47 606 läst ·
232 svar
48k läst
232 svar
Har 7 år gammal tv, lönt att byta ut? Hjälp!
Medlem
· Uppland
· 2 538 inlägg
Ny tv är faktiskt bra att tänka på. Idag har våra tv-apparater en helt annan teknik än den hade för 20 år sedan, detta har sina bra sidor men du öppnar också dörren för tex virus och attacker. Precis som med datorn och telefonen.O oliver1979 skrev:Hej!
Jag sitter, som många andra regniga dagar och tittar film serier och spelar tv-spel.
Därför det blir en del tid framför skärmen vill jag få en sån fin upplevelse som möjligt ju🙂
Idagsläget sitter denna på väggen
[länk]
Köptes för ca 7 år sedan.
Jag kan inget om tv appraters specifikationer och ställer nu frågan till er som kan!
Om jag i dagsläget köper en ny tv 55' i prisklass runt 8-tusen, blir då bilden mycket bättre eller är det på ett ungefär samma?
För info så streamar jag all media via netflix /max och kommer när switch52 släpps spela på den.
Tack!
Jag har jobbat med nätverksfrågor i stort internetbolag (ISP) och sett oerhörda skador som orsakats av tex Mirai-viruset där hela hem har infekterats på grund av osäkra tv-boxar, kameror eller liknande.
En router med bra brandvägg kan vara en lösning, dock är det omöjligt att helt skydda sig med bara en brandvägg och därför viktigt att hålla sina enheter uppdaterade och säkra.
Sen får man ju göra valet själv, är det värt att köpa en ny tv eller är totala dkadan av ett helt nytt it-utbyte (absolut värsta fallet) fortfarande billigare?
Bara om ni undrar; attackerna är oerhört sällan riktade. Man skapar virus tex som sen sprids där de kan. Man kan se internet som en enda stor människa, är något anslutet till internet så kan attacker gå mot den enheten.
Redigerat:
Haha, samma här, någon dag byter man ju men de är ju så jäkla bra, de gamla plasmorna.P peter54.ph skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 877 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 877 inlägg
Ja, vad menar du egentligen med "TV"?H Henrik Stv skrev:
Jag tittar inte på film längre med något extremt undantag. Inte heller några vanliga kanaler utan allt går via Chromecast, antingen inbyggt eller via mobil. Mestadels dokumentärer men även Deutsche Welle, France 24, CNBC/CBS, CGTN (Kinesisk), Russia Today (när jag lyckas få tag på den, spärrad inom EU iaf), Al Jazeera, BBC och andra brittiska kanaler. Händer att jag ser svenska nyheter men tyvärr känns de oftast som det där programmet för lågt begåvade som sänds ibland, "Klartext" tror jag det heter, så jag byter oftast innan nappen behöver tas fram. Brukar dock titta på Riksbankens och Regeringskansliets direktsändningar.
Är det "TV"?
Nu blev det intressant, har du någon nyare fakta på det utifrån att du hänvisar till egen erfarenhet av det?S S.Lindberg skrev:
Är väl snart 10 år sedan Mirai dök upp i Linuxbaserade system, men sedan dess har antal produkter i hemmen ökat x gånger utan att angrepp av t.ex. TV som vi diskuterar i tråden har varit omnämnd och då finns det idag TV med Android,
Inget nyare nej, har inte jobbat på den positionen de senaste 5 åren. Dock var det alltid samma typ av enheter; gamla linuxmaskiner eller billigare kamerasystem. Kamerorna och tv-boxarna drabbades oftare om de är lite billigare.A AndersS skrev:Nu blev det intressant, har du någon nyare fakta på det utifrån att du hänvisar till egen erfarenhet av det?
Är väl snart 10 år sedan Mirai dök upp i Linuxbaserade system, men sedan dess har antal produkter i hemmen ökat x gånger utan att angrepp av t.ex. TV som vi diskuterar i tråden har varit omnämnd och då finns det idag TV med Android,
Det var inte alltid det skedde, men vi fick in ganska många ärenden under tiden jag satt i desken. När mirai verkligen bet sig in så var det sällan lönt för personen att köpa in extern nörd för att gå igenom enheterna, därav det stora ekonomiska värdet. Man får ju också se till säkerheten utifrån gemene man och kanske inte utifrån hur vi som är utbildade inom området skulle hantera problemet.
Android har ju länge funnits i det mesta.
Sen är det inte bara Mirai jag tänker på. Tanken är att man kanske har en router utan ordentligt uppdaterad brandvägg, tv utan uppdateringar och då står man där utan reellt skydd mot nya hot och nyare generationens attackstrukturer.
Vi inom it-sektorn vill gärna tro att alla kör med ordentlig router eller ens ordentlig inkoppling men det är inte realistiskt från hur människor defacto installerar sina produkter.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 326 inlägg
Det här håller jag med om, träffar tyvärr på en hel del kunder som har produkter inkopplade direkt i mediaomvandlarenS S.Lindberg skrev:
Precis, det är ett väldigt bra exempel. Många som får stängd port pga för många mac-adresser som reggas etc. Det var ett stort problem och gissar att det är ganska standard vart du än kommer.[SKPG]Zamora skrev:
Absolut! Panelen är ju trots allt det som ger bilden. En android tv box kan man ju köpa eller bygga själv relativt lätt om man nu har grunderna med sig. Sen finns det ju andra stora fördelar med det också.D djac skrev:
Gissar dock att Svensson ofta inte tänker så utan helst bara köper ny tv för att skiten blir seg.
Vet inte om jag håller med. Risken finns alltid och går självklart upp ju äldre uppdaterat skydd man har. Hade jag fått bestämma så hade alla haft adekvat skydd men vi lever ju i ett samhälle där individen får välja själv. Tänker att bra grundkunskap ger bättre förutsättningar.A AndersS skrev: