47 603 läst ·
232 svar
48k läst
232 svar
Har 7 år gammal tv, lönt att byta ut? Hjälp!
Hade en 11 år gammal 55” som jag bytte mot en OLED 77” under black week. Sitter ungefär 3 meter från TV’n. Sambon undrade om jag verkligen var frisk som skulle köpa en så stor Tv, men vi ångrar oss inte alls i dag. Enorm skillnad i bild och en fröjd att titta på även i solsken med reflektioner. Hade en jäkla tur då TV’n kostade 49K som ordinarie pris ovh de reade ut 2024 årsmodellen för 25K. Efter strul från Samsungs sida gällande specifikationer så fick jag till sist efter mycket klagomål TV’n för 17K.
Äntligen nån som tänker lite på miljön!! 👌🤩Mnbvcxz skrev:
Jag kör med metoden att använda en teve tills den inte går att använda längre. Hade tjock-tv till 2010. Då blev det en plasma som höll i tio år. Håller tummarna för att den nuvarande håller tio år till.
Det är klart att det märks skillnad när man köper en ny. Jag gick från 28-tums tjock-tv till en 50-tums plasma. Det var helt otroligt. I en vecka. Sen hade jag vant mig.
När jag köpte en ny 55-tummare när plasman dog var det samma sak. Halleluja vad bra bild och vad stor den är! Nu tänker jag inte ens på hur stor tvn är eller hur bra bild det är. Det är bara en teve.
Jag tänker att det bästa är att använda det man har tills det inte går att använda mer. Bra för både plånbok och miljö. Jag ser å andra sidan med föraktfullhet i blicken på de som köper ny telefon varje år så är man en sån som tycker att köpa nya teknikprylar är något eftersträvansvärt ska man inte lyssna på mig.
Siktar du på OELD så glöm allt jag skrev om TCL tidigareO oliver1979 skrev:
Riktig bra pris på LG OLED. Köp C serien, inte B serien.
https://www.elgiganten.se/product/t...lbehor/tv/lg-65-c4-4k-oled-evo-tv-2024/757599
OLED är överlägsen allt annat som tillverkas idag i en rimlig prisklass i 97% av use casen för en tv. Kör på OLED, inte svårare än så.
Jag skulle också vilja påstå att sista generationens Panasonic plasma tv ger ungefär lika bra eller bättre, mer naturlig, bild visavi OLED men det är såklart en mindre populär hållning. Och under alla omständigheter så panelen långsam och utan vettig smartteve (sånt går såklart ordna enkelt med en bod). En gissning är att du borde kunna få någon av deras sista highend plasma på blocket för kanske 2-4kkr.
Jag skulle också vilja påstå att sista generationens Panasonic plasma tv ger ungefär lika bra eller bättre, mer naturlig, bild visavi OLED men det är såklart en mindre populär hållning. Och under alla omständigheter så panelen långsam och utan vettig smartteve (sånt går såklart ordna enkelt med en bod). En gissning är att du borde kunna få någon av deras sista highend plasma på blocket för kanske 2-4kkr.
Bäs
Fick syn på bäst i test i en tidning för några månader sedan: Andersson QLED5550UHD.
Köpte den direkt utan att blinka och kolla runt något överhuvudraget. Jag är den typ av person som litar på experterna. Jag kollar inte runt själv om sådant jag inte är insatt i.
Mycket bra TV på alla sätt! Helnöjd.
Den har även Textknapp, vilket många andra fjärr saknar.
Kul om man kan hjälpa till!
Den gamla TVn var 15 år gammal och pajade.O oliver1979 skrev:Hej!
Jag sitter, som många andra regniga dagar och tittar film serier och spelar tv-spel.
Därför det blir en del tid framför skärmen vill jag få en sån fin upplevelse som möjligt ju🙂
Idagsläget sitter denna på väggen
[länk]
Köptes för ca 7 år sedan.
Jag kan inget om tv appraters specifikationer och ställer nu frågan till er som kan!
