Fairlane
Jag vet inte om jag tycker det är så märkligt. Huvuddelen av inkomsten borde ändå härröra från arbete och en liten del från materiel, annars kan man starta en bygghandelsfirma istället för en hantverksfirma?!

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Fairlane skrev:
Jag vet inte om jag tycker det är så märkligt. Huvuddelen av inkomsten borde ändå härröra från arbete och en liten del från materiel, annars kan man starta en bygghandelsfirma istället för en hantverksfirma?!
Men det måste väl vara bättre att ta tillvara på bra hantverkare genom att dom får möjligheten att tjäna mer pengar desto mer jobb dom får, än att dom istället ska ska bli byggvaruhandlare? Då ökar ju procentuellt rötäggen i branschen. Det behöver inte vara fult att vilja tjäna pengar, det fula är när man lurar till sig pengar, och byggvarurabattter för att man handlar mycket är väl ändå inte att lura till sig pengar?

Fairlane
Förvisso är det inte att lura till sig rabatter, men man får de ju egentligen för att kunderna betalar.

Alla är olika och många tittar på timpriset. Jag betalar hellre ett högre timpris om någon är duktig, men det är individuellt såklart.

• Gilla
Nikolaj Sananés
  • Laddar…
magnuslarsson79 skrev:
Men det måste väl vara bättre att ta tillvara på bra hantverkare genom att dom får möjligheten att tjäna mer pengar desto mer jobb dom får, än att dom istället ska ska bli byggvaruhandlare? Då ökar ju procentuellt rötäggen i branschen. Det behöver inte vara fult att vilja tjäna pengar, det fula är när man lurar till sig pengar, och byggvarurabattter för att man handlar mycket är väl ändå inte att lura till sig pengar?
Självklart ska dom få tjäna pengar men vill man tjäna pengar på prylarna ska man ju hålla sig borta från denna prismodell (som inte är något tvång utan en överenskommelse mellan byggare och kund). En annan variant är väl att hantverkaren avsäger sig rabatt-stegen från byggvaruhuset och istället ber om rak prissättning. Byggvaruhuset borde ju inte kunna tvinga på hantverkaren en rabatt.

Generellt tycker jag att det mest blir stökigt att hålla på med listpriser och rabatter hit och dit och snack om förtjänst på prylarna. Vore det inte bättre att tillämpa (realistiska) listpriser rakt av och skippa dolda rabatter? En bra hantverkare belönar jag gärna genom att han får ta ett högre timpris men att hålla på att gömma arvode i högre materialpriser känns inte rätt. En pryl är ändå bara en pryl oavsett om jag köper den av proffs-peter eller klåpar-kalle

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
Men de här s.k rabatterna är ju rabatt på ett pris som i princip inte en enda av bygghandelns kunder betalar. De sätter ett pris som ligger 20 - 50% över konsumentinriktade butiker, för att kunna erbjuda hantverkare stora rabatter.

Det är ett upplägg där byggvaruhandeln i samarbete med hanterkarfirmor har lagt upp en affärsmodell som uteslutande syftar till att lura slutkunden. Många hantverkare är bra och ärliga, och låter det verkliga priset vara bas för affären med sin slutkund. Som slutkund betalar jag då priser som ligger i paritet, ngt lägre eller ngt. högre än ex. Byggmax.

Och om vi då åter tittar på affärsmodellen i VVS och elbranschen, så har man dragit den till perfektion, med listpriser som ofta ligger 500 - 1000% över vad hantverkarfriman faktiskt betalar, och 200 - 500% över vad jag som privatkund kan köpa varorna för på nätet eller i konsumentinriktade butiker.

tar man Ahlsell ex. där kan du registrera en firma som kund, och även om du bara handlar för 1000kr om året så får du direkt 25% rabatt på större delen av sortimentet, och på varugrupper som är kopplade till din påstådda företagsverksamhet, kan du få rabatter på bortåt 40%, alltså trots att du egentligen överhuvudtaget inte är kund. Har inte provat det själv, känns onödigt komplicerat, det mesta går ändå att köpa till bra pris i konsumentinriktade butiker/nätet.

Jag har som privatkund gått på Fredells här i Stockholm, en säljare råkade höra att jag diskuterade priset på en vara med kompisen som var med, jag fick utan att fråga 20% rabatt direkt på plats vid hyllan (på ett inköp av 400kr).

