47 606 läst ·
232 svar
48k läst
232 svar
Har 7 år gammal tv, lönt att byta ut? Hjälp!
Wow vilket ös det vart! Kul!
Lutar åt, efter någras rekommendation att köpa en ngt större och lägga på några tusingar.
Vad tror ni om denna?
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/samsung-tq65q70datxxc/1033802.9119/
Har ett ljust vardagsrum tror qled tacklade speglingar rätt bra?
Lutar åt, efter någras rekommendation att köpa en ngt större och lägga på några tusingar.
Vad tror ni om denna?
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/samsung-tq65q70datxxc/1033802.9119/
Har ett ljust vardagsrum tror qled tacklade speglingar rätt bra?
Ja naturligtvis. Betraktningsavstånd var tanken innan feta fingrar och korkad "AI" ställde till det... 😳😳😳J JohanLun skrev:
Här är första, men säkert inte bästa, googleträffen på ämnet:
https://www.vebos.se/blog/det-ideala-avstandet-for-tv-tittande.html
Fast det är ju så man gör. man får en box på köpet som är ok när man köper den. Sen byter man till en vettig box när den börjar bli trött. Vår äldsta oled är ordentligt gammal, typ första 4K versionen av Oled från LG. Bilden är fortfarande bättre än min Samsung Frame som vi köpte för drygt ett år sen. Men WebOs2 som den har inbyggt är helt uttjänt. Satte en Apple TV 4K, nu är den så bra att jag nog måste köpa en till den nya också. För Samsungs mediaspelare är ruggigt seg och hänger sig. Inser hur bra apples 4K boxar är. Sheild är nog också bra, men inte testat.Tomtom79 skrev:
Ja, det är verkligen otroligt att en 5-10 år gammal Nvidia Shield ofta gör ett bättre jobb än en ny TV!
Det är enda problemet jag ser med TV-apparater. De borde vara byggda som en dator. Man köper en bra skärm, sen byter man "box" när den blir omodern.
Vår gamla Sony har funkat utmärkt till ungarna med en Shield. Man kan streama vad man vill och spela upp gammalt material utan problem. Enda problemet är att se program via marknätet, hade "boxen" istället varit helt fristående hade man köpt en ny och skärmen hade levt kvar i 10 år till.
Beror ju helt på avståndet mellan betraktaren och tvn. Man vill ju inte sitta på rad 1 i bion t ex. Finns riktlinjer för detta har jag för mig. Själv kollar jag ibland i min mobil.O oliver1979 skrev:Hej!
Jag sitter, som många andra regniga dagar och tittar film serier och spelar tv-spel.
Därför det blir en del tid framför skärmen vill jag få en sån fin upplevelse som möjligt ju🙂
Idagsläget sitter denna på väggen
[länk]
Köptes för ca 7 år sedan.
Jag kan inget om tv appraters specifikationer och ställer nu frågan till er som kan!
Om jag i dagsläget köper en ny tv 55' i prisklass runt 8-tusen, blir då bilden mycket bättre eller är det på ett ungefär samma?
För info så streamar jag all media via netflix /max och kommer när switch52 släpps spela på den.
Tack!
Blir garanterat mycket bättre om du väljer OLED eller Mini-LED i kombination med QuantumDot teknik. Skulle även välja större TV typ 65".O oliver1979 skrev:Hej!
Jag sitter, som många andra regniga dagar och tittar film serier och spelar tv-spel.
Därför det blir en del tid framför skärmen vill jag få en sån fin upplevelse som möjligt ju🙂
[länk]
Jag kan inget om tv appraters specifikationer och ställer nu frågan till er som kan!
Om jag i dagsläget köper en ny tv 55' i prisklass runt 8-tusen, blir då bilden mycket bättre eller är det på ett ungefär samma?
För info så streamar jag all media via netflix /max och kommer när switch52 släpps spela på den.
Tack!
Redigerat:
1. Köp inte SamsungO oliver1979 skrev:
2. Köp inte Samsung
3. Köp riktig OLED, gärna en LG, de vet vad de gör.
Och du ångrar dig inte.
För att utveckla lite: Jag har haft LG och Samsung, både i plasma, LED och OLED.
Supporten hos LG fortsätter, Samsung lägger ner den efter några år.
Mitt gamla LG plasma kör fortsat som spel-tv hos en kompis, den tillhörande hembio använder jag fortsatt.
Min Samsung 4K TV, som var en hyfsad nära topp-modell förlorade Netflix vid en uppdatering efter några år, och det kom aldrig tillbaka.
Flera uppdateringar kom inte ut.
