lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Röntgenläkarna sitter ju i ett "mörkt" rum när de tittar på sina skärmar?
Antar att de har mer detaljer/nyanser som kräver bästa tänkbara förhållanden för att kunna bedöma så säkert som möjligt. Inte min profession dock så jag gissar mest.

Skulle inte alla kontorsnissar också göra det då?
Här kanske ljusets övriga fördelar överväger. Det är mest olika former av text vi tittar på och den ser man säkert även i en ljus lokal.

Hur gör du själv under den ljusa delen av året? Mörklägger du rummet enligt konstens alla regler då?
Njae, har jag direkt bländande sol försöker jag nog dra för men annars nöjer jag mig om det syns tillräckligt bra.

Så omgivning efter omständighet. Om vi laddar för bio-kväll så kan vi släcka ner och tom dra för, men för nyheter, serier osv. så lagom med ljus, året om.
Blir nog ungefär detsamma hos oss. Extra bakomtevenljus har jag dock aldrig önskat mig, även om jag vet att det även fanns ibland på apparater från kanske 60-/70-talet. En lamphållare, E14 tror jag, satt på baksidan på en del apparater. Nästan ett ämne för en annan "glömd" tråd...

Alfredo Alfredo skrev:
Blir nog ungefär detsamma hos oss. Extra bakomtevenljus har jag dock aldrig önskat mig, även om jag vet att det även fanns ibland på apparater från kanske 60-/70-talet. En lamphållare, E14 tror jag, satt på baksidan på en del apparater. Nästan ett ämne för en annan "glömd" tråd...
Jag har faktiskt en svag lampa bakom TVn för att även den väggen skall få ljus. Den blir trist och ett mörkt hål annars. (På en annan så har jag faktiskt en billig LED-strip på TVn av samma skäl.)

Och liten päronlampa bakom TVn var som sagt standard på lite dyrare (dvs färg!) TV-apparater just vid den tiden.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Men vad stora TV-apparater folk har. Vi har en 42" och jag tycker det är ett stort åbäke som dominerar rummet.

Hur många tum är ett vanligt fönster?
Jag håller med. Har en 47” som största TV i huset och jag tycker nästan att den är väl stor. Är det inte lite WT att ha en enorm TV? 🙂

possum77 possum77 skrev:
Är det inte lite WT att ha en enorm TV?
White trash?

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig provat på riktigt utan bara sett funktionen, men om den vore bra, varför finns inte motsvarande ljus på biografer? Eller finns det någonstans?
Biograf täcker skärmen s a s hela blickfånget, och man tittar max två timmar, hemma kan man ju titta många timmar. :)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Jag håller med. Har en 47” som största TV i huset och jag tycker nästan att den är väl stor. Är det inte lite WT att ha en enorm TV? 🙂
Verkligen inte.
🤦

FredrikR FredrikR skrev:
Verkligen inte.
🤦
Om man BARA har en stor TV i vardagsrummet? :-)

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
K Kjell-Anders skrev:
Vi har en gammal plasma som vi är mkt nöjda med. Jag profilerar också mina skärmar...
Har också kvar min plasma vilket var ett steg mot LCD, men dagens OLED är klart bättre , kan berätta att för mer än 20 år sedan såg vi Lars Kjellberg nestor inom foto och jag världens första OLED skärm och den var framtagen av KODAK, skärmen förevisades bakom ett skynke på Photokina och KODAKS stora monter, 2003 kom första kameran med en liten OLED skärm.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
47” har man väl till datorn numera.. 😉

Upplevelsemässigt kan det nästan inte bli för stor skärm. Har man enda tv’n i v-rummet så kan det bli ungkarlsvarning med >65” (om man inte kör Frame med fin blombild) men har man ett tv/biorum så är det ju bara att ösa på så länge det är kvalitativ bild imo.

O oliver1979 skrev:
Hej!
Jag sitter, som många andra regniga dagar och tittar film serier och spelar tv-spel.
Därför det blir en del tid framför skärmen vill jag få en sån fin upplevelse som möjligt ju🙂

Idagsläget sitter denna på väggen

[länk]

Om du bryr dig om ditt spelande så skulle jag absolut ha en 120hz oled 4k. Hellre fullt PS5 kompatibel och lite mindre, än maxad storlek och dålig upplösning/uppdatering. Där är vi olika - det finns alltid folk som prioriterar max storlek kontra kvalitet.