Poängen är att listpriserna i den professionella bygghandeln är inte riktiga priser, det är priser som uteslutande är satta för att en byggare skall kunna "bevisa" vad en vara har kostat att köpa in, om han väljer att lura sin kund.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Jag tror tyvärr att de flesta trådsvararna här ser det som fel att en egenföretagare ska göra vinst i bolaget. Pengarna in i bolaget ska täcka kostnader och en halvkass lön, annars är det fel.. däremot kan kunden som exempelvis jobbar med marknadsföring tjäna det dubbla i lön och ha råd med 2 urlandssemestrar med familjen försvara sin egen situation, men det är INTE samma sak, för nu är det hantverkare vi pratar om..

• Gilla
ItWasntMe och 1 till
  • Laddar…
Nätbutik är lögn i helvete att jämföra med eftersom de flesta (inte alla) använder grossisten som lager. Vissa av dem skickar tom direkt till kund från grossist. Sen kan du köpa ditt byggmaterial på byggmax om du tycker det är kul att bygga med propellerplank. Du som kund skulle antagligen klaga om hantverkaren överhandlar material för att virket håller värdelös kvalitet.. hur mycket rabatt tror du att ett byggföretag har på byggmaterial egentligen? VVS-branchen är minst sagt lite underlig i sin prissättning, men av 100 rörmokare - hur många debiterar bruttopris? 1? Det kallas självsanering av byggbranchen

verktygsgalningen skrev:
Jag tror tyvärr att de flesta trådsvararna här ser det som fel att en egenföretagare ska göra vinst i bolaget. Pengarna in i bolaget ska täcka kostnader och en halvkass lön, annars är det fel.. däremot kan kunden som exempelvis jobbar med marknadsföring tjäna det dubbla i lön och ha råd med 2 urlandssemestrar med familjen försvara sin egen situation, men det är INTE samma sak, för nu är det hantverkare vi pratar om..
Det tror jag inte alls utan det många reagerar på är sättet man vill ta ut sin vinst på som är otydligt ut mot kund. Ett utmärkt alternativ är väl bara att höja sin timpeng om man vill tjäna mer pengar vilket är tydligare mot kunderna.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det är väl ungefär samma sak som om en tjänsteman som reser mycket i jobbet använder de bonus-poäng som tjänas in på jobbresor till att sen åka på semester... vilket är olagligt. (skattefusk i det fallet, http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0009/17/bonus.html)

Bonus som tjänas in på arbetsgivarens bekostnad tillhör arbetsgivaren, använder de anställda den sen privat är det att betrakta som lön.

På samma sätt är det väl synnerligen rimligt att rabatter som fås pga uppdragsgivarnas köp tillfaller just uppdragsgivarna, vill man ha högre ersättning för jobbet får man väl höja sitt timpris.

(sen om man medvetet väljer en leverantör med högre listpriser, men stor rabatt, kanske det t.om kan räknas som trolöshet mot huvudman?)

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
verktygsgalningen skrev:
Jag upplever att du väljer att misstolka.
Självklart skall du göra vinst, det är hur du gör denna vinst som sticker i ögonen.

Jag anlitar en konsult för att göra saker som jag inte kan, vill, får eller har tid med. Jag vill ha din kompetens inom det området, och är beredd att betala för det. Innebär det extra kostnader i form av bil, trängselskatt eller obekväm arbetstid så är det inget problem, det ligger i uppdragets natur.

Men om du blir så närig att du med extra påslag säljer på mig något jag kunde köpt själv - vilket ju är vad du föreslår iom listpriset +10%, för att du skall tjäna några extra kronor - så får du finna dig i att jag blir kinkig och sträcker mig efter de paragrafer i vårt avtal som reglerar förtida avslut.

Exempel, vi har en IT-leverantör som ger oss i princip inköpspris på allt vad licenser heter. De tjänar minimalt där. I gengäld har vi en mer lättarbetad miljö, bättre prestanda och nöjdare slutkunder. IT-leverantören å sin sida, drar in cirka en kvarts miljon i månaden på detta - bara från oss - och alla är nöjda.
Hade de fakturerat "listpris" på motsvarande licenser så hade vi överutnyttjat miljöerna, varit skitförbannade för att prestandan var bedrövlig men betalat mindre.
Mest troligt är att vi bytt leverantör...