För jämförimg, min flera år äldre LG hembio körde Netflix i åratal efter det.
Nu har jag en LG OLED TV, och det är som att "komma hem".
Det kommer fortsatt uppdateringar till den, trots att det är en 2019 modell.
Och bilden är så bra, när det är HDR, att det är nästan lika bra som på bio.
Storleksmässigt var min resa från 42" LG plasma, till 55" Samsung, sen är det 65" LG OLED nu.
Ska jag rekommendera något mer, så försök att få något hyfsat bra hembio ljud.
Det behöver inte kosta skjortan, bara något som låter hyfsat bra och ger dig surround.
Kan din TV spela Dolby Atmos, kan den få även en billig hembio till att låta bra.
Lycka till med uppgraderingen.
OLED med HDR kommer verkligen göra skillnad för dig, om du går den vägen.
PS: QLED är *inte* OLED!
Låt dig inte luras.
För bästa bild är det OLED som gäller, idag finns ingen annan skärm som har det dynamiska omfånget, färgåtergivningen, svärta . Har själv tre LG 55" äldsta köpt 2021 och senaste 2024. Något snabbare processor i den senaste. Med vänlig hälsning, MikaelO oliver1979 skrev:Hej!
[länk]
Tack!
Vi har en Pioneer Kuro 60" sedan säkert 20 år tillbaka o blir lika överraskad hur bra bilden är om man jämför med nyare apparater eller så är det kanske jag som är partisk men det Är mkt bra bild så det så 🙂 Nu har ju inte mitt inlägg ngt att göra med ts inlägg 😇O oliver1979 skrev:Hej!
[länk]
Tack!
Med tanke på att du i sammanhanget jobabr emd lite lägre budget. Så kan jag tipsa om TCL. Ganska okänt i Sverige och betraktat som budget. Men en mycket stor seriös tillverkare. Ligger bättre till i pris, ger betydligt bättre egenskaper än tex Samsung och LG om man tittar på deras instegmodeller som landar på samma pris..O oliver1979 skrev:
Bra priser på bla elgiganten.
Köpte 2st 55" QLED810 till barnen i Julklapp. Långt över förväntan. Äkta local dimming, (ger bättre kontrast, vilekt jag ville ha) full Google TV (Om man nu vill köra inbyggd app). Ok hastighet för gaming. Nu beställde jag mina på blackfriday, jag gav knappt 7000:-/st. Men det reas dom för nu också.
Jag köper det! LG får det bli 👍H Henrik Stv skrev:1. Köp inte Samsung
2. Köp inte Samsung
Och du ångrar dig inte.
För att utveckla lite: Jag har haft LG och Samsung, både i plasma, LED och OLED.
Mitt gamla LG plasma kör fortsat som spel-tv hos en kompis, den tillhörande hembio använder jag fortsatt.
Min Samsung 4K TV, som var en hyfsad nära topp-modell förlorade Netflix vid en uppdatering efter några år, och det kom aldrig tillbaka.
Storleksmässigt var min resa från 42" LG plasma, till 55" Samsung, sen är det 65" LG OLED nu.
Det behöver inte kosta skjortan, bara något som låter hyfsat bra och ger dig surround.
Kan din TV spela Dolby Atmos, kan den få även en billig hembio till att låta bra.
Låt dig inte luras.
Tyvärr slutar även LG uppdatera. Har en LG 65" EV950, snart 10 år dock. men faktum är att dom slutade förvånansvärt tidigt med uppdateringar av operativet. Detta var deras flaggskepp listade på 77K, köpte den som ett riktigt blackfriday fynd för 46000:-. Stödde varken SVT eller TV4 då Samsung lagt beslag på dom rättigheterna. Efter några år släppte dom på SVT, men inte TV4 trots att det nu var släppt. Kontaktade dom då det hade kommit till min lite nyare Oled 65, som då körde Webos3. Fick då svar att man inte uppdatera webos2 mer. Dock funkar Netflix fortfarande. Men nu kör vi med Apple TV i den, vilket gör att den fungerar bättre än allt.H Henrik Stv skrev:1. Köp inte Samsung
2. Köp inte Samsung
Och du ångrar dig inte.
Låt dig inte luras.
Håller med om att Samsung är sopigt dock. Det är min nyaste TV och funkar absolut sämst, även om jag får in TV4. Den sitter dock i ett ganska ljust rum, och oleden hade alltid problem dagtid där. Så lite rätt produkt på rätt plats får gälla.
Det viktiga är att man är medveten om att mediaspelarna i skärmarna har kortare livslängd än skärmen. Men dom kan ersättas.
Tack så mycket allihopa för hjälpen! Grym respons här🥳