42 288 läst ·
277 svar
42k läst
277 svar
Hantverkare vägrar stå för sitt misstag. Fel summa.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Oavsett vad som ev. gäller rent juridiskt här. Som jag ser det så är den väsentliga frågan: Vad kostade listen faktiskt från leverantören? Om det fakturerade priset är riktigt, företagaren har faktiskt haft den kostnaden, och tar hem den som ren service åt en bef. kund, utan påslag.
Då skulle jag betala. Det kan visserligen kännas orimligt att betala ett pris som ligger 3 - 400 % över ett "gissat" pris. Men om firman fixar en reservdel som en ren service, så är det lika orimligt att firman skall gå jätteback på detta.
Om det vore en normal affärsmässig transaktion där firman säljer med en normal marginal, så håller jag med om att då får firman se till att ha koll på sina affärer. Vissa affärer går back om man slarvar som företagare, det får man täcka med de marginaler man har i verksamheten.
Då skulle jag betala. Det kan visserligen kännas orimligt att betala ett pris som ligger 3 - 400 % över ett "gissat" pris. Men om firman fixar en reservdel som en ren service, så är det lika orimligt att firman skall gå jätteback på detta.
Om det vore en normal affärsmässig transaktion där firman säljer med en normal marginal, så håller jag med om att då får firman se till att ha koll på sina affärer. Vissa affärer går back om man slarvar som företagare, det får man täcka med de marginaler man har i verksamheten.
Vill du vara riktigt jävlig såZ Zlatje skrev:exakt detta men det enda jag vill korrigera är punkt 3.
Jag smsade firman och sa att jag önskar få artnr på porten han installerat för att kunna beställa listen varpå han säger "nej nej jag löser en". Jag hade kontakt med GPE och allt de behövde från mig var artnr.
Då säger jag motsvarande "okej men då vill jag inte betala påslag" eftersom jag själv hade kunnat lägga en beställning på mail till GPE.
a) fakturan från Firma X stod det bara "portnamn xxxxx kr".
Jag VET att detta är mitt fel och slarv. Jag skulle helt enkelt inte lita på Firma X. Jag brukar alltid kräva pris på tjänster av denna anledningen men han installerar portar dagligen, så trodde genuint att priset stämde. Precis som man över telefon kanske frågar en elektriker vad det kostar att byta en säkring. Då tror man ju på det utan att kräva summan/offert på mail först. I alla fall när det handlar om småsummor.
Jag tycker helt enkelt att Firma X borde stå för överskottet då han vet att han "gjorde fel". Hans "sorry" är ju beviset på det. Nu har jag artnr på porten för jag tog reda på det genom listen artnr. Kommer aldrig kontakta eller rekommendera Firma X för personligen tycker JAG detta är oärligt beteende.
Beställ en ny list och returnera den till portfirman!
Aldrig i mitt liv beställt något utan att veta vad det kostar, är kunden så angelägen om att veta pris och man ska beställa varan åt kunden då är det inte svårt att ta reda på som "beställare".S statiker skrev:Vänta lite nu här.
Du beställer en list utan att veta priset. Du ringer portmontören ett par gånger mellan beställning och leverans för att fråga om priset utan att få besked. Portmontören var sjysst att kontakta dig på studs när listen du beställt kommit och han sparade dig därmed någon dag genom att låta dig komma förbi hans bostad. -Han förstod du var angelägen att få listen så snabbt som möjligt eftersom du ringt flera gånger och frågat om den.
Portmontören visste inte vad den kostade när du hämtade den eftersom han bara fått följesedel där inget pris står. Han sa dock vad han tyckte den borde kosta.
Han gjorde inte heller påslag på priset vilket innebär att du skulle betala vad han blivit fakturerad.
Tänk om alla montörer var lika smidiga och generösa som din portmontör! Hade jag behövt en garageport hade jag gärna låtit honom sälja och montera den till mig.
Han har lagt tid och energi på dig och gjort mer för dig än vad man kan förvänta sig. Inte en krona fick han för det. Ännu värre -du ville att han skulle betala dig efter att du köpt grisen i säcken.
Otack är världens lön.
Man behöver inte vänta på en faktura för att ta reda på vad en produkt kostar, känns faktiskt som att du blivit blåst av hantverkaren tyvärr...
Jurist eller killgissning? Du är helt ute och far.Alfredo skrev:
Det bästa som kunde hända nu är att hantverkaren hämtade listen och la den bland "bra att ha saker", så kan ts lösa det bästa han vill. Otack är världen lön, ha mage att tjafsa om sådana skitpengar när hantverkaren bara sträckt ut en hand på sin fritid. Gratis dessutom.
Nej. Det existerar ett svajigt estimat baserat på en gissning om vad en vara bör kosta, och där ingen av parterna satt som krav att ha ett avtal klart och godkänt innan varan hämtades. Hantverkaren har varit tydlig med att han inte vet priset, ts har legat på och faktiskt inte krävt någon faktabaserad prisuppgift. Du är helt ute och far.Alfredo skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 146 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 146 inlägg
Ja, det är självklart att det finns ett avtal. TS har ju kommit överens med motparten om leverans av en vara. Att avtalet lämnar mycket övrigt att önska påverkar inte detta faktum.Alfredo skrev:
Du som har all tid i världen, kan inte ställa frågan på exempelvis LawlineAlfredo skrev:
Det är inte mig du ska övertyga. 😂😂😂 Har du läst tråden ser du några som har en tämligen udda syn på vad som krävs för att ett avtal ska existera. Jag försöker med tveksam framgång förmedla det mest grundläggande inom avtalsrätt. Det går väl sådär...Düsseldorff skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 146 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 146 inlägg
Men vad menar du? Ett avtal ingås enligt svensk rätt genom ett anbud (leverera en vara åt mig) och accept (ok). Villkor därutöver, om exempelvis priset för varan, är inte nödvändigt för att ett avtal ska ha kommit till stånd.Robert63 skrev: