42 288 läst ·
277 svar
42k läst
277 svar
Hantverkare vägrar stå för sitt misstag. Fel summa.
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Jag är imponerad över allt tålamod och alla rediga svar till exempelvis "felstavning&mellanslagsdrottningen", grymt imponerad.
För övrigt ingår alltid moms i prisuppgifter till privatpersoner, om nu inte det nämnts tidigare.
/Workingclasshero
För övrigt ingår alltid moms i prisuppgifter till privatpersoner, om nu inte det nämnts tidigare.
/Workingclasshero
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
El-Löken66 är ett troll så bara att ignorera. Sen kan man ju undra varför inte byggahus/moderator kastar ut honom då han inte tillför något vettigt utan bara förpestar alla trådar han/hon deltar i..B Boende45 skrev:
Finns absolut en poäng med att begära att få se leverantörsfakturan. Just nu vet vi bara att hantverkaren sagt att det blivit dyrare. Jag ger det 50/50 att den max kostar 1000kr hos leverantören och att hantverkaren gör en fuling.B Boende45 skrev:
Sen är det viktigt om den är köpt hos typ Ahlsells (då kan du jämföra listpriset) eller av en ’kompis’ till hantverkaren som har köpt den billigare någon annan stans.
Verkar skumt minst sagt
Men T M frågade ju om priset och fick ett svar! Om hantverkaren jobbar som garageportsinstallatör är det ju knappast första listen hen har beställt så hantverkarens uppskattning är helt rimligE El-Löken66 skrev:
Sen kan man ju också tycka att en list ska ingå i priset när man köper en garageport
Nu missar du att en stor del av hantverkarnas intäkter kommer från kickbacks från grossister som tar ut överpriser. Hantverkaren får fina fakturaunderlag från grossisten som visar deras ”inköpspris”. Sen får dom tillbaka slantar. En del hantverkare maximerar genom att lägga på 15% provision på grossistfakturan, ganska girigt 🤑S statiker skrev:Vänta lite nu här.
Du beställer en list utan att veta priset. Du ringer portmontören ett par gånger mellan beställning och leverans för att fråga om priset utan att få besked. Portmontören var sjysst att kontakta dig på studs när listen du beställt kommit och han sparade dig därmed någon dag genom att låta dig komma förbi hans bostad. -Han förstod du var angelägen att få listen så snabbt som möjligt eftersom du ringt flera gånger och frågat om den.
Portmontören visste inte vad den kostade när du hämtade den eftersom han bara fått följesedel där inget pris står. Han sa dock vad han tyckte den borde kosta.
Han gjorde inte heller påslag på priset vilket innebär att du skulle betala vad han blivit fakturerad.
Tänk om alla montörer var lika smidiga och generösa som din portmontör! Hade jag behövt en garageport hade jag gärna låtit honom sälja och montera den till mig.
Han har lagt tid och energi på dig och gjort mer för dig än vad man kan förvänta sig. Inte en krona fick han för det. Ännu värre -du ville att han skulle betala dig efter att du köpt grisen i säcken.
Otack är världens lön.
Det är ju
Det är ju skillnad om man köper in till jobbet, om prisuppskattningen från leverantören är fel så får ju arbetsgivaren betala, det drabbar ju inte dej personligen.Jumos skrev:
Jag har ingen aning om hur det ser ut juridiskt, men jag vet vad jag tycker etiskt/moraliskt. Jag köper en hel del material genom jobbet, och om jag mer eller mindre pressar en säljare att ge mig ett uppskattat "mellan tummen och pekfingret"-pris för att få ett hum om en prisbild -där säljaren dessutom varit tydlig med att denne inte vet eftersom den inte fått något pris av sin återförsäljare- och detta sedan inte stämmer så skulle jag aldrig få för mig att denne försöker lura mig eller att grovuppskattningen skulle varit en utfästelse.
Om jag velat ha ett bindande och tydligt pris hade jag fått ta in en skarp offert innan jag beställer något. Om jag beställer något (och dessutom använder det!) innan jag fått ett bekräftat pris får jag helt enkelt skylla mig själv om kostnaden inte stämmer överens med vad jag tycker att varan är värd. Simple as that.
