Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Ja, vi vet ju inte.
Bara spekulerar.
Finns alltid två kinder på äpplet.
Ja, men är det någon större poäng med att sitta och spekulera?

Vi kan ju spekulera om vad som helst.
  • Kanske sa inte företagaren 500-800 kr utan 5000-8000 kr
  • Kanske kunde inte företagaren ta listen till firman eller kunden för att kunden skurit sönder företagarens däck på bilen
  • Kanske hotade företagaren kunden
  • Kanske har företagaren spöat upp hälften av sina kunder
  • Kanske är det egentligen inte en garagelist som såldes utan ett parti hasch (vilket pris hade då varit lämpligt?)
E El-Löken66 skrev:
Men då vet vi nu.
Vet vi egentligen mer nu än innan? TS har ju skrivit samma sak tidigare men då spekulerade du vilt om att det inte stämde, varför skulle det stämma bättre nu? Kanske är allt en lögn och egentligen en narkotikaaffär som inte blivit bra. Jag menar vi spekulerar ju bara...

• Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
E
FredrikR FredrikR skrev:
Varför ska han köra av vägen anser du?

Lägga på ¼ på det ev. omomsade priset bör tom. en hantverkare klara när barnen gör det

Att priset ska anges inklusive moms kommer inte som någon överraskning för någon som är i branschen.
Vad yrar du nu om. Läs tråden annars.
Så klart är det opp ti malt att ange pris med moms. Men om det inte går vet varje vuxen hur man lägger på detta.

T M kunde ju frågat vilken färg listen hade ock så.

Enligt dej och Fair Lane med bi hang så ska så klart före tagaren ta reda på detta för att anses som service minted.

Fast att det saknar be tydelse då det redan är be ställt. Ska 10 minuter av någon annan kunds arbets tid läggas på detta. Och sen skrivs en ny tråd om det.

Men. Så klart. Är före taget riktigt service minted. Gör dom naturligt vis detta gratis, på kvällen innan dom ska knyta sej.

Det var sagt att det skulle be ställas!
Så. Blev det. Levererat och klart.

Inget annat.

Att ta fram pris hade säkert varit möjligt ock så. Bara lägga tio minuter till.

För ni så hos bil handlaren ock så.

Köper en kostym Tesla. Och när den kommer och säljaren säjer ni ska harkla fram en miljon. Så vänder ni på klacken. Sälajeren hade sagt att en Tesla brukade gå på åtta nio hundra tusen.

Då ska ni betala 700. Inte vad den kostar. En miljon. Åter kom med hur det gick.

E El-Löken66 skrev:
Vad yrar du nu om. Läs tråden annars.
Så klart är det opp ti malt att ange pris med moms. Men om det inte går vet varje vuxen hur man lägger på detta.

T M kunde ju frågat vilken färg listen hade ock så.

Enligt dej och Fair Lane med bi hang så ska så klart före tagaren ta reda på detta för att anses som service minted.

Fast att det saknar be tydelse då det redan är be ställt. Ska 10 minuter av någon annan kunds arbets tid läggas på detta. Och sen skrivs en ny tråd om det.

Men. Så klart. Är före taget riktigt service minted. Gör dom naturligt vis detta gratis, på kvällen innan dom ska knyta sej.

Det var sagt att det skulle be ställas!
Så. Blev det. Levererat och klart.

Inget annat.

Köper en kostym Tesla. Och när den kommer och säljaren säjer ni ska harkla fram en miljon. Så vänder ni på klacken. Sälajeren hade sagt att en Tesla brukade gå på åtta nio hundra tusen.

Då ska ni betala 700. Inte vad den kostar. En miljon. Åter kom med hur det gick.
Precis, den som företag eller jobbar som hantverkare ska känna till det.

Det är få som yrar och förvränger det som framkommer i en tråd, som dig.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
E
FredrikR FredrikR skrev:
Precis, den som företag eller jobbar som hantverkare ska känna till det.

Det är få som yrar och förvränger det som framkommer i en tråd, som dig.
Vad måste hen känna till. Vad?

Är. Ni igång med. Moms nu igen?

Var stpr detta nu be skriver. Att före tagaren inte får sälja priset hen känner plus moms. Att hen måste vara Sverige mästare på snabba huvud räkningar till öret.

