E El-Löken66 skrev:
800 plus moms plus 15% i så fall.
Enligt prisinformationslagen ska en prisuppgift till konsument inkludera moms.

Text på svenska om definition av pris inklusive skatter.

De 15 procent extra du nämner är enbart relevant om Konsumenttjänstlagen är tillämplig, vilket den inte är här då det gäller ett rent köp av en produkt utan att någon tjänst är inblandad. Så 800:- inklusive moms är mitt bud.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du frågade förut var siffran 800kr kom ifrån och fick hjälp att hitta det i #1
Nu undrar jag var du hittat 10 år, för jag hittar det ingenstans. Snälla, var har du hittat den informationen? I tråden eller är det något du fantiserat ihop själv?

Ett artikelnummer bör man leverera till sin kund.
Om det var väldigt länge sen (det framgår inte av tråden) så kan kan man faktiskt säga det som företagare: "Du den där porten levererade jag för 10 år sen, så jag har inte den informationen lätt tillgänglig. Jag kan plocka fram den men det måste jag tyvärr ta betalt för."

Företaget sa ju att de skulle beställa listen åt kunden. Hur menar du att de lyckades med det om de tvingades åka ut till kund för att lista ut vilken list som behövdes, om de nu inte åkte till kunden? Vi har ju inte hört något om att de åkte till kunden.

Jag har för övrigt inte sagt att ett företag inte ska få lägga på någon marginal, så innan du övar på att läsa mellan raderna kanske du kan öva att läsa vad som faktiskt står på raderna?

En kund kan ställa ett krav, jag vill inte att ni lägger på något om jag ska köpa via er.

Hotar? var menar du att TS hotat företagaren?

Ringer konstant = ringer 2-3 gånger på 3 veckor och frågar om priset?

Letat upp montören i sitt hem? Han åkte dit för att hämta varan han beställt eftersom företagaren ringt och sagt att den kommit och TS var i närheten. Min tolkning är då att företagaren faktiskt sagt att han hade listen hemma hos sig, inte i firmans lokal.

Nu blir det rätt uppenbart att du inte kan läsa. De allra flesta i den här tråden anser ju att felet är TS.
Några, inklusive jag, säger att båda parter klantat sig.

När du läser en text, försök att förstå vad som faktiskt står i den, istället för att först måla upp en bild av att det står något som inte stämmer, så blir det kanske lite lättare?
Han läser som han skriver. Du får sluta tala latin. Skriv på bönders vis!

• Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag har en port från garageportexperten. Jag vill minnas att det var de själva som installerade till mig och inte något separat företag. Jag trodde det var montering + port som paketpris de i första hand erbjöd. Deras portar trodde jag kom någon annanstans ifrån, iaf själva portöppnaren.

Mina erfarenheter:
1. en liten glödlampa som tänds när porten öppnar går ofta sönder. Den är väldigt dyr hos dem men priset var tydligt och typ av lampa stod på sockeln och manualen. Udda spänning, effekt och sockel då den är inte lätt att få tag på men andra gången beställde jag för en bråkdel på nätet.
2. En fjärrkontroll behövde ersättas. Kostade mycket hos dem och en bråkdel på Amazon. Originaldel. Pris tydligt men högt.
3. Pga 2 och 3 har jag kopplar två st Shelly, till port och takbelysning, så nu tänds ljuset på riktigt och jag kan öppna porten utan fjärr. (Fast detta är ju en hobby)

Hursomhelst förstår jag inte varför priset inte dubbelkollades av installatören mot kunden vid beställning. Han beställde väl inte helt blint utan prisuppgift. Speciellt som han meddelat ett annat pris innan till kund. Förvånar mig inte höga priser på delar efter mina egna erfarenheter.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L Lennstorm skrev:
Vad betyder "endå"?
Du fattar alltså inte att det är ordet "ändå" som avses? 😮

Som 1:a inlägg var det kanske inte det mest briljanta kan man tycka.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
H
B Bernt Ö97 skrev:
Kanske installatören har den informationen på "annat ställe" och behöver kontrollera, ev med Garageportexperten, och i det skedet är det enkelt att lägga beställningen utan ytterligare administration, i så fall ett smidigt och rationellt "beteende". Allt är inte helt enkelt.
Det förekommer många gissningar I tråden som inte på något vis svarar på TS grundfråga: kan TS smita från betalningen, gärna med hjälp av osanning.
Nu anklagar du TS för att TS ljuger. Inte så snyggt utan att torrt på fötterna.

Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? Naturligtvis finns det ett avtal. Förklara gärna vad du menar.
Det finns inget avtal. Som privatperson helt utan ersättning har en person erbjudit sig att hjälpa en annan människa att beställa en vara. Det har lämnats en gissning på priset för denna vara. Ingen av parterna har gått i klinch med denna prisuppfattning, framförallt inte den som ville ha tjänsten utförd. Kalla fan inte det för ett avtal.

Fairlane Fairlane skrev:
Så kan detta vara. Då kan jag tycka att företagaren kan lämna över artikelnumret till TS så denne kan beställa reservdelar själv i framtiden.
Det bästa hade såklart varit om man kollat upp priset innan beställning, så hade vi inte haft detta läge. Nu gjorde man ju tyvärr inte det så då är väl frågeställningen om TS ska betala fullt pris, 800 kr (uppskattat pris) eller inget genom att låtsas att inget levererats.
Alternativet 0 kronor kan vi stryka direkt, det är riktigt dumt på alla sätt.
Alternativet 800 kr kan jag förstå. Jag köper inte riktigt tanken att ett "oklart" innan prisuppgiften ska göra att det inte ska vara en ett uppskattat pris. Det skulle kunna ge märkliga effekter när man levererar offerter med prisuppskattningar, man klämmer in ett litet oklart eller liknande och så gäller det inte som prisuppskattning.
Alternativet fullt pris är ändå det jag lutar åt, då man trots att la beställningen långt innan prisuppgiften gavs.

Jag kan dock förstå TS irritation. Hade företagaren varit lite smart så hade han aldrig nämnt något pris, nu skapades en falsk förväntan som resulterade i en besviken kund.
Helt rätt
Vi vet inte hur tydlig TS var angående maxkostnad vid beställning.
Installatören har beställt önskad vara för TS räkning.
TS har haft förhoppningar om lågt pris och förväntar sig att installatören jobbar gratis. (Betalar inget påslag enligt egen utsago)
Vi vet inte heller installatörens verkliga pris.
I mitt tycke dumt av TS att driva detta för några hundralappar och vara beredd att ta till osanning för att spara några hundralappar.
Heder åt installatören som löste TS problem. Kanske något naivt av installatören att inte lämna exakt pris, utan en prisuppskattning, till TS före beställning, vilket dock förmodligen inneburit extra merkostnad för TS, då det kräver mer administrativt jobb att lämna exakt pris.
Jag förstår inte hur TS anser sig ha rätt att kräva att installatören ska jobba gratis. Trots allt inte "stora" pengar TS hoppas kunna spara, kanske inte ens något om installatören faktiskt har fakturerat utan påslag. (Det framgår inte av TS fråga)
Om installatören ska ta TS på orden vid krav på att arbeta gratis, återstår bara rådet TS fått tidigare i tråden: "beställ själv"
Vi vet inte heller hur prisbilden från Garageportexperten på aktuell artikel ser ut vid leverans till privatkund, om TS lyckats få fram rätt artikelnummer och lagt beställningen själv.

E
Alfredo Alfredo skrev:
Enligt prisinformationslagen ska en prisuppgift till konsument inkludera moms.

[bild]

De 15 procent extra du nämner är enbart relevant om Konsumenttjänstlagen är tillämplig, vilket den inte är här då det gäller ett rent köp av en produkt utan att någon tjänst är inblandad. Så 800:- inklusive moms är mitt bud.
Givet vis.
Men säjer man 800 plus moms. Hör kund bara 800.

