P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad spelar det för roll vilken firma det är???:thumbdown:
Vi kan undvika den firman om vi vet vilken den är.

• Gilla
13th Marine och 18 till
  • Laddar…
P
Bockamålen Bockamålen skrev:
Såklart de har om det är de som valt snickare! Ring igen, du måste ha pratat med fel person. Berätta att de vägrar åtgärda skadan. Byggfirmor brukar vara väldigt rädda om sina försäkringskunder. Det är en guldgruva för dem.
Försäkringsbolaget har bara anlitat snickerifirman för besiktning. För reparation har TS själv träffat avtal med firman eftersom försäkringsbolaget inte ombesörjer det (men bekostar reparationen eftersom det har försäkrat huset). Se inlägg #18.

Jag skulle nog också vara benägen att anlita den firma som försäkringsbolaget har valt för besiktning. Dels eftersom försäkringsbolaget borde ha erfarenhet av att välja bra besiktningsfirmor och dels eftersom den firma som har besiktigat skadan är väl förtrogen med skadans art.

Att det visade sig vara en skojarfirma kanske inte var så lätt att upptäcka i förväg.

• Gilla
henric78 och 8 till
  • Laddar…
Kan du bevisa att det är den firman som rivit taket och tillfoga ytterligare skador?
Du skrivet att de inte hittade nyckeln, det borde innebära att de fått en nyckel av dig, finns det något som styrker det?
Min tanke är att om firman inte har med dig att göra då känns det extra allvarligt att de varit i ditt hem och monterat ner tak mm. Kan du styrka att de har gjort det men menar att de alltså inte hade någon anledning att göra det så har de gjort det olovligen och borde kunna anmälas för skadegörelse, hemfridsbrott mm.

• Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
J Joakim3 skrev:
Ja fy fan vad många som idag kallar sig snickare, köper en Caddyskåpbil och startar firma, tycker synd om människor som måste anlita dessa klåpare.
Och tyvärr anlitar försäkringsbolagen lägstbjudande. :(

Den första snickaren som rev de skivor som var fuktskadade var duktig. Jag var hemma när han rev och vi var helt överens om vad som behövde bytas och hur.

4 skivor och 5m skugglist beställd i S500N för att matcha de som satt var uttaget.

Tyvärr hade inte han tid att sätta upp utan skickade en (lärling eller junior) som satte upp två skivor med sättlim utan att sätta i spänn med stämp. Resultatet blev att skivorna som sattes upp tandade och gav skuggor.

På det bytte han bara 20cm av listen och den blev 5mm för lång så den glipade. + fog mellan skivor han bytte och hammarmärken på andra lister.

En arbetsledare kom och tittade och även han konstaterade att allt var fel och de fick göra om. Det var denna arbetsledare som skulle göra åtgärda det som blivit fel, lyckades glömma nyckeln och sedan inte komma eller höra av sig.

• Gilla
  • Ledsen
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Tååmten Tååmten skrev:
Kan du bevisa att det är den firman som rivit taket och tillfoga ytterligare skador?
Du skrivet att de inte hittade nyckeln, det borde innebära att de fått en nyckel av dig, finns det något som styrker det?
Min tanke är att om firman inte har med dig att göra då känns det extra allvarligt att de varit i ditt hem och monterat ner tak mm. Kan du styrka att de har gjort det men menar att de alltså inte hade någon anledning att göra det så har de gjort det olovligen och borde kunna anmälas för skadegörelse, hemfridsbrott mm.
Det var ingen tvekan om att de hade ett uppdrag. De hade kvitterat ut nyckeln.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E epw skrev:
Ja om man jobbar med försäkringsärenden så kanske man står mitt i pågående vattenskada. Eller något som är mer akut än att byta nån skiva i ett tak.
Hur många hantverkare är det inte som har telefon med sig på sina jobb. Eller kan de bara svara. Eftersom det garanterat ringer hos dem när de är på jobb. Hyfs saknas på många. Hade målare som ringde och undrade om vi var hemma så att han skulle slippa hämta nyckel. Sa sig vara hos oss inom 45 minuter och dök upp tre dagar senare.

I just två försäkringsärenden är jag inte imponerad av dem.
Då det i båda fallen har förstört mer än vad de gjort nytta.

Sista ärendet tog 10 månader innan alla felaktigheter som de även själva skapade var åtgärdade. Vardagsrumsgolv lades om tre gånger. En sprucken vägg efter några månader. Då man glömt banda och spackla. Men en målare som kallades in för att "städa upp" efter en annan målare. Använder vi nu privat vid flera jobb.

• Gilla
K Håkan och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Försäkringsbolaget har bara anlitat snickerifirman för besiktning. För reparation har TS själv träffat avtal med firman eftersom försäkringsbolaget inte ombesörjer det (men bekostar reparationen eftersom det har försäkrat huset). Se inlägg #18.

Jag skulle nog också vara benägen att anlita den firma som försäkringsbolaget har valt för besiktning. Dels eftersom försäkringsbolaget borde ha erfarenhet av att välja bra besiktningsfirmor och dels eftersom den firma som har besiktigat skadan är väl förtrogen med skadans art.

Att det visade sig vara en skojarfirma kanske inte var så lätt att upptäcka i förväg.
Tror att även dem lider av den generella brist på bra hantverkare som råder.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
R Robert-san01 skrev:
Och du har kvittot? I så fall är det bara att köra på. Kontakta försäkringsbolaget och anmäl den nya skadan. Tala dessutom om att du tänker polisanmäla. Säg till försäkringsbolaget att det kanske vore bra med en annan firma för att besiktiga den nya skadan.

R
V Villaägarenr1 skrev:
Vafan skärp er. De är ett möte, vad som helst kan komma i vägen. Så jäkla lättkränkt kan väl ingen vara.

Va spelar de för roll. Dem kanske kan sin sak o många vill åt dem därav många möten, telefon samtal mm. Man vet ju hur sin egen arbetsdag ser ut
Två timmar sen till avtalad tid utan förklaring. Bara en hantverkare kan tycka att det är rimligt. Du råkar inte vara hantverkaren som TS anlitade?

• Gilla
  • Haha
Icco och 15 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
...Själv blir jag vansinnig på folk som inte dyker upp på avtalad tid utan att meddela, vare sig det är hantverkare eller vänner.

Mnåååå, detta tangerar nästan den gamla klassikern om hur många blondiner som krävs för att byta en glödlampa?

-Bara 1, hon trycker lampan mot sockeln och vips, så snurrar hela världen runt henne.

Och nu över till TS, du borde ta det hela med ro istället för att skjuta säkringsskåpet för dylika ting - det ordnar sig alltid och ett mera stoiskt förhållningssätt än det du beskriver (om jag tolkat det hela rätt, vill säga?) kan vara balsam för mer än både själen och blodtrycket

Vad är det värsta som kan hända?

Hoppas det ordnar sig!

• Arg
Paco64 och 2 till
  • Laddar…
badmthrfckr badmthrfckr skrev:
Mnåååå, detta tangerar nästan den gamla klassikern om hur många blondiner som krävs för att byta en glödlampa?

-Bara 1, hon trycker lampan mot sockeln och vips, så snurrar hela världen runt henne.

Och nu över till TS, du borde ta det hela med ro istället för att skjuta säkringsskåpet för dylika ting - det ordnar sig alltid och ett mera stoiskt förhållningssätt än det du beskriver (om jag tolkat det hela rätt, vill säga?) kan vara balsam för mer än både själen och blodtrycket

Vad är det värsta som kan hända?

Hoppas det ordnar sig!
Efter 6månader med halvt rivet kök och ett antal ombokningar för att annat kommit emellan blir man inte så tålmodig.

• Gilla
henric78 och 9 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Och du har kvittot? I så fall är det bara att köra på. Kontakta försäkringsbolaget och anmäl den nya skadan. Tala dessutom om att du tänker polisanmäla. Säg till försäkringsbolaget att det kanske vore bra med en annan firma för att besiktiga den nya skadan.
Jag fick lämna tillbaka kvittensen när de lämnade tillbaka nyckeln.

Jag har fått tag i en chef hos dem och han håller på att sätta sig in i fallet. Har talat om för honom att jag överväger polisanmälan för skadegörelse.

Jag har fått ett kostnadsförslag på att återställa de skador som blivit nu av en annan firma och det har Trygg-Hansa fått.

• Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Har talat med Trygg-Hansa om detta och de har inget med arbetet/avtal att göra. De står bara för pengarna. :(
Fast det är fel sagt av Trygg Hansa! Jag hade ett liknande ärende fast i ett annat f-bolag och det fick byta till en annat byggföretag då jag bokstavligen faktiskt kastade ut det första bygg företaget! Är det ett f-ärende så ska de ta till sig det du säger! Din handläggare har också en chef... Ruska om den! Lycka till och ge dig inte!

• Gilla
Keelma och 4 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Som jag förstått det valde försäkringsbolaget vilket företag som skulle göra besiktningen av skadan. Därmed är det företaget en samarbetspartner.
Dessutom har försäkringsbolaget tagit på sig att stå gör reparationskostnaderna men har du fått en summa för vad de betalar ut för reparationerna eller betalar de vad det kommer att kosta oavsett vilket företag som gör jobbet?

Har de satt ett belopp då måste det vara beräknat utifrån vad deras samarbetspartner uppgett. I så fall är det indirekt uttalat att det företaget ska göra jobbet. I annat fall hade de behövt ha in offerter från fler företag eller låtit dig välja och de betalar vad det kommer att kosta.

Har de anvisat vilket företag som ska anlitad då har de ett ansvar. Annars är det ju bara att ta in offerter och skicka dem till försäkringsbolaget och få dem att acceptera den du väljer.

Stå på dig mot både försäkringsbolaget och företaget. För dig spelar det mindre roll hur, skadan ska åtgärdas och försäkringsbolaget ska betala. Hur de fördelar extrakostnaderna får de göra upp mellan sig.

• Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
V Villaägarenr1 skrev:
Vafan skärp er. De är ett möte, vad som helst kan komma i vägen. Så jäkla lättkränkt kan väl ingen vara.

Va spelar de för roll. Dem kanske kan sin sak o många vill åt dem därav många möten, telefon samtal mm. Man vet ju hur sin egen arbetsdag ser ut
Ja de verkar vara riktiga proffs. Kan sin sak. Har förstört TS kök och kan inte hantera en telefon.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
StockholmsMagnus och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.