Visa mej var detta står. Så ska vi ge er rätt.

Ska det gå med blixtens fart. Får man ta vad man får. Skicka majl annars.

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Enligt Koko Gök En ska ku nden be ta la minst 5000 kr för att ens ha rätt att till ta la in stall at ören. Ska han få ett svar krävs yt ter li ga re 10000 kr en ligt Koko Gök en.
E El-Löken66 skrev:
All tid är inte debiterbar tid.
E El-Löken66 skrev:
Eller på en ledig stund på dagen eller säger att de vill ha betalt för det hela.
Vi tvingar på inget vis företagaren att ta fram uppgiften gratis. Om han vill ha betalt för det så får han såklart säga det. Sen att 99% av alla företag brukar hjälpa sina kunder med sådan information är en annan fråga.
E El-Löken66 skrev:
Precis, dvs det som alla gör. Man säger helt enkelt "Jag vet inte vad den kommer kosta. Vill du att jag tar reda på det innan jag lägger beställningen?". Det klarar i stort sett alla av, du och denna installatör är väl undantagen.
E El-Löken66 skrev:

Har man fått ett pris på en Tesla så står Teslaförsäljaren för priset, det kan jag lova.
Hur har det fungerat när du har köpt bil? Har du fått ett pris och sen när du ska hämta kostar bilen helt plötsligt mer än dubbelt så mycket? Betalade du glatt då?

• Gilla
  • Haha
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:

Var stpr detta nu be skriver. Att före tagaren inte får sälja priset hen känner plus moms. Att hen måste vara Sverige mästare på snabba huvud räkningar till öret.

Ja, man måste vara Einstein eller kanske Frankenstein för att kunna snabbt få fram en fjärdedel och plussa på det.

Inget vem som helst gör.

Handlar du ex moms på Ica eller Systembolaget?

Z Zlatje skrev:
Det tar 10 sekunder att ta reda på artnr, vilket han ändå vägrade ge ut till mig utan han försökte väl få lite snabbt betalt. Vad är nästa steg? Ta betalt för att svara på telefon också?
10 sekunder?
Administration kan vara betydligt mer komplicerat än så.
Respektlöst att förutsätta att rätt information fins tillgänglig utan arbetsinsats.
Respektlöst att förutsätta att du blir utnyttjad.
Respektlöst att utnyttja din installatör till gratisarbete.
Ditt nästa steg för att minimera kostnader?

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Enligt Koko Gök En ska ku nden be ta la minst 5000 kr för att ens ha rätt att till ta la in stall at ören. Ska han få ett svar krävs yt ter li ga re 10000 kr en ligt Koko Gök en.

All tid är inte debiterbar tid.

Eller på en ledig stund på dagen eller säger att de vill ha betalt för det hela.
Vi tvingar på inget vis företagaren att ta fram uppgiften gratis. Om han vill ha betalt för det så får han såklart säga det. Sen att 99% av alla företag brukar hjälpa sina kunder med sådan information är en annan fråga.

Precis, dvs det som alla gör. Man säger helt enkelt "Jag vet inte vad den kommer kosta. Vill du att jag tar reda på det innan jag lägger beställningen?". Det klarar i stort sett alla av, du och denna installatör är väl undantagen.

Har man fått ett pris på en Tesla så står Teslaförsäljaren för priset, det kan jag lova.
Hur har det fungerat när du har köpt bil? Har du fått ett pris och sen när du ska hämta kostar bilen helt plötsligt mer än dubbelt så mycket? Betalade du glatt då?
Tror inte du läst och för stått tråden.

Du be ställer en Tesla. Denna till verkas enligt era önske mål. När ni sen frågar om priset och det är dyrare en ni tänkt. Så ångrar ni.

Nu har ju Teslan ändå ett värde. Men listen? Inte så mycket.

Var för ska före taggaren för söka sköta tänkandet åt kunden. En vuxen.

Ska jag kolla var den till verkas? Vilka färger den kommer i? Miljö på verkan?

Nej, så klart inga på slag. Material till själv kostnads pris och tiden står vi för. Ya Massa. Som ni be hagar.

FredrikR FredrikR skrev:
Ja, man måste vara Einstein eller kanske Frankenstein för att kunna snabbt få fram en fjärdedel och plussa på det.

Inget vem som helst gör.

Snabbt. Utan räknare. Du kör bil med dina kunder i rusning.

Vad blir 73 tusen 463 och femtio plus moms??

Geniet..?

Fairlane
E El-Löken66 skrev:

Det står i konsumentprislagen att priset ska anges inklusive moms. Det står inget om att han ska vara världsmästare på huvudräkning, men det står inte heller att man måste svara direkt om man inte har svaret. Det är bättre att svara "Jag får återkomma med pris, än att ange fel pris". Det är ännu en av dessa saker som alla andra företagare klarar av "Jag sitter i bilen nu, så jag har inte priset i huvudet, kan jag få återkomma med det?". Nästan alla andra klarar det, varför inte du och några få till?
E El-Löken66 skrev:

Det är nog ytterst sällan det ska fram med blixtens hastighet. I detta fall tog et ju 3 veckor innan företagaren klämde ur sig en siffra och den var ändå fel, vare sig den var inklusive moms eller exklusive.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:

Du be ställer en Tesla. Denna till verkas enligt era önske mål. När ni sen frågar om priset och det är dyrare en ni tänkt. Så ångrar ni.

Nej, så klart inga på slag. Material till själv kostnads pris och tiden står vi för. Ya Massa. Som ni be hagar.
Jo jag har läst och förstått. Vad gäller just priset på listen så hänvisar jag dig åter till mitt svar i #148.

Jag förstår inte varför du tycker att företagaren ska ha 5000 kr för att han blir tilltalad och varför du anser att företagaren har rätt att ge sina kunder en spark på smalbenet. Har du aldrig sagt så? Nej, jag har inte heller sagt det som du påstår och har påstått att jag har sagt eller tycker... Förstår du nu?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Var stpr detta nu be skriver. Att före tagaren inte får sälja priset hen känner plus moms.
Vi tar det väl en gång till då.

Enligt prisinformationslagen ska en prisuppgift till konsument inkludera moms.

Text som förklarar 'pris', inkluderar moms och skatter, antagligen ur en ordbok eller instruktion.

• Gilla
  • Älska
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

[bild]
Förmodligen inte sista gången..

• Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:

Intressant exempel.,

Jag gick in på Teslas hemsida. Priset står där. Inte ens 700 000. Knappade in kreditkort. Bilarna produceras i förväg på spekulation. Får senare info om koordinater där bilen levereras. Ingen bilskojare involverad öht.

Vill jag ha en kostym tesla som inte är i en av få standardfärger lämnar jag in för foliering efter leverans.

Jag kommer vara coolast i kvarteret dessutom i ny Armani custom.

• Gilla
  • Ledsen
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Installatören har satt upp porten TS, dvs. utfört ett arbete till TS, TS frågar efter artikelnummer på listen, leverantören vägrar att ta fram det artikelnummer till TS, det kallas service. Det tar ingen lång stund att plocka fram TS faktura ur datorn eller pärmen. Vilket installatören hade tjänat på i längden, nöjd kund som sedan rekommenderar installatören till andra. Nu blir det badwill istället för goodwill för installatören.
Förmodar att inte installatören inte har sina fakturor i låda utan någon som helst ordning. I så fall har installatören andra problem som inte ska belasta kunder.
Kan vara så att installatören har oordning på sina dokument. Vem vet?
Kan även vara så att reservdelar (listen) inte har eget artikelnummer vid beställning av komplett garageport. Vem vet?
Kan vara så att installatören måste kontakta sin leverantör för rätt artikelnummer på listen. Vem vet?
Mycket spekulationer i tråden.
Ok badwill för installatören förstår jag.
Även TS kan få badwill i relation till ortens hantverkare,

• Gilla
adron
  • Laddar…
E
FredrikR FredrikR skrev:

Inget vem som helst gör.

Alfredo Alfredo skrev:

[bild]
Eller så ska det tydligt fram gå att priset är ex moms.

Exempel vis att man säjer 1111 plus moms. Vad gäller pris upp skattning. Exempel vis offert.

Ditt exempel an ger slut pris. Det vill sälja faktura.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.