47 603 läst ·
232 svar
48k läst
232 svar
Har 7 år gammal tv, lönt att byta ut? Hjälp!
Håller med!F Fideliox skrev:
Men det är ju nån psykologisk grej med folk att de tror man bara får bättre bild genom en större och ny tv.
Att hålla på streama, ha iptv, tv kanaler i SD kvalite på en 100" tv 😂
Lika illa som det var när platt tv kom och alla skulle ha en sådan för att mata analog kabel tv med den sen och tycka att oj vad bra bild det blev 🤔 alternativt boxers hårt komprimerade digitala kanaler.
Sen är det klart de finns folk som inte vet om bättre.
Var här och installerade en digitalbox till bekant. Finland har börjat släcka DVB-T och går över snart helt till DVB-T2.
10år gammal tv och dom märkte skillnaden "det är ju som en ny tv". Ändå kan jag tycka Sattelit tv har ändå bättre bild än nån DVB-T2......klart de beror där också vad vi pratar om för kanaler hur hårt de är komprimerat.
Sen är det ibland jag också nöjer mig med SD kvalitet bla när det gäller Tyska kanaler där har vissa kanalbolag valt att koda HD kanaler medans SD sänds okodat och helt gratis utan några kortspel 😉
Finns dock en hel del HD kanaler fritt också!
Redigerat:
Men vad stora TV-apparater folk har. Vi har en 42" och jag tycker det är ett stort åbäke som dominerar rummet.
Hur många tum är ett vanligt fönster?
Hur många tum är ett vanligt fönster?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Inte lönt att byta en såpas "bra" TV till en nyare mellanklassare, något bättre är dom men inget dramatiskt.
Ändra någon av förutsättningarna:
Oled = grym kontrast/svärta
Större storlek = intensivare upplevelse
Hur ser det ut med ljudet?
-> köp en bra soundbar?
Ändra någon av förutsättningarna:
Oled = grym kontrast/svärta
Större storlek = intensivare upplevelse
Hur ser det ut med ljudet?
-> köp en bra soundbar?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 612 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 612 inlägg
Allt är väl en smaksak.
Om man ser mycket på TV och inte har några andra intressen är det väl bara att lägga pengar på det.
Andra köper verktyg för stora pengar. En annan har häst.
Notis är väl att om man har "meganbra tv brooor" så bör man även budgetera med de dyrare abbonemangen för netflax/Macks så man får 4K och det övriga lullallet
Om man ser mycket på TV och inte har några andra intressen är det väl bara att lägga pengar på det.
Andra köper verktyg för stora pengar. En annan har häst.
Notis är väl att om man har "meganbra tv brooor" så bör man även budgetera med de dyrare abbonemangen för netflax/Macks så man får 4K och det övriga lullallet