fortfarande apparna på men de verkar inte prioritera att uppdatera dem. Men allt funkar mkt bättre på apple TV och chromecast. Har en äldre samsung också (undanställd), den funkar INTE apparna på längre.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
För vissa spelar det ingen roll, synen eller intresset kräver inte bättre bild.
Så är det givetvis. Min kommentar gällde dock främst nyttan av "AI-förbättringar", där det alldeles tydligt finns helt motsatta åsikter.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så är det givetvis. Min kommentar gällde dock främst nyttan av "AI-förbättringar", där det alldeles tydligt finns helt motsatta åsikter.
Ja, fast här är det ganska enkelt. Jag har rätt. De med motsatt åsikt har fel.

;)

• Gilla
  • Älska
RoAd och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast här är det ganska enkelt. Jag har rätt. De med motsatt åsikt har fel.
Tack. Så skönt. Då vet jag!

Alfredo Alfredo skrev:
Fungerar sånt här på ett bra sätt med automatik eller finns det en Ziljon mer eller mindre obegripliga inställningar man "måste" behärska? Inser att min nuvarande TV är dryga tio år...
Funkar helt automatiskt, jag har inte gjort annat än att konstaterat att bilden är betydligt bättre, trotts att den är skitstor.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Behöver inte en ny TV. En Shield TV som man kopplar till en äldre 4K-TV gör samma sak.
.
Problemet är att skärmen inte blir nått större

J
GoC GoC skrev:
Problemet är att skärmen inte blir nått större
I vårt fall är soffan för nära och väggen för liten för att skaffa större TV, vi har väl typ 50" eller kanske 55". Skulle gå med en som är ett par cm större. Sen måste vi byta hus innan vi byter TV. Det är ju ett lite mer omfattande projekt och som jag känner jag inte kan motivera pga bildytan och upplösningen.

Men jag tror frågan var om man ska byta bara pga ålder, inte pga storlek. Är man nöjd med bilden och funktionaliteten och storleken finns väl inget som talar för att byta.

J JohanLun skrev:
I vårt fall är soffan för nära och väggen för liten för att skaffa större TV,
Har du kollat vilken storlek som rekommenderas för olika betalningsavstånd? TVn är större, eller avståndet mindre, än vad man ofta tror.

P
Alfredo Alfredo skrev:
betalningsavstånd? TVn är större, eller avståndet mindre, än vad man ofta tror.
Betalningsavstånd🤷 är det något nytt trick du sprider ut😉

J JohanLun skrev:
I vårt fall är soffan för nära och väggen för liten för att skaffa större TV, vi har väl typ 50" eller kanske 55".
Väggen för liten är svårt att göra något åt, men avståndet ska ju vara väldigt kort om du kollar på rekommenderade avstånd för 4K (2 meter för 65")

J
S sjoelund skrev:
Väggen för liten är svårt att göra något åt, men avståndet ska ju vara väldigt kort om du kollar på rekommenderade avstånd för 4K (2 meter för 65")
På ena stället är väggen stor men avståndet nog under 2m, på andra stället avständet större men fri väggyta mindre. :D Så jo, skulle väl gå, men just nu känns det helt ok. Framförallt känns det som TVn blir så dominerande om man skulle ha en större, detta räcker då vi inte tittar så mkt. På sikt skulle jag kunna tänka mig en "mancave" med "bioformat" i källaren, men även där är avstånden väl små.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.