27 879 läst ·
148 svar
28k läst
148 svar
Hantverkare och materialkostnad - vems är materialrabatten?
Du skulle bli förvånad över vad snittdebiteringen ligger på numera, det är en viss prispress även i IT-branschen. Jag skulle vilja drista mig till att säga att konkurrensen är mindre bland byggare, balter och polacker till trots. Det är trots allt en fysisk bransch. Inte lika lätt att outsourca.verktygsgalningen skrev:
Listpris är just det pris som du, som enskild person normalt få betala på bygghandeln. 10% lägger i alla fall jag på, därför att det tar tid att hämta, mängberäkna etc, alltså timmar/arbete som kunden inte ser. Sticker det i ögonen på dig, så föreslår jag att du köper ditt material själv.niklasn skrev:Jag upplever att du väljer att misstolka.
Självklart skall du göra vinst, det är hur du gör denna vinst som sticker i ögonen.
Jag anlitar en konsult för att göra saker som jag inte kan, vill, får eller har tid med. Jag vill ha din kompetens inom det området, och är beredd att betala för det. Innebär det extra kostnader i form av bil, trängselskatt eller obekväm arbetstid så är det inget problem, det ligger i uppdragets natur.
Men om du blir så närig att du med extra påslag säljer på mig något jag kunde köpt själv - vilket ju är vad du föreslår iom listpriset +10%, för att du skall tjäna några extra kronor - så får du finna dig i att jag blir kinkig och sträcker mig efter de paragrafer i vårt avtal som reglerar förtida avslut.
Exempel, vi har en IT-leverantör som ger oss i princip inköpspris på allt vad licenser heter. De tjänar minimalt där. I gengäld har vi en mer lättarbetad miljö, bättre prestanda och nöjdare slutkunder. IT-leverantören å sin sida, drar in cirka en kvarts miljon i månaden på detta - bara från oss - och alla är nöjda.
Hade de fakturerat "listpris" på motsvarande licenser så hade vi överutnyttjat miljöerna, varit skitförbannade för att prestandan var bedrövlig men betalat mindre.
Mest troligt är att vi bytt leverantör...
Medlem
· uppsala
· 98 inlägg
Vet du var polaris78, det är så mycket skitsnack i ditt inlägg att jag lägger ner diskussionen. Tips: byt ut din värdelösa rörmokare om han alltid måste handla material 2ggr till en Toalettinstallation. Säger mer om dig som kund kan tyckas, eller är det så att du gnällt och klagat så in i h-vete på honom att han tröttnat på din blotta närvaro?
*signing out*
*signing out*
Synd att du inte vill diskutera längre, hade gärna sett dig göra en uträkning där man inte klarar sig på en timdebitering mellan 500-600:-. Är själv egenföretagare och jag har inga problem att få en vinst med den debiteringen.verktygsgalningen skrev:Vet du var polaris78, det är så mycket skitsnack i ditt inlägg att jag lägger ner diskussionen. Tips: byt ut din värdelösa rörmokare om han alltid måste handla material 2ggr till en Toalettinstallation. Säger mer om dig som kund kan tyckas, eller är det så att du gnällt och klagat så in i h-vete på honom att han tröttnat på din blotta närvaro?
*signing out*
Då tolkar jag det som att den tid det tar att hantera materialet inte debiteras? Den föreslår du ju ingår i de 10% påslag för att hämta.AG A skrev:
Dit jag vill komma är att om jag inte beställt ett jobb av dig så köper du inte in något material, dvs du tar ingen risk till skillnad från Ica som köpt in mjölk och hoppas hinna sälja allt innan den blivit dålig. Det enda som du köper in i förväg är förbrukningsmaterial som du ändå gör av med.
Frågan blir då vad är skäligt påslag?
Bygghandeln säljer prylen för 1000kr, du skulle sälja den vidare till mig för 1100kr. Då väcks ju nyfikenheten på vad du själv betalat, vi säger 800kr? 20% rabatt.
(Nu tänker vi oss inte Ahlsell, eftersom deras listpriser inte har någon koppling till verkligheten... 193kr för ett envägs Schneider Exxact... kring 60kr efter rabatt)
Är 37.5% riskfri avkastning rimligt?
Där är svetsblänket, att du hämtar vinst i bägge delarna av prisvattenfallet, både från leverantören genom bättre inköpspris än vad jag skulle få OCH från mig genom ett påslag. Och sannolikt även genom att hantera krediterna rätt så att du inte betalar bygghandeln innan jag betalt dig, fast det är ju bara sunt.
I exemplet skulle ju du kunna verka storsint genom att rabattera jämfört med mitt pris hos bygghandlaren, men ändå göra en riskfri avans. Om än något mindre per fakturarad.
Där är dagens prislektioner slut, fortsättningskursen debiteras normal taxa.
Va gött det vore om man sket i rabatter hit och dit utan bara gjorde vinst på timpriset. Men då bör man nog skapa en tråd om den HUTLÖST höga timpenningen........igen.
Hur man än vrider å vänder så är hantverkartjänster snuskigt dyra.
Jag är själv snickare och hade nog i ärlghetens namn aldrig haft råd att bo i kåken om jag inte gjorde bygg/VVS själv. Min komptens var defenetivt direkt avgörande då jag och familjen valde att köpa hus eller lgh.
Konsumentsamhället vi lever i skriker billig, billig! Tyvärr så har inte byggsvängen hängt med på den trenden, kära vänner :wow:
Hur man än vrider å vänder så är hantverkartjänster snuskigt dyra.
Jag är själv snickare och hade nog i ärlghetens namn aldrig haft råd att bo i kåken om jag inte gjorde bygg/VVS själv. Min komptens var defenetivt direkt avgörande då jag och familjen valde att köpa hus eller lgh.
Konsumentsamhället vi lever i skriker billig, billig! Tyvärr så har inte byggsvängen hängt med på den trenden, kära vänner :wow:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 938 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 938 inlägg
Jag köper AG As prissättning, byggmarknadspris +10 %, såvida vi talar om vanlig bygghandel, inte en med dubbla priser.
Hade jag velat ha det billigare? Självklart, men det här är ok för det är tydligt och ärligt. Det som inte är ok är när man säljer självkostnadspris +10% och sen inte kör med självkostnadspris eller när man säger till kunden "Du kommer få fin rabatt på 30% om du köper via mig" och så räknar man på löjliga listpriser. Då känner man sig lurad.
Jag har full förståelse för att hantverkaren behöver ersättning så hen kan betala allt det kostar att driva firman, inklusive lön och pension etc, men kör med tydlighet. Jag betalar hellre en högre timtaxa än blir lurad.
Hade jag velat ha det billigare? Självklart, men det här är ok för det är tydligt och ärligt. Det som inte är ok är när man säljer självkostnadspris +10% och sen inte kör med självkostnadspris eller när man säger till kunden "Du kommer få fin rabatt på 30% om du köper via mig" och så räknar man på löjliga listpriser. Då känner man sig lurad.
Jag har full förståelse för att hantverkaren behöver ersättning så hen kan betala allt det kostar att driva firman, inklusive lön och pension etc, men kör med tydlighet. Jag betalar hellre en högre timtaxa än blir lurad.
Och jag köper ditt resonemang till fullo att du hellre betalar en högre timpeng...men du ensam utgör inte normen av en kund.Fairlane skrev:Jag köper AG As prissättning, byggmarknadspris +10 %, såvida vi talar om vanlig bygghandel, inte en med dubbla priser.
Det är ju på något sätt marknaden som har format sättet för hur ett byggföretag ska tjäna sina pengar för att allt ska rulla på och att det helst ska bli en slant över. Men om byggföretagen ska slåss mott kunder som tycker att dom tar för mycket betalt per timme samtidigt som dom ska slåss med kunder som tycker att dom tar för mycket betalt för sitt material, då blir det lätt lite konstigt. Och det är samtidigt där billig arbetskraft kommer in i bilden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 938 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 938 inlägg
Ja det är väl det som knepigt.
Som konsument är det svårt eftersom man kanske inte inhandlar tjänsterna så ofta. Man måste nog gå på en nit eller två för att lära sig ställa rätt frågor, alternativt läsa om andras erfarenheter, goda såväl som dåliga.
Som konsument är det svårt eftersom man kanske inte inhandlar tjänsterna så ofta. Man måste nog gå på en nit eller två för att lära sig ställa rätt frågor, alternativt läsa om andras erfarenheter, goda såväl som dåliga.
Då tolkar jag det som att du inte har koll på vilka vinster ICA gör jämfört med byggfirmorna i slutändan.niklasn skrev:
Eller så behöver man inte hela tiden söka med ljus och lykta efter att man måste ha blivit lurad, man kan helt enkelt bara vara nöjd med att man fått något renoverat hemma.Fairlane skrev:
Sen finns det alltid någon som lurar kunder och det finns alltid saker som kan bli fel på vägen eller att det blir misstag och missuppfattningar. Men söker man aktivt efter att något ska vara fel så är det svårt att inte hitta något att klaga på.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 938 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 938 inlägg
Sant, men ibland kan det vara så uppenbart så att man inte behöver söka. Man måste ha skygglappar för att inte inse att man blivit blåst när elektrikern fakturerar dubbla pengen för eluttaget mot vad det kostar på Clas Olson när han pratat om att man skulle få så fin rabatt.magnuslarsson79 skrev:
+ 1 på den!magnuslarsson79 skrev:Eller så behöver man inte hela tiden söka med ljus och lykta efter att man måste ha blivit lurad, man kan helt enkelt bara vara nöjd med att man fått något renoverat hemma.
