45 793 läst ·
232 svar
46k läst
232 svar
Har 7 år gammal tv, lönt att byta ut? Hjälp!
Faan, du räknar ju upp allt att frugan har en häst, jag handlar olika maskiner, däremot lever vi fortfarande med en 50" Panasonic plasma dåtidens bättre modell(erkänner det är absolut max på platsen med en 60").☺️Appendix skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 954 inlägg
Sora kanter på de där gamla apparaterna så när det är dags får du nog in en vanlig 65:aA AndersS skrev:
Och om det är plasma du haft lär du nog vilja ha OLED eller någon av förbättringarna av OLED. LED/QLED har inte samma fina svarta färg. Har man valt bra TV en gång i tiden måste man kosta på sig att göra samma sak i framtiden så man inte bör missnöjdA AndersS skrev:
Och priset blir alltid lägre tror 37" kostade 16 kkr, 50" kostade lite mindre 2010. Så lägger jag samma belopp idag blir det väl en hyfsad OLED 65". Så vissa saker har inte blivit dyrare.😀S sjoelund skrev:
15 000 kronor 2010 motsvarar 21 000A AndersS skrev:
kronor 2025. Så du borde få ännu mer än 65" OLED i samma prisklass
Skulle absolut rekommendera en ny TV. Är 43 själv och har varit lite ’fattig som en kyrkråtta’ stora delar av livet, pluggade tills jag var 29, haft 3 barn, bott dyrt osv.O oliver1979 skrev:Hej!
Jag sitter, som många andra regniga dagar och tittar film serier och spelar tv-spel.
Därför det blir en del tid framför skärmen vill jag få en sån fin upplevelse som möjligt ju🙂
Idagsläget sitter denna på väggen
[länk]
Köptes för ca 7 år sedan.
Jag kan inget om tv appraters specifikationer och ställer nu frågan till er som kan!
Om jag i dagsläget köper en ny tv 55' i prisklass runt 8-tusen, blir då bilden mycket bättre eller är det på ett ungefär samma?
För info så streamar jag all media via netflix /max och kommer när switch52 släpps spela på den.
Tack!
Men de senaste 2-3 åren har jag börjat tjäna mycket bättre och då börjar man ju spendera mycket mer.
Inget har gett så mycket tillfredsställelse som den nya TV:n. Hade en Samsung från 2013 som blev en ny 2024 för 30 papp via Benify (ett måste om man ska köpa en ny Samsung-TV). Trots 75 tum är allt man tittar på av hög kvalitet eftersom TVn själv renderar upp kvaliteten och via Netflix och andra streamingtjänster som har 4k är bilden otroligt bra.
Man behöver inte lägga 30 papp på en ny TV, tror du kommer riktigt långt på typ 14 via Benify. Några alternativ:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite kuriosa på samma tema.A AndersS skrev:
Min pappa köpte ny färgtv 1967 till det facila priset 4000 kr, en 28 tums Luxor utan stereo, texttv, fjärrkontroll osv.
Han årslön som deltids brandman var 800 kr, så 5 årslöner.
Min första Samsung 40 lcd gick på 36000 kr och var ett klipp då.
Nästa blev en Pioneer 50 tums plasma, världens bästa då, också kanonpris 20000 kr osv.
Dvs större bättre billigare hela tiden.
Förra året tjänade jag 156000 kr som deltidare med mycket extra jour och många larm.
För motsvarande min pappas 5 årslöner på sin första färgtv så blir det en hyfsad tv och bioljud och ändå några kronor kvar.
Brukar ta upp det som jämförelse när folk tycker jag spenderar för mycket på roliga teknik saker
Som en parantes. Varför ska det vara en hel vägg med en TV. Bättre och billigare att se på bio, klart valfriheten är mycket mindre för det som vill ses. Har själv ingen TV, gör lite annat i stället och skriver på forumet med en del avbrott för social samvaro med barn och barnbarn. Mycket trevligare än att sitta och glo på TV.