kisumisu
F Fideliox skrev:
Vad är din källa för det du tittar på? Ganska stor skillnad på en 1080p stream i 5 Mbit från en streamingtjändt jämfört med en nedladdad 4K film i 70Mbit.
Håller med!

Men det är ju nån psykologisk grej med folk att de tror man bara får bättre bild genom en större och ny tv.

Att hålla på streama, ha iptv, tv kanaler i SD kvalite på en 100" tv 😂

Lika illa som det var när platt tv kom och alla skulle ha en sådan för att mata analog kabel tv med den sen och tycka att oj vad bra bild det blev 🤔 alternativt boxers hårt komprimerade digitala kanaler.

Sen är det klart de finns folk som inte vet om bättre.
Var här och installerade en digitalbox till bekant. Finland har börjat släcka DVB-T och går över snart helt till DVB-T2.
10år gammal tv och dom märkte skillnaden "det är ju som en ny tv". Ändå kan jag tycka Sattelit tv har ändå bättre bild än nån DVB-T2......klart de beror där också vad vi pratar om för kanaler hur hårt de är komprimerat.

Sen är det ibland jag också nöjer mig med SD kvalitet bla när det gäller Tyska kanaler där har vissa kanalbolag valt att koda HD kanaler medans SD sänds okodat och helt gratis utan några kortspel 😉
Finns dock en hel del HD kanaler fritt också!

Redigerat:
  • Gilla
Joukore och 2 till
  • Laddar…
Beroende på syn kanske det kan vara en bättre investering att byta glasögon?

• Gilla
  • Haha
Ulltand och 5 till
  • Laddar…
O oliver1979 skrev:
För info så streamar jag all media via netflix /max och kommer när switch52 släpps spela på den.
Tack!
Switch52? Får jag låna din tidsmaskin? Jag ska bara spela lite Eurojackpot. 😛

• Gilla
LarsEriksson42 och 1 till
  • Laddar…
Men vad stora TV-apparater folk har. Vi har en 42" och jag tycker det är ett stort åbäke som dominerar rummet.

Hur många tum är ett vanligt fönster?

• Gilla
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
Inte lönt att byta en såpas "bra" TV till en nyare mellanklassare, något bättre är dom men inget dramatiskt.

Ändra någon av förutsättningarna:
Oled = grym kontrast/svärta
Större storlek = intensivare upplevelse

Hur ser det ut med ljudet?
-> köp en bra soundbar?

• Gilla
Ro88an och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Men vad stora TV-apparater folk har. Vi har en 42" och jag tycker det är ett stort åbäke som dominerar rummet.

42", låter som den tiden där ramen runt tvn var lika stor som bilden! Byt till en modern 65" och njut🤣

• Gilla
Ro88an
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:

42" säker på att det inte är skärmen till datorn? 😉

• Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
42" säker på att det inte är skärmen till datorn? 😉
Nej, den är 19"...

• Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 4 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Nej, den är 19"...
Allt från 2001?

TV funkar ju med liten skärm, men för datorn blir jag snurrig av det lilla, får ju inte plats med allt 😅

Jag rekommenderar behåll TV och lägg pengarna på en separata högtalare + förstärkare i 5.1, ifall du inte redan har det. Jag lovar att du får en roligare upplevelse med alla filmer och drama tv-serier du konsumerar.

• Gilla
245 Lux och 3 till
  • Laddar…
Patrik440
A ajn82 skrev:
42", låter som den tiden där ramen runt tvn var lika stor som bilden! Byt till en modern 65" och njut🤣
😂 Vi har också en 42" men den får vara kvar så länge den funkar är tanken i nuläget iaf.

Ett akvarium med fiskar och växter står bredvid en TV som visar en man i kostym.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Jönk och 8 till
  • Laddar…
A
Om man är nörd tänker man på detta och att tvn är ps5 kompatibel

• Tabell över pixel density (PPI) för olika skärmstorlekar i 4K UHD och Full HD.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Allt från 2001?

TV funkar ju med liten skärm, men för datorn blir jag snurrig av det lilla, får ju inte plats med allt 😅
Off topic, men bytte precis tillbaka till 12" laptop från 13". Gillade inte den stora skärmen.

• Haha
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Allt är väl en smaksak.

Om man ser mycket på TV och inte har några andra intressen är det väl bara att lägga pengar på det.

Andra köper verktyg för stora pengar. En annan har häst.

Notis är väl att om man har "meganbra tv brooor" så bör man även budgetera med de dyrare abbonemangen för netflax/Macks så man får 4K och det övriga lullallet

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Sen skulle jag aldrig rekommendera en tv utan eArc som ger dig möjligheten till bättre ljud till en soundbar/receiver.
Det förutsätter ju att förstärkaren klarar eArc också. Men kör du bilden via förstärkaren också så behöver du inte eArc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.