Robert63 Robert63 skrev:
Kalla fan inte det för ett avtal.
Det har ett avtal! Helt odiskutabelt ett avtal!

Det verkar som om du har en helt annan uppfattning om vad ett avtal innebär än den vedertagna definitionen. Men det innebär inte att du har rätt. 😉

I inlägget efter det jag citerar skriver du själv "Installatören har beställt önskad vara för TS räkning." Då är det väl fullkomligt uppenbart att de har ett avtal?

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
H
B Bernt Ö97 skrev:
Helt rätt
Vi vet inte hur tydlig TS var angående maxkostnad vid beställning.
Installatören har beställt önskad vara för TS räkning.
TS har haft förhoppningar om lågt pris och förväntar sig att installatören jobbar gratis. (Betalar inget påslag enligt egen utsago)
Vi vet inte heller installatörens verkliga pris.
I mitt tycke dumt av TS att driva detta för några hundralappar och vara beredd att ta till osanning för att spara några hundralappar.
Heder åt installatören som löste TS problem. Kanske något naivt av installatören att inte lämna exakt pris, utan en prisuppskattning, till TS före beställning, vilket dock förmodligen inneburit extra merkostnad för TS, då det kräver mer administrativt jobb att lämna exakt pris.
Jag förstår inte hur TS anser sig ha rätt att kräva att installatören ska jobba gratis. Trots allt inte "stora" pengar TS hoppas kunna spara, kanske inte ens något om installatören faktiskt har fakturerat utan påslag. (Det framgår inte av TS fråga)
Om installatören ska ta TS på orden vid krav på att arbeta gratis, återstår bara rådet TS fått tidigare i tråden: "beställ själv"
Vi vet inte heller hur prisbilden från Garageportexperten på aktuell artikel ser ut vid leverans till privatkund, om TS lyckats få fram rätt artikelnummer och lagt beställningen själv.
Du påstår att det inte är sant det TS skriver, hur kan du skriva det? Du anklagar TS att ljuga, då får du presentera fakta på det. I annat fall är det förtal. Tycker att svarat TS har svarat och beskrivit utförligt hur det har gått till. Har du läst tråden? Det verkar iallafall inte som du har gjort det.

H HEM2121 skrev:
Nu anklagar du TS för att TS ljuger. Inte så snyggt utan att torrt på fötterna.
Torrt på fötterna:
TS övervägde i sin ursprungsfråga alternativet att påstå att listen inte levererats. Det fins ingen leveranshandling som bevisar leverans då TS hämtat själv = osanning

E El-Löken66 skrev:
Det händer säkert ofta. 😢 Men det löser man som företagare genom att till konsumenter/privatpersoner i stället säga 1000:- 😀 Och då följer man dessutom lagstiftningen fullt ut. 😉

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Givet vis.
Är man så dum som företagare så får man väl lära sig någon gång.

• Gilla
  • Arg
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
H
B Bernt Ö97 skrev:
Torrt på fötterna:
TS övervägde i sin ursprungsfråga alternativet att påstå att listen inte levererats. Det fins ingen leveranshandling som bevisar leverans då TS hämtat själv = osanning
TS ställer en fråga, problemet, inte bara denna tråden, det tenderar ofta att det bli smutskastning, antingen av TS och/eller medlemmar emellan. Det blir egna antagande, gissningar.
Detta gäller inte bara dig och gäller alla trådar. Svara på TS frågar om, om TS förklaring är oklart, be om utförligare förklaring och svara. Diskussion kan ju föras men det kan göras utifrån TS fråga.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E
Alfredo Alfredo skrev:
Det händer säkert ofta. 😢 Men det löser man som företagare genom att till konsumenter/privatpersoner i stället säga 1000:- 😀 Och då följer man dessutom lagstiftningen fullt ut. 😉
Vad är det som inte följer?

Det kostat 777.plus moms. Sen får kund stå för matte. Vad är det konstiga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.