J jonaserik skrev:
Som en parantes. Varför ska det vara en hel vägg med en TV. Bättre och billigare att se på bio, klart valfriheten är mycket mindre för det som vill ses. Har själv ingen TV, gör lite annat i stället och skriver på forumet med en del avbrott för social samvaro med barn och barnbarn. Mycket trevligare än att sitta och glo på TV.
Jkl vad du kommer kunna binga bra TV-serier när du väl skaffar en TV. 😅

Min farsa såg aldrig på TV. Jag är mer av en periodare, ser ganska mycket sport och serier. Samtidig saknar jag alltid perioderna när man har något att fixa med och kan lyssna på P1.

• Gilla
MasterAlice
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Jkl vad du kommer kunna binga bra TV-serier när du väl skaffar en TV.
Inte under min livstid någon TV i huset, barn och barnbarn aktiveras tll sängdags med olika aktiviteter som görs ute av fysik karraktär. Dåligt väder blir det något innomhus med spel av något slag. Har inte hört något om att titta TV när dom är här, inte ens det som är vanligt med barn i dag. Att sitta och glo på en mobil hela tiden. Det gäller att aktivera dom innom familjen/släkten för en samvaro som inte består avTV och internet.
Just nu ingen av dom här, så då kan jag vara lite akiv på forumet. Men ingen TV.

• Gilla
Hasse Sandin och 6 till
  • Laddar…
Snälla, kan inte ts och vi andra få ha en dialog kring val av TV-teknik utan att behöva ifrågasättas vad vi använder vår tid till!!!

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Jag kör med metoden att använda en teve tills den inte går att använda längre. Hade tjock-tv till 2010. Då blev det en plasma som höll i tio år. Håller tummarna för att den nuvarande håller tio år till.

Det är klart att det märks skillnad när man köper en ny. Jag gick från 28-tums tjock-tv till en 50-tums plasma. Det var helt otroligt. I en vecka. Sen hade jag vant mig.

När jag köpte en ny 55-tummare när plasman dog var det samma sak. Halleluja vad bra bild och vad stor den är! Nu tänker jag inte ens på hur stor tvn är eller hur bra bild det är. Det är bara en teve.

Jag tänker att det bästa är att använda det man har tills det inte går att använda mer. Bra för både plånbok och miljö. Jag ser å andra sidan med föraktfullhet i blicken på de som köper ny telefon varje år så är man en sån som tycker att köpa nya teknikprylar är något eftersträvansvärt ska man inte lyssna på mig.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 13 till
  • Laddar…
J
Jag sällar mig till skaran som säger att det inte är meningsfullt att byta tv om man inte har väldigt bra källor att titta från.

Mycket av det jag ser är materialet begränsningen varför det för mig skulle vara bortkastade pengar med ny tv. Abonnemangen börjar ju kosta mer när man vill ha 4k osv.

Hellre en bra film i dålig upplösning än en dålig film i bra upplösning. :)

• Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Känns självklart att betala för 4k, om man inte redan gör det så bättre att börja där än med ny tv.

Ts skulle använda den även som spelkonsol.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kan du inte installera en öppen spis istället ? Eller en liten Keddyinsats ❤️

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
J
A ajn82 skrev:
Känns självklart att betala för 4k, om man inte redan gör det så bättre att börja där än med ny tv.
Nja... Våra barn tittar på massor av olika grejor, mycket via mobilen. Då är det viktigare VAD man kan se, när man ändå tittar på mobilen så är upplösning inte viktig alls.... Dvs vi har prime, netflix, hbo, sky och youtube premium. Jag går snarare åt andra hållet, stegar ned från 4k då priset går upp och jag hellre har kvar flera tjänster. Mycket material är inte ens i 4k av det jag själv vill se. När man precis köpte 4k tv (det är ju många år sen) så fanns lite material på netflix och youtube som ju är fantastiskt att se, men sen när man tittar på serier osv så är det sällan lika bra som dessa "demos".

Svarta färger är väl det jag upplevt mina TV apparater är sämst på, trots de har nån budget HDR - men är inte displayen bra nog hjälper det inte. Så det är väl största anledningen att byta, beroende på vad man ser på.

Har förstått att vissa som kollar sport kan tycka det är värt pengar med 4k, jag gör inte det så för mig är det inte nån grej. Kollar oftast nån serie eller film med sonen, eller dokumentärer där upplösningen inte är det viktiga.

A AndersS skrev:
Ts skulle använda den även som spelkonsol.
Då kan ju framförallt framerate vara en viktig grej.
Mina barn kör sällan spel som tex fortnite på TVn, då det är bättre grafik på datorn. (vi har en PS4a). Det jag märkt är att det viktigaste vid spel är att man inte har något "filter" eller behandling av bilden som då kan lägga på en fördröjning. I vissa spel är denna fördröjning klart märkbar till nästan ospelbart.

J JohanLun skrev:
Jag sällar mig till skaran som säger att det inte är meningsfullt att byta tv om man inte har väldigt bra källor att titta från.

Mycket av det jag ser är materialet begränsningen varför det för mig skulle vara bortkastade pengar med ny tv. Abonnemangen börjar ju kosta mer när man vill ha 4k osv.

