E
FredrikR FredrikR skrev:
Var framgick det tydligt att inte moms ingick?
777 kronor. Plus moms.

Jaha. Så drygt en tusing att pröjja då?

Ja. Correcto.

Lite senare. Ska vi be ställa den där prylen Bättan?

Vad kostar?

700.

Be ställ två!

E El-Löken66 skrev:
777 kronor. Plus moms.

Jaha. Så drygt en tusing att pröjja då?

Ja. Correcto.

Lite senare. Ska vi be ställa den där prylen Bättan?

Vad kostar?

700.

Be ställ två!
500-800:- ?

Du skriver in egna fabuleringar som trådsanningar.

• Gilla
  • Arg
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ja, ett telefonsamtal. Installatören har med all säkerhet listor, denna garageport med detta artikelnummer, sen brukar det stå vilka reservdelar som finns till just den typ av garageport.
Det är ju nödvändigt för GE också för att arbeta effektivt. Förmodligen har installatören dessa artikellistor på Garageexpertens hemsida. Kanske finns det synligt för konsumenten eller så har återförsäljarna ett inlogg för att se dessa listor.
TS behövde art.nr. för garageporten som installatören har installerat för att kunna beställa rätt list men installatören nekar till detta. TS blir förbannad givetvis. Installatören uppger ett capris mellan x kr och x kr vilket borde hålla med installatörens vana och kunskap. Det är väl inte det enda denne installatör har sålt, installatören säger ju också att de brukar ligga mellan dessa priser.
Installatören borde stå för sitt pris då han inte heller har meddelat TS att det är fel pris som han har uppgett, speciellt när prisskillnaden är flerdubbelt och sen ge TS rätt pris dvs om listen kostar så mycket mer än vad han först har uppgett och frågat om det är ok.
Nu tror jag utan att veta, installatören är sur och tar rejält betalt. Det är ju lätt för TS nu när TS har listen att ringa GE och kontrollera priset. Är priset flerdubbelt är det ju ocker.
Kan vara en trolig händelseutvecklingen.
En annan kortbeskrivning.
TS kontaktar GE för beställning av bottenlist.
TS har problem med att ange vilken garageport/bottenlist beställningen avser.
TS blir hänvisad till installatören som har sakkunskap om leveransen.
TS kontaktar installatören för att få artikelnummer på listen i avsikt att beställa på annat håll. ???
Alternativt erbjuds installatören att leverera listen utan att påslag för sitt arbete. (Gratisarbete)
Installatören beställer listen.
TS får senare efter förfrågan om kostnad (listen är beställd) en gissning vad listen "borde" kosta.
Inget pris föreligger eftersom installatören inte blivit fakturerade från GE, listen är på väg.
Listen levereras till installatören och avhämtas av TS.
Listen passar (korrekt beställning av installatören, bra jobbat) och monteras av TS
Fakturan kommer. Det visar sig att kostnaden överstiger gissningen som tidigare lämnats.
TS surar till och "glömmer" den professionella hjälpen från installatören.
Vi vet inte om installatören gjort något påslag på fakturan för sitt arbete.
TS driver tesen att han har full rätt att begära gratisarbete av installatören och är inte villig att betala mer än tidigare gissning.
TS överväger även att påstå att det inte levererats någon list eftersom leveranshandling till TS saknas och därmed slippa betala.
Jag häpnar över TS agerande och brist på respekt för installatören som varit behjälplig med professionell hjälp att beställa rätt bottenlist.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Jag skulle beställa ny bottenlist till min garageport. Helt vanlig port. Jag kontaktar först Garageportexperten men de behövde se kvittot motsvarande men jag beställde den genom installatören, som är en annan person tillika den som installerade porten. Jag skulle såklart absolut ta det genom honom och att han beställer listen. Jag sa absolut men han kan glömma att jag betalar något påslag.

Under ungefär 3 veckors leveranstid frågar jag 2-3 gånger vad listen kostar, så jag vet om det är värt det. Han säger att han inte fått fakturan på sin beställning än. Han ringer och meddelar att listen är hos honom. Jag åker utanför hans privata bostad och hämtar upp den rätt upp och ner. Ingen direkt leveransbekräftelse eller något. Jag frågar igen vad listen kostar. Oklart men 500-800kr borde den kosta sa han.