Sen finns det alltid någon som lurar kunder och det finns alltid saker som kan bli fel på vägen eller att det blir misstag och missuppfattningar. Men söker man aktivt efter att något ska vara fel så är det svårt att inte hitta något att klaga på.
Ja eller så kanske det det var för mycket sanningar och fakta som är svåra att bortförklara. Förekommer massor av detta i rörmokarbranchen och det försvaras med näbbar och klor då man vant sig att att ha det så. Har inga problem med min rörmokare han har fattat att priser på rörsaker skall vara i vettig nivå och ahlsells listpris har han slutat tjata om sen länge. Dom håller priser i nivå med nätbutiker och växer så det knakar sen dom insett detta och att väldigt många kunder börjar få upp ögonen för dom här problemen. Så kanske är dags att inse vilket år det är och att det tar 30 sec att kolla upp vad saker ska kosta.. Förstår dock att du har problem om alla kunder som ifrågasätter är jobbiga för att dom inte gillar att bli lurade på materialpriser enligt "listpris" Så vem som "snackar skit" kan du ju fundera på själv ett tag och se om du lyckas få det rätt den här gången...verktygsgalningen skrev:Vet du var polaris78, det är så mycket skitsnack i ditt inlägg att jag lägger ner diskussionen. Tips: byt ut din värdelösa rörmokare om han alltid måste handla material 2ggr till en Toalettinstallation. Säger mer om dig som kund kan tyckas, eller är det så att du gnällt och klagat så in i h-vete på honom att han tröttnat på din blotta närvaro?
*signing out*
Medlem
· uppsala
· 98 inlägg
Har inte problem med kunder som klagar på min prissättning, tillämpar inte Ahlsell-metoden som du tolkar som ett sätt att lura konsumenten. Ahlsell-prislistan blir snedvriden för att deras kunder förhandlar till sig högre rabatter varje år, som sker för att större kunder till rörmokaren jagar högre rabatter. Detta leder till att listpriset måste höjas till slut. Händer på fler grossister än Ahlsell men alla gör dom listprisjisteringar emellanåt för att återställa listprisnivån. Sen används den säkert av en handfull rörmokare som prislista mot kund. Tror du att detta är skitsnack kan du göra en snabb koll i en annan branch som har samma problem. Surfa in på Volkswagens hemsida och kolla pris på VW Passat. Ett listpris till privatkund, ett lägre pris för företag utan avtal, ett pris till företag med ramavtal som är högre än för företag utan avtal! Även detta ett resultat av hård rabattjakt.polaris78 skrev:Ja eller så kanske det det var för mycket sanningar och fakta som är svåra att bortförklara. Förekommer massor av detta i rörmokarbranchen och det försvaras med näbbar och klor då man vant sig att att ha det så. Har inga problem med min rörmokare han har fattat att priser på rörsaker skall vara i vettig nivå och ahlsells listpris har han slutat tjata om sen länge. Dom håller priser i nivå med nätbutiker och växer så det knakar sen dom insett detta och att väldigt många kunder börjar få upp ögonen för dom här problemen. Så kanske är dags att inse vilket år det är och att det tar 30 sec att kolla upp vad saker ska kosta.. Förstår dock att du har problem om alla kunder som ifrågasätter är jobbiga för att dom inte gillar att bli lurade på materialpriser enligt "listpris" Så vem som "snackar skit" kan du ju fundera på själv ett tag och se om du lyckas få det rätt den här gången...
Det jag har problem med att synen på att hantverkaren inte får göra vinst i sitt bolag och damtidigt ta ut en vettig lön. Resultatet i bolagen ligger ofta på ca 2.5-3% vilket på en omsättning på 1,5 miljon ger extremt låg marginal för oförutsedda kostnader som bilhaveri eller liknande.
Någon skrev tidigare att det borde vara lätt att göra vinst om man har 600-700kr i timmen: håller med men det får inte hantverkare ha, då är hen dyr.
Någon annan skrev att Clas Ohlssons vägguttag är halva priset: vi kan väl jämföra äpplen och äpplen. Det är stor skillnad på grossistens produkter och Clas Ohlsson eller biltema.