Om jag i dagsläget köper en ny tv 55' i prisklass runt 8-tusen, blir då bilden mycket bättre eller är det på ett ungefär samma?
För info så streamar jag all media via netflix /max och kommer när switch52 släpps spela på den.
Tack!
Fick syn på bäst i test i en tidning för några månader sedan: Andersson QLED5550UHD.
Köpte den direkt utan att blinka och kolla runt något överhuvudraget. Jag är den typ av person som litar på experterna. Jag kollar inte runt själv om sådant jag inte är insatt i.
Mycket bra TV på alla sätt! Helnöjd.
Den har även Textknapp, vilket många andra fjärr saknar.
Kul om man kan hjälpa till!
Använder du Apple TV och har modern iPhone kan du profilera skärmen med hjälp av telefonen, smart detaljM mojjen skrev:Tyvärr slutar även LG uppdatera. Har en LG 65" EV950, snart 10 år dock. men faktum är att dom slutade förvånansvärt tidigt med uppdateringar av operativet. Detta var deras flaggskepp listade på 77K, köpte den som ett riktigt blackfriday fynd för 46000:-. Stödde varken SVT eller TV4 då Samsung lagt beslag på dom rättigheterna. Efter några år släppte dom på SVT, men inte TV4 trots att det nu var släppt. Kontaktade dom då det hade kommit till min lite nyare Oled 65, som då körde Webos3. Fick då svar att man inte uppdatera webos2 mer. Dock funkar Netflix fortfarande. Men nu kör vi med Apple TV i den, vilket gör att den fungerar bättre än allt.
Håller med om att Samsung är sopigt dock. Det är min nyaste TV och funkar absolut sämst, även om jag får in TV4. Den sitter dock i ett ganska ljust rum, och oleden hade alltid problem dagtid där. Så lite rätt produkt på rätt plats får gälla.
Det viktiga är att man är medveten om att mediaspelarna i skärmarna har kortare livslängd än skärmen. Men dom kan ersättas.
Ställ då en OLED vid sidan av den gamla så garanterar jag att betraktningsvinkel, djup, svärta och färger kommer att övertyga dig, se sedan gärna en 4K naturfilm, YouTube har massor och tala om vad du kommer fram till . OLED tekniken är absolut överlägsen samt ger en icke platt bild som LCD tekniken gör. Med vänlig hälsning, pensionerad fotograf som har testat och mätt Kalibrerat/ profilerat upp bildskärmar sedan 90 taletG G.L. skrev:
Vad har en tv med byggahus att göra? TyckerO oliver1979 skrev:Hej!
Jag sitter, som många andra regniga dagar och tittar film serier och spelar tv-spel.
Därför det blir en del tid framför skärmen vill jag få en sån fin upplevelse som möjligt ju🙂
[länk]
Jag kan inget om tv appraters specifikationer och ställer nu frågan till er som kan!
Om jag i dagsläget köper en ny tv 55' i prisklass runt 8-tusen, blir då bilden mycket bättre eller är det på ett ungefär samma?
För info så streamar jag all media via netflix /max och kommer när switch52 släpps spela på den.
Tack!
nog att du bör fråga i annat forum.
Gick ifrån en 55" LG 4K med bakgrundsbelyst LCD som var 9 år gammal till en Hisense 65" 4K med miniled för ca 8000 SEK och den stora skillnaden tycker jag att svärtan är bättre och smartdelen är väldigt mycket rappare
Så ja det är definitivt en uppgradering plus att du får stöd för nya versioner av HDR plus HDMI, dvs antagligen nya standarder på ljud också
Lycka till med TV köpet!
Så ja det är definitivt en uppgradering plus att du får stöd för nya versioner av HDR plus HDMI, dvs antagligen nya standarder på ljud också
Lycka till med TV köpet!
Alla slutar att uppdatera. Det är bara hur lång tid det går innan. Och här är min uppfattning att LG fortsätter längre än Samsung gör.M mojjen skrev:Tyvärr slutar även LG uppdatera. Har en LG 65" EV950, snart 10 år dock. men faktum är att dom slutade förvånansvärt tidigt med uppdateringar av operativet. Detta var deras flaggskepp listade på 77K, köpte den som ett riktigt blackfriday fynd för 46000:-. Stödde varken SVT eller TV4 då Samsung lagt beslag på dom rättigheterna. Efter några år släppte dom på SVT, men inte TV4 trots att det nu var släppt. Kontaktade dom då det hade kommit till min lite nyare Oled 65, som då körde Webos3. Fick då svar att man inte uppdatera webos2 mer. Dock funkar Netflix fortfarande. Men nu kör vi med Apple TV i den, vilket gör att den fungerar bättre än allt.
Håller med om att Samsung är sopigt dock. Det är min nyaste TV och funkar absolut sämst, även om jag får in TV4. Den sitter dock i ett ganska ljust rum, och oleden hade alltid problem dagtid där. Så lite rätt produkt på rätt plats får gälla.
Det viktiga är att man är medveten om att mediaspelarna i skärmarna har kortare livslängd än skärmen. Men dom kan ersättas.
Och annars så fungerar LG TVn bättre än Samsung generellt, Samsung har klurig och inte särskilt intuitiv uppsättning, där det är enklare att manövrera på en LG.
Jag trodde de var samma tills jag hade prövat båda.
Det räcker med 48" när man sitter på 2,5 - 3 m avstånd. Förstör inte ögonen omOssian K Olsson skrev:
De stora skillnader på din tv och det som finns nu är främst HDR. Finns lite olika tekniker som HDR, HDR+ och framförallt Dolby Vision. Annat är högre hz.
Sen skulle jag aldrig rekommendera en tv utan eArc som ger dig möjligheten till bättre ljud till en soundbar/receiver.
Jag brukar ofta rekommendera Philips modeller för det är mycket tv för pengarna och jag har själv 2 st från 2021 som jag är otroligt nöjd med.
[länk]
Men för guds skull, köp större än 55! Jag har 70” och sitter på ca 3 meter. Det är nästan för lite..
Köp Lg G4 Oled, Sony A95K, Sony A80K eller Sony A95L. De kostar en del men har den bästa bilden.O oliver1979 skrev:Hej!
[länk]
Tack!
Finns andra som inte håller med4 48henry skrev:
Rekommenderat avstånd
Vi har sammanställt en vägledande guide för att hjälpa dig att få en uppfattning om vilken TV-storlek som kan fungera bäst i ditt utrymme. Vet bara att du enkelt kan gå upp eller ner en skärmstorlek om du känner för det – i slutändan beror det till stor del på personliga preferenser och vad du tittar på i din nya TV. För den där uppslukande filmupplevelsen, välj större. Om du å andra sidan letar efter något som smälter in i omgivningen kanske du ska välja en mindre skärm eller ta en titt på några av våra eleganta design-TV-modeller. Våra rekommendationer ger dig något mellan dessa två ytterligheter – en bekväm betraktningsvinkel som fortfarande gör att du helt kan fördjupa dig i händelserna på skärmen.Visa bilaga tv_size-tv-size.webp
Köpte vår 2016. Kom en uppdatering i förrgår så det håller på ett bra tag. Har iofs inte använt webOS alls utan kör med en Shield, också köpt ungefär då. Funkar fortfarande utmärkt.H Henrik Stv skrev:Alla slutar att uppdatera. Det är bara hur lång tid det går innan. Och här är min uppfattning att LG fortsätter längre än Samsung gör.
Och annars så fungerar LG TVn bättre än Samsung generellt, Samsung har klurig och inte särskilt intuitiv uppsättning, där det är enklare att manövrera på en LG.
Jag trodde de var samma tills jag hade prövat båda.
Det enda man ska se till är att inte uppdatera automatiskt så man får hem-sidan med reklam (om man vill slippa det alltså).