Dum nog som jag var åkte jag hem och satte dit listen under helgen. Nu i måndags fick jag sms: ''Gummilisten blev dyrare än vad jag räknade med. 2159kr inkl frakt utan påslag''. Helt sinnessjukt pris för en liten gummilist.
Jag påpekade i sms att det var betydligt dyrare än hans 500-800kr han sa till mig och att det var synd att jag hann sätta dit den för annars hade jag aldrig tagit emot den.
- ''Sorry''. Det var hans svar på det sms:et och fakturan är skickad på 2159kr.

Jag är såklart skit förbannad för jag tycker att han ska betala för sitt misstag. Han borde enligt mig säga 800kr och han står för resten men han verkar inte vilja ha fler kunder i framtiden.
Nu funderar jag på vad jag juridiskt kan göra. Bestrida fakturan? På vilka grunder? ''offerten'' var ju muntlig och jag kan inte retunera listen nu heller. Jag stör mig något extremt på hans ''sorry'' så jag undrar ifall jag inte kan bestrida fakturan och säga att jag aldrig fått listen? Det finns inget sätt för honom att bevisa att jag fått listen då den aldrig skickades till mig och jag skrev aldrig på mottagandet. Eller jo, sms:et där jag säger att jag aldrig skulle satt dit den men där erkänner han indirekt att han sa 500-800kr för den också (om han nu sparat sms:et. Dock har jag det).

Tack för all hjälp
Begär att få se fakturan han fick från leverantören! Annars borde Garageportexperten kunna svara på vad listen kostar. Sen kan du diskutera vidare med den som beställde den till dig om fakturan inte är realistisk. Lycka till!

E
LURIGLANA LURIGLANA skrev:
Begär att få se fakturan han fick från leverantören! Annars borde Garageportexperten kunna svara på vad listen kostar. Sen kan du diskutera vidare med den som beställde den till dig om fakturan inte är realistisk. Lycka till!
Troligen list pris.
Men var för skulle faktura inte kunna upp visas? Detta kan väl T M kräva. Bara?

• Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
H
B Bernt Ö97 skrev:
Kan vara en trolig händelseutvecklingen.
En annan kortbeskrivning.
TS kontaktar GE för beställning av bottenlist.
TS har problem med att ange vilken garageport/bottenlist beställningen avser.
TS blir hänvisad till installatören som har sakkunskap om leveransen.
TS kontaktar installatören för att få artikelnummer på listen i avsikt att beställa på annat håll. ???
Alternativt erbjuds installatören att leverera listen utan att påslag för sitt arbete. (Gratisarbete)
Installatören beställer listen.
TS får senare efter förfrågan om kostnad (listen är beställd) en gissning vad listen "borde" kosta.
Inget pris föreligger eftersom installatören inte blivit fakturerade från GE, listen är på väg.
Listen levereras till installatören och avhämtas av TS.
Listen passar (korrekt beställning av installatören, bra jobbat) och monteras av TS
Fakturan kommer. Det visar sig att kostnaden överstiger gissningen som tidigare lämnats.
TS surar till och "glömmer" den professionella hjälpen från installatören.
Vi vet inte om installatören gjort något påslag på fakturan för sitt arbete.
TS driver tesen att han har full rätt att begära gratisarbete av installatören och är inte villig att betala mer än tidigare gissning.
TS överväger även att påstå att det inte levererats någon list eftersom leveranshandling till TS saknas och därmed slippa betala.
Jag häpnar över TS agerande och brist på respekt för installatören som varit behjälplig med professionell hjälp att beställa rätt bottenlist.
Ja, så kan det också vara.
Tror dock att TS är förbannad och känner sig lurad efter som TS gör ett inlägg.
Sen i frustration skriver TS något i inlägget under trådens gång som TS inte har tänk egentligen, ang. att säga att listen inte är laverad. Ja, vi kan bara gissa och tro.

• Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
TRJBerg
E El-Löken66 skrev:
Allt är glas klart.
T M ville ha en list och beställer detta.

När hen monterat ringer hen och frågar vad det kostar.

Det var dyrare än någon kunnat ana.

Nästa gång kommer T M troligen fråga pris först.
HAN. HAR. FRÅGAT. OM. PRISET. FLERA. GÅNGER.

• Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jumos Jumos skrev:
Jag har ingen aning om hur det ser ut juridiskt, men jag vet vad jag tycker etiskt/moraliskt. Jag köper en hel del material genom jobbet, och om jag mer eller mindre pressar en säljare att ge mig ett uppskattat "mellan tummen och pekfingret"-pris för att få ett hum om en prisbild -där säljaren dessutom varit tydlig med att denne inte vet eftersom den inte fått något pris av sin återförsäljare- och detta sedan inte stämmer så skulle jag aldrig få för mig att denne försöker lura mig eller att grovuppskattningen skulle varit en utfästelse.

Om jag velat ha ett bindande och tydligt pris hade jag fått ta in en skarp offert innan jag beställer något. Om jag beställer något (och dessutom använder det!) innan jag fått ett bekräftat pris får jag helt enkelt skylla mig själv om kostnaden inte stämmer överens med vad jag tycker att varan är värd. Simple as that.
Bullshit.

TRJBerg
A AG A skrev:
Jag förstår mig inte på ditt resonemang. Du kan omöjligt ha läst TS redogörelse om hur saker och ting gått till.
Vad skulle hantverkaren gjort, för att inte råka lämna "prisuppgift"? TS gav sig ju inte, utan åkte hem till honom och "avkrävde" pris. Hantverkaren sa sedan klart och tydligt "jag vet inte"! Men då han var tvungen, sa han "jag gissar på 500-800kr".
Om du sen menar att det är en lämnad prisuppgift, som inte får överstigas med mer än 15%, så är du dummare än jag någonsin kunnat tro!
Har du svårt att stänga munnen?

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
E
TRJBerg TRJBerg skrev:
HAN. HAR. FRÅGAT. OM. PRISET. FLERA. GÅNGER.
Nej.
Det var efter.
Be ställning.

Med ditt reson emang skulle hen be ställt från tio o lika ställen och där efter ta den som kom först och be tacka dom andra.

För detta in går att före tag ska ut föra till kon sument och annars bad Will!

9 returer för idkare och en pryl till T M, så ska vi börja göra.

Be ställer sen kommer med frågor om när det kommer vad det kostar, vilken färg och så vidare. För det är ju öppet köp. Be ställde bara i fall i fall.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Bullshit.
Det är din åsikt, jag har min åsikt. Vi tycker uppenbarligen olika. Världen funkar så ibland.

MathiasS MathiasS skrev:
Du har ju börjat använda produkten, det är inget vidare om man vill ångra sig och ha pengarna tillbaka.

Det rimliga du kan göra är ju att RINGA hantverkaren och bara säga att detta inte är vad vi kom överens om, produkten är ju tre gånger dyrare. Och sedan låter du tystnaden göra sitt i det telefonsamtalet. Det brukar vara så obekvämt med tystnad att någon tillslut klämmer fram en alternativ lösning - se bara till att det inte är du som gör det.....

I övrigt får du väl lära dig läxan att inte köpa saker, och börja använda dessa, innan du vet vad det kostar. Beställ inget innan du vet vad det kostar. Det slutar aldrig bra.
E El-Löken66 skrev:
Nej.
Det var efter.
Be ställning.

Med ditt reson emang skulle hen be ställt från tio o lika ställen och där efter ta den som kom först och be tacka dom andra.

Be ställer sen kommer med frågor om när det kommer vad det kostar, vilken färg och så vidare. För det är ju öppet köp. Be ställde bara i fall i fall.
E El-Löken66 skrev:
Nej.
Det var efter.
Be ställning.

Underbar särskrivning!

Men byggahus.se måste väl ändå vara fel forum för detta.

Lite fler sådana här inlägg i trådar och jag överväger att lämna forumet.

Fairlane
Det är nog väldigt tydligt att El Knäpp Göken aldrig drivit egen firma eller endast gjort det en kort tid innan den gick i konkurs.

Ingen kunskap om lagar och regelverk, ingen vilja till kundservice, ingen möjlighet att skriva offerter eller fakturor etc. Ändå "vet" han allt om hur det går till, även hur det gått till i fall han inte varit involverad i...

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 9 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Lite fler sådana här inlägg i trådar och jag överväger att lämna forumet.
Rimlig känsla. Tycker att de som innerst inne känner att de matar ett troll eller någon som på annat sätt inte alltid behöver besvaras skulle kunna hejda sig lite. Bara igår kväll var det nog fem–sex sidor. Varken TS eller andra hjälps av det.

F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Rimlig känsla. Tycker att de som innerst inne känner att de matar ett troll eller någon som på annat sätt inte alltid behöver besvaras skulle kunna hejda sig lite. Bara igår kväll var det nog fem–sex sidor. Varken TS eller andra hjälps av det.
Skulle inte alla som anser att knäpp-lök är tokig just bara kunna ignorera honom? Det skulle bli ett rekord i antalet ignoreringar.

Man får säga vad man vill, men det var bättre när han ”tog en lång paus” satt på kåken utan internet eller vad det nu var🙄

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.