Hellre en bra film i dålig upplösning än en dålig film i bra upplösning. :)
En bra film med låg upplösning blir mycket bättre på en 7 år nyare TV.
De moderna AI processorerna klarar av att skala upp den dåligt upplösta filmen med förvånande bra resultat, även på en 86” skärm så är resultatet så mycket bättre än på den gamla 65” på samma betraktningsavstånd.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
De moderna AI processorerna klarar av att skala upp den dåligt upplösta filmen med förvånande bra resultat
Fungerar sånt här på ett bra sätt med automatik eller finns det en Ziljon mer eller mindre obegripliga inställningar man "måste" behärska? Inser att min nuvarande TV är dryga tio år...

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inte under min livstid någon TV i huset, barn och barnbarn aktiveras tll sängdags med olika aktiviteter som görs ute av fysik karraktär. Dåligt väder blir det något innomhus med spel av något slag. Har inte hört något om att titta TV när dom är här, inte ens det som är vanligt med barn i dag. Att sitta och glo på en mobil hela tiden. Det gäller att aktivera dom innom familjen/släkten för en samvaro som inte består avTV och internet.
Just nu ingen av dom här, så då kan jag vara lite akiv på forumet. Men ingen TV.
Har alltid undrat hur man hinner ha 22900 inlägg på BH på 6 år.
Nu vet jag😂😅😆

Hur löser man det utan Internet förresten:)

• Haha
  • Gilla
martinsit och 4 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Hur löser man det utan Internet förresten:)
Det är övriga som inte får använda internet. "Det gäller att aktivera dom inom familjen/släkten för en samvaro som inte består av TV och internet." 😂

Bandbredden måste reserveras till rätt användning. "kan jag vara lite aktiv på forumet". 😉😂

Hade detta handlat om Robinson så hade det varit ett typexempel på jaget för laget. 😱

😂😂😂

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Svarta färger är väl det jag upplevt mina TV apparater är sämst på, trots de har nån budget HDR - men är inte displayen bra nog hjälper det inte. Så det är väl största anledningen att byta, beroende på vad man ser på.
Inte trots. För att det är budget HDR. Äldre LED-TV hade inte lika stora problem med svarta färger. HDR ger ännu mer ljus och det enklaste sättet att öka maximala ljusstyrkan är att offra svärtan.

OLED är lösningen idag och ger riktigt bra svärta. Enda nackdelen kan vara att den inte är riktigt lika ljusstark och aningen mer känslig för kraftig sol som lyser på den i mörka scener.
J JohanLun skrev:
Det jag märkt är att det viktigaste vid spel är att man inte har något "filter" eller behandling av bilden som då kan lägga på en fördröjning. I vissa spel är denna fördröjning klart märkbar till nästan ospelbart.
Ja, de flesta TV har ett "game mode" som slår av alla extra funktioner. Brukar vara ett klokt val att ha på när man spelar. Även viss film om den ger störig AI-bildbehandling i just den TVn man har
GoC GoC skrev:
En bra film med låg upplösning blir mycket bättre på en 7 år nyare TV.
De moderna AI processorerna klarar av att skala upp den dåligt upplösta filmen med förvånande bra resultat, även på en 86” skärm så är resultatet så mycket bättre än på den gamla 65” på samma betraktningsavstånd.
Behöver inte en ny TV. En Shield TV som man kopplar till en äldre 4K-TV gör samma sak.
.

Redigerat:
J jonaserik skrev:
Det gäller att aktivera dom innom familjen/släkten
Ja, om man inte fått sekt-vibbar tidigare så får man väl det här. Hoppas det är en missuppfattning :-)

För att svara TS på frågan så skulle jag för allt smör i småland rekommendera en OLED. Åtminstone om man oftast tittar när det är hyfsat mörkt i rummet. Bilden på en OLED går inte att jämföra med övriga alternativ, kopior som QLED där de försöker lura på en billigare teknik med snarlikt namn är skamligt.

Jag hade inte en aning om skillnaden förrän vi skulle köpa en större TV för 10 år sen, besökte en del butiker och tittade på olika modeller och det var inte mycket skillnad mer än att de skruvat upp färgen på vissa och ljuset på andra. Annars var det i princip samma som vår gamla Sony men större.

Tills jag traskade in i en butik som hade ställt en LG OLED bredvid en annan svindyr historia. Vips så steg budgeten för TV-inköp till mer än det dubbla och det fanns inte på kartan att köpa något annat. Visst, man får vara vaken så man inte spela gamla Sonic-spel i timmar så loggan bränner in, och de äldre modellerna var kanske lite ljussvaga så tittar man en solig sommardag är det lite klent, men vilken bild när man ser film på kvällen! HDR, dolby vision, 4K och OLED tillsammans med hyfsat bio-ljud så är det en fröjd!

Så, för att summera, om du inte kollat OLED innan så gör det, gärna hemma hos någon så det inte är i en skarpt upplyst butik. Om du då faller, spara pengarna tills de räcker till en sådan.

• Gilla
Drmek och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.