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Bra att du jämför med en it-konsult. Hen väljer att med nästan 0-påslag fakturera licenser för mjukvaror vilket känns bra för både hen och kund. It-konsultens timdebitering är å andra sidan inte i närheten av hantverkaren. På något sätt måste alla få in en viss peng per månad för att nå ett hyffsat resultat i bolaget samtidigt som alla har rätt till en bra inkomst. Om kunden är beredd att betala 700kr/h för en snickare blir hen inte tvungen att tjäna pengar på materialet.

Om jag ska vara ärlig så är vi alla här nog ganska överens om vad som är rätt och fel med materialfakturering men det kostar enorma pengar att driva företag i form av verktyg maskiner bilar löner och inte minst skatter skatter skatter och skatter. Om kunden är beredd att betala för en hantverkare vad en hantverkare faktiskt kostar så blir materialpåslagen lägre! Summan är konstant

verktygsgalningen skrev:
Om kunden är beredd att betala för en hantverkare vad en hantverkare faktiskt kostar så blir materialpåslagen lägre! Summan är konstant
Men kunden betalar ju vad en hantverkare kostar redan idag genom timkostnaden och exempelvis materialpåslag. Så du menar att om timkostnaden var högre och materialpåslagen lägre så skulle inte kunderna vara beredd att betala för tjänsten? Det blir ju samma summa som du själv skriver. Jag köper ditt resonemang om du menar att en del av kostnaden döljs i materialpåslag för att kunden inte ska förstå den verkliga kostnaden och det bekräftar bara den kritik som ofta framförts kring modellen med påslag.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Men kunden betalar ju vad en hantverkare kostar redan idag genom timkostnaden och exempelvis materialpåslag. Så du menar att om timkostnaden var högre och materialpåslagen lägre så skulle inte kunderna vara beredd att betala för tjänsten? Det blir ju samma summa som du själv skriver. Jag köper ditt resonemang om du menar att en del av kostnaden döljs i materialpåslag för att kunden inte ska förstå den verkliga kostnaden och det bekräftar bara den kritik som ofta framförts kring modellen med påslag.
Men grejen är ju att hur hantverkarna än beter sig så är det någon som står och skriker om att dom bara ska lura kunderna. Det finns gott om trådar här på forumet där folk visar sitt missnöje mot hantverkarnas höga timdebitering.

• Gilla
verktygsgalningen
  • Laddar…
Jag menar att pengarna måste in, sen om konsumenten tycker att hantverkare är dyra så kan hantverkaren välja att inte pensionsspara eller på annat sätt få in pengarna. Jag tycker att det mest ärliga vore att materialet vidarefaktureras med lågt påslag men det förutsätter att kunden är beredd att betala en timpenning som täcker omkostnader, försäkringar, pension, bil, lokal/förrådshyra mm mm, vilket många i detta forum gott och väl visat att som inte är beredda att betala..

Som anställd har man oftast en tjänstepension, som egenföretagare måste du köpa denna försäkring - och det är hur man än vrider på det kunden som betalar

P
Hantverkarens lön och huvudsakliga vinst skall ligga i hans timpenning och inte i dolda påslag som tex ahlsell med 500 -1000% vinst på materialet Hela systemet med höga påhittade priser som ändå ingen betalar men som är bara för att lura kunden att såhär mycket kostar det. Därför gör man upp om att betala hantverkarens verkliga kostnad för materialet plus 10 % och passar sig för inköpsställen som ger dolda återbelatningar eller andra förmåner till hantverkare. Dom hantverkare som man inte kommer överens med skickar man vidare och letar på någon som man kan få till en vettig deal med. Rörmokaren jag handlar saker av har inga problem alls med att matcha nätbuktikernas priser så till dom rörmokare som gnäller så är det dags att lära sig köpa in material på rätt ställen. Sen är det också egendomligt att dessa rörmokarbussar aldrig innehåller det som behövs för vanliga standardjobb utan att varje jobb så måste man åka och hämta grejer trots att man tidigare var dit och och kollade och räknade på att byta tex en toastol. Klarar man inte av att få med sig allt man behöver till ett sådant jobb så kanske det är vissa rörmokare som behöver se över sina rutiner och hur man planerar och lägger upp sin arbetsdag. Sen är det klart att man kan ibland råka i problem och tvingas åka och hämta mer prylar men tyvärr så lägger många rörmokare upp det så att man prickar gratis frukosten hos ahlsell varje förmiddag. Visst ska rörmokaren ha sina raster man knappast så att kunderna vill betala för alla dessa resor och arbetstid för att rörmokaren ska kunna äta gratis frukost hos ahlsell.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.