Köptes för ca 7 år sedan.

Jag kan inget om tv appraters specifikationer och ställer nu frågan till er som kan!

Om jag i dagsläget köper en ny tv 55' i prisklass runt 8-tusen, blir då bilden mycket bättre eller är det på ett ungefär samma?

För info så streamar jag all media via netflix /max och kommer när switch52 släpps spela på den.
Tack!

A Argastesnickaren skrev:
Har bara ett svar att ge.
Varför inte större tv om du nu ska köpa nytt?
Har själv gjort resan från 26 tum i första lägenheten på 80 talet via 28, 29, 40, 50, 65, 75 och nu sist 85 tum.
Skulle inte vilja gå ner utan byter jag så blir det större efterhand som priserna blir bättre sant kvaliten på bilden också blir motsvarande bättre.
Nu tillbringar jag lite tid betalt hemma då jag har jour för räddningstjänsten som då får betala lite så detta går nöjeskontot.
Ska jag sitta hemma så ska jag ha det så bra som möjligt och där ingår bra bild o ljud.
Beror på hur nära man sitter. Är man många tittare, stor tv på längre avstånd. När jag ligger i sängen med läsplatta behövs inte så stort på 20 cm avstånd.

Om du tittar mycket på TV bör du förmodligen byta ut den mot en ny. Om du inte använder den så ofta finns det förmodligen ingen anledning att byta ut den.

B bertalm skrev:
Beror på hur nära man sitter. Är man många tittare, stor tv på längre avstånd. När jag ligger i sängen med läsplatta behövs inte så stort på 20 cm avstånd.
Jag har svarat senare med lämpliga avstånd:)

M Messier1994 skrev:
Jkl vad du kommer kunna binga bra TV-serier när du väl skaffar en TV. 😅

Min farsa såg aldrig på TV. Jag är mer av en periodare, ser ganska mycket sport och serier. Samtidig saknar jag alltid perioderna när man har något att fixa med och kan lyssna på P1.
P 1 är väl på dagtid, för kvällarna är det bara repriser. Bioupplevelsen kräver projektor för mins 20K .
Mörkläggning och riktigt minst 5:1 ljud, har själv 6:1 som ingen sänder i. SVT sänder 5:1 men operarörerna (boxer tele 2, endast 2:1 har inte fiber själv utan mobilt bredband. Man kan köpa DVD filmer i dolby vision, med bio ljud och då kostar ljudanläggningen minst 20 K, har en gammal anläggning med 6:1, gällande tv apparater är ett nytt system på ingång, men apparaterna kommer passera 20K,

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
O oliver1979 skrev:
Hej!
Jag sitter, som många andra regniga dagar och tittar film serier och spelar tv-spel.
Därför det blir en del tid framför skärmen vill jag få en sån fin upplevelse som möjligt ju🙂

Idagsläget sitter denna på väggen

[länk]

Köptes för ca 7 år sedan.

Jag kan inget om tv appraters specifikationer och ställer nu frågan till er som kan!

Om jag i dagsläget köper en ny tv 55' i prisklass runt 8-tusen, blir då bilden mycket bättre eller är det på ett ungefär samma?

För info så streamar jag all media via netflix /max och kommer när switch52 släpps spela på den.
Tack!
Hej! I det fall du spelar på TV:n kolla upp uppdateringsfrekvensen på din nya TV. Reas ut väldigt många TV-apparater idag med 55 Hz uppdateringsfrekvens. Spel kräver idag mer än 120 Hz och helst 144 hz om inte mer. Vet att Samsung har modeller med 144 Hz och har även lanserat modeller med 240 Hz uppdateringsfrekvens. I det fall du råkar köpa en med 55 Hz blir skärmen i stort sett obrukbar för moderna spel. 240Hz är en dyr produkt. Även om Power, Elgiganten m.fl rear ut TV -apparater rekommenderar ned Qled- Oled m.m. så kolla upp så du får minst 144 Hz uppdateringsfrekvens.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.