B Bernt Ö97 skrev:Kan vara en trolig händelseutvecklingen.
En annan kortbeskrivning.
TS kontaktar GE för beställning av bottenlist.
TS har problem med att ange vilken garageport/bottenlist beställningen avser.
TS blir hänvisad till installatören som har sakkunskap om leveransen.
TS kontaktar installatören för att få artikelnummer på listen i avsikt att beställa på annat håll. ???
Alternativt erbjuds installatören att leverera listen utan att påslag för sitt arbete. (Gratisarbete)
Installatören beställer listen.
TS får senare efter förfrågan om kostnad (listen är beställd) en gissning vad listen "borde" kosta.
Inget pris föreligger eftersom installatören inte blivit fakturerade från GE, listen är på väg.
Listen levereras till installatören och avhämtas av TS.
Listen passar (korrekt beställning av installatören, bra jobbat) och monteras av TS
Fakturan kommer. Det visar sig att kostnaden överstiger gissningen som tidigare lämnats.
TS surar till och "glömmer" den professionella hjälpen från installatören.
Vi vet inte om installatören gjort något påslag på fakturan för sitt arbete.
TS driver tesen att han har full rätt att begära gratisarbete av installatören och är inte villig att betala mer än tidigare gissning.
TS överväger även att påstå att det inte levererats någon list eftersom leveranshandling till TS saknas och därmed slippa betala.
Jag häpnar över TS agerande och brist på respekt för installatören som varit behjälplig med professionell hjälp att beställa rätt bottenlist.
TS kunde vid kontakt med GE inte ange korrekt beställningunderlagE Ekke018 skrev:
TS hänvisades till sin instalkatör för korrekt beställningsunderlag.
Installatören har beställt listen för TS räknining, installatörens produktkunskaper garanterar att rätt list levereras.
Installatören har förmodligen uppfattat ett mandat att göra detta "in blanco" utan offert.
Prisgisning lämnades senare vid leverans till TS. Gissningen är ingen offert enär listen redan var beställd och levererades i samband med gissningen.
Sent av TS att hävda möjlighet till annulering av beställd vara vid leverans om TS anser priset vara ogynsamt.
Vi vet inte om TS lämnade en limit ang maxpris till installatören före beställning.
Jag förstår inte att TS anser att han kan diktera villkoret att installatören inte får göra något prispåslag. (Begära gratisarbete)
Vi vet inte om Installatören gjort något prispåslag mer än normalt påslag för adminstrativt arbete med beställning, frakt mm.
Det är bara TS som gissar att listen skulle blivit billigare vid direktbeställning hos GE och därför hävdar att gissningen vid leverans är "offert"
Lägre pris vid direktleverans från GE förutsätter att beställningunderlaget presenterats till GE utan att installatören varit behjälplig och att privatkunder vid direktbeställning har samma prisavtal som certifierade installatörer. Det är inte rimligt.
Respeklöst av TS att begära hjälp av yrkekunnig installatör utan att vara beredd att betala för tjänsten att beställa korrekt artikel.
Listen är monterad av TS och är därmed förmodligen av korrekt utförande.
Fins kanske en anledning att GE inte ville göra affär direkt med TS.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Visst är det så, men för mig är principen densamma; vill jag veta vad det kostar tar jag in en offert, är jag okej med att det kan bli mycket dyrare än jag tänkt mig så handlar jag innan jag vet vad det kostar. För mig personligen handlar det om vilket ansvar jag som beställare har, oavsett om jag handlar till jobbet eller till mig privat.E Ekke018 skrev:
Det finns inget avtal. Det finns en gissning om priset, vad listen bör kosta, inget som är skrivet i sten. Du måste väl ändå se att det är för luddigt för att kalla avtal. Hantverkaren har dessutom inte fått fakturan från sin leverantör, och säger sig inte veta priset. Gissningar bygger man inga avtal på.Alfredo skrev: