O OTG skrev:
Hej! I det fall du spelar på TV:n kolla upp uppdateringsfrekvensen på din nya TV. Reas ut väldigt många TV-apparater idag med 55 Hz uppdateringsfrekvens. Spel kräver idag mer än 120 Hz och helst 144 hz om inte mer.
Bara PC som klarar 144 Hz. PS5, Xbox och Switch 2 är 120 Hz. LG OLED klarar 120 Hz. Så de är bra för spel också.

• Gilla
Henrik Stv och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Bara PC som klarar 144 Hz. PS5, Xbox och Switch 2 är 120 Hz. LG OLED klarar 120 Hz. Så de är bra för spel också.
Samsung har modeller som klarar att köra upp till 144Hz. Samsung S90D 77” som jag köpte grejar det.

• Gilla
OTG
  • Laddar…
J Jedi skrev:
Samsung har modeller som klarar att köra upp till 144Hz. Samsung S90D 77” som jag köpte grejar det.
Jo, men det spelar mindre roll om man spelar på konsol eftersom de inte klarar 144 Hz. G-sync eller VRR stöd i TVn är nog viktigare eftersom få spel ändå kommer upp så högt.

S sjoelund skrev:
Jo, men det spelar mindre roll om man spelar på konsol eftersom de inte klarar 144 Hz. G-sync eller VRR stöd i TVn är nog viktigare eftersom få spel ändå kommer upp så högt.
Givet. Men i det fall nmman vill spela på TV-skärm är nog en TV med 144 Hz att föredra. Samsung har nu 240 Hz TV. Dyr men visar på den utveckling som sker. Spelen kräver bättre och bättre prestanda...

https://www.samsung.com/se/tvs/8k-tv/highlights/

O OTG skrev:
Hej! I det fall du spelar på TV:n kolla upp uppdateringsfrekvensen på din nya TV. Reas ut väldigt många TV-apparater idag med 55 Hz uppdateringsfrekvens. Spel kräver idag mer än 120 Hz och helst 144 hz om inte mer. Vet att Samsung har modeller med 144 Hz och har även lanserat modeller med 240 Hz uppdateringsfrekvens. I det fall du råkar köpa en med 55 Hz blir skärmen i stort sett obrukbar för moderna spel. 240Hz är en dyr produkt. Även om Power, Elgiganten m.fl rear ut TV -apparater rekommenderar ned Qled- Oled m.m. så kolla upp så du får minst 144 Hz uppdateringsfrekvens.
240Hz är lite extremt för en TV och kommer begränsa utbudet rätt rejält. Att gama 4K och hög uppdatering som 240Hz kräver en rätt rejäl dator och typ RTX 4090 och nyare. Vilket kostar mer än TVn. Största problemet är att HDMI standarden inte stödjer det över huvud taget. Skall man upp i så hög upplösning och refresh utan komprimering, så måste man gå över på displayport, detta finns normalt inte på TV.

Så allt över 144Hz är egentligen pengar i sjön då det dessutom blir rätt dyrt.
Är det spelkonsoll så är det idag ingen mening med mer än 120Hz. men lite framtidssäkring till 144Hz kan ju vara försvarbart.
Observera att många av skärmarna som visar en hög refreshrate inte har det native, utan använder någon game accelerator för att "simulera". Brukar kallas typ, 120hz game accelerator, motion enhancement etc.

När jag köpte ungarnas TCL skärmar som jag nämnt tidigare, så fanns det 2 versioner av en nästan identisk skärm. Den ena hade äkta 144Hz, men den andra i samma prisklass hade Motion clarity, som de kallar sin acceleration. Jag valde det senare, då den skärmen hade äkta locaa dimming, vilekt kommer vara väldigt mycket mer värt för bildkvaliteten än en hög refresh för avancerad gaming. Local dimming är dessutom nästan en förutsättning för att dra någon större nytta av HDR.
För normalt användande duger 60hz väldigt väl. Finns en anledning varför det är 4K/60 som Film använder. Så är man sparsam användare av spelkonsoll, och ingen "Gamer" så tycker jag man skall optimera det som har med bildkvalitet vid normal användande.
Där kan jag tycka att Local Dimming, HDR, Minst 1 port helst 2, som stödjer HDMI 2.1 (Som då hanterar eArc) är vettigt, många har en blandning av HDMI 2.0 och HDMI 2.1.
Vet man att man skall ansluta spelkonsoll för vardagligt spelande, se till att minst ha en fake version av 120 eller 144hz. Har man högre spelkrav, satsa på en med native 144Hz så är man säker för en relativt lång tid framöver.

Redigerat:
O OTG skrev:
Givet. Men i det fall nmman vill spela på TV-skärm är nog en TV med 144 Hz att föredra. Samsung har nu 240 Hz TV. Dyr men visar på den utveckling som sker. Spelen kräver bättre och bättre prestanda...

[länk]
Samsung använder dessutom också en motion accelerator teknik för 240hz.
Verkar var Native 100Hz " 100Hz(Up to 4K 240Hz)"

J Jedi skrev:
Native är 100Hz på den. 144Hz via motion accelerator. Man lurar i princip datorn att man klarar 144hz, och sätter in svarta frames för att jämna ut. Absolut förbättring, men det är inte äkta:)
  • Skärmstorlek
    77"
  • Upplösning
    4K (3,840 x 2,160)
  • Refresh Rate
    100Hz (Up to 144Hz)

• Gilla
Henrik Stv och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Men vad stora TV-apparater folk har. Vi har en 42" och jag tycker det är ett stort åbäke som dominerar rummet.

Hur många tum är ett vanligt fönster?
Jag ser att min åsikt är underrepresenterad i tråden så därför kan jag inte låta bli att skriva.
Våran tv är på 07 tror jag, det var en av de bättre man kunde köpa då, kanske 37 tum stor. När man slutade sända analogt fick vi skaffa en extern digitalbox men redan innan använde vi mest chromecast. Det märks såklart ibland i tex grafik i nyhetsprogram att våran skärm är mindre än normen, men den funkar fortfarande och ingen av oss ids köpa en ny, jag tycker många smart-tv verkar ha så dålig mjukvara att jag inte vet om det är värt det.

Ipaden har vi dock funderat på att byta ut, den är en air 2 från 2015 som börjar vara lite seg. Den används dock mest för att läsa tidningar, surfa och se Netflix när man är på resa så det har inte heller prioriterats. Min mobil är nästan ny, i köpt 2021 om jag inte minns fel. Den kommer jag nog ha tills den inte längre fungerar riktigt och säkert nåt halvår till.
Vi lever inte på bidrag utan har varsin bra lön.

Ni som byter ut era nästan nya teknikprylar, vad gör ni med dom ”gamla” tv-apparaterna? Har ni en 60-tummare (el större) i varje rum i huset?

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Krikkan Krikkan skrev:
Ni som byter ut era nästan nya teknikprylar, vad gör ni med dom ”gamla” tv-apparaterna? Har ni en 60-tummare (el större) i varje rum i huset?
Gav bort min QLED till morsan, den äldre LED-TVn till mitt ex så sonen inte behöver titta på en gammal 25" när han är där.

Krikkan Krikkan skrev:
Jag ser att min åsikt är underrepresenterad i tråden så därför kan jag inte låta bli att skriva.
Våran tv är på 07 tror jag, det var en av de bättre man kunde köpa då, kanske 37 tum stor. När man slutade sända analogt fick vi skaffa en extern digitalbox men redan innan använde vi mest chromecast. Det märks såklart ibland i tex grafik i nyhetsprogram att våran skärm är mindre än normen, men den funkar fortfarande och ingen av oss ids köpa en ny, jag tycker många smart-tv verkar ha så dålig mjukvara att jag inte vet om det är värt det.

Ipaden har vi dock funderat på att byta ut, den är en air 2 från 2015 som börjar vara lite seg. Den används dock mest för att läsa tidningar, surfa och se Netflix när man är på resa så det har inte heller prioriterats. Min mobil är nästan ny, i köpt 2021 om jag inte minns fel. Den kommer jag nog ha tills den inte längre fungerar riktigt och säkert nåt halvår till.
Vi lever inte på bidrag utan har varsin bra lön.

I princip så blir det som i sista stycket, en i varje rum🤣. När jag uppgraderat så har den jag byter ut , om den funkar ok fått nytt liv i huset. Har idag 75” i vardagsrum. 2 mindre tv rum med 65” oled, 55” i sovrummet, 32” i kök och i badrum, samt 2 st 55” i barnens rum.
På 20 år har jag sålt vidare en 50” plasma, skickat en mindre lcd till farsans stuga, och skrotat 1 st.

Krikkan Krikkan skrev:
Har ju en gammal 50" plasma "Full HD" sedan 2010, men när den köptes fick grannen den gamla 37" plasman.
Men har skrotat en äldre 43" plasma hos ett av de utflugna barnen pga dålig bild, inte trasig men klarade bara SD-format, "pappa betalde" självklart.
Men inte omöjligt att 50" byts till utifrån vad jag läst i tråden en LG OLED 60-65" men ska kolla lite mera beroende på vad som får plats och vilka appar som den har, brukar byta någon elektronikpryl varje år i december. TVn används enbart för "tv-tittande", sedan kan man kalla sändningsformen vid olika namn.😉
I fritidshuset en en 2 årig LG 43" LED, absolut max storlek utifrån plats, skaffades när den äldre 40" inte klarade förändringar i marknätet och ville inte ha några extra boxar.

Redigerat: Det som håller tillbaka mig är vår gamla Logitec Harmony fjärrkontroll som måste konfigureras om vid byte, idag styrs allt med TV, STB och ljudanläggning, bara ett tryck på displayen så hoppar allt igång vilket är ett måste krav från min fru.

Redigerat:
Krikkan Krikkan skrev:
Jag tror jag representerar ett genomsnitt på ett ungefär. När det gäller tv-apparater så har jag bytt ungefär var 7-8 år när jag har känt att tekniken har förbättrats så pass mycket att det gör stor skillnad. Samtidigt så känns det bra att kunna sälja av de gamla grejerna innan de kollapsar helt eller alternativt att barn, föräldrar eller fritidshus får överta dem.

Datorer och mobiler klassar jag som arbetsredskap så där byter jag när det känns relevant pga slöhet, batteri degradering eller teknikutveckling.

Föredrar att köpa bättre grejer från början som man oftast är mer nöjd med under längre tid samt är mer säljbara när det är dags.

Tja! Byta ut en 7 år gammal tv och använda den nya även för spel. Nu är jag 70 år men i det fall jag spelar skulle jag seriöst överväga en TV med minst 144 Hz. Funderar att skaffa en till min son som ofta spelar. Känner till problematiken. Samsung har som sagt ett flertal alternativ.

https://www.samsung.com/se/tvs/gaming-tv/

• Älska
RoAd
  • Laddar…
S Sweetme skrev:
47” har man väl till datorn numera.. 😉

Upplevelsemässigt kan det nästan inte bli för stor skärm. Har man enda tv’n i v-rummet så kan det bli ungkarlsvarning med >65” (om man inte kör Frame med fin blombild) men har man ett tv/biorum så är det ju bara att ösa på så länge det är kvalitativ bild imo
Ungkarl med dig. 🙂

Hos oss har vi en 65" för hela familjen, och vi skulle gärna ha större om vi hade pengar för samma kvalité.

Det är en LG OLED E9, tidigare topmodell, och vi ser nästan enbart film på den, annars serier. Inget TV, det är för tråkigt.

Och det är min fru och jag, och vår son.

Krikkan Krikkan skrev:
Vår gamla tjock tv gick i källaren, tills någon tyckte den var värt att stjäla. (!) 😄
Våra två 42" LG plasma TV (längre historie) såldes och gavs bort till vänner.
Den ena lever fortfarande, som konsol spelskärm med fantastiska färger.
Vårt första 4K, ett 55" Slämsung, såldes till en vän (det var det som inte längre hade Netflix, och i övrigt var SDR).
Det fungerar fint hos honom och hans familj.
Själv njutar vi nu vårt 65" LG OLED, som klarar HDR och Dolby Atmos ljud, och som är jättebra att se 4K film på, från olika källor.
Vi planerar inte att byta de första åren, det kör bra och täcker våra behov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.